Hoe is atheïsme wel of niet een keuze?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Güney

Hoe is atheïsme wel of niet een keuze?

Bericht door Güney »

Naar aanleiding van mijn kennismakingstopic
MNb schreef:Welkom.
Güney schreef:het is pas sinds kort dat ik er bewust voor heb gekozen om als een atheïst door het leven te gaan.
Dit mag ik graag lezen. Ik houd al een paar weken vol dat atheïsme een keuze is en daar is niet iedereen hier het mee eens.
MNb schreef:
Güney schreef:Hoe is atheïsme dan niet een keuze volgens de mensen waar jij het over hebt :? ?
Dit is nou een goede reden om een nieuwe draad te openen in de sectie agnosticisme, atheïsme en vrijdenken.
Nou bij deze, ik ben benieuwd naar de reacties...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Hoe is atheïsme wel of niet een keuze?

Bericht door Erik »

Wie hier hebben er ook gekozen om als hobby geen postzegels te verzamelen?

Zijn er hier ook nog mensen die gekozen hebben voor het a-kabouterisme?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Ik begrijp de gedachtengang achter 'atheisme is een keuze niet'. Je gelooft het wel of niet, kun je weinig aan besluiten.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Erik schreef:Wie hier hebben er ook gekozen om als hobby geen postzegels te verzamelen?

Wie richt er nog meer een 'atheist-foundation' op?
Wie organiseert er nog meer een conferentie voor atheisten?

Vast dezelfde mensen die ook geen postzegels verzamelen...

De wetenschappelijke data wijst er totnutoe op dat kinderen uit zichzelf geneigd zijn in een scheppergod te geloven. Je zult dus een keuze moeten maken om er niet meer in te geloven.
siger

Bericht door siger »

DeLeek schreef:De wetenschappelijke data wijst er totnutoe op dat kinderen uit zichzelf geneigd zijn in een scheppergod te geloven. Je zult dus een keuze moeten maken om er niet meer in te geloven.
Ik verwed er mijn dessert op dat dit onderzoek niet reproduceerbaar is in Hindoe of Shinto-middens, en dat het dus om een cultureel vooroordeel gaat.

http://badidea.wordpress.com/2008/07/29 ... -i-say-eh/
Zo, ook weer klaar.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

DeLeek schreef:De wetenschappelijke data wijst er totnutoe op dat kinderen uit zichzelf geneigd zijn in een scheppergod te geloven. Je zult dus een keuze moeten maken om er niet meer in te geloven.
Hi DeLeek! Tijd niet gezien! Ik herinner me dat ik je voor het laatst zag toen je met een enorme lap tekst kwam op ons onderwerp over Earl Doherty. Ik heb dat nog steeds niet op waarde kunnen schatten, maar waarderen deed ik het wel, dat wil ik je wel zeggen. Ik heb net de nieuwste uitgave van Doherty's boek besteld en hoop er te zijner tijd weer op door te gaan.

Wat geloof en atheïsme betreft, ik heb het zelf meer ervaren als iets wat in m'n leven met me gebeurt en overkomt dan iets wat ik besloten heb. Net zoiets als verliefd worden.

Maar het lijkt me nogal wiedes dat iemand die nooit gelovige is geweest een andere kijk kan hebben op atheïsme dan iemand die bewust het geloof de rug heeft toegekeerd.
Born OK the first time
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ik heb ooit gekozen om moslim te worden. Probleem was alleen, dat ik niet in een god geloofde (en nog steeds niet geloof, laat staan in Allah en zijn maat). Dat was geen keuze, het was gewoon zo, ik kon er met de beste wil, veel lezen enz. niets aan veranderen. Sterker nog. Hoe meer ik me in de Islam (en andere religies) verdiepte, hoe sterker mijn atheïsme werd. ( 'Goed gelezen, is de Bijbel het meest overtuigende argument voor atheïsme ooit bedacht' Isaac Asimov. Ik voeg daar de Koran nog aan toe.) Ik heb er toen nog even over gedacht me tot het Odinisme te bekeren, maar dat lukte ook al niet.
Dus voor mij geen keuze, maar mijn lot.
Laatst gewijzigd door Vilaine op 23 jul 2010 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik heb niet voor atheisme gekozen.
Ik heb er wel voor gekozen niet meer in god of goden te geloven.
Ik werd daarna een a-theist genoemd en kan mij daar wel bij vinden.
Van Dale noemt mij een godloochenaar wat nogal beladen (oud christen) op mij overkomt, en ik vind mijzelf ook geen godloochenaar omdat ik een god niet totaal uit kan sluiten.
Ik sluit wel uit dat een van de ons nu bekende goden of godinnen als entiteit bestaat.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

DeLeek schreef:[Wie richt er nog meer een 'atheist-foundation' op?

.
Dezelfde mensen die geen pyromaan zijn maar toch een vrijwillige brandweer oprichten??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Dit ligt er natuurlijk aan welke definitie van atheisme je hanteert.

Als je bijvoorbeeld zegt dat atheisme louter "een gebrek aan geloof in God/goden" is, dan kun je goed volhouden dat velen (vooral kinderen) hier niet voor hebben gekozen. Om voort te borduren op die "postzegels verzamelen"-vergelijking is het ongeveer hetzelfde als iemand die nooit van postzegels gehoord heeft, niet ervoor heeft gekozen om geen postzegels te verzamelen.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Jinny

Bericht door Jinny »

DeLeek schreef: De wetenschappelijke data wijst er totnutoe op dat kinderen uit zichzelf geneigd zijn in een scheppergod te geloven. Je zult dus een keuze moeten maken om er niet meer in te geloven.
Wat een onzin, ik en mijn kinderen hebben ook uit zichzelf nooit enige hang naar een scheppergod of een god alleen gehad.
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Dan zullen die kinderen toch eerst verteld zijn dat er een schepper/god bestaat.
Zonder dat het ze verteld is geloven kinderen ook niet in sinterklaas.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Zoals gebruikelijk zie ik de waarheid weer op beide uiteinden liggen.
Het al dan niet geloven in een God is - denk ik - geen vrije keuze. De hersenprocessen die daarmee te maken hebben zijn mijns inziens onbewust, of - zo je wilt - voorbewust.

Iets anders is de beslissing - ongeacht je geloof - of het bestaan van een God waarschijnlijk of onwaarschijnlijk is. Dat is een bewust proces. Weliswaar hebben we daar evenmin een vrij keuze in, maar in elk geval wel een keuze. Er zijn godgelovigen die heel goed beseffen vat hun idool onwaarschijnlijk is, er zijn ook "goddelozen", die denken dat de kans best redelijk is, maar er toch niet in geloven.

Mijns inziens is de kans groter dat de quantum-mechanica, Heissenbergs onzekersheidsprincipe en de 1e weet van de Thermodynammica allemaal onzin zijn, dan dat er een almachtige en Alwetende God is, maar je hebt nu eenmaal mensen die minder van de natuurweten begrijpen. . . . .

Dan is er de zeer bewuste keuze, om jezelf Atheist te noemen.
Er zijn legio mensen die die keuze niet durven of willen maken. Je zal maar je brood verdienen als geestelijke. . . .

Voor mij vielen al deze drie dingen overigens samen. Pas toen mijn grotendeels onbewuste beweegreden om in God te geloven, onder mij uit werd geslagen (ik werd mij er meteen ook bewust van), besefte ik dat er geen objectieve redenen waren om een God waarschijnlijk te achten, en binnen een minuut noemde ik mijzelf een Atheist.

Daarvoor (inmiddels al 30 jaar geleden), had ik het bestaan van een God gebruikt om de hoop levend te houden dat mijn persoonlijke morele inzichten ook daadwerkelijk in de toekomst zouden prevaleren, boven zaken die ik ethisch gezien afwees. Dat is wat men doorgaans "Wishfull thinking" noemt.

Deze reacties heb ik geschreven zonder die van anderen te bekijken.
Dat ga ik nu pas doen.
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Een standpunt omtrent god is een door omstandigheden beinvloede vrije keuze. In de katholieke middens waar ik uit kom wordt al te dikwijls gesproken van een "roeping" of een of andere innerlijke drijfveer (die dan spiritueel zou zijn en dus hoger moet scoren.) Men mag niet gelovig worden "in koelen bloede", want dat is verdacht. Toch bestaat er voor mij geen andere weg: geloven in god is een utilitaristische sociale daad, en ik heb nooit mensen ontmoet die bij doorvragen er "niet aan konden doen" dat ze gelovig waren.

Daaruit volgt dat iedereen per definitie twijfelt, maar dat voor de omgeving, en als het lukt voor zichzelf, verborgen moet houden. Geloven priesters die zich vergrijpen aan kinderen dat er echt een God is die alles, ook dat, ziet? Geloven ze dat terwijl ze de feiten plegen? Procentueel zijn er maar heel weinig gelovigen die niet kunnen wachten om naar het paradijs te vertrekken. De anderen (enkele miljarden) vinden net als ik dat als puntje bij paaltje komt het toch allemaal nogal onwaarschijnlijk is.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DeLeek schreef:
Erik schreef:Wie hier hebben er ook gekozen om als hobby geen postzegels te verzamelen?

Wie richt er nog meer een 'atheist-foundation' op?

De wetenschappelijke data wijst er totnutoe op dat kinderen uit zichzelf geneigd zijn in een scheppergod te geloven. Je zult dus een keuze moeten maken om er niet meer in te geloven.
Hee DeLeek!!
Sorry, heb ik je wakker gemaakt! :lol:

Ik heb nooit gekozen voor atheïsme omdat ik vanaf geboorte al atheïst was.
De aanwezigheid van theïsme heeft bepaald dat ik atheïst vanaf geboorte ben.
Ik verzamel dus al vanaf geboorte GEEN postzegels.

Dat er diverse atheïsme-gerelateerde conferenties e.d. georganiseerd worden heeft eerder te maken met het feit dat je als atheïst altijd op je hoede moet zijn om te voorkomen dat je alsnog de ketting van het theïsme om je nek krijgt.
Dergelijke reacties zijn dus eerder noodzaak ter bescherming van het aangeboren (natuurlijke) atheïsme tegen het aangeleerde/opgedrongen (onnatuurlijke) theïsme.

Als er geen theïsme zou zijn dan was er ook geen atheïsme.

Wat betreft dat "wetenschappelijk" onderzoekje daar kan ik enkel maar een grijns van op mijn gezicht krijgen.
Al helemaal als de link alweer het woord christen bevat! :lol:
Jij weet toch net zo goed als ik dat theïstische organisaties die welke "scheppergod" dan ook aanbidden GEEN wetenschap bedrijven!
Dat is allemaal geloof jongen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie