Aangezien we toch over kindjes krijgen praten de laatste tijd:
7. Embryo’s te koop in Nederlandse privé-kliniek
Koppels met vruchtbaarheidsproblemen kunnen beroep doen op embryodonatie. Het gaat om embryo’s die overblijven na geslaagde ivf-behandelingen en waarvan de eigenaars beslissen om ze te doneren aan een ander koppel.
Een Nederlandse privékliniek, het Medisch Centrum Kinderwens in Leierdorp, wil nu embryo’s aanbieden aan kinderloze koppels. Volgens de Nederlandse vereniging van gynaecologen is dit een ‘marketingtruc’ die veel mensen valse hoop zal geven. Volgens hoogleraar voortplantingsgeneeskunde Jan Kremer zal de vraag het aanbod snel overstijgen. Ondanks het feit dat embryodonatie voor wensouders meestal de laatste keuze zal zijn. Mensen willen graag een kind dat hun genen draagt.
Slechts een op vijftien van de koppels die ivf hebben ondergaan schenken hun ongebruikte embryo’s aan andere koppels. De meeste overblijvende embryo’s worden geschonken aan de wetenschap of vernietigd.
Veel fertiliteitscentra houden zich ook niet bezig met embryodonatie. Door de nieuwe embryowet uit 2008 moeten er bij de koppels extra testen op virale infecties worden uitgevoerd, die extra werklast met zich meebrengen die sommige centra niet willen dragen.
Bron: Embryodonatie goed bewaard geheim in Belgische ziekenhuizen, De Morgen, 8/9/2010
Op zich natuurlijk mooi voor mensen die geen kinders kunnen krijgen, maar dan zul je snel zien dat het uit de hand loopt en internationale handel uit armere landen (zeg maar China, India Afrikaanse landen) met embryo's zal stimuleren...
Wat de stelling betreft
Stelling:
Het tegen betaling afstaan van een embryo is niet wenselijk, omdat het leven dan een concrete economische waarde en functie krijgt.
denk ik dat dat helaas allng het geval is, jij bent een consument waarschijnlijk al opslagen in talloze database waarin jouw gedrag is geanalyseert om meer geld van jou te kunnen verdienen, om maar wat op te noemen...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Blues-Bob schreef:Stelling:
Het tegen betaling afstaan van een embryo is niet wenselijk, omdat het leven dan een concrete economische waarde en functie krijgt.
Groet,
Bob
Ik neig naar een "eens", maar zit toch nog ergens mee.
1. Vertegenwoordigt een embryo "het (menselijk) leven" als geheel?
2. Is "het leven" eenduidig te definiëren? Oftewel: Is het leven van een embryo gelijkwaardig aan dat van een volwassene? Zo niet: Waarin zit 'm dan de concreetheid van die economische waarde?
3. Impliceert het betalen van een prijs voor een embryo ook automatisch dat de veronderstelde economische waarde op latere leeftijd herroepen kan worden?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Men dient uit te gaan van wat mogelijk kan worden.
In dat verband is het niet ethisch geen verantwoording te nemen voor je afgestane ei- of zaadcellen.
Je bent de ouder van het mogelijke leven dat daar uit voort vloeit.
Wanneer dat in verkeerde handen terecht komt dan laad je die zonde op je.
Je bent de ouder van het mogelijke leven dat daar uit voort vloeit.
Wanneer dat in verkeerde handen terecht komt dan laad je die zonde op je.
geldt dat ook voor die vrouwen in Haïti wiens kinderen gestolen worden met als doel als adoptiekinderen aan rijke westerlingen te verkopen?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Maar ok, persoonlijk denk ik dat je als ouder je goed op je kinderen moet letten zodat je kinderen niet zo gemakkelijk "gestolen" kunnen worden...
Maar als dit gebeurt met zegge een pistool op je voorhoofd, dan geldt dat mijn inziens niet. Laat je je kinderen in een gevaarlijke maatschappij zo maar rondlopen. Sja dan weer wel...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Maar ok, persoonlijk denk ik dat je als ouder je goed op je kinderen moet letten zodat je kinderen niet zo gemakkelijk "gestolen" kunnen worden...
Maar als dit gebeurt met zegge een pistool op je voorhoofd, dan geldt dat mijn inziens niet. Laat je je kinderen in een gevaarlijke maatschappij zo maar rondlopen. Sja dan weer wel...
zucht, had ik er niet bijgeschreven die vrouwen in Haïti? Je weet toch dat daar een aardbeving is geweest met 200000 doden?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
zucht, had ik er niet bijgeschreven die vrouwen in Haïti? Je weet toch dat daar een aardbeving is geweest met 200000 doden?
MVG, LD.
Zucht had ik er niet bijgeschreven "Laat je je kinderen in een gevaarlijke maatschappij zo maar rondlopen."
Op een moment dat er een aarbeving is geweest is de maatschappij al direct gevaarlijker. das niet meer dan logisch. En veilig was die maatschappij zowieso al niet.
Chinaman schreef:
Zucht had ik er niet bijgeschreven "Laat je je kinderen in een gevaarlijke maatschappij zo maar rondlopen."
Op een moment dat er een aarbeving is geweest is de maatschappij al direct gevaarlijker. das niet meer dan logisch. En veilig was die maatschappij zowieso al niet.
Ik heb ernstige bezwaren met deze opvatting. Ik vind het verwerpelijk dat je, althans zo interpreteer ik het, de verantwoordelijkheid voor een slechte daad, te verstaan het kidnappen en doorverkopen van kinderen, neerlegt bij ouders.
Ja, het is belangrijk dat je de kinderen beschermt tegen dergelijke zaken. Maar het is niet verwijtbaar wanneer iemand misbruik maakt van vertrouwen of dommigheid. Ik vind noch vertrouwen, noch vergissingen, noch domheid verwijtbaar.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Chinaman schreef:
Ik heb ernstige bezwaren met deze opvatting. Ik vind het verwerpelijk dat je, althans zo interpreteer ik het, de verantwoordelijkheid voor een slechte daad, te verstaan het kidnappen en doorverkopen van kinderen, neerlegt bij ouders.
Ja, het is belangrijk dat je de kinderen beschermt tegen dergelijke zaken. Maar het is niet verwijtbaar wanneer iemand misbruik maakt van vertrouwen of dommigheid. Ik vind noch vertrouwen, noch vergissingen, noch domheid verwijtbaar.
Groet,
Bob
Ik begrijp je Bob, maar de realiteit is helaas anders, daar word dus juist gebruik van gemaakt van de door jouw genoemde dingen. Daarom vind ik dat die ouders nog beter moeten letten op hun kinderen of juist uit eigen keus maar geen of weinig kinderen moeten nemen. Met oog op de situatie van de maatschappij aldaar,en reken maar dat zulke praktijken er al waren VOOR dat daar een aarbeving was.
Kijk ik weet het klinkt allemaal hard, maar dat hard klinken is niks tegenover de keiharde realiteit dat daar nu kinderen worden gekidnapt EN dat er zelfst ook veel mensen daar zijn die VRIJWILLIG hun kind afstaan...
Leuk is anders. Helaas leert men vaak alleen door schande en schade, voorkomen zou beter zijn. Om het wat maar genuanceerder te zeggen, toch blijft mijn principe precies hetzelfde...
Chinaman schreef:Ik begrijp je Bob, maar de realiteit is helaas anders, daar word dus juist gebruik van gemaakt van de door jouw genoemde dingen. Daarom vind ik dat die ouders nog beter moeten letten op hun kinderen of juist uit eigen keus maar geen of weinig kinderen moeten nemen. Met oog op de situatie van de maatschappij aldaar,en reken maar dat zulke praktijken er al waren VOOR dat daar een aarbeving was.
Kijk ik weet het klinkt allemaal hard, maar dat hard klinken is niks tegenover de keiharde realiteit dat daar nu kinderen worden gekidnapt EN dat er zelfst ook veel mensen daar zijn die VRIJWILLIG hun kind afstaan...
Leuk is anders. Helaas leert men vaak alleen door schande en schade, voorkomen zou beter zijn. Om het wat maar genuanceerder te zeggen, toch blijft mijn principe precies hetzelfde...
Ik vind het jammer dat je niet op mijn inhoudelijke argument van verwijtbaarheid van dommigheid, onoplettendheid, of vertrouwen ingaat. Zeker omdat het gros van de misdrijven een daad van gelegenheid betreft, en in veel ernstige verdwijningszaken betreft het vaak een bekende van het slachtoffer. Kortom vrijwel alle gevallen zijn een incidenteel onbewaakt moment van het kind, en / of een misdrijf door een bekende van het slachtoffer / de ouders. Als je daar verder over wilt spreken, kun je het beste een eigen topic openen.
Het verkopen van eigen kinderen als product, staat dichter bij het topic en lijkt me moreel verwerpelijk.
Groet,
Bob
Beste Bob, eigenlijk ben ik daar mijn inziens wel op ingegaan...
Namelijk met dit stukje
ik schreef:Ik begrijp je Bob, maar de realiteit is helaas anders, daar word dus juist gebruik van gemaakt van de door jouw genoemde dingen. Daarom vind ik dat die ouders nog beter moeten letten op hun kinderen of juist uit eigen keus maar geen of weinig kinderen moeten nemen. Met oog op de situatie van de maatschappij aldaar,en reken maar dat zulke praktijken er al waren VOOR dat daar een aarbeving was.
Maar blijkbaar vind je dat niet inhoudelijk genoeg??? Ik vond het redelijk duidelijk...
Chinaman schreef:Beste Bob, eigenlijk ben ik daar mijn inziens wel op ingegaan...
Namelijk met dit stukje
ik schreef:Ik begrijp je Bob, maar de realiteit is helaas anders, daar word dus juist gebruik van gemaakt van de door jouw genoemde dingen. Daarom vind ik dat die ouders nog beter moeten letten op hun kinderen of juist uit eigen keus maar geen of weinig kinderen moeten nemen. Met oog op de situatie van de maatschappij aldaar,en reken maar dat zulke praktijken er al waren VOOR dat daar een aarbeving was.
Maar blijkbaar vind je dat niet inhoudelijk genoeg??? Ik vond het redelijk duidelijk...
Ik vind het nogal simpel gesteld.
Groet,
Bob
Blues-Bob schreef:Ik vind het nogal simpel gesteld.
OK.
Overigens vind ik het ook niet leuk dat kinderen "als producten" verkocht worden...