Debat IDérs vs Evolutionists

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Elberfeld
Forum fan

Debat IDérs vs Evolutionists

Bericht door Elberfeld »

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... 3E866F4E4E

Opname dateert van 19 December 1997 -

ID Proponents: William F. Buckley Jr., Phillip Johnson, Michael Behe, and David Berlinski

Evolutionist: Barry Lynn, Eugenie C. Scott, Michael Ruse, and Kenneth Miller

Tekst: http://www.bringyou.to/apologetics/p45.htm :evil3:

Persoonlijk vond ik dat het "Evolutionsts-team het beste uit de verf kwam. Maar goed, Kenneth R. Miller en Michael Ruse waren ook in bloedvorm! =D>

Heeft iemand nog iets aan toe te voegen?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
wahlers
Bevlogen

Re: Debat IDérs vs Evolutionists

Bericht door wahlers »

Berlinski!

Hij zegt expliciet dat hij geen (fundamentalistisch?) christen/jood is. Zonder bewijs ga ik er vanuit dat hij niet liegt. Maar...
Hij is merkwaardig symphatiek voor religieuze stellingen en uitgangspunten. En merkwaardig toegeefelijk wanneer het religieuze stellingsnamen betreft. Daarentegen is hij uitermate kritisch tegenover de evolutietheorie.

Overigens is hij naïef wat de evolutietheorie betreft. Ik heb hem al een aantal malen op fouten betrapt. Details kan ik me niet meer herinneren. Eén daarvan staat me nog wel bij: De evolutie van de walvis. Ik meen me te herinneren dat Berlinski dit neerbuigend "van koe tot walvis" noemde. Ik zal het nog eens nakijken.

Berlinski is voor mij alleen interessant omdat ik hem nog niet betrapt heb geassocieerd te zijn met een synagoge/kerkgenootschap. Ik moet bekennen dat ik ook nog niet echt gezocht heb.

ID en creationisme zelf zijn natuurlijk na 1997 een onglorieuze dood gestorven in de "Dover trail". Helaas is de phoenix weer uit zijn as gerezen in "teach the controversy" en "critical evaluation of the strength and weaknesses of the evolution theory".
De volgende Dover trail is waarschijnlijk al weer in de maak.

Oh ja, Dembski was destijds niet aanwezig. Maar ergens in het begin van het eerste decennium van deze eeuw heeft hij heel zelfverzekerd aangekondigd dat ID binnen ongeveer 10 jaar "mainstream science" zou zijn/worden. Ik heb mijn adem maar niet ingehouden ... Is iemand hier bereid om een wedje te leggen? :wink:

Mijn non-discussie met ruuddo is voorbij. Ik heb geen idee wat hij nu eigenlijk wilde. Iemand bereid om Berlinski (of één van de andere personen) eens nader onder de loep te nemen op de argumentatie die ze voeren?
Vanzelfzprekend is ruuddo natuurlijk ook welkom om te reageren.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

wahlers schreef:
ID en creationisme zelf zijn natuurlijk na 1997 een onglorieuze dood gestorven in de "Dover trail". Helaas is de phoenix weer uit zijn as gerezen in "teach the controversy" en "critical evaluation of the strength and weaknesses of the evolution theory".
De volgende Dover trail is waarschijnlijk al weer in de maak.
Een overzicht van de vele processen die zijn gevoerd. Het overgrote merendeel is voortijdig afgeschoten, maar in Louisiana is het door de ID beweging gelukt om zich te handhaven. Hoe de laatste ontwikkelingen zijn is mij niet bekend.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

In principe is natuurlijk iedere god/allah/etc - gelovige bereid om op de intelligentie van zijn 'heer' te wijzen en nodig moest zijn om 'zijn' schepping gestalte te geven.
Als contrast en ter herinnering het menselijke denkvermogen dat zelfs niet in staat is om e.e.a. te doorgronden en daarom in arremoede maar met een evolutie als stoplap aan komt zetten. :)

Persoonlijk ben ik altijd van oordeel geweest dat 'men' om iets te beoordelen, dat 'iets' volkomen moet kennen en overzien om het te kunnen beoordelen als design en zelfs als intelligent design.
En kijk ik radeloos in het rond op zoek naar degene die dat totale overzicht heeft? :D
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

fbs33 schreef:Persoonlijk ben ik altijd van oordeel geweest dat 'men' om iets te beoordelen, dat 'iets' volkomen moet kennen en overzien om het te kunnen beoordelen als design en zelfs als intelligent design.
En kijk ik radeloos in het rond op zoek naar degene die dat totale overzicht heeft? :D
Dat denk ik niet... Het is veel eenvoudiger: de enige bestaande context voor "ontwerp" is de menselijke context. Alle kenmerken die we verbinden aan design vloeien daar uit voort. Eenvoud waar mogelijk, overzichtelijkheid, hergebruik, efficiëntie... Als we zaken tegenkomen die in tegenspraak zijn met die principes, dan wordt het al snel duidelijk dat er van "design" helemaal geen sprake is. Tenzij je de definitie speciaal gaat aanpassen of uitbreiden.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

mrBE schreef:
fbs33 schreef:Persoonlijk ben ik altijd van oordeel geweest dat 'men' om iets te beoordelen, dat 'iets' volkomen moet kennen en overzien om het te kunnen beoordelen als design en zelfs als intelligent design.
Dat denk ik niet... Het is veel eenvoudiger: de enige bestaande context voor "ontwerp" is de menselijke context. Alle kenmerken die we verbinden aan design vloeien daar uit voort. Eenvoud waar mogelijk, overzichtelijkheid, hergebruik, efficiëntie... Als we zaken tegenkomen die in tegenspraak zijn met die principes, dan wordt het al snel duidelijk dat er van "design" helemaal geen sprake is. Tenzij je de definitie speciaal gaat aanpassen of uitbreiden.
Uiteraard kan ik niet anders dan het volkomen met je eens zijn, maar in jouw laatste zinnetje hierboven ligt (m.i.) de mogelijkheid besloten tot een hoop geklessebes over definities die ik ongedaan dacht te maken met 'iemand' die het totale overzicht heeft van e.e.a. (en uit hoofde van de aanname dat die 'iemand' niet te vinden is, haha)
Een rechttoe--rechtaan methode onder het motto "Eenvoud is het kenmerk van het ware"!
Heb ik het mis daarmee?
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Ik begrijp er geen jota van. :D
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

wahlers schreef:Mijn non-discussie met ruuddo is voorbij. Ik heb geen idee wat hij nu eigenlijk wilde. Iemand bereid om Berlinski (of één van de andere personen) eens nader onder de loep te nemen op de argumentatie die ze voeren?
Ik heb David Berlinski opgezocht op de Engelse Wikipedia. Hij afficheert zich als de ultieme scepticus, die niets liever doet dan gaten schieten in wetenschappelijke theorieën. Zoals iedereen hier hoort te weten is dat een loffelijk streven. Maar dan ...
his relationship with the idea as: "warm but distant. It's the same attitude that I display in public toward my ex-wives."
Van dat loffelijke scepticisme is plotseling maar weinig over als het ID betreft. Het ontbreekt de man blijkbaar aan intellectuele integriteit.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:maar in Louisiana is het door de ID beweging gelukt om zich te handhaven. Hoe de laatste ontwikkelingen zijn is mij niet bekend.
Dit zijn de laatste ontwikkelingen voor zover ik kan vinden.
http://news.sciencemag.org/scienceinsid ... creat.html

En van dit jaar:
Monday, July 26, 2010
More Bad News in Louisiana: Intelligent Design in the Classrooms

As if hurricanes and BP oil spills aren't enough, now there's another new calamity headed for Louisiana. The School Board of Livingston Parish wants to include "intelligent design" into their science curriculum.

So Louisiana's biggest city is destroyed by a hurricane, their coastline is fouled by the largest oil spill in U.S. history, and now they want to foul the minds of their children by crippling their educations.

If this measure passes, two things will happen. First, the future scientist children of this parish, the ones who might really have something to contribute to humanity's welfare, will be seriously handicapped when they try to go to college. They'll either be relegated to second-class colleges, or they'll have to do a lot of catch-up work to be on par with other students who learned real science.

Second, this is certain to spark a lawsuit, since it is in fact unconstitutional to teach Intelligent Design in public schools.

What a waste. The school board could be spending its money educating its children in real science, but no. They want to teach two-thousand-year-old mythology wrapped up in pseudo science, and to spend their money fighting the inevitable high-cost lawsuit that will come from parents who feel that their children deserve a real education.

The Livingston Parish school board ought to respect the United States Constitution.
http://religionvirus.blogspot.com/2010/ ... igent.html
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie