Oplossingen vanzelf van binnenuit mogelijk?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ben

Oplossingen vanzelf van binnenuit mogelijk?

Bericht door Ben »

Ik stond vanmorgen op de metrohalte wat te praten met Orhan, met zijn rugzak op weg naar zijn Melkert- baan in "De Koperwiek, waar hij als bewaker in zijn walkietalkie keihard "Houdt de dief !" moet roepen als hij een winkeldief op heterdaad betrapt; terwijl ik op hem afliep schrok ik aanvankelijk geweldig van de combinatie rugzak en de penetrante acetonlucht (ingrediënt voor bommen) waar hij naar rook. Hij stelde me gerust: "pakkie brood in rugzak" en "nagellakverwijderaar van verwesterde dochter omgegooid". Ik zei hem dat de meesten tussen de middag in een bedrijfsrestaurant eten of gewoon "uit de muur". De inburgerjuf van het reïntegratiebureau had hem echter verteld dat Nederlandse werkmensen hun meegebrachte brood opaten onder het klaverjassen, bovendien kostte een "Broodje bij Dootje" en een ½ litertje melk al gauw 5 euro en zo hield hij iedere maand geld over voor zijn familie in Turkije.
"We zijn voor niets gestopt met martelen", zei hij cynisch, nog steeds teleurgesteld over het referendum om een discussie met mij te beginnen. In een eerder gesprek waren we nl. beiden al tot de conclusie gekomen dat het inslaan van "een nieuwe weg" in een verenigd Europa inclusief Turkije, ondanks alle haken en ogen misschien de beste van alle andere slechtere oplossingen is, niet alleen t.a.v. religieuze tegenstellingen. Met Istanbul, waar Joden, Christenen en Moslims in dezelfde straat naar hun kerken lopen als voorbeeld. En dat het "doormodderen" in Europa leidt tot volgen van Amerika in zijn "War on Terror" omdat rechts- en moslimextremisten de zwakte en verdeeldheid in Europa uitbuiten.
"Ik heb ook geen zin in nog eens 50 jaar angst voor terrorisme of oorlog", zei ik. "Gelukkig zaten de communisten en Russen, op wat schakers en weggelopen atleten na, tijdens die heerlijke fijne Koude Oorlog bijna allemaal in Rusland en hadden ze volop atoombommen. McCarthy dacht er desondanks toch nog een paar gevonden te hebben. Net als met Vietnam destijds hebben ze niets geleerd. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat het verkrijgen van vrije meningsuiting of b.v. "normale rechten" voor vrouwen niet gebaat is door het met wapengekletter gedwongen invoeren van democratie in Irak, maar ook op termijn in de andere schurkenstaten zoals Iran en Noord- Korea. Hadden jullie bovendien maar types als Luther King, Ghandi of Mandela rondlopen!".
"Doorschieten in technologie!", het stokpaardje van HTS- er Orhan; "Opstoken die Olie!, ….daarna snel overgaan op schonere waterstof/ wind- en zonne energie,…..metalen geleidelijk vervangen door geavanceerde koolstof/kevlar/glasvezels,……landbouw wereldwijd beter reguleren,…geen stompzinnige vlees- en boterbergen dumpen. Maak arme landen daardoor dus onafhankelijker door de door het Westen omgehangen strop van het "grondstoffenprobleem weg te nemen".
"Maar ze hebben dan helemaal geen luis meer om dood te drukken", zei ik. "Bovendien blijf je door het Westen gesteunde regimes houden i.p.v. enige vorm van democratie".
"Nou,…als energie uit waterstof toegankelijker en goedkoper wordt voor iedereen; gaan deze landen misschien vanzelf wel een soort industriële revolutie meemaken met onvermijdelijk democratisering tot gevolg, wie weet??"
"Tja,….daar zit wat in, ….de miljoenen Moslims in Amerika lijken best tevreden,…..vreemd,…. geen zelfmoordaanslagen uit die hoek in VS?,….. de terroristen van 11/9 kwamen tenslotte uit Europa!"
"In ieder geval heel ingewikkeld allemaal",.... tot ziens…….kijk je wel een beetje uit met die rugzak!"………………
******************************************************************************************************
Laatst gewijzigd door Ben op 25 jul 2005 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Oplossingen vanzelf van binnenuit mogelijk?

Bericht door skeptic »

Ben schreef:Ik stond vanmorgen op de metrohalte wat te praten met Orhan, met zijn rugzak op weg naar zijn Melkert- baan in "De Koperwiek.
******************************************************************************************************
Mooie bijdrage, dit soort gesprekken zijn denk ik erg nuttig.

En welkom hier op het freethinker forum.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Me Myself & I

Bericht door Me Myself & I »

het wachten is op de grote oorlog..
wat is goed en wat is fout.

mijn opa zei altijd

heb vertrouwen maar vertrouw niemand.

vertrouwen is goed controleren is beter.

ik kijk altijd goed om me heen..
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Ben. Welkom hier!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie