Neurotransmitter histamine.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Neurotransmitter histamine.

Bericht door Devious »

Ik heb allergie-achtige klachten die ik niet goed kan thuisbrengen; doet denken aan hooikoorts, maar is het beslist niet (ik kan in het voorjaar in zo'n conifeer klimmen, lekker schudden, en al die wolken van pollen zonder enig probleem opsnuiven). Alle andere bekende allergenen zijn ook getest.
Ik begin er zelf nu steeds meer van overtuigd te raken dat de oorzaak ergens in de hersenen ligt, waar histamine een belangrijke rol speelt als neurotransmitter. Mijn vermoedens komen vooral voort uit de constatering dat mijn ADHD medicatie een dempende werking heeft op de allergieklachten; zowel methylfenidaat als dexamphetamine wat ik nu neem. Wat me ook intrigeert is dat ik doorgaans 's ochtends de meeste klachten heb, meteen bij het opstaan, en dat ik na een operatie met narcose zo'n twee weken nagenoeg vrij ben van klachten (in één van mijn boeken - 'Principles of Neuroscience' - las ik dat narcose het histaminerge systeem in de hersenen kan ontregelen). Na mijn scheiding ben ik ook bijna een maand vrij van klachten geweest, en ik kan me een periode herinneren, jaren geleden, dat ik klachtenvrij was na een voor mij onverklaarbaar fenomeen. Dit klinkt misschien vreemd, maar het voelde alsof iets in mijn brein overging op een andere frequentie, en voor de duidelijkheid, ik geloof niet in kwak-'wetenschap', ik ben ervan overtuigd dat hier een nuchtere aardse verklaring voor moet zijn. Gewone huisartsen weten hier doorgaans echter te weinig vanaf.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ongeloveloos
Banned

Re: Neurotransmitter histamine.

Bericht door Ongeloveloos »

Stop met de medicijnen en gebruik(gedoseerd) cocaine, 2 vliegen in 1 klap.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Devious,

Verminderen de verschijnselen als je een histamineremmer neemt?

Zijn de verschijnselen tijdstip of plaatsgebonden?

Voor alle rokende hooikoortslijders is er natuurlijk maar één wijze raad.

NB het is wel de tijd in het jaar dat de katjes en zo stijfmeel danwel pollen verspreiden.

Soms is er een link met bepaalde voeding verlopend van appels naar wijn er valt dus was afturfwerk te doen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Mogelijk is er sprake van een vasomotore rhinitis. Die wordt voor een groot deel anders behandeld dan een allergische rhinitis.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Vooral punt vier van de bron van Vilaine lijkt me passend :D
Ik raad Skenar aan... Weet er verder niets van, maar hoorde er onlangs van en dat is natuurlijk het nieuwste van het nieuwste :D Als dat niet werkt werkt niets :?
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ging me meer om 3 en 1.
Iprapropium (Atrovent) wordt ook wel bij astma gebruikt, ook daar kan een aspecifieke overgevoeligheid een rol spelen.

Verder kan er op vasomotore rhinitis gegoogeld worden, dan kom je allerlei zin en onzin tegen.
it remains popular.
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Je zou een relatief onschuldig antihistaminicum kunnen proberen als primatour (tegen wagenziekte) om je hypothese te testen. Maar pas op icm andere medicijnen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Werkt dexamfetamine voldoende? (rhinitis)

Het is een vasoconstrictor dus dat het werkt begrijp ik.
Een verband met histamine zie ik niet direct.

Over de mogelijke rol van histamine H3:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15665857

Wiki:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... 3_receptor
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

@ Fenomeen: Het gaat niet helemaal weg, maar het dempt de klachten waardoor er redelijk mee te leven valt. Dexamphetamine triggert indirect de release van noradrenaline en dopamine, en met name dopamine en histamine schijnen nogal collegiaal met elkaar om te gaan, maar hoe precies dat is monnikenwerk om uit te zoeken. Er wordt momenteel overal onderzoek naar gedaan. Zoek op Google naar 'dopamine histamine', en je vindt tientallen pagina's met allemaal verwijzingen naar wetenschappelijke rapporten.
Dexamphetamine functioneert in die vreemde positieve bijwerking bij mij ook anders dan Ritalin. Ritalin kon ik gewoon nemen als een aspirientje als ik mijn ogen en neus voelde prikken. Dexamphetamine is 'vloeiender', maar dat zou kunnen komen omdat de werking langer aanhoudt; heb ook weinig last van rebound in tegenstelling tot ritalin.

@Vilaine: Vasomotor Rhinitus Bedankt! Dit doet een heleboel lampjes bij mij branden. Ik voel me net een kerstboom. Ik heb altijd al geweten dat het geen normale allergie was, en ik herken mij heel erg in deze beschrijving.

@Kiwi: allerfre heb ik wel eens geprobeerd, maar ben ik heel snel mee gestopt omdat ik daarvan een metaalsmaak in mijn mond kreeg.

Wie weet overigens een (niet te moeilijk) open source programma om grafieken mee te maken. Ik loop al een tijdje met het plan om al mijn klachten iedere dag te noteren en te verwerken in een grafiek om te zien of er interessante curves naar voren komen.

Grtz.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

OpenOffice is een pakket vergelijkbaar met Microsoft Office. Je kunt er ook grafieken mee maken (o.a. met spreadsheet OpenOffice calc.)
it remains popular.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Als het echt gaat om statistische analyses gebruik ik altijd SPSS. Ideaal, en werkt beter en duidelijker vind ik dan Excel en dergelijke.

http://www.spss.com/nl/

Groet,

Bob

Ps. het verdient de aanbeveling even een VAS lineaaltje te kopen of de BORG score te gebruiken, is betrouwbaarder dan rapportcijfers (NRC).
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
kasperFT

Bericht door kasperFT »

Lastig om echt een nuttige reactie te plaatsen over allergie(en), ze zijn nogal verschillend en ik ben geen arts.
Ik heb last van oa epoxy-allergie. Moet er wel vaak mee werken en doe dat dan ook met de nodige voorzichtigheid. Wel blijkt dat het opbouwt, dus de eerste keer bijna geen reactie en de keren daarna steeds heftiger. Ook de tijd ertussen is bepalend, hoe langer die tijd, hoe minder erg de eerste reactie is.

Vooral de jeuk is vervelend en bij mij blijkt Zyrtec goed te werken. Als ik dat een uur voor het werken ermee inneem, dan is er wel wat rode huid, maar geen jeuk.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Blues-Bob schreef:http://www.spss.com/nl/
Dit is misschien wel wat. Thanks!
Plaats reactie