2012, einde van de wereld ???

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Repelsteeltje

2012, einde van de wereld ???

Bericht door Repelsteeltje »

Goedenmorgen Nederland......

Ik loop de laatste tijd steeds tegen het begrip 2012 en het zogenaamde einde van de wereld aan.
De indianen, Maya's en wat nog meer aan info bronnen schijnen dit te voorspellen.
Ben benieuwd wat er hier op deze site van bekend is dus graag, als je wat weet, gooi het erin !!!

Groeten,

Repelsteeltje
Als je nu gek bent, hoe weet je dan wat normaal is want gek zijn is dan toch normaal???
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Klinkt goed dan krijgen we dus ook geen gebrek aan energie en hoeven we nu geen geld te reserveren als oudedagsvoorziening. Maar het einde der tijden is wel meer voorspeld en tot nu toe lukt het nog niet erg. Toekomstvoorspelling lukt over het algemeen al helemaal niet beter dan je op basis van kansberekening mag verwachten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Een beetje zoeken leverde vrij veel info op over de Maya kalenders en het einde der tijden. Deze worden klaarblijkelijk door ocultisten en new- agers graag gebruikt en gehusseld met andere andere "kennisbronnen" Ik denk dat het onderstaande wel een goede verwoording is.
afkomstig van Skepp.

waarom zou het einde van een cyclus in een door mensen ontworpen kunstmatige indeling van de tijd een kosmische betekenis moeten hebben? De datum van 13.0.0.0.0 4 Ahaw 3 K'ank'in in de Mayakalender heeft net dezelfde betekenis als het jaar 2000 in onze kalender: een mooi rond getal met veel nullen die voor diegenen die deze kalender gebruiken symbool staat voor tempus fugit.. De voorspellingen voor 2012 zijn dan ook hetzelfde lot beschoren als die voor 2000. Voor dat jaar werden toen ook allerlei onzinnige zaken verwacht, van aardbevingen, poolinversies, komeetinslagen tot een invasie van UFO's en de wederkomst van Christus. En wat is daarvan uitgekomen? Niets dus. En het zal in 2012 niet anders zijn.
appelfflap
Banned

Re: 2012, einde van de wereld ???

Bericht door appelfflap »

Repelsteeltje schreef:Goedenmorgen Nederland......

Ik loop de laatste tijd steeds tegen het begrip 2012 en het zogenaamde einde van de wereld aan.
De indianen, Maya's en wat nog meer aan info bronnen schijnen dit te voorspellen.
Ben benieuwd wat er hier op deze site van bekend is dus graag, als je wat weet, gooi het erin !!!

Groeten,

Repelsteeltje
leuk verhaaltje volgens mij

wie weet, maar ik heb nog gelovige gevonden die mijn uitdaging durft aangaan.
Nu krijg je gratis 50 000 euro maar vanaf 1/1/2013 moet je me dan wel levenslang 5000 euro per maand afbetalen.
men vindt altijd dat de verhoudingen niet kloppen en ik een buitensporige winst aanreken :) vooral als ik zeg dat ik hierop de erfzonde wil toepassen ( bij christenen) en zijn kinderen dus aan de mijn verder moeten betalen tot in de 10e generatie
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Op 5 Mei 2000 bleken alle planeten op een lijn te hebben gestaan, ofzoiets.

Zeer ongezond, vertelden sommigen (waaronder ook 'wetenschappers').

Afgezien van het genostradamus en het gechannel naar "lichtwezens" en ander astraal tuig, zijn er boeken geschreven, voorspellingen gedaan, etc.

Die dag was een gewone dag, zoals iedere dag. Niet te vergeten een saaie dag.

Er zijn zoveel eindtijden geweest.

Welk jaar is geen eindtijd geweest? Dat kan je je beter afvragen!

De new age beweging beweerde dat er rond 2000 een 'nieuwe tijd' zou aanbreken.

Achja, dat gedoe met terrorisme enzo kan je wel zien als een 'nieuwe tijd', maar dat bedoelden ze in ieder geval niet. Het zou namelijk iets positiefs, iets spiritueels moeten zijn.

Wellicht is deze gebeurtenis uitgesteld tot 2012.

Want volgens sommigen komt dan Jezus, of dan komen we in een andere dimensie, of dan regent het kikkerbilletjes, whatever.

Ik eet waarschijnlijk oliebollen begin 2012.

Mischien heb ik dan geld en ruimte voor een nieuw aquarium van 5x zo groot: 2500 liter lijkt me wel wat.

Wie weet ben ik dan wel CEO van TimeTravel LTD. Een eigen handletje in teletijdmachines, inclusief Barabas console.

Spannend.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Repelsteeltje schreef:
Op deze site heb ik een keer de volgende Bijbeltekst geplaatst:

Geen mens kan in de toekomst zien.

Ik hoop dat ik je hierbij voldoende heb geïnformeerd.

Vriendelijke groet,

Stan
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Stanhope schreef:[
Op deze site heb ik een keer de volgende Bijbeltekst geplaatst:

Geen mens kan in de toekomst zien.
En toch proberen ze het steeds weer. :wink:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Gerard
Bevlogen

Re: 2012, einde van de wereld ???

Bericht door Gerard »

Repelsteeltje schreef:Ik loop de laatste tijd steeds tegen het begrip 2012 en het zogenaamde einde van de wereld aan.
Het einde van de wereld zal heus een keer komen. De mens is dan waarschijnlijk allang uitgestorven en daarmee ook de geschiedenis en de culturen er is immers niemand meer die het kan navertellen.
Maar het is niet te voorspellen hoe het zel gebeuren en wanneer. Het is namelijk net zoals alles op deze aarde onderhevig aan het toeval. En het toeval valt nu eenmaal niet te berekenen of te voorspellen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Hmmm...Voor de verandering ben ik het toch niet helemaal eens met de stelling de mens kan niet in de toekomst zien, integendeel als we ergens trots op kunnen zijn is het wel dat vermogen. Als je een meloenzaadje zaait heb je toch een bepaalde verwachting en een bepaald toekomstbeeld.
Of de oogst zal lukken hangt van veel af en als je er belang bij hebt zul je ook precies willen weten welke invloeden zijn werking zullen hebben. Uiteraard ben ik het wel eens met conclusie aangaande die eindtijdvoorspellingen, deze zijn nauwelijks ergens op gebaseerd. Als er al een ergens in een Maya kalender een mooi getal zit wat is dan de relatie met de situatie hier op Aarde? Is er sowieso wel een relatie behalve de seizoensinvloeden en waarom zou een bepaalde relatie dan catastrofaal zijn? Toekomstvoorspelling kan best serieus zijn, dat is althans mijn idee maar dan wel met een rationele onderbouwing.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het voorspellen van de toekomst is wat anders dan de verwachte ontwikkeling in een groeiproces van een meloenzaadje. Hierbij is voor een deel de uitkomst vooraf bekend en dus geen voorspelling. Dan is de televisiegids ook een voorspeller als het vermelde programma daadwerkelijk uitgezonden is.

Skeptici citeren graag wat Francis Bacon schreef in zijn Novum Organum (1620):

…al het bijgeloof is in wezen hetzelfde, of het nu gaat om astrologie, dromen, voortekenen, goddelijke straffen enzovoorts, ... namelijk de misleide gelovers nemen de uitgekomen voorspellingen waar, maar verwaarlozen of negeren de mislukte, hoewel die veel vaker voorkomen

Verder beoordelen mensen veronderstellingen niet op een neutrale manier. Dit wordt vaak beweerd, en ook deze bewering wordt door onderzoek gesteund. In feite neigen mensen ernaar bevestigingen te zoeken voor wat ze al vermoeden, en daarvoor geldt dan ‘zoekt en gij zult vinden’. Bevooroordeeld zoeken naar bevestigingen produceert meer steun voor een veronderstelling dan die verdient.

Dit verschijnsel is aangetoond in vele proeven die specifiek waren opgezet om na te gaan hoe goed de hypothesevormende strategieën van mensen zijn (Skov en Sherman, 1986; Snyder en Swann, 1978). :idea:
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

doctorwho schreef:Het voorspellen van de toekomst is wat anders dan de verwachte ontwikkeling in een groeiproces van een meloenzaadje. Hierbij is voor een deel de uitkomst vooraf bekend en dus geen voorspelling.
Juist omdat zoals jezelf al zegt een deel van de uitkomst bekend is (een deel dus ook niet) is het dus een voorspelling.
doctorwho schreef:Dan is de televisiegids ook een voorspeller als het vermelde programma daadwerkelijk uitgezonden is.
In die zin is het dat ook, er bestaat ook een kans dat de voorspelling niet uitkomt. in die zin wanneer ze daadwerkelijk uitgezonden is was het een goede.

Daarom is het juist goed en hieraan refereer je dan ook dat je hiervoor de wetenschappelijke methode hanteert en geen geloof omdat dan het onbekende deel word beschouwd met het onbekende, een weinig trefzekere vorm van bezigheid.
Mijn vraag is dan eigenlijk, vallen voorspelingen zoals die worden gedaan met de eindtijden enzo wel onder voorspellingen?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wat ik bedoel is dat voorspellen in feite neer komt op kansberekening. Ergo de voorspelling heeft geen andere uitkomst dan op grond van kansbereking mogelijk is. Dus als je kansberekening voorspellen wilt noemen is dit best mogelijk. In het onderstaande boek wordt aan de hand van allerlei schijnbaar mysterieuze en wonderlijke zaken helder verklaard hoe deze mogelijk zijn.

De magie van het gezond verstand is de titel de auteur weet ik zo even niet.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Binnenkort in de bioscoop het einde der wereld wegens de aanleg van een hypergalactische snelweg. Hitchhikers book to the galaxy van Douglas Adams groots verfilmt. Zorg dat je een handdoek en een zakje pinda's bij de hand hebt.
Pascal

Bericht door Pascal »

doctorwho schreef:Binnenkort in de bioscoop het einde der wereld wegens de aanleg van een hypergalactische snelweg. Hitchhikers book to the galaxy van Douglas Adams groots verfilmt. Zorg dat je een handdoek en een zakje pinda's bij de hand hebt.
Het boek was al geweldig, maar de film mag er ook best zijn.

Vooral het stuk met de pot petunia's en de walvis.. geweldig. :)

(Oh ja, tussen haakjes ik ben Pascal.. zat vrij veel op het forum van God Bestaat Niet en kom hier wel vaak kijken..)
Plaats reactie