Psychoses en moorden.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Psychoses en moorden.

Bericht door Cluny »

Fok.nl
'Van der V. stopte met pillen tegen waanbeelden'
- door Redactie op 16-04-2011 @ 08:31

De aanrichter van het bloedbad in Alphen aan den Rijn een week geleden stopte een jaar voor zijn daad met het gebruik van medicijnen. De 24-jarige Tristan van der V. slikte zes jaar lang pillen die waanideeën en hallucinaties moesten voorkomen. Dat schrijft het AD zaterdag op basis van gegevens in zijn medisch dossier.

Van der V. stopte zeven maanden geleden ook met een behandeling bij een psychiater. Deskundigen zeggen volgens de krant dat psychoses alleen voorkomen kunnen worden door voortdurende behandeling van de patiënt.

Van der V. was volgens zijn ouders schizofreen. Eerder al zei Kitty Nooy, hoofdofficier van justitie, in het programma Pauw & Witteman dat hij in een afscheidsbrief en documenten op zijn computer schreef dat hij was aangetikt door geesten. Hij was volgens haar ook boos op God en op de maatschappij.

In 2006 werd Van der V. opgenomen in een gesloten inrichting omdat hij suïcidaal was. Twee jaar later werd hij per ambulance naar een ziekenhuis gebracht vanwege een vergiftiging. Daarna werd hij doorverwezen naar GGZ Rivierduinen, waar hij tot augustus vorig jaar werd behandeld.

Theoloog en docent aan de Christelijke Hogeschool Mart-Jan Paul zegt zaterdag in het Nederlands Dagblad dat bij het onderzoek naar Van der V. ook moet worden gekeken naar het occultisme. Volgens hem zijn de uitspraken over geesten aanleiding ook die kant van het verhaal te onderzoeken.

"Het feit dat hij het over geesten had die hem aantikken en die zijn leven onleefbaar maakten, wijst erop dat hij er ver in is gegaan." Volgens Paul zoeken geesten steeds vaker contact met iemand naarmate diegene langer contact met hen heeft.
Een veelzeggend bericht over waarom het verleden week helemaal fout is gegaan.
Maar ik weet niet wat ik met die christelijke idiote theorie moet doen helemaal aan het eind van het bericht.
Met de rechter wijsvinger even tegen het eigen voorhoofd aantikken en wat anti-christelijke strijdkreten mompelen lijkt mij voldoende.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Re: Psychoses en moorden.

Bericht door Jinny »

Mee eens Cluny, vooral ook omdat de christelijke gemeenschap het geloof in geesten graag levend houd.
a.r.

Bericht door a.r. »

http://www.nd.nl/artikelen/2011/april/1 ... te]‘Betrek occultisme-experts bij onderzoek’
HILVERSUM - Bij het onderzoek naar de schietpartij in Alphen aan den Rijn, moeten deskundigen op het gebied van occultisme worden betrokken, vindt prof.dr. Mart-Jan Paul, oudtestamenticus en auteur van boeken over occultisme en bevrijding.[/quote]

Ik kan niet inloggen bij die club, maar gelukkig zijn er een paar reacties van mensen die een reëeler visie hebben:
http://www.nd.nl/artikelen/2011/april/1 ... -reactions
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mart-Jan Paul is een deskundige, hij heeft een boekje geschreven.
Wat een lullig boekje!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
a.r.

Bericht door a.r. »

Slaakt allen éénen ijselijke kreet! :D

Afbeelding

http://blasfemist.web-log.nl/blasfemist ... 0/urk.html
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

a.r. schreef:Slaakt allen éénen ijselijke kreet! :D
Dat nog net niet, maar ik verslikte me bijna in de koffie.
De Heer en de demonenclub al zo vroeg op de nuchtere maag.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Samante

Bericht door Samante »

Als iemand gedwongen wordt opgenomen middels een IBS (Inbewaringstelling) vanwege psychische ziekte, komt de burgemeester daar aan te pas. De burgemeester is het hoofd van de politie en het lijkt mij dat een registratie plaatsvindt wanneer iemand gedwongen is opgenomen.
Zodra iemand een vuurwapenvergunning aanvraagt, of deze moet worden verlengd, lijkt het mij dat ook wordt gekeken in de registratie van die IBS. Ik denk dat ook een RM (Rechterlijke Machtiging) geregistreerd staat bij de politie, omdat de officier van justitie er ook bij betrokken is.

Het is merkwaardig dat Tristan van der Vlis 5 wapenvergunningen had, terwijl hij gedwongen opname heeft gehad.

Stoppen met medicatie is zeer riskant omdat de kans op recidive van psychose in het algemeen erg groot is.
Iemand kan stoppen met medicatie vanwege bijwerkingen of omdat men meent genezen te zijn (m.b.t. het laatste kan die mening ontstaan juist door de werking van de medicijnen).

Het idee dat boze geesten (of demonen) Tristan zo ver hebben gebracht is absurd. Occulte ideeën over geesten, demonen en een duivel worden gevoed door de angst die in religie zit. Tristan was psychisch ziek zover we kunnen nagaan en had zeer waarschijnlijk last van stemmen en waanvoorstellingen vanuit zijn eigen brein.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Iemand is schizofreen en psychotisch, heeft waanbeelden en is suicidaal. De psychiatrie komt niet verder dan pillen die de symptomen onderdrukken. De maatschappij is kennelijk niet in staat deze persoon te helpen, en evenmin om te voorkomen dat hij vrij rond loopt, een wapenvergunning krijgt en lid wordt van de schietvereniging.

Het is een ongelovelijk verhaal, maar we wéten dat dit verhaal waar is.

Zolang de realiteit zo absurd is en de psychiatrie geen antwoorden heeft, denk ik niet dat geloof in het occulte zal verdwijnen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De psychiatrie heeft wel antwoorden maar ze is niet zaligmakend.
Bij sommige mensen werken die antwoorden niet.
Een aantal aspecten van deze zaak zijn daarnaast geen psychiatrische aspecten maar zijn maatschappelijk/sociaal/ethisch van aard.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef:Iemand is schizofreen en psychotisch, heeft waanbeelden en is suicidaal. De psychiatrie komt niet verder dan pillen die de symptomen onderdrukken. De maatschappij is kennelijk niet in staat deze persoon te helpen, en evenmin om te voorkomen dat hij vrij rond loopt, een wapenvergunning krijgt en lid wordt van de schietvereniging.

Het is een ongelovelijk verhaal, maar we wéten dat dit verhaal waar is.

Zolang de realiteit zo absurd is en de psychiatrie geen antwoorden heeft, denk ik niet dat geloof in het occulte zal verdwijnen.
Antipsychotica werken meestal goed, maar hebben vaak afschuwelijk bijwerking, zoals bijvoorbeeld een voortdurend trillen en zweten.
Normale acties worden dan vaak heel moeizaam.
En vriend eertijds was kunstenaar, die met medicijnen niet kon functioneren en inderdaad ook na een jaar onthouding van medicijnen, een zo mogelijk nog zwaardere psychose kreeg, dan hij ooit voorheen had.

In dit alphense geval is het een jarenlange geschiedenis, waarbij de patient dacht genezen te zijn en zijn medicijnen niet meer nam.

Jammer genoeg is dit dus een heel bekend verhaal, waar veel patienten, met psychosen in het verleden voor de medicatie, zich aan schuldig maken.
Nog steeds zijn er mensen, die denken dat schizofrenie te genezen is, en dat medicatie dan gemist kan worden.
En dat vooral de patienten zelf.
Dit, daar soms jarenlang goed functioneren voorbijgaan en dat de bijwerkingen zo beroerd zijn, dat er gedacht wordt het gebruik ervan wel te kunnen staken.
Dat gaat een paar maanden goed of een jaar en dan is het weer mis.

Mensen kunnen niet gedwongen worden tegen hun zin behandeling te ondergaan, zolang er geen alarmeringen zijn.
Toch is hier de hele deskundige omgeving zwaar in gebreke gebleven, daar wel degelijk weer hallicunatie verschijnselen waren opgedoken, als het verhaal klopt dat hij weer stemmen hoorde en zwaar met zichzelf in de knoop zat.
Misschien moet in een aantal gevallen de wet veranderd worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

In grote lijnen mee eens. In dit geval heeft een combinatie van factoren meegespeeld. Een discussie over hoe dit soort mensen ondanks alle aanwijzingen toch met wapens en al vrij rond lopen, lijkt me op zijn plaats.

De psychiatrische wetenschap is nog niet erg ver in ontwikkeling. Medicatie onderdrukt de psychische problemen (met bijwerkingen) maar de essentie van veel psychiatrische ziekten kennen we nog niet. Het leed voor psychiatrische patienten en hun omgeving is enorm. Dan heb ik het nog niet over patienten waar men niets anders mee kan dan opsluiten, iets wat af en toe ook het nieuws haalt. Het leed van deze mensen uit zich niet in een moordpartij in een winkelcentrum, maar is niet minder schrijnend.

Het is dan makkelijk om lacherig te doen over niet-reguliere verklaringen zoals het occulte, maar zolang we bepaalde ziekten niet snappen en niet kunnen behandelen (anders dan onderdrukken), is het niet vreemd dat mensen verklaringen buiten het regulier-medische gaan zoeken. Dit was vroeger niet anders met ziekten die we destijds niet begrepen maar nu wel. Het is op zich zelfs vrij onwetenschappelijk om afwijkende theorieen (zoals occulte oorzaken) direct af te wijzen, zonder te weten wat de oorzaken van deze ziekten dan wel zijn. Dit is geen pleidooi voor geloof in occulte verklaringen, maar wel voor meer onderzoek naar de oorzaken van dit soort ziekten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
siger

Bericht door siger »

Eerlijk gezegd zie ik niet zo'n groot verschil tussen psychiatrie en demonologie, tenminste wat betreft gratis aannames van verbanden en oorzaken. Tenzij natuurlijk, op wetenschappelijke wijze, een verband aangetoond is tussen het voorkomen van schizofrenie en massamoord. Als ik dat zou vernemen zou ik mijn mening natuurlijk herzien.

Tot zolang zie ik steeds legers psychologen in de media die achteraf vertellen waarom alles vooraf duidelijk was. Nooit vooraf.
a.r.

Bericht door a.r. »

Nou begon je zo goed en dan volgt dit:
Het is dan makkelijk om lacherig te doen over niet-reguliere verklaringen zoals het occulte, maar zolang we bepaalde ziekten niet snappen en niet kunnen behandelen (anders dan onderdrukken), is het niet vreemd dat mensen verklaringen buiten het regulier-medische gaan zoeken. Dit was vroeger niet anders met ziekten die we destijds niet begrepen maar nu wel.
Natuurlijk wordt er lacherig gedaan over het occulte, wát verwacht je dan? Heb je je wel eens bezig met waar mensen allemaal in geloven? Ik wél namelijk en ik ken in mijn nabije omgeving mensen die zware psychische problemen hebben...sterker nog één van die mensen weigerde iedere vorm van reguliere hulp (nee, zeker en bij lange na niet ideaal!!!) omdat er iemand was die haar vertelde dat ze door demonen bezeten was! Ik ga het hele verhaal hier niet uit de doeken doen, maar je moet maar van mij aannemen dat dát pas een al jaren durend horrorscenario oplevert!
Het is op zich zelfs vrij onwetenschappelijk om afwijkende theorieen (zoals occulte oorzaken) direct af te wijzen, zonder te weten wat de oorzaken van deze ziekten dan wel zijn. Dit is geen pleidooi voor geloof in occulte verklaringen, maar wel voor meer onderzoek naar de oorzaken van dit soort ziekten.
Afwijkend theorieen ....zoals occulte :shock: direct af te wijzen???? Hoe bedoel je, bestaat er ook maar enige aanwijzing voor dat geesten/demonen/satan/orb's of weet ik wat elke kul wél invloed uit oefenen op het brein? Ik dacht het toch niet, maar praat me bij!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Demon
http://www.sign2god.com/folders/demonis ... nheid.html
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1 ... IIBENUCKAY

Mensen die een psychische aandoening hebben, lijden vaak verschrikkelijk en er IS nog veel te weinig kennis om die mensen goed te kunnen helpen. Ga het boek van Dick Swaab eens lezen " Wij zijn ons brein".
siger

Bericht door siger »

Hoe staat de psychiatrie tegenover zelfdoding?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: Het is dan makkelijk om lacherig te doen over niet-reguliere verklaringen zoals het occulte, maar zolang we bepaalde ziekten niet snappen en niet kunnen behandelen (anders dan onderdrukken), is het niet vreemd dat mensen verklaringen buiten het regulier-medische gaan zoeken.
Dit was vroeger niet anders met ziekten die we destijds niet begrepen maar nu wel.
We hebben inderdaad enigszins begrip van waarom mensen naar deze oorzaken wezen en wijzen.
Het is op zich zelfs vrij onwetenschappelijk om afwijkende theorieen (zoals occulte oorzaken) direct af te wijzen, zonder te weten wat de oorzaken van deze ziekten dan wel zijn.

Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Dit is geen pleidooi voor geloof in occulte verklaringen, maar wel voor meer onderzoek naar de oorzaken van dit soort ziekten.
Inclusief eventuele occulte oorzaken, bedoel je?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie