Blaise Pascal
Moderator: Moderators
Blaise Pascal
Op CIP, word ik ( en mede freethinkers) doodgegooid met Blaise Pascal's woorden (vlak voor zijn sterven).
Pesons le gain et la perte, en prenant croix que Dieu est. Estimons ces deux cas : si vous gagnez, vous gagnez tout ; si vous perdez, vous ne perdez rien. Gagez donc qu'il est, sans hésiter. Blaise Pascal 1670.
Probeer dat maar eens te weerleggen! Ik geloof en heb dus niets te verliezen maar alles te winnen. Jullie geloven niet en hebben dus niets te winnen maar alles te verliezen.
Volgens de gristenen is dit de ultieme test....
Wie weet er een goeie weerlegging ??
Pesons le gain et la perte, en prenant croix que Dieu est. Estimons ces deux cas : si vous gagnez, vous gagnez tout ; si vous perdez, vous ne perdez rien. Gagez donc qu'il est, sans hésiter. Blaise Pascal 1670.
Probeer dat maar eens te weerleggen! Ik geloof en heb dus niets te verliezen maar alles te winnen. Jullie geloven niet en hebben dus niets te winnen maar alles te verliezen.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Re: Blaise Pascal
Wie geen god heeft, kan hem ook niet verliezen? Zoiets?
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geloof en heb dus niets te verliezen maar alles te winnen. Jullie geloven niet en hebben dus niets te winnen maar alles te verliezen.
Zei de angsthaas tegen de onverstoorbare.
Zei de angsthaas tegen de onverstoorbare.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
-
siger
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_Wager voor een lijst weerleggingen.biemer schreef:Op CIP, word ik ( en mede freethinkers) doodgegooid met Blaise Pascal's woorden (vlak voor zijn sterven).
Voor mij geven de doorslag dat je maar één religie kan geloven, en Pascal's afweging zegt niet welke. Een andere is dat het helemaal niet veiliger is aan te nemen dat hij bestaat, als je niet weet wat hij van je wil. Pascal neemt maar aan dat die toevallige god er belang aan zou hechten dat we zonder bewijs aannemen dat hij bestaat, wat voor een echte god toch wel wat onnozel is. Waarom niet gokken dat hij wil dat je niet gelooft dat hij bestaat?
Als hij bestaat beschouwt hij gelovigen misschien wel als spelbedervers die de hel verdienen.
Pascal is trouwens zelf een spelbederver, want hij was van mening dat God tot niets verplicht is, dus ook niet tot het belonen van gelovigen.
Zij-zijn-groot-en-ik-ben-klein. Het argument gaat niet op als ik niks te winnen is. In dat geval is het beter je leven zo rationeel mogelijk in te vullen om de beste mens te zijn die je kunt zijn, ipv het te vergooien aan gebeden.
"Science knows it doesn't know everything; otherwise, it'd stop." - Dara O'Briain
Religie als kansspel dus. Een levensbeschouwing voor angsthazen. Die ook nog eens moeten nadenken over het universele karakter van deze vraag. Ook andere geloofsrichtingen gooien dit in de strijd. Met dit verhaal kun je mensen dus emotioneel gijzelen. De onzichtbare worst waar de gelovige zijn hele leven voor gaat inrichten. Ze moeten eens nadenken over dit beloningssysteem. Alleen op deze gronden kun je een god al uitsluiten.siger schreef: Waarom niet gokken dat hij wil dat je niet gelooft dat hij bestaat?
Als hij bestaat beschouwt hij gelovigen misschien wel als spelbedervers die de hel verdienen.
Pascal is trouwens zelf een spelbederver, want hij was van mening dat God tot niets verplicht is, dus ook niet tot het belonen van gelovigen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
De onzichtbare worst, Piet?
Die mag wel op een tegeltje!
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
-
a.r.
siger schreef: Waarom niet gokken dat hij wil dat je niet gelooft dat hij bestaat?
Een rake beschrijving PietV., maar het gaat nog veel verder dan éénduidige angst...het is angst en schaamte voor jezelf, angst om te leven, angst om fouten te maken, angst om dood te gaan (om voor de troon te moeten verschijnen), schuldgevoel of je niet iets verkeerd doet, schuldgevoel als je iets verkeerd doet of in het verleden gedaan hebt (en zelfs dan nog vaak onterecht schuldgevoel) , schuldgevoel dat je niet genoeg geloof hebt, zelfkastijding letterlijk soms, vaak/altijd?? figuurlijk, boetedoening, lijden zul je! Je leven lang...totdat je doodgaat...gegijzeld door angst over wat je dan nog te wachten staat en moeten...veel moeten, bidden, kinderen krijgen, getrouwd blijven al is je huwelijk slecht, naar de kerk, moskee gaan, je zedig kleden en..... weinig mogen, niet schaterlachen, geen seks gewoon omdat het prettig is, maar omdat het zo af toe moet (om nageslacht voort te brengen), niet werken of iets leuks doen op "de dag des heren", Maar ook hypocritie....het zijn immers ook gewoon mensdieren, die gevoelens moeten onderdrukken, die op zeker moment niet te onderdrukken zijn. En ja, ter nuancering...natuurlijk niet alle gelovigen, velen hebben allang een vriendelijk/liefdevol (humanistischpietv schreef:Religie als kansspel dus. Een levensbeschouwing voor angsthazen. Die ook nog eens moeten nadenken over het universele karakter van deze vraag. Ook andere geloofsrichtingen gooien dit in de strijd. Met dit verhaal kun je mensen dus emotioneel gijzelen. De onzichtbare worst waar de gelovige zijn hele leven voor gaat inrichten. Ze moeten eens nadenken over dit beloningssysteem. Alleen op deze gronden kun je een god al uitsluiten.
Nou lieve AR, dit stukje overtuigt mij beter van mijn atheïsme dan alles wat ik van Dawkins gelezen heb.
Want menselijk geluk is voor mij de hoogste waarde.
Want menselijk geluk is voor mij de hoogste waarde.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
-
a.r.
Lees dan vooral mijn stukje over "geluk op eerlijke gronden" nog even, opdat het licht daadwerkelijk bij u aan moge gaan! 
Btw....lief word ik zelden genoemd en dát houd ik graag zo!
Btw....lief word ik zelden genoemd en dát houd ik graag zo!
Blaise Pascal is van mening dat het niet uit maakt in welke god je gelooft en hoe dat in de praktijk tot uiting komt. Helaas, als ik zou geloven, zou ik niet weten uit welke god, en welke praktische uitvoering. Als je dus om voor mij totaal onverklaarbare redenen uit wil gaan van een god, dan is de kans groot dat je de verkeerde kiest. Kortom als er een god is, verliezen zelfs de meeste gelovigen...
Groet,
Bob
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
-
siger
Dat verbaast me Bob. Waarom meen je dat?Blues-Bob schreef:Blaise Pascal is van mening dat het niet uit maakt in welke god je gelooft en hoe dat in de praktijk tot uiting komt.
Dit noem ik nu diepgang a.r. Jij geeft gas op het moment dat ik rustig door ga sukkelen op mijn solex. Als de zijpaden niet te groot worden dan blijven ze staan.a.r. schreef:
Een rake beschrijving PietV., maar het gaat nog veel verder dan éénduidige angst...het is angst en schaamte voor jezelf, angst om te leven, angst om fouten te maken, angst om dood te gaan (om voor de troon te moeten verschijnen), schuldgevoel of je niet iets verkeerd doet, schuldgevoel als je iets verkeerd doet of in het verleden gedaan hebt (en zelfs dan nog vaak onterecht schuldgevoel),,,,,,, Het mag natuurlijk afgesplitst worden
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger schreef:Dat verbaast me Bob. Waarom meen je dat?Blues-Bob schreef:Blaise Pascal is van mening dat het niet uit maakt in welke god je gelooft en hoe dat in de praktijk tot uiting komt.
Kort gesteld, de inzet is dat God bestaat. Niet WELKE god bestaat. Dat is voor de bingo van blaise totaal irrelevant. Vele religieuzen denken daar anders over. Volgens veel religieuzen is het meer dan een "kruis door wat niet van toepassing is: Ja / Nee"Blaise Pascal schreef: Pesons le gain et la perte, en prenant croix que Dieu est. Estimons ces deux cas : si vous gagnez, vous gagnez tout ; si vous perdez, vous ne perdez rien. Gagez donc qu'il est, sans hésiter.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House