Nederlandse cultuur
Moderator: Moderators
- GetBigFast
- Forum fan
Nederlandse cultuur
Momenteel hebben wij in Nederland een christelijke cultuur. Al voor een jaartje of 1500 ofzo.
Voordat het christendom hier hard handig werd ingevoerd hadden we een andere cultuur en geloof of geloven.
Weet iemand wat voor cultuur er was? Welke goden er vereerd werden? Mijn zoek toch op internet heeft niet veel nuttigs opgeleverd.
Voordat het christendom hier hard handig werd ingevoerd hadden we een andere cultuur en geloof of geloven.
Weet iemand wat voor cultuur er was? Welke goden er vereerd werden? Mijn zoek toch op internet heeft niet veel nuttigs opgeleverd.
Zelfde poep, andere dag.
Re: Nederlandse cultuur
Hier heb je vast een begin.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_o ... anse_goden" onclick="window.open(this.href);return false;
Of het ook voor Nederland geldt is nog maar de vraag, want het grootste gedeelte van Nederland bestond toen nog niet.
Alleen het meest oostelijke en zuidelijke deel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_o ... anse_goden" onclick="window.open(this.href);return false;
Of het ook voor Nederland geldt is nog maar de vraag, want het grootste gedeelte van Nederland bestond toen nog niet.
Alleen het meest oostelijke en zuidelijke deel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- GetBigFast
- Forum fan
Wat leuk de goden zijn net zoals de griekse goden erg menselijk.
Ze hebben ook hun dagelijkse zorgen. Beetje vechten met reuzen en de harten winnen van mede goden. Nice
Ze hebben ook hun dagelijkse zorgen. Beetje vechten met reuzen en de harten winnen van mede goden. Nice
Zelfde poep, andere dag.
- BadAssChick
- Ervaren pen
het zijn er wel veel.....als ze dat allemaal moesten bijhouden waren ze de hele dag er mee bezig
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- GetBigFast
- Forum fan
Ik vermoed dat ze vooral bezig waren met de god of goden welke ze op dat moment nodig hadden.BadAssChick schreef:het zijn er wel veel.....als ze dat allemaal moesten bijhouden waren ze de hele dag er mee bezig
Dat was volgens mij ook redelijk gebruikelijk bij de Romeinen en Grieken. Naast het standaard vereren van papa god.
Zelfde poep, andere dag.
Hoe weet je of onze cultuur christelijk is?GetBigFast schreef:Momenteel hebben wij in Nederland een christelijke cultuur. Al voor een jaartje of 1500 ofzo.
En volgens mij is hier de afgelopen 1500 jaar nogal wat veranderd, vooral sinds de Verlichting, die nu nét niet Christelijk is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- GetBigFast
- Forum fan
Leuke vraag! Omdat Geert Wilders dat (joods-christelijk) zegt? Nee, even zonder gekheid. Ik heb dat geleerd op de middelbare school geloof ik. Verder ben ik alles behalve historicus dus het kan zo maar anders zijn.Jagang schreef:Hoe weet je of onze cultuur christelijk is?GetBigFast schreef:Momenteel hebben wij in Nederland een christelijke cultuur. Al voor een jaartje of 1500 ofzo.
En volgens mij is hier de afgelopen 1500 jaar nogal wat veranderd, vooral sinds de Verlichting, die nu nét niet Christelijk is.
Ik ben opzoek naar wat geloofden mensen in Nederland (of hoe het land ook hete of verdeeld was) voor het christendom en wat waren hun gebruiken. Binnen en buiten het geloof.
Zelfde poep, andere dag.
Het kind moet een naam hebben, en christendom is inderdaad een marker voor de Europese geschiedenis van de vierde eeuw tot nu. Het vervelende is als christenen daar meer aan gaan vastknopen, zoals de bekende onzin dat we zonder het christendom nooit moderne wetenschap/ziekenzorg/literatuur/noemmaarop... gehand zouden hebben.
Dan dringt een kritischer benadering zich op, en moet men ook onder ogen zien dat het christendom, buiten wat haar eigen propaganda zegt, nooit enig moreel gezag heeft gehad, en haar wereldlijk gezag aanhoudend heeft moeten bevechten, soms met slinkse middelen, en soms met ordinair wapengekletter.
Heel de tijd hebben theologen geloofspunten bijeengefilosofeerd waar brede bevolkingslagen zich weinig aan gelegen lieten. Gelukkig maar, want na al die christelijke pogingen feesten we nog altijd, en gebruiken we nog altijd onze hersenen en onze geslachtsdelen naar eigen goeddunken.
Dan dringt een kritischer benadering zich op, en moet men ook onder ogen zien dat het christendom, buiten wat haar eigen propaganda zegt, nooit enig moreel gezag heeft gehad, en haar wereldlijk gezag aanhoudend heeft moeten bevechten, soms met slinkse middelen, en soms met ordinair wapengekletter.
Heel de tijd hebben theologen geloofspunten bijeengefilosofeerd waar brede bevolkingslagen zich weinig aan gelegen lieten. Gelukkig maar, want na al die christelijke pogingen feesten we nog altijd, en gebruiken we nog altijd onze hersenen en onze geslachtsdelen naar eigen goeddunken.
Sinterklaas behoort anders helemaal niet tot de christelijke cultuur.
Je zou hoogstens kunnen zeggen dat het satan is in een gekke jurk.
Sinterklaas als cultuurproduct kent echt een mengelmoesje aan bronnen
en wordt dan weer in stand gehouden door coca cola, blokker, bart smit en wat miskende zangeressen.
Je zou hoogstens kunnen zeggen dat het satan is in een gekke jurk.
Sinterklaas als cultuurproduct kent echt een mengelmoesje aan bronnen
en wordt dan weer in stand gehouden door coca cola, blokker, bart smit en wat miskende zangeressen.
Schoonheid bij een vrouw zonder verstand is een gouden ring in de snuit van een varken.
Vergeet Henk en Henk niet, die kun je toch moeilijk als zangeressen beschouwen?
@GetBigFast: Ik heb ooit het boekje Noorse mythen en sagen gekocht van Edmund Mudrak. De Noorse goden zijn geloof ik zo'n beetje dezelfde als de Germaanse (Odin: Wodan, Thor: Donar, etc.). Leuk boekje met wat mythen en daarbij nog de sagen over Noorse koningen (wel interessant maar daar kocht ik het niet voor).
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Interessant genoeg om in de boekenkast te plaatsen CXT?CXT schreef:@GetBigFast: Ik heb ooit het boekje Noorse mythen en sagen gekocht van Edmund Mudrak. De Noorse goden zijn geloof ik zo'n beetje dezelfde als de Germaanse (Odin: Wodan, Thor: Donar, etc.). Leuk boekje met wat mythen en daarbij nog de sagen over Noorse koningen (wel interessant maar daar kocht ik het niet voor).
Dat kan ik niet voor je bepalen.
Ik heb 'm gelezen en doorverkocht. Het zijn de Noorse mythen en sagen in verhaalvorm, goed te volgen. Het leest lekker weg en zo leer je nog eens wat. Maar het bevat geen verdere informatie of achtergrond.

Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
- GetBigFast
- Forum fan
zodra ing het weer doet ga ik het bestellen! Dank je wel voor de tip!
Zelfde poep, andere dag.