Alcohol

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plons
Bevlogen

Re: Gedachtewisseling

Bericht door Plons »

FonsV schreef:
Als je mij een keer zo benadert zoals je nu Fenomeen benadert dan zal ik naar alle waarschijnlijkheid je bijdrage links laten liggen. Om het wat 'markant' uit te drukken: "Met een os ga ik niet in een gedachtewisseling"
Mag ik eraan toevoegen dat Fenomeen het bijzonder diplomatisch heeft aangepakt .
Fuck met alles.
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

bendk schreef:Omdat ik zo breed mogelijk wil leven -blijf dus vooral single- heb ik een jaar lang in de weekends in een nl bruin cafe gewerkt als barkeeper. Je ziet het voor je gebeuren, de vaste klanten drinken altijd dezelfde hoeveel alcohol en gaan dan pas naar huis. Het stemt dus overeen met je signaal in je hersenen, zoveel is je behoefte...
Het is nog leuker werd laatst wetenschappelijk vastgesteld :

" Je hersenen reageren al met lustgevoelens, serotine? dopamine? van dat spul hormonen, VOORDAT de alcohol daadwerkelijk in de bloedsomloop zit !! "
De lusthormonen in de hersenen worden al vrolijk omdat ze weten
dat er lekkere alcoholstoot zit aan te komen. :D

Vandaar dat door PLACEBO-effect mensen ook lustgevoelens kunnen
ontwikkelen en " dronken " worden van alcoholvrij bier, wanneer men
in de veronderstelling is dat er wel alcohol in zat.
Fenomeen
Superposter

Re: Alcohol

Bericht door Fenomeen »

FonsV schreef: Het gaat (in ieder geval op een forum als dit) altijd om de 'wetenschappelijke onderbouwing' voor wat dan ook. Dat regelmatig en ruim alcohol gebruik vóór de lichamelijke volwassenheid schadelijk is voor de verstandelijke ontwikkeling, IS lang en breed wetenschappelijk onderbouwd. En DUS is het abnormaal en/of verkeerd om tot die leeftijd regelmatig en ruim alcohol te gebruiken. En DUS dient daar een einde aan te komen. Zo doodsimpel ligt het. Punt, uit: discussie gesloten.
Medisch gezien wel ja, maar men pimpelt doodleuk door.
En dan niet dat oeverloos gemekker: ‘Dus één klein glaasje champagne op Oudejaars avond mag dan óók niet’? Of maar weer eens beginnen over ‘betuttelen’. Getver!!! :evil:
Geen Maryland, of waar was het ook al weer?
Helaas is de grote massa niet zo gevoelig voor wetenschappelijke onderbouwingen. Die dient met slogans en oneliners of met 'aansprekende' commercials op prime time ‘gemotiveerd’ te worden. Een paar afschrikwekkende vooruitzichten zullen het wel weer goed doen. :(
Sinds het verschijnsel comazuipen is overgewaaid uit Duitsland is er ineens prominent aandacht in de media, van comazuipen zie tenminste gelijk de effecten, dus dat trekt kijkers.
In Engeland zijn ze er ook achter, de BBC kwam met een goeie en niet betuttelende documentaire, waarin ze zijdelings nog even Amerikaanse voorbeelden erbij haalden, niet over comazuipen in het bijzonder (dat deden ze in Engeland al jaren).
Helaas zijn veel BBC documentaires niet heel gemakkelijk op het net te vinden.
Het kost wat origineel/creatief denkwerk om tot maatregelen te komen die werkelijk hout snijden. En dan niet buigen voor de ‘commerciële argumenten’ van alcoholproducenten, het te vrezen stemmenverlies bij de heren en dames landbestuurders of wat er nog meer aan beren op de weg is te verzinnen. :x

Geen woorden, maar daden!!!
Dit gaat bijzonder leuk worden gezien de betrokkenheid van ouders in dit onderwerp.
Als een drug eenmaal populair is (of een bepaald gebruik van deze drug) is het bijzonder moeilijk om dit terug te draaien is mijn ervaring.
Als het tevens om een drug gaat waar ouders meestal zelf mee bekend zijn en nb zelf in de jaren meer van zijn gaan drinken, wordt dit een aardige opgave. ;)
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Fenomeen schreef: Volgens mij zijn we toch redelijk met elkaar eens, ik heb een vorige posting van je nog een gelezen en ik wil ook niet de maatschappij criminaliseren.

En ben al zeker niet het type dat meelift op paniektoestanden uit de VS, integendeel.
Het is een beetje de bekende spagaat; witte jassen zeggen dit en dat en mijn eigen ervaringen.
Ik kom uit Limburg dus beginnen zo met 12 - 13 - 14 jaar, met Sneeuwwitje, Sjoes of bruin bier hoorde erbij in onze familie, maar dat ik mocht ik van mijn ouders niet, wat ik niet erg vond.
Ik was 19 toen ik de eerste keer alcohol dronk, trappist met grenadine, ik heb een geweldige avond gehad.
Maar als klein kind vond ik het altijd lekker om aan de jenever van de buurvrouw te nippen, die begon 's ochtends om 10 uur al het met flesje, maar ik denk zelf dat dat niet schadelijk is geweest, al kan ik mij voorstellen dat sommige, wat meer hysterisch aangelegde, uiteraard Amerikaanse, therapeuten hier een zenuwtoeval van krijgen. (OMG he's going to be an alcoholic later on in life)
Nu drink ik zelden alcohol maar ik heb wel periodes gehad dat ik elke zaterdag 'm goed wist te raken, een paar maanden achter elkaar, alleen op zaterdag een glas of 10 -15 zal het geweest zijn.
Wat daar de schade van is?
En had ik toen volgens de criteria van nu een probleem met alcohol?

Dus kan ik me voorstellen dat veel ouders zeggen; al dat gedoe, ik ben er toch ook niet slechter door geworden?

Misschien dommer (als de witte jassen het bij het rechte eind hebben) maar dat heb je toch zelf niet door. ;)
Ik ben blij. Niet enkel met de inhoud, maar ook met het feit dat je plots nu wel een bijdrage schrijft die leesbaar is, en goed in context geplaatst ! De bijdrage van jou waar ik op reageerde bestond uit flarden van uitspraken waarvan de achtergrond alleen maar mistig en verborgen in je eigen gedachten kon liggen, maar niet op papier! Als FonsV beweert dat hij jouw gedachtengang goed kon volgen, betekent dat slechts voorkennis, immers, hij antwoorde in jouw plaats!?
Ik ga uit van wat ik kan lezen, niets anders. En hier gebeurt dat nu ten positieve.

Punt hersenschade tot 21 jaar, alle witte jassen... Alle ? Ik heb nog nooit een onderwerp gelezen waarover "alle" witte jassen het eens zijn. (cfr. FonsV) En zeker niet als het veralgemeend wordt. Op leeftijd van 22 géén schade meer, dus? En over welke dosering hebben we het? Veralgemenend denken leidt steeds tot zwart-wit denken. Er zijn evengoed witte jassen die vasthouden dat een klein beetje alcohol net altijd goed is.
Het is in de meeste gevallen de wetgever die beslist welke witte jassen gelijk hebben en welke niet. Enig realiteitsbesef zou meer op zijn plaats zijn.
De USA heeft géén ervaring, in welke zin dan ook, met zwak alcoholgebruik door kinderen zoals dit in vele Europse landen vroeger NORMAAL was. In de vele reformeerde kringen in de USA was alcohol, net als in de islam, virtueel verboden goed, op godsdienstige gronden. Dit blijft doorwerken.
Het probleem in Europa is dat het zwak alcoholgebruik heden ten dage nagenoeg verdwenen is, men vind die oude drink-gewoontes 'beneden peil'. De goedkoopste blik-pint van één of ander "witte productenmerk" heeft in Belgie nog 5-5,5% alc, dat bruin tafelbier van 1,2% sowieso nog bestaat is bijna een wonder. (De verkoop gaat door in flessen die zo geschramd zijn door de tijd, dat het glas bijna wit is geworden.) Moderne Fransen halen hun neus op voor "wijn dopen", hetgeen hun ouders en grootouders altijd deden. Met andere woorden: een traditie van laag tot zeer laag alcoholverbruik, is door de moderniteit omgebogen naar enerzijds hoog tot zeer hoog alcoholverbruik, en een heksenjacht richting diverse vormen van drooglegging anderzijds.
Dat geheel, is pas een ongezonde ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 05 dec 2007 03:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Willem_B schreef: Ik ga uit van wat ik kan lezen, niets anders.
Volhouden!
En hier gebeurt dat nu ten positieve.
Het is alleen jammer dat het gelijk bij de volgende zin al weer mis gaat maar er zit vooruitgang in zullen we maar zeggen.
Punt hersenschade tot 21 jaar, alle witte jassen... Alle? Ik heb nog nooit een onderwerp gelezen waarover "alle" witte jassen het eens zijn.
Ja, precies daarom heb ik het woordje 'alle' dan ook vermeden, ik zou niet durven...
Antiscience
Banned

Lola schreef:Ach ja, de VS en alcohol. Dit soort wetten zijn overigens vaak state laws. Zelf woon ik momenteel in Utah (de Mormon State) en het wordt je hier goed moeilijk gemaakt om te drinken ;)
Zo was ik laatst met een vriendin uit eten. Zij is 36, ik 27. Wij bestelden een karafje (0,5 liter) wijn. Helaas, dat ging niet door. Waarom? we waren maar met z'n 2en. Voor een karafje moest je minimaal met 4 personen zijn....Leuk hoor, hoe die Mormonen hier hun lifestyle aan je proberen op te dringen. Cheers!
Maar wel mormonenthee drinken !
Typisch weer die schijnheiligheid, verlogenheid en onoprechtheid ! :twisted:.

http://www.unitydrugs.nl/index.php?page ... =ephedrine

Afbeelding
lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

Antiscience schreef:
bendk schreef:Omdat ik zo breed mogelijk wil leven -blijf dus vooral single- heb ik een jaar lang in de weekends in een nl bruin cafe gewerkt als barkeeper. Je ziet het voor je gebeuren, de vaste klanten drinken altijd dezelfde hoeveel alcohol en gaan dan pas naar huis. Het stemt dus overeen met je signaal in je hersenen, zoveel is je behoefte...
Het is nog leuker werd laatst wetenschappelijk vastgesteld :

" Je hersenen reageren al met lustgevoelens, serotine? dopamine? van dat spul hormonen, VOORDAT de alcohol daadwerkelijk in de bloedsomloop zit !! "
De lusthormonen in de hersenen worden al vrolijk omdat ze weten
dat er lekkere alcoholstoot zit aan te komen. :D

Vandaar dat door PLACEBO-effect mensen ook lustgevoelens kunnen
ontwikkelen en " dronken " worden van alcoholvrij bier, wanneer men
in de veronderstelling is dat er wel alcohol in zat.
Ik heb zoiets ook gehoord, maar dit ging om verbranding.
Proefpersonen werden in een hypnose gebracht en werden vertelt dat ze een ei aan het bakken waren en een spetter heet vet op hun hand terecht kwam.
Alle mensen voelde de pijn en trokken de hand terug. Minder dan de helft kreeg een rood plekje op de hand, en soms ging het zo ver dat iemand een echte brandblaar kreeg.

Later werd onderzocht waarom sommige mensen een brandblaar ontwikkelde (wat opzich al heel vreemd is) en andere niet. Het bleek dat degene die de blaar kreeg hetzelfde al eens in het echt meegemaakt had, daardoor benaderde de hypnose dichter de waarheid.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Antiscience schreef: Maar wel mormonenthee drinken !
Typisch weer die schijnheiligheid, verlogenheid en onoprechtheid ! :twisted:
Over de bijbel heb ik het zelden maar ik weet uit betrouwbare bron (jood) dat toch echt in Genesis staat dat je alle plantjes mag gebruiken.
Mormon zal wel niet van koffie gehouden hebben.
Zo'n theetje heb ik wel eens gedronken, 2 koppen, want dat spul smaakt naar slappe thee met een schep zout erin. (Breezers gaan er een stuk makkelijker in bij jongeren, bij mij niet, ik heb er ooit eentje geprobeerd, een blauwe met Dreftsmaak, doe mij dan maar die thee)
En dat gaat hard; met 4 koppen ren ik ook het evangelie roepend op straat rond denk ik.

Als ik God was geweest had ik 'ergens' een stukje er afgeknipt, dan hadden Mormonen vleugeltjes gekregen...
Antiscience
Banned

:lol: :lol:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Nu schreef:Proeven met hogere leeftijdsgrens drank

DEN HAAG - Een klein aantal gemeenten mag bij wijze van experiment de leeftijdsgrens voor de verstrekking van alcohol optrekken van 16 naar 18 jaar.

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) reageerde donderdag positief op dit voorstel van CDA en ChristenUnie.

Na twee jaar zou duidelijk moeten zijn of een hogere leeftijdsgrens zoden aan de dijk zet. Ter Horst zei zich te kunnen vinden in het voorstel omdat het dicht blijft bij het eigen voornemen om gemeenten die veel last hebben van dronken jongeren toestemming te geven voor een hogere leeftijdsgrens.

Supermarkten

Een voorstel van de PvdA om vast te houden aan een landelijke leeftijdsgrens wees het kabinet van de hand. Ook het bestraffen van supermarkten die aan te jonge mensen drank verkopen, wil Ter Horst aan de burgemeester overlaten.

De minister van Binnenlandse Zaken had de Tweede Kamer al eerder deze week beloofd het strafbaar stellen van bezit van drank onder de zestien jaar landelijk te regelen. Ook dit wilde het kabinet aanvankelijk aan de gemeenten overlaten, maar de Kamer ging daar niet mee akkoord.
Het probleem lijkt me nu bijna opgelost, wie ben ik om negatief te doen als Guusje ter Horst positief is... :twisted:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:

DEN HAAG - Een klein aantal gemeenten mag bij wijze van experiment de leeftijdsgrens voor de verstrekking van alcohol optrekken van 16 naar 18 jaar.

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) reageerde donderdag positief op dit voorstel van CDA en ChristenUnie.

Na twee jaar zou duidelijk moeten zijn of een hogere leeftijdsgrens zoden aan de dijk zet. Ter Horst zei zich te kunnen vinden in het voorstel omdat het dicht blijft bij het eigen voornemen om gemeenten die veel last hebben van dronken jongeren toestemming te geven voor een hogere leeftijdsgrens.

Supermarkten

Een voorstel van de PvdA om vast te houden aan een landelijke leeftijdsgrens wees het kabinet van de hand. Ook het bestraffen van supermarkten die aan te jonge mensen drank verkopen, wil Ter Horst aan de burgemeester overlaten.

De minister van Binnenlandse Zaken had de Tweede Kamer al eerder deze week beloofd het strafbaar stellen van bezit van drank onder de zestien jaar landelijk te regelen. Ook dit wilde het kabinet aanvankelijk aan de gemeenten overlaten, maar de Kamer ging daar niet mee akkoord.
Het probleem lijkt me nu bijna opgelost, wie ben ik om negatief te doen als Guusje ter Horst positief is... :twisted:
En komt er dan aan het begin van zo'n gemeente een groot bord te staan met: PAS OP HIER ALCOHOL VANAF 18 JAAR! ???
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Kitty schreef:
Fenomeen schreef:

Supermarkten

En komt er dan aan het begin van zo'n gemeente een groot bord te staan met: PAS OP HIER ALCOHOL VANAF 18 JAAR! ???
en als voorbeeld daaronder hangende jongeren >18 opgestropt omdat zij toch gedronken hebben :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

of uhhh.... maar es een nutteloze zakkenvullerige minister inruilen voor een nuttige...
als die mogen bestaan...
:evil3:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Plaats reactie