Kochimodo schreef:mysterieus2000 schreef:
Uit het begin van exodus zie je inderdaad dat God slavernij helemaal niet goedkeurt.
Ben ik geheel oneens met je. God hoorde volgens Exodus het geklaag en gejammer van de Israelieten. En God had nog een belofte te vervullen en dacht aan het verbond met Abrahem, Isaak en Jakob. De tijd van 400 jaar zoals God aan Abraham had voorzegd was voorbij. God heeft jarenlang het lijden van de nakomelingen van Abraham, Isaak en Jakob genegeerd. Hij bleef rustig wachten en keek jaren en jaren toe zonder iets te doen. Uiteindelijk zag God op een goede dag op zijn kalender dat het tijd was om uit zijn luie stoel op te staan en Mozes een opdracht in de maag te splitsen. God houdt er van als mensen lijden namelijk. En hij is pyromaan want hij stak ook nog eens een braamstruik in de hens.
Dit vind ik één van de meest opmerkelijke stukken uit de bijbel.
En het antwoord ligt in wat God aan Abraham had gezegd :
Toen zei God tegen Abram: "Uw nakomelingen zullen 400 jaar slaven zijn in een ver land. Maar Ik zal dat land straffen en tenslotte zullen uw nakomelingen het verlaten, rijk en met veel goederen. Maar u zult een hoge leeftijd bereiken en rustig kunnen sterven. Na vier generaties zullen uw nakomelingen hier terugkeren, want eerder zal de slechtheid van de Amorieten niet het peil bereiken, waarop Ik ze zal straffen." (A)
Dus het feit dat Hij zo lang wachtte kwam dat omdat Hij genade had met de Amorieten. Als jij zegt dat God ervan houdt dat mensen lijden dan is dat in de eerste plaats jou mening, en dat vind ik heel erg, maar dat respecteer ik. Iemand die "vuurke stook in zijnen hof maakt is niet persé een pyromaan kan ook gewoon houden van een gezellig vuurtje.
God - en ook later Jezus, zei niet dat alle meesters hun slaven moesten loslaten, maar wel dat ze hen goed moesten behandelen. De slaven die buitgemaakt werden, waren oorlogsslachtoffers. De Israëlieten veroverde een gebied en als de bevolking mocht blijven leven, dan konden zij als slaven in leven blijven. Dit is moeilijk te begrijpen en ook een ander onderwerp
Ja, als een slaaf het zo fijn vond bij zijn meester dan mocht hij blijven en even zijn oor laten doorboren!
Niet erger dan een oorbel of een piercing hoor
"Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, [6] dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf."
Exodus 21:5-6
De slaven zullen wel in de rij hebben gestan om hun oort te laten doorboren met een priem.
Er zijn ergere dingen in de wereld denk ik
Het joodse systeem zat vol vangnetten voor mensen die in aan de rand van de maatschappij vertoefde. Daarom dat men zich ook kon verkopen als slaaf en tegelijk beschermd was door de wet.
Wat triest dat de mens dan God een lesje heeft moeten leren dat het ook anders kan! Kon deze almachtige God dan niet het systeem bedenken wat wij In Nederland hebben? Bijstandsuitkering, werkeloosheidsuitkering. arbeidsongeschiktheidsuitkering en pensioen. Deze alwetende God kon dat echter niet bedenken. Dat zou nl. pas indruk gemaakt hebben! De biijbelschrijvers -de scheppers van God- volgden gewoon de tijdsgeest en hielden slaven. Probeer nu eens even objectief te denken. God bevrijdde zijn marionettenvolk uit slavernij omdat ze het tijdens de slavernij in Egypte zo vervelend vonden. Vervolgens geeft hij wetten die de slavernij in stand houden. Hoe krom is dat niet!
Als je de volledige wet zou lezen lezen dan zou je zien dat er een veel beter systeem was om voor elkaar te zorgen dan onze moderne bijstandsuitkering of wat jij daar allemaal op noemt. De wetten over slavernij zijn er niet om ze in stand te houden maar om bepaalde relaties die er toen waren in goede banen te leiden. Maar ja ik verwacht niet echt dat jij objectief naar deze wetten zou willen kijken. God is een ... en zal dat ook altijd wel zo blijven niet ?
Ook in het nieuwe testament geeft God nog opdrachten aan de slaven; oke dat is nog tot daar aan toe, maar vervolgens zie ik hem niet de slaveneigenaren gebieden geen slaven meer te houden en ze allemaal vrij te laten!
"Een slaaf die een gelovige meester heeft, mag zijn meester niet zijn respect onthouden omdat ze broeders zijn. Integendeel, hij moet hem met nog meer inzet dienen, juist omdat hij met degene die van zijn diensten gebruik maakt, in geloof en liefde verbonden is"
1 Timoteus 6: 2
De slaaf moet zelfs nog harder zijn best doen indien hij een gelovige meester heeft!!!
"Meesters, behandel uw slaven op dezelfde manier. Laat dreigementen achterwege, want u weet dat zij en u dezelfde Heer in de hemel hebben, en dat hij geen onderscheid maakt."
Efeze 6:2
Weer geen vrijlating van de slaven aan de gelovige meesters gebieden!
God keurt zowel in het OT als in het NT slavernij goed! Het staat simpelweg zwart op wit in de bijbel!!!
Moest er zulk een bevel staan dan zou dat slaven er zeker toe aanzetten om te vluchten. In die tijd was dat levensgevaarlijk en was de straf veelal een kruisdood.
Paulus zegt wel dit :
Co 7:21 Was u een slaaf toen God u riep, maak u daar dan niet druk over. Maar als de mogelijkheid zich voordoet vrij te komen, moet u die kans natuurlijk met beide handen aangrijpen.