Prohibitie van hallucigene paddestoelen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Paddoverbod . . . . . ?!

Ja, natuurlijk !
9
31%
Nee, onzin
16
55%
Weetnie, geen mening, geen interesse of overige vage klachten
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:
Joe Hn schreef:
Kitty schreef:Gewoon verbieden die gevaarlijke klerezooi (paddo's), en als je dan toch ziek wil worden ga je ze maar plukken in het bos.
Graag even een onderbouwing waarom hallucigene paddestoelen "gevaarlijke klerezooi" zouden zijn .....
Lees eens precies waarom de risico's voor de gezondheid gering worden geschat.

Eerst de minder positieve zaken:
- Het product is relatief makkelijk te verkrijgen en er is weinig adequate gebruikersinformatie beschikbaar.
- De kwaliteit van het product is onbetrouwbaar en het
kwaliteitsbesef van diegenen die het product verkopen ontbreekt grotendeels.

Nu de reden waarom men het geen groot probleem vindt voor de volksgezondheid:
- de omvang van het gebruik, de kwetsbaarheid van de
gebruiker en het aantal en ernst van meldingen van incidenten vallen mee.

Dit laatste zegt niet veel over het product zelf maar meer over de omvang van het gebruik en de kwetsbaarheid van de gebruiker.
Daar zit je dan vrij radicaal naast. De minder positieve zaken zeggen vrijwel niets over het product en het laatste des te meer.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Hier is ook nog een onderzoek naar de schadelijkheid van psilocibine.
Wederom de conclusie van het onderzoek:
Our investigations provided no cause for concern that administration of PY to healthy subjects is hazardous with respect to somatic health. However, as our data revealed tendencies of PY to temporarily increase blood pressure, we advise subjects suffering from cardiovascular conditions, especially untreated hypertension, to abstain from using PY or PY-containing mushrooms. Furthermore, our results indicate that PY-induced ASC are generally well tolerated and integrated by healthy subjects. However, a controlled clinical setting is needful, since also mentally stable personalities may, following ingestion of higher doses of PY, transiently experience anxiety as a consequence of loosening of ego-boundaries.
Als je de rest van het artikel leest lijkt dit een erg voorzichtige conclusie. Voor een gezond persoon kan de drug slechts in uitzonderlijke gevallen onprettig zijn voor maximaal 6 uur.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Marinus schreef:Daarom zijn de dealers aan het schoolhek goeddeels broodje aap.
Dit ontkracht ik. Op de school waar ik werkte, een middelbare VMBO school hadden we wel degelijk last van dealers aan het hek, tenminste het was dealen in de auto voor de school, dus dit gebeurt wel degelijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Quote FT-forum:
Het valt inderdaad erg mee met paddo's.
Quote FT-forum:
Met die gevaarlijkheid valt het wel mee, zo is gebleken uit onderzoek. En ik heb gehoord dat uit verschillende onderzoeken deze zelfde conclusie is gekomen. Overigens ben ik zelf geen voorstander van drugsgebruik, maar gevaarlijk lijken paddo's simpelweg niet te zijn.
Trouw 31mei 08:
Het aantal incidenten met paddo's in Amsterdam waarvoor de ambulance moest uitrukken, is vorig jaar opnieuw flink toegenomen. Ziekenauto's moesten 149 keer op pad nadat iemand onwel was geworden door het eten van paddenstoelen met een hallucineerde werking. Dat is 19 procent meer dan de 125 ritten in 2006, blijkt uit zaterdag verschenen cijfers van de GGD in de hoofdstad.

Tachtig van de slachtoffers van vorig jaar moesten daadwerkelijk mee naar het ziekenhuis. Negen personen moesten zelfs worden opgenomen.

Het aantal paddo-incidenten in Amsterdam stijgt al jaren gestaag. Ook vorig jaar waren de meeste slachtoffers (92 procent) buitenlandse toeristen. De helft is 24 jaar of jonger en een meerderheid (79 procent) is man.
????
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

In een filmpje bij AT5 zegt men dat het gaat om incidenten gerelateerd (?) aan het gebruik van paddo's. Ook opmerkelijk is dat het in 92% van de gevallen om toeristen zou gaan. Maar als ik dat zo bekijk, zou het ook kunnen gaan om mensen die in een auto ongeluk belanden, met als primaire oorzaak dat ze stomdronken zijn, en toevallig ook paddo's hebben gebruikt. Voor paddo's verboden worden zou ik ook eens cijfers willen zien over hoe vaak de ambulance heeft moeten komen voor incidenten gerelateerd aan bijvoorbeeld alcoholgebruik. Ik ben hier wat sceptisch over aangezien de onderzoeken iets anders uitwijzen. In ieder geval zou ik die GGD cijfers eens willen bekijken. Mochten paddo's toch een te hoog risico vormen, dan ben ik uiteraard voor maatregelen om het gebruik tegen te gaan.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Ik heb in ieder geval wel wat oudere cijfers gevonden: Acute medische hulp in verband met incidenten door het gebruik van roesmiddelen in Amsterdam

Over 2005 was het aantal incidenten met paddo's (70) waarvoor een ambulance moest komen veel lager dan dat voor alcohol (2056). Ook voor canabis, heroine/cocaine, en GHB is het aantal incidenten hoger. Uiteraard hangt dit samen met hoeveel een middel gebruikt wordt. Maar verderop in het artikel staat ook dat de "ernst van de paddo-ongevallen over het algemeen minder is dan incidenten met XTC, GHB, cocaïne/heroïne en ook alcohol". Vooral dat laatste lijkt me toch erg noemenswaardig in deze discussie.

Om mijn andere eigen vraag te beantwoorden: "in 35% van de paddo-incidenten was tevens sprake van het gebruik van alcohol of andere roesmiddelen."

Als dit vergelijkbaar is met de situatie in andere jaren ben ik niet overtuigd van de noodzaak van een paddo verbod. Integendeel, het lijkt er eerder op dat alcohol het grote gevaar is, met name aangezien de ernst van de incidenten daarbij groter is.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Ik vond de 'bedenktijd' die burgemeester Cohen destijds suggereerde nog niet zo gek. De drugstoerist krijgt op de 1e dag een informatieve folder mee en pas op de 3e dag mogen de paddo's op vertoon van een identificatiebewijs gekocht worden. Dat voorstel heeft het niet gehaald.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Kitty schreef:
Joe Hn schreef:Graag even een onderbouwing waarom hallucigene paddestoelen "gevaarlijke klerezooi" zouden zijn .....
Lees eens precies waarom de risico's voor de gezondheid gering worden geschat.
Ik heb meerdere malen het CAM rapport doorgenomen (niet tot de letter nauwkeurig gelezen). Misschien heb ik ergens overheen gelezen?

Verder zegt de verkrijgbaarheid, informatievoorziening en het kwaliteitsbesef helemaal NIETS over de hallucigene paddestoelen zelf. Ik zie geen enkel argument waarom paddo's "gevaarlijke klerezooi" zouden zijn. Je kan het hoogstens als mening hebben, net als iemand die spruitjes gore troep vind. Of mis ik ergens een goed punt ... ?

edit
Excuses; dit was in het kort al geschreven door Marinus
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Ik denk dat het gaat om de gedragsgevolgen die deze paddestoelen tijdens een trip vooral bij onnozele toeristen veroorzaken. Ik vermoed niet dat de hallucigene stof op zich gevaarlijk is voor de gebruiker bij gematigd gebruik. Bij een overdosis schijnt het helemaal niet te werken, in tegensteling tot sommige harddrugs.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Het gaat voor zo ver ik begrijp vnlk om drugstoeristen. Ik ben bekend met paddo's en hoewel ik het niet meer gebruik ben ik er overwegend positief over. Het is een prettig werkend drug maar je moet er wel eea voor plannen. Je vol laten lopen met alcohol, vervolgens jezelf sufblowen en dan als toetje paddo's nemen en een wandeling maken door amsterdam is vragen om problemen.

Paddo's moet je in een prettige omgeving doen, en als je het voor het eerst doet is een nuchtere persoon erbij geen heel overbodige luxe. Maar goed zoals die toeristen het doen is het vragen om problemen. Als je zuipt is het ook niet handig om te gaan autorijden. Als je dat toch doet zegt dat niets over alcoholgebruik in het algemeen in feite.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Kitty schreef:
Dit ontkracht ik. Op de school waar ik werkte, een middelbare VMBO school hadden we wel degelijk last van dealers aan het hek, tenminste het was dealen in de auto voor de school, dus dit gebeurt wel degelijk.
Paddo-dealers ... ? Of gewoon dealers in het algemeen?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Joe Hn schreef:
Kitty schreef:
En hoe structureel is dit probleem eigenlijk, en zijn het misschien niet gewoon dealers die ook aan pubers verkopen omdat ze nu eenmaal toch al dealen of zijn het mensen die aan pubers verkopen omdat dit van nature een rijke doelgroep is?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Herman2 schreef:Ik denk dat het gaat om de gedragsgevolgen die deze paddestoelen tijdens een trip vooral bij onnozele toeristen veroorzaken. Ik vermoed niet dat de hallucigene stof op zich gevaarlijk is voor de gebruiker bij gematigd gebruik. Bij een overdosis schijnt het helemaal niet te werken, in tegensteling tot sommige harddrugs.
De giftigheid van paddo's is gering. Een overdosis nemen is wat dat betreft moeilijk/onmogelijk

Het verslavingsrisico is te verwaarlozen door een extreem snel opbouwende tolerantie.

De hallucinaties zijn niet van dien aard dat men de eigen gezondheid uit het oog verliest. Mensen die na paddo's denken uit het raam te kunnen vliegen komen enkel voor in broodje aap verhalen.
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Ik heb ze vroeger ook wel eens gebruikt en ben het eens met Marinus. Kan nog toevoegen dat je van paddo' s beslist geen kater krijgt zoals bij alcohol.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Joe Hn schreef:
Kitty schreef:
In het algemeen. Ik heb nooit iets over paddo's gehoord toen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie