cogito schreef:Gelukkig zijn Kochimodo en Theoloog twee nederige, vriendelijke Freethinkers waar ik veel van kan leren. Het verwijt dat ik van mijn hoge paard moet afkomen vind ik de pot verwijten dat hij zwart ziet terwijl je zelf op heel dit forum de ketel uithangt!
Nee! Deze reactie onderstreept juist hoe waar de uitspraak van Kochimodo was. Jij
las niet wat Theoloog schreef, maar
ergerde je enkel. Hij zet je schaakmat, maar jij negeert het, je merkt het niet op, en gaat gewoon weer door met hoog van de toren te blazen.
Zelden heb ik zo genoten van een posting als hierboven waar Theoloog uitlegt dat jij 'appels met peren vergelijkt', oftewel het koffiedik kijken van een waarzegster van gelijke waarde acht als de uitspraken van een meteoroloog over het weer van morgen. Hoe kun je het nog helderder uitgelegd krijgen waar de schoen wringt? Het ene geloof
is niet even redelijk als het andere geloof. Waar het om gaat is niet de 100% zekerheid (want die kan uiteraard in veel gevallen niet gegeven worden, strikt (filosofisch) beschouwd
nooit gegeven worden, maar
welk geloof veruit de meeste waarschijnlijkheid heeft.
Aangezien dit topic over de opstanding van Jezus gaat stel ik voor de evolutietheorie nu helemaal erbuiten te laten.
In plaats daarvan kom ik weer opnieuw met mijn argument dat de eerste eeuw van onze jaartelling bijzonder bijgelovig was. Dit is niet alleen in de bijbel zelf op te merken maar overal elders wanneer je er naar op zoek gaat. Rudolf Bultmann geeft in zijn
History of the Synoptic Tradition zelfs een indrukwekkende lijst met verhalen van wonderen en wonderwerkers die in de eerste eeuw overal in het Romeinse Rijk gevonden kunnen worden. Er zijn verhalen van andere joodse rabbi's die bekend stonden als wonderwerkers van genezingswonderen. Keizer Vespasianus had ook een gave om wonderbaarlijke genezingen uit te voeren. Apollonius en Simon Magus waren beroemd. In het boek
Kooks and quacks of the Roman Empire: a look into the world of the gospels van Richard Carrier kun je ook een hoop van die verhalen lezen. Hij concludeert dit:
Richard Carrier schreef:Uit dit alles kom één ding heel sterk naar voren: De tijd van Jezus was geen tijd van kritisch nadenken en weloverwogen bezinning op religieuze uitspraken. Het was een tijd vol van con artists, blauwogige gelovers, martelaars zonder een gedegen reden, en overal kon men over wonderen van de meest uiteenlopende strekking horen. In het licht van dit algemene beeld zijn de Evangeliën allesbehalve opmerkelijk. Zelfs indien ieder detail ervan uit de duim gezogen is, is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat mensen het verhaal als absurd zouden hebben afgewezen. De mensen in die tijd waren meestal niet geschoold en beschikten niet over de eigenschap kritisch denken. Ze hadden bovendien geen kranten, telefoon, foto's, en originele documenten ter beschikking om iets uit te zoeken. Indien ze er zelf niet bij waren hadden ze niets anders om op af te gaan dan het getuigenis van een ander. En zelfs al waren ze getuigen van iets, dan nog laten de verhalen ons zien dat ze niet tot kritisch nadenken erover in staat waren. Er waren weliswaar ook wel ontwikkelde skeptici in die tijd, er liepen inderdaad ook scherpe en skeptische waarnemers rond. Maar het geschreeuw van de goedgelovige massa overstemde altijd veruit hun stem en beheerste de wereld.
Mijn conclusie is dat het veruit waarschijnlijker is dat de evangeliën (voor het merendeel of in zijn geheel) historisch onwaar zijn dan dat ze de 'goddelijke waarheid' verkondigen. Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe jij het omgekeerde kunt verdedigen. Het feit dat je op één punt aanvoert dat je de waarheid ervan 'ervaren' hebt laat doorslaggevend zien dat je geen goede rationele grond voor je geloof hebt en het een existentiële keus is die tegen de rede ingaat.
Overigens spijt het me wel als ik arrogant ben overgekomen. Ik geloof alleen dat je op geen andere manier hier een goede beurt kunt maken dan wanneer je of twijfelt aan alles of zeker weet dat religie nonsens is.
En de wetenschap heeft het voor het zeggen.
De wetenschap
heeft het voor het zeggen, want het is nu eenmaal de beste methode om informatie over wat waar en onwaar is uit te zoeken. Zo is mijn conclusie dat het gelijk wat betreft de opstanding van Jezus veel waarschijnlijker aan de kant van de skeptici ligt dan bij de gelovers, niet te ontkennen.
Jij verwart objectieve uitkomsten van wetenschappelijk denken met arrogantie.
Maar het is uiteraard geheel legitiem om
wat voor wetenschap doorgaat altijd aan een kritisch oog bloot te stellen. Zoals The Prophet al tegen je zei klopt er iets niet in zo'n opmerking als 'zeeleeuwen zijn ontstaan uit wolven die steeds verder het water in gingen'.
Wanneer het gaat om de wetenschap dan mag er van alles onbewezen worden beweerd
Men kan uiteraard altijd volledig onbewezen beweringen doen. Men heeft daar dan uiteraard bepaalde redenen voor. Een voorbeeld is dat 'deeltje van Higgs' waar ik net over las. De wetenschap zal in dat geval zo'n bewering nooit voor een feit uitroepen, maar als het zinnig lijkt experimenten uitvoeren om het bewijs te vinden.
maar een religie moet een volkomen, naadloos en logisch onderbouwde ondergrond hebben anders is ze belachelijk. En dat vind ik arrogant!
Nee dat is niet arrogant.
1) Een religie zoals de christelijke religie presteert het beslag te leggen op ieder mens. Zij zet ieder mens voor het blok: óf je neemt deze religie aan als waar, óf je zult er eeuwig voor gestraft worden.
De arrogantie is dus duidelijk aan de kant van de religie!
2) Met zo'n absolute claim die het christendom doet is het enkel
redelijk dat de religie volkomen naadloos is en geen enkele logische of andere gebreken vertoont. Een religie die zulke absolute claims doet zou toch niet anders kunnen verwachten dan dat mensen die eis stellen?
3) De religie wordt pas belachelijk wanneer men in weerwil van vele zaken die de religie als vals of bedenkelijk hebben ontmaskerd tóch wil vasthouden aan het geloof in de orthodoxe zin. Er is in onze tijd inderdaad bij sommige verstokte gelovigen sprake van een kloof tussen wat bij iedere redelijke maatstaf nog mogelijk is te geloven en geloof dat alle redelijkheid met voeten treedt.