'De Bijbel' is zoals hij moet zijn. Interessant. Welke vertaling is de juiste? Heb je wel eens de vertalingen met elkaar vergeleken? Je zult versteld staan hoe verschillend de Bijbel vertaald is, en vertaald kan worden?Otter schreef: Daar heb je gelijk in. Toch zijn er wel nuances aan te brengen. Ik geloof dat God de geschiedenis van de bijbel zo heeft geleid dat de bijbel is zoals hij moet zijn.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom God (even hypothetiserend dat Hij bestaat) een boek schrijft/'inspireerd' dat zo gemakkelijk verkeerd begrepen kan worden?
Dat er in die tijd geschriften waren die ook over Jezus gingen of zelfs van mensen die hem gekend hebben of dichtbij hebben meegemaakt, is voor mij geen reden om aan te nemen dat die boeken in de bijbel zouden horen.
Er is echter óók geen reden om aan te nemen dat de huidige Bijbel de 'ware' is (even hypothetiserend dat er een 'ware' is).
Om verkeerde informatie geen kans te geven zul je het weg moeten halen. Ik dnek dat een groot verschil tussen ons is dat ik denk dat die vroege kerkvaders vanuit een oprecht hart handelden.
Als sommige Christenen nu al denkbeelden proberen te verdonkeremanen (de hele geschiedenis staat er ook bol van); als er nu christenen bestaan die onoprecht zijn, waarom zouden die er vroeger niet geweest kunnen zijn? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kerkvaders vroeger oprechter waren dan nu.
En niet, zoals hier wel gedacht wordt volgens mij, is dat de kerkvaders in het geniep alles wat hen maar niet aanstond desnoods met geweld verwijderden.
In de middeleeuwen probeerde men de Katharen uit te roeien, hekserij te vernietigen, de reformatie tegen te houden, joden uit te roeien (Luther); kortom allerlei pogingen om andersdenkenden te dwarsbomen.
Neem daarbij allerlei pogingen om het bestaan van God's wonderen te bewijzen, zoals de relikwieen als de lijkwade, flesjes met bloed van Jezus, Sigmata's, mariabeelden die gaan huilen, waarvan in bijna alle gevallen bewezen is dat het bedrog is.
Fake-gebedsdiensten zoals die van de amerikaanse evangelist Popoff die informatie van God doorkreeg via een microfoontje, etc......
Dit bewijst dat Christenen net als andere mensen onoprecht en vals kunnen zijn. God stopt deze mensen nu ook niet (dat doen Skeptici wel
Waarom doet Hij nu dan niets tegen de veranderingen die bijvoorbeeld de Jehovah's getuigen hebben aangebracht in de Schrift? En niet te vergeten alle andere vertalingen die onderling van elkaar verschillen.Daarnaast lijkt het me dat God net iets te machtig is om zich door een niet/kwaad willende kerkvader tegen te laten houden.
Net als het verhaal van de kruisiging zélf.Ik was mij ook wel bewust dat er 'verhalen' bestaan over het leven van Jezus na zijn kruisiging. Maar het blijven zaken van het caliber, geruchten en mythes.
Er zijn mensen die de Bijbel in de grondtext kunnen lezen, en die tóch beweren dat het slecht in elkaar steekt. Er zijn mensen die diepgelovig christen zijn geweest, evangelist zijn geweest, bijbelvertalers zijn geweest, en vinden dat het broddelwerk is.Het steekt helemaal niet slecht in elkaar. Velen willen alleen geen uitleg erbij. Want het is geen romannetje wat je p een paar avonden uitleest. Er zijn hele studies naar gedaan. Beweren dat je weet hoe het in elkaar steekt als je het 1,2 of 3 keer hebt gelezen is niet echt geloofwaardig.
Een interessant verhaal is dat van Dan Barker. Misschien dat je dit even wilt lezen http://www.freethinker.nl/ouweneel-1.htm
Inderdaad, het zijn allemaal theorieen, vage verhalen. Ben ik helemaal met je eens. Maar voor mij zijn die vage verhalen niet minder vaag dan de duizelingwekkende verscheidenheid aan christelijke leringen die thans bestaan.Theorieën ja. Plausibel? Niet echt. vage verhalen waar maar weinig bewijs bij zit. Maar ik begrijp wel dat wanneer het tegen het geloof ingaat al wat minder om het bewijs gaat.Fictie met als basis plausibele theorieën
En als 100% verzonnen is, dan zijn er geen wonderen gebeurd.Al zou 90% verzonnen zijn, dan nog is het verbazingwekkend wat er voor wonderen gebeurt zijn. Maar goed. ALs je ze niet wil zien, dan zul je ze ook niet zien.
Schijnbaar voldoet het niet aan de 'criterea' die het boek in de bijbel hadden doen moeten komen. (Ik was er ook niet bij) [/quote]Wederom een verklaring waarom het Evangelie van Maria Magdalena kan zijn afgedaan als een vervalsing; Wat is het bewijs dat het een vervalsing is?
Hoe het ook zij, de canon van de Bijbel is door mensen samengesteld, daarom kán de Skepticus niet uitsluiten dat die mensen verkeerd hebben gehandeld, vergissingen hebben gemaakt, of vanwege opportunistische redenen hebben gehandeld.
Ach, waar hebben we het over. Misschien heeft Jezus wel nooit bestaan. Laten we dat eerst maar eens aantonen.Mocht op wonderbaarlijke wijzeJezus toch overleefd hebben moet hij dus bevrjd worden uit het graf. Daarna moeten zijn wonden genezen, en die waren niet gering. (Van het geselen en de kruisiging). Daarna vertrekt hij naar India of Frankrijk? Sorry, dan geloof ik eerder dat hij als God is opgestaan, dan dat hij als mens de kruisiging heeft overleefd.
Vriendelijke groet....