CXT schreef:Zelf weet ik dat Wicca een behoorlijk jonge 'godsdienst' is met hier en daar wat dingen uit de oudere hekserij geplukt, maar ik vind het een vrij gezonde manier om de wereld te bekijken. Het geeft m.i. wat invulling aan het 'lege' nihilisme zonder onnodige dogma's. Nu geloof ik niet in de magie die daar gekend wordt, maar ik wil dat niet aanduiden als dogma, omdat die mensen, voor zover ik weet, de magie 'empirisch' hebben ervaren. Ze koppelen niet zoveel extra aannames aan een ervaring als de gemiddelde religieuze, lijkt me.
Daar vergis je je kwalijk. Wat magie schijnt te zijn, wordt empathisch-heuristisch bepaald. Aan alles wat men niet kan of wil verklaren, wordt, althans dat deed Raven en elke andere Wiccan die ik heb gesproken, het woordje "magie" gekoppeld. Zo erg zelfs dat Kitty op een gegeven moment ook toegaf
magiete gebruiken. In de keuken wel te verstaan. Laten we wel wezen, atheisme is misschien nilhilistisch maar ik vind de gemiddelde invulling die eraan wordt gegeven bij Wicca net zo ver gezocht en absurd als die van een gemiddelde gelovige. Voor mij slaan woorden als god of magie het onderzoekende schuim in de menselijke bier dood. Door er dergelijke stickertjes op te plakken, geef je het een verklaring die zo leeg is en daardoor zo grotesk dat je er niets meer mee kan verklaren.
Om een voorbeeld te geven: Wiccans houden ervan om de zonnewende en equinoxen te vieren. Dergelijke dagen zouden een magische betekenis hebben omdat volgens hen "dag en nacht even lang is". Van mij mogen ze dat best vieren hoor, maar ik zie geen enkele fysische basis om dat exact op 21 maart en 23 september te vieren. Je zegt dan natuurlijk (als je een beetje sterrenkundig bent): "ja maar op die dag zijn dag en nacht even lang" Dat is in bergachtige gebieden helemaal niet zo. "Ja maar op die dagen staat de zon recht boven de evenaar" was een andere verklaring van Raven van destijds. Echter, als je gaat zoeken in de boekjes over baanberekening dan zie je dat die datum nog wel eens van eerdergenoemde data afwijkt. Kortom het is dus net zo arbitrair als een Christelijke feestdag.
Daarnaast vind ik het verhaaltje dat er geen dogma´s zouden zijn bij Wiccans, onzin. "Doe de ander geen pijn" zou het eerste gebod van Wiccans zijn. Echter, ik kan diverse kruiden noemen die in kleine dosis uitstekend helend werken maar in al iets te grote dosis dodelijk. Hoe bepaal jij als Wiccan wat goed voor je is zonder medische achtergrond? Ik vind het levensgevaarlijk (kruiden)doktertje spelen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn