Mijn reactie:Date: Wed, 10 Dec 2008 12:08:11 +0100
From: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
To: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Re: Kennisgebrek op website www.schepperenzoon.nl
Als uw geloof in deze wetenschapsfilosofie zo sterk is dat u uw leven en relatie met uw Schepper ervoor in de waagschaal wilt stellen is dat uw eigen keuze en daarin zal ik u niet hinderen.
Ik ga niet herhalen wat ik in de vorige mail zei (ik ken alle evo-argumenten en besteed er ook zoveel mogelijk aandacht aan op mijn site), maar een verduidelijking is misschien op zijn plaats.
Evolutietheorie wordt een cirkelredenering wanneer je het als bewijs gaat aanhalen voor de aanname dat dingen geevolueerd zijn. Het is een verklaring, maar geen bewijs. De evolutietheorie is op zich ook niet te vergelijken met de gravitatietheorie, omdat gravitatie nu meetbaar en herhaalbaar is (ook al weten we nog niet precies wat het is). De ontwikkeling van al het leven op aarde kunnen wij in ons leven niet herhalen. Kleine wijzigingen als bewijs aanhalen is niet voldoende. Dat is net zoiets als zeggen dat een spoorlijn waar je op staat de hele wereld rond moet gaan, omdat je hem in beide richtingen ziet verdwijnen (dat is extrapoleren buiten de aanvaardbare limieten). Dit gebeurt ook bij de evolutietheorie.
Succes met uw geloof, ik blijf bij de mijne.
Vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Eindredacteur Wetenschap van Meesterschap
http://www.schepperenzoon.nl
Wordt vervolgd...misschien!?!Geachte heer xxxxxxxxxx,
Ik geloof niet in de wetenschapsfilosofie. Wetenschap is slechts een middel om de wereld om ons heen te omschrijven en te begrijpen. Hiervoor is geen geloof nodig. Ik geloof ook niet in een schroevendraaier. Ik gebruik een schroevendraaier. Geloof heeft er dus niets mee te maken.
Maar om toch even bij de wetenschap an sich te blijven:
De wetenschappelijke methode vereist onafhankelijke verificatie met als doel om bevooroordeelde meningen er uit te filteren. Dit is in de praktijk zeer succesvol gebleken voor alle takken van de wetenschap. Het is dan ook een zeer beproefde procedure.
Daarnaast worden alle wetenschappers gestimuleerd om elke wetenschappelijke theorie te allen tijde zeer kritisch te beschouwen. Eénieder die iets nieuws ontdekt of een bestaande theorie vervangt door een betere theorie wordt overladen met eer en prijzen (waaronder de Nobel prijs).
Ook dit blijkt een zeer succesvolle en beproefde methode te zijn.
Wat bedoelt u overigens precies met de opmerking dat ik mijn leven in de waagschaal stel als ik wetenschap bedrijf volgens de hierboven beschreven succesvolle procedures? Ik zie het verband niet! Maar dit even ter zijde.
Ik durf zelf zeker niet te beweren, en ik ken ook geen enkele wetenschapper die durft te beweren, dat ik alle(!) argumenten ken. Dit natuurlijk los van het feit dat een argumentatieve uitspraak zonder onafhankelijke wetenschappelijke verificatie geen enkele plaats heeft in een wetenschapstheorie. Op z'n best is een uitspraak alleen een nog verder te bewijzen hypothese.
En te bewijzen hypotheses, zoals bijvoorbeeld (a)biogenese, vind je dan ook niet terug in de evolutietheorie of enig andere wetenschapstheorie.
Verder zijn cirkelredenaties natuurlijk volledig uit den boze in een wetenschappelijke theorie. Ik ken er dan ook geen. Niet in de evolutietheorie of enige andere wetenschappelijke theorie. Heeft u toevallig een voorbeeld van een cirkelredenatie in één van de wetenschapstheorieën?
Veel in de wetenschap is niet te herhalen of niet te zien. Niemand heeft ooit een electron gezien. Sterker nog, niemand zal ooit een electron kunnen zien. Deze nemen we indirect waar. De evolutie is direct waarneembaar. De evolutie van het verleden is niet direct waarneembaar. Veel evolutionaire experimenten zijn gecontroleerd uitgevoerd maar sommige zaken liggen buiten ons menselijk vermogen. Zo als het buiten ons menselijk vermogen ligt om bepaalde deeltjes, zoals Higgs deeltjes te creëeren. Dit kunnen we slechts indirect afleiden (N.b. het Higgsveld is inderdaad nog een hypothese. Deze hypothese wordt de komende jaren geverifieerd met indirecte waarnemingen).
Wat u wilt is de begin periode herhalen. Dit is een onredelijke eis!
Net zo zou het onredelijk zijn om van een fysicus te eisen om een electron te laten zien.
Dit lost van het feit dat het feit evolutie al zo'n beetje 300 jaar formeel erkent is (en oorspronkelijk erkent door fundamentele christenen uit die tijdsperiode).
Uw analogie van een spoorlijn en de extrapolatie hiervan is een valse analogie. Immers, ik heb geen onafhankelijk bewijs dat de spoorlijn rond de aarde gaat. Voor de evolutionaire stamlijnen is wel degelijk wetenschappelijk bewijs. Even voor alle duidelijkheid: wetenschappelijk bewijs is dus niet hetzelfde als een aanname. Aannames zijn natuurlijk geen bewijs.
Een bescheiden verzoek:
Kunt u naast uw persoonlijke mening ook nog onafhankelijke en geverifieerde referenties opgeven van de bronnen waarop u uw uitspraken baseert.
Als voorbeeld:
http://www.schepperenzoon.nl/archief0811.html#081120 - onderwerp: Wie weent er om de weesgene?
Waar precies baseert u uw mening op, en ik citeer uw website:
"Wie heeft er nu nog niet door dat de evolutiefilosofie (het geloof in een enkele gemeenschappelijke voorouder voor alle levende wezens) bij elkaar gehouden wordt door bluffen en dubbelzinnigheid?"
En naar aanleiding van dit artikel en uw opmerking: Begrijpt u het concept van retrovirussen?
Of het volgende: http://www.pnas.org/content/100/10/5873.abstract ?
(n.b. het bovenstaande zijn slechts twee voorbeelden)
MvG, Wim Ahlers.
MvG, Wim Ahlers.
Hebr 6: