Geloof in een overheid een religie?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

mg1 schreef:Het punt wat ter discussie staat is waarom een bepaalde groep mensen wel geweld mag uitoefenen en waarom een andere groep niet.
dodo schreef:De vraag waarop ik graag een antwoord zou willen, is hoe iemand filosofisch aan kan tonen dat een nationele groep wel of geen recht heeft op initiatie van geweld.
Ik neem aan dat de stilte betekent dat ik hierboven een afdoende antwoord heb gegeven.
dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo »

siger schreef:
Ik neem aan dat de stilte betekent dat ik hierboven een afdoende antwoord heb gegeven.
Naar mijn gevoel is er te weinig belangstelling voor dit onderwerp, om me intensief mee bezig te houden. Dat betekent niet dat je antwoord bevredigend was. Als ik het goed begrijp geef jij geen rechtvaardiging van nationale geweldsmonopolien, en dat is hetgeen waarop ik wacht (als er nog personen geinteresseerd zijn in dit onderwerp, en graag hun instemming met een nationale geweldsmonopolie willen onderzoeken).
. Een geweldsmonopolie is ethisch onaanvaardbaar, omdat het ongelijkheid impliceert.

2. (collectieve) zelfverdediging met geweld is ethisch aanvaardbaar als andere middelen zijn uitgeput.

3. Het delegeren van (collectieve) zelfverdediging met geweld is ethisch aanvaardbaar als controle mogelijk is door de afvaardiger(s).
1. houdt universaliteit in stand: geen één groep mensen krijgt het speciale recht geweld te initieren, boven een andere groep mensen
2. definieert het recht tot zelfverdediging van een persoon of meerdere personen
3. ik snap de controle niet zo goed, maar ik stem er mee in dat anderen jou en je bezit kunnen verdedigen in jouw naam... natuurlijk is het dan wel handig te weten of die verdediging proportioneel is aan het geinitieerde geweld van de aanvallende partij, e.d.

Dit is dus geen verdediging en rechtvaardiging van geweldsmonopolien. Als iemand geinteresseerd is om zijn geloof in 'morele' geweldsmonoplien te rechtvaardigen, zou ik graag de uitleg willen horen.

(een mooi kort filmpje dat ik nog even wou delen: http://nl.youtube.com/watch?v=qCagnR2z0 ... annel_page )
siger

Bericht door siger »

Iets ontgaat me. Waarom wil je per sé dat iemand een geweldsmonopolie verdedigt dat je zelf afkeurt? Misschien is er wel niemand zo gek hier. Wat is dan het probleem?
dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo »

siger schreef:Iets ontgaat me. Waarom wil je per sé dat iemand een geweldsmonopolie verdedigt dat je zelf afkeurt? Misschien is er wel niemand zo gek hier. Wat is dan het probleem?
Als niemand hier 'zo gek is', en de personen met één of andere interesse voor politiek, menselijke organisatie e.d. hier allemaal zeer bewust geweldsmonopolie van wat voor soort groep mensen dan ook afwijzen (omdat het niet moreel te verdedigen is), dan ben ik zeer blij met het rationele en morele niveau van deze personen.

Dan zou ik natuurlijk naar een ander forum moeten waar meer mensen op het randje staan en twijfelen aan de geldigheid van geweldsmonopolien.
Plaats reactie