Sebastiaan schreef:Theoloog schreef:Welke theologen heb je zoal op het oog? (En je begrijpt dat ik daar graag concrete uitspraken bij wil hebben).
Theologen als Taede Smedes en John Polkinghorne die vinden dat er voor God ruimte is in de (emperische) wetenschap en daarmee indirect sigureren dat "De Wetenschap" en theologie (religie) samen kunnen gaan.
zie bijvoorbeeld
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang33/27/08a.htm
Waar zegt Taede Smedes in dat artikel dat "er voor God ruimte is in de (empirische wetenschappen)? Hij zegt juist het tegenovergestelde, namelijk dat het spreken over God zich onttrekt aan de regels die de empirische wetenschappen stellen. En wel op theologische gronden (dus uit overwegingen vanuit het spreken van gelovigen over God zelf).
Het denken van Smedes vertrekt steeds vanuit het spreken van die gelovigen over God, en dat spreken is een uitdrukking van religieuze ervaring.
Polkinghorne is een ander verhaal, maar hoeveel navolging vindt die onder academische theologen? Hij lijkt me toch een behoorlijk geïsoleerd figuur. Bovendien heb je nog helemaal niet laten zien wat Polkinghorne nu eigenlijk zegt over theologie en of dat een wetenschap is en waarom dan.
Kortom, je uitspraak over hoe de verwarring ontstaat ("Ik denk dat de verwarring onstaat doordat sommige Theologen van mening zijn dat hun filosofie ook een soort wetenschap is"), berust op een wel heel vage notie van jouw kant over wat die theologen dan wel zeggen.
p.s. Het is 'empirische wetenschap', van het woord 'empirie', zoals iedereen die in deze materie thuis is, weet.