Bach Bloesem Forum.

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Bartholomeus schreef:
lost and not found yet! schreef:Wat bedoel je hiermee, dat is mij volkomen onduidelijk!
Ik refereerde aan deze
lost and not found yet! schreef:Ja,,, en jij hebt je er in verdiept! Vogel is Biohorma en VHS is een eeuw geleden afgeschaft als videosysteem! Misschien bedoel je VSM?
Op je eerste vraag: ja. Op je 2de vraag: uiteraard (wel een leuke verschrijving trouwens, al zeg ik het zelf).
En als ik een wedervraag mag stellen: geloof jij dat homeopathische middelen - of om bij het topiconderwerp te blijven bach remedies - een werkzaamheid zouden kunnen bezitten die het placeboeffect significant overstijgt?
Je refereert aan deze? Blijft volkomen onduidelijk voor mij!

En....mijn vraag heb je niet goed begrepen, ik vroeg me alleen af WAAROM mensen naar allerlei alternatieven "grijpen"! Jij schuift namelijk mij in de schoenen dat ik voor de Bach therapie ben, en dat heb ik nooit genoemd! :evil3:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Fenomeen schreef:
lost and not found yet! schreef:Maar, waarom vallen die mensen daarvoor?
Troost? Bij psychische klachten.
Wanhoop? Bij verslaving en afvallen

Het komt uit de natuur dus het is beter dan die chemische troep van de dokter, het werkt want dat staat op het potje, anders mogen ze dat toch niet verkopen?
Truus heeft van Bep gehoord dat het werkte?
Het was bij Shownieuws en Conny Breukhoven gebruikt het ook?
Maar...is dat niet het omslagpunt, waar de reguliere geneeskunde geen uitkomst meer bied, en komt met de uitspraak, sorry, meneer of mevrouw, u zult hiermee moeten leven? Zomaar een gedachtenkronkel hoor! Juist DAN zoekt een mens toch verder? Lijkt mij!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Bartholomeus
Banned

Bericht door Bartholomeus »

lost and not found yet! schreef:Je refereert aan deze? Blijft volkomen onduidelijk voor mij!
Laat dan maar. p.vroon zou het toch maar wissen.
lost and not found yet! schreef:En....mijn vraag heb je niet goed begrepen, ik vroeg me alleen af WAAROM mensen naar allerlei alternatieven "grijpen"! Jij schuift namelijk mij in de schoenen dat ik voor de Bach therapie ben, en dat heb ik nooit genoemd! :evil3:
Nee hoor, ik schuif je niets in de schoenen. Ik stelde enkel een vraag, waar je overigens ook nu niet op antwoordt. Nog steeds zou je met dit antwoord ook van mening kunnen zijn dat homeopathische middelen, of Bachremedies, soms of regelmatig aantoonbaar beter kunnen werken dan placebo's.
Gewoon ja of nee was alles wat ik wilde weten.
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
lost and not found yet!
Bevlogen

lost and not found yet! schreef:
Bartholomeus schreef:
lost and not found yet! schreef:Wat bedoel je hiermee, dat is mij volkomen onduidelijk!
Ik refereerde aan deze
lost and not found yet! schreef:Ja,,, en jij hebt je er in verdiept! Vogel is Biohorma en VHS is een eeuw geleden afgeschaft als videosysteem! Misschien bedoel je VSM?
Op je eerste vraag: ja. Op je 2de vraag: uiteraard (wel een leuke verschrijving trouwens, al zeg ik het zelf).
En als ik een wedervraag mag stellen: geloof jij dat homeopathische middelen - of om bij het topiconderwerp te blijven bach remedies - een werkzaamheid zouden kunnen bezitten die het placeboeffect significant overstijgt?
Je refereert aan deze? Blijft volkomen onduidelijk voor mij!

En....mijn vraag heb je niet goed begrepen, ik vroeg me alleen af WAAROM mensen naar allerlei alternatieven "grijpen"! Jij schuift namelijk mij in de schoenen dat ik voor de Bach therapie ben, en dat heb ik nooit genoemd! :evil3:
De laaste alinea was een vraag aan jou, en daar ga jij niet inhoudelijk op in, dus, de vraag blijft staan! Dus gewoon de vraag: WAAROM?
We will dance again!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:
lost and not found yet! schreef:Maar, waarom vallen die mensen daarvoor?
Troost? Bij psychische klachten.
Wanhoop? Bij verslaving en afvallen

Het komt uit de natuur dus het is beter dan die chemische troep van de dokter, het werkt want dat staat op het potje, anders mogen ze dat toch niet verkopen?
Truus heeft van Bep gehoord dat het werkte?
Het was bij Shownieuws en Conny Breukhoven gebruikt het ook?
Maar...is dat niet het omslagpunt, waar de reguliere geneeskunde geen uitkomst meer bied, en komt met de uitspraak, sorry, meneer of mevrouw, u zult hiermee moeten leven? Zomaar een gedachtenkronkel hoor! Juist DAN zoekt een mens toch verder? Lijkt mij!
Lanfy, als men alleen dán bij de alternatieven uit zou komen waren ze allang failliet. Er zijn nog veel meer mensen die rechtstreeks naar de alternatieven gaan omdat ze denken dat natuurlijk en niet chemisch beter is dan regulier, met alle gevolgen van dien. Was het maar waar dat iedereen eerst het totale reguliere traject had doorlopen, maar zo werkt het dus niet in de meeste gevallen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Bartholomeus
Banned

lost and not found yet! schreef:En....mijn vraag heb je niet goed begrepen, ik vroeg me alleen af WAAROM mensen naar allerlei alternatieven "grijpen"! Jij schuift namelijk mij in de schoenen dat ik voor de Bach therapie ben, en dat heb ik nooit genoemd! :evil3:
De laaste alinea was een vraag aan jou, en daar ga jij niet inhoudelijk op in, dus, de vraag blijft staan! Dus gewoon de vraag: WAAROM?
Volgens mij vraag jij daar jezelf iets af en ik zie niet wat dat met mij te maken heeft.
Mijn mening over bachremedies vind je overigens wel zo ongeveer hier: http://www.skepsis.nl/bachbloesemremedies.html
Het geeft weliswaar nog geen volledige verklaring voor het waarom, maar wel een aanzet. Als ik met deze discussie mee zou willen doen, weet je nu in ieder geval in welke richting ik mijn antwoord zou zoeken. Om het slot er maar eens uit te lichten:

De populariteit van de Bach Bloesem Remedies is een indicatie voor zowel een verontrustend gebrek aan kritische vermogens als een bereidheid om te geloven in toverkunst in flesjes, hoewel opgemerkt moet worden dat vele gebruikers geen flauw idee hebben wat die remedies eigenlijk zijn en hoe ze bereid worden. Het belangrijkste is echter het effect op de volksgezondheid. De propagandisten voor Bach Bloesem Remedies maken in feite antireclame voor serieuze geneeskunde, terwijl ze tegelijk hun gelovigen wijsmaken dat karaktertrekken en stemmingen in wezen ziektes zijn, en dat die vermeende ziektes medicamenteus behandeld moeten worden.

En daar vind je dan tevens de verklaring voor mijn vraag aan jou: Veel mensen die religieus geloof afwijzen hebben geen problemen met allerlei andere geloofssystemen. Homeopathie, astrologie, parapsychologie etc. zijn onder atheìsten niet minder populair en waarschijnlijk populairder dan onder theìsten (compensatiedrang). Veel mensen haken namelijk niet af bij religieus geloof omdat dat in conflict komt met hun rationele en materialistische beleving van de werkelijkheid, maar omdat veel kerken nog maar nauwelijks bevrediging bieden aan de behoefte aan magie. Veel kerken zijn voor hen niet te weinig, maar te veel rationalistisch. Daarom vind ik het altijd leuk om weer zo´n alternatieve gelovige tegen te komen en vandaar dus ook mijn vraag aan jou, die je nog steeds niet hebt beantwoord trouwens.
Misschien bang om voor je geloof uit te komen?
God is a product of a creative imagination, and God is that imagination taken flight.
Nick Cave
siger

Bericht door siger »

Bartholomeus schreef:Veel mensen die religieus geloof afwijzen hebben geen problemen met allerlei andere geloofssystemen. Homeopathie, astrologie, parapsychologie etc. zijn onder atheìsten niet minder populair en waarschijnlijk populairder dan onder theìsten (compensatiedrang). Veel mensen haken namelijk niet af bij religieus geloof omdat dat in conflict komt met hun rationele en materialistische beleving van de werkelijkheid, maar omdat veel kerken nog maar nauwelijks bevrediging bieden aan de behoefte aan magie.
De vraag wat mensen voor waar aannemen en of ze lichtgelovig zijn is niet de kernvraag van het atheisme debat. De kernvraag is of mensen bereid zijn hun denkbeelden privé te houden en niet aan een hele samenleving te willen opdringen.

Als mens die toevallig atheist is heb ik geen belang bij meutevermeerdering of aggressieve maatschappelijke stellingen. Ik heb er wel belang bij tussen mensen te leven die terughoudend en verdraagzaam zijn tegenover andersdenkenden. Nu krijg jij plots de aandrang atheisten te gaan noemen die niet terughoudend of verdraagzaam waren, maar bij nader inzien doe je dat toch maar niet omdat het mijn stelling niet ontkracht.

edit; is dit allemaal niet offtopic? Wat is een bachbloesem in shemelsnaam?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Bartholomeus schreef:En daar vind je dan tevens de verklaring voor mijn vraag aan jou: Veel mensen die religieus geloof afwijzen hebben geen problemen met allerlei andere geloofssystemen. Homeopathie, astrologie, parapsychologie etc. zijn onder atheìsten niet minder populair en waarschijnlijk populairder dan onder theìsten (compensatiedrang).
Ononderbouwde claim. Ik denk juist dat atheisten minder dan anderen in dit soort alternatieve zaken geloven. Waarom? Omdat ze uitgaan van bewijsbare en waarneembare zaken, en niet van geloof. Atheisten zijn doorgaans skeptische mensen.
Bartholomeus schreef: Veel mensen haken namelijk niet af bij religieus geloof omdat dat in conflict komt met hun rationele en materialistische beleving van de werkelijkheid, maar omdat veel kerken nog maar nauwelijks bevrediging bieden aan de behoefte aan magie. Veel kerken zijn voor hen niet te weinig, maar te veel rationalistisch. Daarom vind ik het altijd leuk om weer zo´n alternatieve gelovige tegen te komen en vandaar dus ook mijn vraag aan jou, die je nog steeds niet hebt beantwoord trouwens.
Misschien bang om voor je geloof uit te komen?
Er zit een levensgroot verschil tussen een atheist en iemand die afhaakt bij traditioneel geloof en het bijvoorbeeld in de new age hoek zoekt. Ik denk dat je in die contreien weinig atheisten tegenkomt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je zal op dit forum nauwelijks mensen tegenkomen die open staan voor alternatieve geneeskunde. Als je hierop zoekt, dan zie je dat men daar zeer skeptisch tegenover staat. Dus hier is sprake van flinke vooroordelen. Ook de link tussen atheïsten en alternatieve kwak is een slag in de lucht die niet onderbouwd wordt. Ik ben tot nu toe alleen maar zeer skeptische atheïsten tegen gekomen die trouwens geen enkel alternatief geloof nodig hebben om het niet in god(en) geloven te compenseren. Juist niet zomaar in allerlei onzin geloven is namelijk een kenmerk van de atheïstische vrijdenker.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Bartholomeus
Banned

siger schreef:De vraag wat mensen voor waar aannemen en of ze lichtgelovig zijn is niet de kernvraag van het atheisme debat.
Als alleen de kernvraag aan bod mag komen wordt dit een knap lullig klein forum, niet?
De kernvraag is of mensen bereid zijn hun denkbeelden privé te houden en niet aan een hele samenleving te willen opdringen.
Geldt dat ook voor atheïstische denkbeelden? Kun je dan ff Floris van den Berg hierover inlichten. :lol:
siger schreef:Als mens die toevallig atheist is heb ik geen belang bij meutevermeerdering of aggressieve maatschappelijke stellingen. Ik heb er wel belang bij tussen mensen te leven die terughoudend en verdraagzaam zijn tegenover andersdenkenden. Nu krijg jij plots de aandrang atheisten te gaan noemen die niet terughoudend of verdraagzaam waren, maar bij nader inzien doe je dat toch maar niet omdat het mijn stelling niet ontkracht.
??? Waar gáát dit over??? Ik snap hier in ieder geval geen reet van.
siger schreef:edit; is dit allemaal niet offtopic?
Vast wel, dus als je wilt herformuleren, dan maar elders.
siger schreef:Wat is een bachbloesem in shemelsnaam?
Zie mijn link.
The Prophet schreef:Ik denk juist dat atheisten minder dan anderen in dit soort alternatieve zaken geloven. Waarom? Omdat ze uitgaan van bewijsbare en waarneembare zaken, en niet van geloof. Atheisten zijn doorgaans skeptische mensen.
Dan ken je je geloofsgenoten bar slecht, TP. De gemiddelde atheïst kijkt evengoed Char en het 6de zintuig.
The Prophet schreef:Er zit een levensgroot verschil tussen een atheist en iemand die afhaakt bij traditioneel geloof en het bijvoorbeeld in de new age hoek zoekt. Ik denk dat je in die contreien weinig atheisten tegenkomt.
Dat zal je nog vies tegenvallen.
Kitty schreef:Je zal op dit forum nauwelijks mensen tegenkomen die open staan voor alternatieve geneeskunde.
Maar dit forum is dan ook niet representatief voor de gemiddelde atheïst.
Kitty schreef:Juist niet zomaar in allerlei onzin geloven is namelijk een kenmerk van de atheïstische vrijdenker.
En het geloof in memen?
Nick Cave
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Discussies over atheïsme zijn hier off-topic. Dus terug naar de Bach Bloesem therapieën aub.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Bartholomeus
Banned

Devious schreef:Discussies over atheïsme zijn hier off-topic. Dus terug naar de Bach Bloesem therapieën aub.
Mijn idee. Ik wilde alleen een ja of nee van lbnfy, nog steeds wel, trouwens.
Nick Cave
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk niet dat per definitie atheïsten grijpen naar middelen zoals het Bachbloesem. Iedereen die ten einde raad is vanwege medische klachten zal alles aangrijpen om er vanaf te komen. Sommigen gaan naar Lourdes, anderen naar Jomanda en weer anderen grijpen naar homeopathische middelen. Soms kan het helpen, het is aangetoond dat het placebo-effect kan leiden tot betere resultaten. Men heeft sporters placebo toegediend en gekeken of men beter presteerde. De sporters werd verteld dat het om een spierversterkend middel ging. Na enkele testen presteerden de sporters beter dan anderen die het middel niet hadden gekregen. Grote vraag is of het ook geldt voor zieke mensen! Mensen met psychische klachten zouden zich beter kunnen gaan voelen omdat ze in het middel geloven; je religieuze achtergrond doet dan ook helemaal niet ter zake.
Feit is wel dat veel homeopathie neigt naar oplichting. Uit een zeer betrouwbare bron bij de douane weet ik wat de ingrediënten zijn van bepaalde middelen. Elke fabrikant is namelijk verplicht te vermelden in de bijgeleverde documenten uit welke middelen het medische product bestaat. Verreweg de meeste homeopathische middelen bestaan uit een alcoholoplossing en de kostprijs ligt rond de € 0,35 per flesje. Aangezien je moeilijk € 0,99 per flesje kunt vragen van de 'zieke patiënt', vraagt men rustig € 14,99. Want een bijkomend effect is namelijk dat mensen niet geloven dat iets functioneert wanneer het niets kost. Wil je beter worden? Dan moet je diep in de buidel tasten...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

lanier schreef:Verreweg de meeste homeopathische middelen bestaan uit een alcoholoplossing en de kostprijs ligt rond de € 0,35 per flesje. Aangezien je moeilijk € 0,99 per flesje kunt vragen van de 'zieke patiënt', vraagt men rustig € 14,99. Want een bijkomend effect is namelijk dat mensen niet geloven dat iets functioneert wanneer het niets kost. Wil je beter worden? Dan moet je diep in de buidel tasten...
Bijkomend effect daarvan is dat de winstmarge voor de winkelier ook hoger is. Die zal dus veel vaker homeopatische middelen aanbevelen dan andere. Dat verschijnsel heb ik al diverse keren meegemaakt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Bartholomeus
Banned

lanier schreef:Ik denk niet dat per definitie atheïsten grijpen naar middelen zoals het Bachbloesem....
Als dat je reactie is op wat ik schreef heb je er niets van begrepen.
Nick Cave
Plaats reactie