ik snap het soms niet meer

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Bibelebons
Geregelde verschijning

Excuses aan Devious

Bericht door Bibelebons »

Mijn excuses aan Devious voor het gebruik van het woord cynisch. Overal op Freethinker is te merken dat Devious en cynisch niet samengaan. Dat was een overhaaste reactie.
joaddan

Re: ik snap het soms niet meer

Bericht door joaddan »

Hier in het oosten van westfiesland ( er een klein stukje van) zijn er dit jaar al 20 jongeren door zelfdoding om het leven gekomen. Donderdag een jongen van 20 jaar die toch econometrie studeerde.
Een sms nog gestuurd en het was over.....wats up? #-o
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

joaddan schreef:In zijn huis in Almere heeft een 46-jarige man zijn dochters van drie en zeven jaar oud gedood en daarna zelfmoord gepleegd. De politie vond de lichamen nadat de 35-jarige ex-vrouw van de man alarm had geslagen.

Wordt het nu zo dat we dit aanhoren -lezen en dit naast ons neerleggen? Het shokkende van de eerste keer is er al weer af en het is nu elke week wel een keer raak in Nederland, dat een ouder, kinderen of kind of kind die van ex is ombrengt, in een groep mensen rijdt, op een school dood, kinderdagverblijf.
Ik snap er de joja niet van. Wat brengt men zover? Nederland begint goed ziek te worden.
Welnee! Het is een klassiek voorbeeld. Het is vaker gebeurd en zal nog wel vaker gebeuren. Ik heb het zelfde scenario al eens van heel dichtbij meegemaakt. Same 'ol, same 'ol.

Dus relax!

Staar je niet blind op spectaculair nieuws. Het is, in veel gevallen, vaak alleen de berichtgeving die geïntensiveerd is. Dus laat je niet gek c.q. depressief maken.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Bibelebons
Geregelde verschijning

Re:

Bericht door Bibelebons »

vuurdoorn schreef:Dit soort dingen zijn toch niet of nauwelijks te voorkomen?

Dan mag je iedereen bij wie het in het leven niet zo lekker gaat, wel camerabeveiliging meegeven! Dan moet iedereen die gescheiden is, zijn baan kwijt geraakt is, financieéle problemen heeft, naar de huisarts gaat vanwege een depressie, die medicijnen gaat slikken met nare bijwerkingen, die bij de psychiater loopt,enz. extra in de gaten gehouden worden! Dat kan toch helemaal niet!

Elk jaar plegen er 1500 tot 1600 mensen zelfmoord. Dat is 2x zo hoog dan het aantal verkeersslachtoffers. (wiki). De meeste mensen doen gelukkig alleen zichzelf wat aan. En een heel enkele keer zit daar iemand tussen, die om wat voor reden dan ook, er andere mensen in meesleept.

Het is vreselijk, maar ik denk dat het ook voor de dader vreselijk is. Dit soort dingen doe je niet voor de lol!

Groet Kristel
Er moet me toch iets, zeer vanzelfsprekends-dat zullen jullie wel kunnen beamen, van het hart: De kinderbescherming probeert onder andere dit soort tragedies te voorkomen. Dus voorkomen wordt zeker wel geprobeerd. Dat heb ik helemaal over het hoofd gezien en ik heb het niet zien langskomen in dit topic. Ik denk dat we er wel even stil bij mogen staan en er zonodig steun uit putten.
MerleauPonty

Bericht door MerleauPonty »

Tja. Ik vind het bij dit soort berichtgevingen gevaarlijk om te zeggen: Nederland wordt/is ziek. Kom op: 1 gast vermoordt zichzelf en een aantal anderen, en een heel land is ziek? Dit soort familiedrama's (ik kan godjandosie niet meer tegen dat woord, met dank aan SBS6) zijn van alle tijden, alleen wordt er tegenwoordig meer over bericht gegeven denk ik.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MerleauPonty schreef:Tja. Ik vind het bij dit soort berichtgevingen gevaarlijk om te zeggen: Nederland wordt/is ziek. Kom op: 1 gast vermoordt zichzelf en een aantal anderen, en een heel land is ziek? Dit soort familiedrama's (ik kan godjandosie niet meer tegen dat woord, met dank aan SBS6) zijn van alle tijden, alleen wordt er tegenwoordig meer over bericht gegeven denk ik.
http://home-1.tiscali.nl/~csnel/jz/infantic.html

HIer nog een interessant artikel over infanticide. Waarbij de nadruk wordt gelegd op wetsontwerpen die rond deze kwestie zijn gemaakt. En dan praat men over een vorige eeuw. Dat er met nadruk een juridische basis is gelegd om dit soort zaken te vervolgen. Duidt op iets waarmee men al bekend was.
Familiedrama's zijn er altijd al geweest. In welke vorm dan ook.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
joaddan

Bericht door joaddan »

Heb je net Urk gehad, de volgende dag krijg je een vader die zelfmoord pleegt door voor de trein te springen en zijn zoon(7) daarvoor levenloos acherlaat in zijn huis. Nogmaals...ik blijf het niet normaal vinden,dat een ouder een kind doodmaakt [-X
een boosaardig hart achter vriendelijk klinkende woorden is als een waardeloos voorwerp, overtrokken met een laagje zilver
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is natuurlijk altijd moeilijk iets vanuit een ander perspectief te zijn, maar niets gebeurt zomaar. Ouders die hun kinderen doden hebben daar een reden voor, of je het daar nu mee eens bent of niet. Die reden kan goed uitgedacht zijn, maar het kan ook in een vlaag van opwinding gebeuren. Het kan ook een kwestie zijn van stom ongeluk. Als je het wilt voorkomen, zul je op tijd in moeten zien wat deze redenen zouden kunnen zijn en er als volgt naar handelen. Dit is uiterst moeilijk en gelukkig niet mijn taak.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

joaddan schreef:Nogmaals...ik blijf het niet normaal vinden,dat een ouder een kind doodmaakt [-X
Ken je iemand die dat wel normaal vindt dan?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Kitty schreef:
joaddan schreef:Nogmaals...ik blijf het niet normaal vinden,dat een ouder een kind doodmaakt [-X
Ken je iemand die dat wel normaal vindt dan?
Zo een reactie dient nou helemaal niets toe aan de discussie.
Ik begrijp best wat joaddan met zijn gehele post bedoelde. En uiteraard vindt niemand kindermoord normaal.

Kunnen we niet beter terug gaan naar discussie over het originele topic onderwerp?

Starter bericht door joaddan dd 08 jun 2009 12:47
In zijn huis in Almere heeft een 46-jarige man zijn dochters van drie en zeven jaar oud gedood en daarna zelfmoord gepleegd. De politie vond de lichamen nadat de 35-jarige ex-vrouw van de man alarm had geslagen.

Wordt het nu zo dat we dit aanhoren -lezen en dit naast ons neerleggen? Het schokkende van de eerste keer is er al weer af en het is nu elke week wel een keer raak in Nederland, dat een ouder, kinderen of kind of kind die van ex is ombrengt, in een groep mensen rijdt, op een school dood, kinderdagverblijf.
Ik snap er de joja niet van. Wat brengt men zover? Nederland begint goed ziek te worden.
4 bladzijden met reacties, maar toch vind ik dat het onderwerp verder kan worden uitgediept :

- Wat brengt mensen zo ver dat zij hun kinderen ombrengen?
- Komt dat nu wel of niet vaker voor dan vroeger, of horen wij er alleen meer van?
- Raken wij zo verzadigd van dit soort berichten dat wij er niet langer van opschrikken?
- Is dit misschien ook deel van de veranderende (Nederlandse) maatschappij?

.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

sarnian schreef: - Wat brengt mensen zo ver dat zij hun kinderen ombrengen?
Wanhoop, uitzichtloosheid, vlaag van verstandsverbijstering, het kan van alles zijn.
- Komt dat nu wel of niet vaker voor dan vroeger, of horen wij er alleen meer van?
Hier is geen antwoord op te geven, zonder de cijfers te kennen waardoor je een vergelijking zou kunnen maken met 'vroeger' en nu. Daarbij zou het zeker zo kunnen zijn dat het meer lijkt voor te komen omdat het meer onder de aandacht kan worden gebracht vanwege de directere berichtgeving in vergelijking met vroeger.
- Raken wij zo verzadigd van dit soort berichten dat wij er niet langer van opschrikken?
Ik denk dat er van verzadiging geen sprake is, en dat iedereen nog wel opschrikt van dit soort berichten. Normaal vinden we het dus nog niet.
- Is dit misschien ook deel van de veranderende (Nederlandse) maatschappij?
Dit is wederom alleen te beantwoorden indien we zouden weten dat het nu meer voorkomt dan vroeger, en dat weten we dus eenvoudig niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

joaddan schreef:Heb je net Urk gehad, de volgende dag krijg je een vader die zelfmoord pleegt door voor de trein te springen en zijn zoon(7) daarvoor levenloos acherlaat in zijn huis. Nogmaals...ik blijf het niet normaal vinden,dat een ouder een kind doodmaakt [-X
Zoals al eerder vermeld, kunnen het ook ongelukken zijn.
We kennen geen achtergronden.
Dat ook deze vader het ook abnormaal en onoverkomelijk vond, blijkt uit het feit, dat hij er niet meer mee kon leven.
En dat is, wat ik wel kan begrijpen.

Dit is ook wat je kunt denken, ipv. dat er een hele geschiedenis van rampen en cultuurverschijnselen aan vooraf zou zijn gegaan.

Met een even dramatisch effect.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Mariakat schreef:We kennen geen achtergronden.
Wel, niet op de dag dat het nieuws uitkomt. Maar meestal komen die achtergronden in later onderzoek wel naar boven. Vaak gaat het om zaken als armoede, uitzichtloosheid, persoonlijke conflicten, en/of allerlei soorten van drug ge/misbruik.

Misschien is het verstandig te onderzoeken waarom kindermoordenaars geen hulp of alternatieve oplossing zoeken voor hun kinderen, of denken dat het ombrengen van hun kinderen de betere of enigste manier is hun "probleem" op te lossen.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Kitty schreef:
sarnian schreef:Komt dat nu wel of niet vaker voor dan vroeger, of horen wij er alleen meer van?
Hier is geen antwoord op te geven, zonder de cijfers te kennen waardoor je een vergelijking zou kunnen maken met 'vroeger' en nu. Daarbij zou het zeker zo kunnen zijn dat het meer lijkt voor te komen omdat het meer onder de aandacht kan worden gebracht vanwege de directere berichtgeving in vergelijking met vroeger.
Ik ben er zeker van dat hier reeds onderzoek naar is verricht, en dat de op steeds grotere consumptie en op meer en meer zelf belang gerichte maatschappij aan dit soort tragedies debet is.
.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Heb je een bron van dit onderzoek en die conclusie?

Plaats reactie