sola scriptura schreef:Jezus was zonder zonde...
Dat willen christenen natuurlijk graag geloven, maar is dat wel zo?
Jesus was Jood, maar zondigde tegen de joods wetgeving.
1) Jesus negeerde de wetgeving voor kosher voedsel en verklaarde alle spijzen rein. (Marcus 7:18 -19)
2) Jesus negeerde het verbod te werken op de sabbat. Hij en zijn leerlingen plukten graan op de sabbat (Mat. 12:1-8; Mark 2:23-26). Zo ook genas hij zieken op de sabbat.
3) Jesus negeerde het gebod 'Eert uw vader en moeder' o.a. door:
- te eisen om je familie in de steek te laten en te haten,
- een jongeling te verbieden zijn eigen vader te begraven,
- zijn moeder buiten te laten wachten en ze te bruskeren door te zeggen ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?
4) Jesus negeerde het gebod niet te stelen en te doden. Hij liet een kudde varkens die niet van hem waren in de afgrond storten.
5) Jesus viel met een zweep mensen aan in een tempel en verwoeste hun eigendommen
6) Jesus was ongehoorzaam aan de rabbies van de Sanhedrin en laakte de Farizeeën regelmatig (Mat. 23:13-39 en Joh. 8:44-45).
7) Jesus vervloekte een vijgenboom die geen vruchten had, maar het was buiten het seizoen.
8 ) Hij ging om met zondaren en meende hun zonden te kunnen vergeven.
9) Jesus weigerde een Kanaänitische vrouw te helpen met de mededeling ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.' Pas nadat ze erom smeekte hielp hij haar.
Ook de Talmud (Babylonische editie) verhaalt over diverse andere zonden van "Jesus de Nazarener", met name dat hij aan zwarte magie deed.