Commentaar op teksten die worden aangehaald.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

collegavanerik schreef: er zijn 900000 insektensoorten, dat is 1.8 miljoen insekten....., en dan hebben we het nog niet eens over het probleem van de zoetwatervissen.
:lol: http://www.freethinker.nl/ark.htm Het zoetwateraquarium van Noach maar weer eens uit de doos halen.
En SFC, misschien is het dan ook een idee om het bijbehorende topic even door te lezen, voor we weer eindeloos de boel gaan herhalen wat daar is gezegd. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=196

Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

SFC schreef:
onemangang schreef: uit welke tekst in de Oude Testament komt het idee dat Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn?
Ik loop nu zelf ook rond met de vraag of Jezus echt voor onze zonden is gestorven.
Daar heb ik mijn twijfels ook bij, op dit moment ben ik daar ook naar op zoek. Niet alleen het OT, maar ook in het NT wil ik antwoorden zoeken.
Het staat wel in het NT, ik heb die teksten gelezen, er wordt in elk geval door Jezus zelf gezegd:
NBV, Mattheüs 26:26-29 schreef: 26 Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ 27 En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, 28 dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. 29 Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’
Tja, en Jezus beloofde ettelijke keren aan zijn toehoorders dat die zijn terugkeer nog mee zouden maken... Die test als oprechte profeet heeft Jezus in ieder geval niet doorstaan. Overigens wordt hier niet gezegd dat door het sterven ineens al onze zonden worden vergeven. Die mythe is pas na de kruisiging van Jezus erbij verzonnen door Jesaja 53 uit zijn verband te rukken. Dit vers heeft een paar overeenkomsten met de kruisiging van Jezus, maar ook een heleboel niet. De eerste worden volop geciteerd, de laatste nooit. Desalniettemin werkt de psyche van de mens zodanig dat hij alleen aandacht schenkt aan zaken die zijn geloof ondersteunen, waarmee zijn geloof wordt gesterkt. Jesaja 53 is zo'n 700 voor Chr. geschreven en wordt ten onrechte als een profetie beschouwd waarop de stelling dat Jezus voor onze zonde zou zijn gestorven is gebaseerd.

Dit gedicht gaat namelijk over een man die waarschijnlijk aan een ziekte leed die zijn uiterlijk verminkte: lepra? Hij werd door een volk alleen hierom vervolgt, geslagen en uiteindelijk vermoord, zonder dat hij hierbij protesteerde. Daarna kwam men tot berouw: "Hij had nooit enig onrecht gedaan" en dit gedicht is feitelijk een spijtbetuiging dat men hem zo heeft behandeld. Een soort van levensles.

Jesaja 53 eindigt met de regels
"Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op."

Die twee regels zijn er met de haren bijgesleept om te stellen dat Jezus voor onze zonden gestorven zou zijn. Terwijl het hier toch heel duidelijk om een zieke man gaat die zijn lot als verstoteling zwijgend onderging...

En dat hele dunne beetje 'bewijs' dat 'Jezus voor onze zonden is gestorven' wordt massal door alle Christenen genegeerd. De meesten weten niet eens dat het sterven voor onze zonden op dit gedicht is gebaseerd.
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
sola scriptura
Forum fan

Bericht door sola scriptura »

Devious schreef: Hij joeg ze de tempel uit met een zweep. Dat is genoeg. Mensen waarmee je een meningsverschil hebt, wegjagen met een zweep is geen gedrag dat past bij een beschaafd mens.
[denk om het kort en bondig quoten. Ik doe dit niet om je te pesten, maar omdat de boel overzichtelijk moet blijven. Dank u. Devious...]

Jezus was de Zoon van God. deel van God. als Hij die mensen weg wil jagen omdat ze Gods huis verachten dan moet ie dat doen, ken je pinechas?

Jezus was zonder zonde, het werd Hem dus niet als zonde aangerekend.
mensen eer is ijdelheid.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

sola scriptura schreef:Jezus was zonder zonde, het werd Hem dus niet als zonde aangerekend.
Ja en God bestaat want het staat in de Bijbel !?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

sola scriptura schreef: Jezus was zonder zonde, het werd Hem dus niet als zonde aangerekend.
Mij is altijd geleerd dat je zelf het goede voorbeeld moet geven als je iets van anderen verlangt. Het feit dat Jezus als een wildeman tekeer gaat met een zweep, is voor mij al genoeg om Hem te verwerpen als Meester.
Oók dit vind ik een grote zonde van Jezus; Mattheus 4 vers 35: ‘Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.’
Een ander voorbeeld vinden we in Lucas 14 vers 26 waar Jezus zelfs van Zijn volgelingen verwacht dat zij hun familieleden haten: 'Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
sola scriptura
Forum fan

Bericht door sola scriptura »

Devious schreef:
sola scriptura schreef: Jezus was zonder zonde, het werd Hem dus niet als zonde aangerekend.
Mij is altijd geleerd dat je zelf het goede voorbeeld moet geven als je iets van anderen verlangt. Het feit dat Jezus als een wildeman tekeer gaat met een zweep, is voor mij al genoeg om Hem te verwerpen als Meester.
Oók dit vind ik een grote zonde van Jezus; Mattheus 4 vers 35: ‘Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.’
Een ander voorbeeld vinden we in Lucas 14 vers 26 waar Jezus zelfs van Zijn volgelingen verwacht dat zij hun familieleden haten: 'Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Vriendelijke groet...
ja daar sta ik achter.

als mensen wedergeboren zijn, en God op nr 1 in hun leven hebben. en hun ouders of familie niet dan kan dat conflicten baren. spannigen en ruzie, o erger. ligt aan de situaite en cultuur. het ierse katkolieke en protestanse gedoe is ook een goed voorbeeld maar schrijnend, want daar gaat het meet om traditie, om ergen bij horen, een soort ajax feyenoord gevoel. als ze het onderstaande toepassen is er niks aan de hand.

*rom 12*

Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
mensen eer is ijdelheid.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

sola scriptura schreef: Stel, voorzover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Dat is wel gebleken tijdens de reconquista end e kruistochten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

sola scriptura schreef:Jezus was zonder zonde...
Dat willen christenen natuurlijk graag geloven, maar is dat wel zo?

Jesus was Jood, maar zondigde tegen de joods wetgeving.
1) Jesus negeerde de wetgeving voor kosher voedsel en verklaarde alle spijzen rein. (Marcus 7:18 -19)
2) Jesus negeerde het verbod te werken op de sabbat. Hij en zijn leerlingen plukten graan op de sabbat (Mat. 12:1-8; Mark 2:23-26). Zo ook genas hij zieken op de sabbat.
3) Jesus negeerde het gebod 'Eert uw vader en moeder' o.a. door:
- te eisen om je familie in de steek te laten en te haten,
- een jongeling te verbieden zijn eigen vader te begraven,
- zijn moeder buiten te laten wachten en ze te bruskeren door te zeggen ‘Wie zijn mijn moeder en mijn broers?
4) Jesus negeerde het gebod niet te stelen en te doden. Hij liet een kudde varkens die niet van hem waren in de afgrond storten.
5) Jesus viel met een zweep mensen aan in een tempel en verwoeste hun eigendommen
6) Jesus was ongehoorzaam aan de rabbies van de Sanhedrin en laakte de Farizeeën regelmatig (Mat. 23:13-39 en Joh. 8:44-45).
7) Jesus vervloekte een vijgenboom die geen vruchten had, maar het was buiten het seizoen.
8 ) Hij ging om met zondaren en meende hun zonden te kunnen vergeven.
9) Jesus weigerde een Kanaänitische vrouw te helpen met de mededeling ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.' Pas nadat ze erom smeekte hielp hij haar.
Ook de Talmud (Babylonische editie) verhaalt over diverse andere zonden van "Jesus de Nazarener", met name dat hij aan zwarte magie deed.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kalebas schreef:
Dat willen christenen natuurlijk graag geloven, maar is dat wel zo?

Jesus was Jood, maar zondigde tegen de joods wetgeving.
2) Jesus negeerde het verbod te werken op de sabbat. Hij en zijn leerlingen plukten graan op de sabbat (Mat. 12:1-8; Mark 2:23-26). Zo ook genas hij zieken op de sabbat.
Dat is geen zonde binnen het Jodendom: voor iemand die in levensgevaar is, mag je elke joodse wet overtreden, incluis autorijden etc. (Ik ken een zeer religieuze Joodse chirurg die om die reden ook op zaterdag een pieper bij zich draagt)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Sararje schreef:
Kalebas schreef:
Dat is geen zonde binnen het Jodendom: voor iemand die in levensgevaar is, mag je elke joodse wet overtreden, incluis autorijden etc. (Ik ken een zeer religieuze Joodse chirurg die om die reden ook op zaterdag een pieper bij zich draagt)
Ben je bij het graan plukken in levensgevaar?

Maar autorijden is uiteraard toegestaan, want op de weg ben je in levensgevaar.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nee, het gaat erom ter afwending van een direct levensgevaar. Je mag dan elke wet overtreden. Dus als iemand dat graan nodig heeft ter bestrijding van een direct levensgevaar dan is dat toegestaan.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

sola scriptura schreef:Jezus was de Zoon van God. deel van God. als Hij die mensen weg wil jagen omdat ze Gods huis verachten dan moet ie dat doen, ken je pinechas?
Hitler dacht ook dat hij god was of in ieder geval door het bezit zijnde van de lans god hem hoogstpersoonlijk goddelijke machten gaf.
En iedereen weet wat deze ploert heeft aangericht. Let wel ik charcheer nu natuurlijk een beetje. Jezus was geen Hitler maar hij had kennelijk menselijk, al te menselijke trekjes. En dat voor de zoon van god. Ik denk eerlijk gezegd dat het maar weer eens bewijst dat hij gewoon mens was net als zijn vader die het slecht kan hebben als men zijn naam onteert. Hij kende de vrijheid van meningsuiting kennelijk niet in zijn verstopte rijkje dat hoog boven het menselijke uit zou moeten torenen.

PS: De lans van Longinus: De speer die Christus borst doorboorde vlak voor hij stierf zij werd gehanteerd door een romein luisterend naar de naam Longinus! Het bloed dat daarbij vrij kwam werd in de heilige graal opgevangen zo wil het verhaal.
Die lans zou in een museum in, ik dacht, Nürnberg gelegen hebben.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

sola scriptura schreef:
Devious schreef: 'Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
ja daar sta ik achter.
Wat bedoel je precies. Waar sta je achter. Ben je het met Jezus eens dat je je moeder, vader, kinderen, broers, zussen, vrienden en jezelf moet haten? Vind je dat niet een beetje verwerpelijk, als iemand dat verlangt?
als mensen wedergeboren zijn, en God op nr 1 in hun leven hebben. en hun ouders of familie niet dan kan dat conflicten baren. spannigen en ruzie, o erger. ligt aan de situaite en cultuur. het ierse katkolieke en protestanse gedoe is ook een goed voorbeeld maar schrijnend, want daar gaat het meet om traditie, om ergen bij horen, een soort ajax feyenoord gevoel. als ze het onderstaande toepassen is er niks aan de hand.
Er staat dat je je familieleden moet haten. (pak desnoods de griekse tekst er maar bij, er staat 'myseo', en dat betekent 'haten'. Een verwerpelijk citaat.

Vriendelijke groet....
Plaats reactie