Maverick schreef: Dat het IK van een substantie gemaakt is, is al aangetoond.
Logica. Indien we van niets zijn gemaakt, dan zijn we niets en bestaan we niet.Kitty schreef: Waar is dat aangetoond?
We bestaan wel en dus zijn we van iets gemaakt.
Dat iets is de substantie waar we van gemaakt zijn.
Je kan natuurlijk zeggen dat het Ik van geen enkele substantie gemaakt is, maar dan zou het niet bestaan en besta ik dus niet. Dat lijkt mij onlogisch. Ik besta namelijk wel.
Dus alles wat bestaat is van een substantie gemaakt? Dus jouw ervaring van kou of van warmte of liefde is van een substantie gemaakt? Want zowel het gevoel van kou, warmte of liefde bestaat. Gedachte bestaan ook, zijn die ook van een substantie gemaakt? Ervaringen zijn dus van een substantie gemaakt?
Ervaringen hebben geen eigen bestaansgrond. Een huis bestaat niet meer als je alle stenen weghaalt, een ervaring bestaat niet als de substantie waar de menselijke geest uit gemaakt is weggehaald word.
Dan is een huis ook zonder bouwstenen een huis.Het 'ik' is een ervaring en geen ding

Of, wat minder zwart wit gesteld: je zou het Ik een onverklaarde ervaring moeten noemen, en je kan van iets wat onverklaard is in het algemeen niet zeggen of het een ervaring is of een ding, juist omdat het onverklaard is. Dus het ik een ervaring noemen is een onvolledige verklaring van wat het ik is.
Wat je wel kan zeggen is dat de menselijke geest van substantie gemaakt is, want het tegendeel is niet mogelijk. Een verklaarde ervaring is niet van substantie gemaakt.
Op een gegeven moment word het semantiek, maar wat blijft staan is dat de menselijke geest van substantie gemaakt is.