James Austin brengt heel veel wetenswaardigheden in.James Austin, neuroloog: Zen and the brain
Toch heb ik de indruk, dat hij probeert, datgene wat relieusen of andere mystiek geaarden, willen geloven, te onderzoeken en te bevestigen.
Achtergrond en meerdere gegevens over hem
http://en.wikipedia.org/wiki/James_H._Austin
De uitslagen van de onderzoeken zijn duidelijk, en komen steeds weer terug bij meerdere neurologen wetenschappers.
De benoemingen en verklaringen zijn vaak niet verstoken van drogredenen.
Veel van de sites, die ik heb bezocht nav. de naam James Austen hebben dezelfde tendens.
James Austen en anderen met dezelfde ervaringen en behoeften, zoeken een verklaring voor hun overtuiging, dat religieus (of iig. mystiek en spiritueel) denken ingeboren is en denken dit in de uitslagen van deze onderzoekingen te vinden en achten deze dan ook het berwijs van hun overtuigingen.
Misschien is dat zo, maar hun argumenten zijn niet vrij van drogredeneringen.
Laten we kennis nemen van de uitslagen van deze onderzoeken en voorlopig de verklaringen achterwege laten.
Verklaringen, waarom mensen in een religie of spirituele levensfilosofie willen geloven en denken het antwoord in onze hersenpan te vinden.
Het mystieke brein
De neurotheologie is niet de enige wetenschap die zich bezig houdt met de fysieke aspecten van religie, maar wellicht wel één van de meest tot de verbeelding sprekende. Het menselijke brein is nog grotendeels onontgonnen terrein; vandaar dat de Amerikaanse neurotheologen Andrew Newberg en Eugene d’Aquili vorig jaar flink opzien baarden door te suggereren ‘het goddelijke’ gelokaliseerd te hebben in de hersenen. Door radioactieve vloeistoffen in te spuiten bij Tibetaanse monniken en franciscaanse zusters, konden zij de hersenactiviteit tijdens respectievelijk de meditatie en het gebed in kaart brengen. Zij ontdekten dat op het toppunt van religieuze extase, de zogeheten pariëtaalkwab aanzienlijk minder gestimuleerd werd. Newberg en d’Aquili wezen erop dat daar het associatie- en oriëntatievermogen geregeld wordt, wat kon verklaren dat mensen met een mystieke ervaring het gevoel hebben ‘op te gaan in het grote geheel’. Overigens is deze ‘ontdekking’ niet onomstreden. Zo situeert de Canadese neuropsycholoog Michael Persinger het mystieke in de slaapkwabben; een conclusie die hij baseert op proeven met elektromagnetische velden. James Austin vermoedt op zijn beurt dat er niet één deel van de hersenen verantwoordelijk is voor spirituele ervaringen, maar tenminste drie. Hij noemt behalve de pariëtaalkwab en de slaapkwabben ook nog de amygdala.