Teleurstelling... (over de verkiezingsuitslag)

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Teleurstelling... (over de verkiezingsuitslag)

Bericht door Jagang »

Kitty schreef:En bedankt voor de felicitaties. Rutte did it. :D
Laten we eerst afwachten of een formatie rondkomt, en of GL stemmen niet alsnog op het bord van de PvdA terechtkomen, dankzij de lijstverbintenis tussen die twee.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bard van Twenthe
Contacteer:

Bericht door Bard van Twenthe »

Wilders maakte in 2002/2003 onderdeel uit van de VVD-fractie die steun aan de invasie in Irak gaf. Rutte gaf als VVD-staatssecretaris in de eerste twee kabinetten Balkenende ook deze steun. Balkenende heeft ten onrechte alle kritiek gekregen over deze ondoordachte steun aan de invasie in Irak. En De Hoop Scheffer -toen verantwoordelijk Min. van BuZa- twee (koninklijke) onderscheidingen.

Twee (...) partijleiders met (zeer) grote verantwoordelijkheids in die bekritiseerde beslissing tot invasie krijgen nu alle winst, en mogelijk regeringsverantwoordelijkheid. Gezien hun eerdere gebrek aan kritisch vermogen, ihb in de Irak-kwestie, is dat onverantwoord. Frappant is dat de journalistiek die vervuilde achtergrond van Wilders, Rutte en Balkenende tezamen onderbelicht heeft, of genegeerd. Eendere ondoordachte beslissingen liggen dus in de lijn der verwachtingen?

Dit deugt niet. Dus droefheid over de winst van de onkunde.

Hopen op Kroes als MP? Dat zou ieg conform de Thesen:
“3. De volgende Minister-President (MP) van Laagland dient een vrouw/première te zijn.
4. Dat Laagland nog nooit een vrouwelijke MP heeft gehad is achterlijk.”
zijn van de Partij van Goed Zeemanschap i.o.
Havenmeester: "Regels zijn slechts regels om selectief te breken"
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Voor zover ik heb begrepen ligt de stijging van het aantal zetels van de PVV met name aan mensen die in 2006 niet hebben gestemd en jongeren die voor het eerst mochten stemmen. Dat betekent ook waarschijnlijk dat mensen die zijn overleden op het CDA stemden. Bij de jeugd was de PVV al heel populair dus deze enorme stijging van het aantal zetels was te verwachten. Je kunt de winst teleurstellend vinden maar Wilders zal zich nu moeten bewijzen. Naar de top komen is makkelijker dan er te blijven. Wat ik teleurstellend vind is dat er geen sprake meer is van één of twee grote partijen die samen kunnen regeren, maar dat men nu is aangewezen op minimaal 3 en mogelijk 4 partijen. Dat maakt het regeren er niet makkelijker op.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Ik wil iedere kiezer die gekozen heeft voor zijn eigen ideeën feliciteren. Je bent opgekomen voor je eigen standpunten en/of idealen en dat is zeker een felicitatie waard. Proficiat!

Dit houdt dus automatisch in dat ik de strategische stemmer niet feliciteer, want die hebben een probleem veroorzaakt: we gaan tot aan de volgende 2e kamerverkiezingen wéér net doen alsof de huidige uitslag overeenkomt met de meningen in het land.... Pffffft.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het valt niet te ontkennen dat Wilders zeer stellig in de media is verschenen, en hij daar zoveel mogelijk gebruik van maakte. Hij is extreem en 'zegt wat de mensen denken' [sic]. Zo iemand valt meer op dan politici die niet erg veel afwijken van de 'norm'. Zo krijg je een tweekamp: mensen de vóór Wilders zijn, en mensen die absoluut tegen zijn. Er tussen in kan niet. Dat was al te zien bij de verkiezingen voor de Europese Commissie waar D66 profiteerde van de PVV. Wilders is charismatisch, en in mijn ogen een populist. Hij spreekt in op de emotie van het volk, het is hem niet zozeer te doen om de goede ideeën. Maar daar zijn mensen ook veel gevoeliger voor, voor charisma. Al die droge verkiezingsprogramma's kunnen ons gestolen worden. Als we maar een premier hebben die weet wat hij doet!
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tysmyster schreef: Ik kan alleen maar zeggen dat ik teleurgesteld ben in Nederland. Ik had ingeschat dat deze hele Wilders hype niet meer was dan dat, een hype. Zo spectaculair mogelijk gemaakt met creatieve cijfers en pessimistische voorspellingen. Ik had gedacht dat Nederland zich niet zo makkelijk zou laten beïnvloeden. Ik had gedacht dat Nederlanders slim genoeg waren om door de inhoudsloze retoriek en kortzichtigheid van Geert Wilders geschreeuw heen te kunnen kijken.
In een democratie zijn de mogelijkheden eindeloos. Ik ben niet teleurgesteld in Nederland, maar vindt het jammer dat er nu gekeken wordt naar een rechtse coalitie. De hype Wilders mag nu aanschuiven en kijken wat er overblijft van zijn breekpunten. De AOW is onbespreekbaar, de huren mogen niet stijgen, er mag niet bezuinigd worden op de zorg. Kortom is het sociale verhaal een reclamestunt en slechts bedoeld om te graaien in bepaalde doelgroepen. En wat gebeurd er met onze internationale status als Wilders vice-premier wordt. Heeft Rutte hier al aan gedacht. Nu is het een parlementslid, maar straks een mogelijk onderdeel van de regering. Wat gebeurd er als de wereldwijde moslim gemeenschap ons land gaat boycotten? Wat zijn de gevolgen voor de economie. Kan Nederland nog geloofwaardig onderhandelen met Saoudie Arabie, om bijvoorbeeld een baggerproject te realiseren.

En nog een factor die heel belangrijk is. Ze hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer. Hoe krijg je wetgeving er door heen. Dus ik denk dat als de VVD verstandig is, men ook de alternatieven serieus neemt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

DEN HAAG - Een verhoging van de AOW-leeftijd is geen breekpunt meer voor Geert Wilders als de PVV in een kabinet met VVD en CDA kan meedoen.
De eerste leugen van Wilders wordt ontmanteld.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb ooit eens gelezen dat ongeveer 15-30% van hetgeen wat men belooft ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Dus zo schokkend is het allemaal nog niet.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Ik denk dat veel mensen op de PVV gestemd hebben omdat ze de "zittende" partijen nu zo langzamerhand wel kennen.
Die lullen alleen maar en doen verder niets. Het eniege dat die gepresteerd hebben is ons Europa door de strot te duwen om de verantwoordelijkheid van zich af te kunnen schuiven.

Ik heb PVV gestemd in de hoop dat stelletje slapers in Den Haag wakker te krijgen en tot daden en nadenken aan te zetten.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Het zou misschien een apart topic behoeven:
de VVD wil de motor van de NLse economie weer op volle toeren laten draaien in de 'rat race' der wereldeconomie (op zich een waardige doelstelling in een tijd van crises),
maar een coalitie waarvan de PVV deel uit maakt
is een gegarandeerde zandtoevoer die de NLse motor zal laten haperen en dus slecht voor onze 'race'-positie,
is schieten in de eigen economische voet waardoor handel met het buitenland wordt bemoeilijkt door buiten-economische factoren.
Is dat zo?
Zoja of zonee, waarom dan?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Nietweten en Geweten schreef: is een gegarandeerde zandtoevoer die de NLse motor zal laten haperen en dus slecht voor onze 'race'-positie,
is schieten in de eigen economische voet waardoor handel met het buitenland wordt bemoeilijkt door buiten-economische factoren.
Is dat zo?
Zoja of zonee, waarom dan?
Ik heb het hier boven al aangekaart. We zijn afhankelijk van onze export. Onze binnenlandse markt is te verwaarlozen. Als enkele procenten wegvallen van de totale export door een boycot van bijvoorbeeld Turkije (Wilders beschimpt Erdogan), of elders (Algerije, Indonesie, Dubai etc) Dan betekent dit al gauw het verlies van tienduizenden arbeidsplaatsen. Of de VVD hier met veel vreugde naar streeft betwijfel ik. Toekomstige handelsmissies worden hier zeker mee geconfronteerd. Welke haven in het Midden Oosten wordt nog uitgebaggerd door een Nederlands concern. Kunnen we onze zuivelprodukten nog kwijt in bepaalde landen. Laat Turkije nog Nederlandse investeerders meedingen in hun economie. We kunnen natuurlijk wel zeggen dat dit allemaal niet interessant is. Maar op het moment dat Kuwait Oil haar faciliteiten in Rotterdam overbrengt naar Engeland dan piepen we heel hard. Enkele duizenden werknemers en een totale omzet van enkele miljarden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het wordt een interessante periode.
Ik denk dat Rutte eerst gaat praten met het CDA. Wanneer het CDA niet meer wil regeren dan zit er bijna niets anders op voor Rutte om met de PVV te gaan praten. Anders krijgt de VVD een te groot links blok in het kabinet. Wilders komt van de VVD dus concessies doen gaat makkelijker bij de PVV dan bij partijen zoals D66 en GroenLinks. PVDA komt pas in beeld als het CDA wil regeren vermoed ik.
Dus:
VVD - CDA - PVDA
VVD - CDA - PVV
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

lanier schreef:Het wordt een interessante periode.
Ik denk dat Rutte eerst gaat praten met het CDA. Wanneer het CDA niet meer wil regeren dan zit er bijna niets anders op voor Rutte om met de PVV te gaan praten. Anders krijgt de VVD een te groot links blok in het kabinet. Wilders komt van de VVD dus concessies doen gaat makkelijker bij de PVV dan bij partijen zoals D66 en GroenLinks. PVDA komt pas in beeld als het CDA wil regeren vermoed ik.
Dus:
VVD - CDA - PVDA
VVD - CDA - PVV
Speculeren is leuk, hartstikke leuk zelfs.
Maar ik denk toch dat het ook handig is om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Dus: indien het CDA niet meer wil regeren, met wie gaan VVD en PVV dan een meerderheid maken?

Toch niet geheel onbelangrijk, lijkt mij.
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Frodo schreef: Maar ik denk toch dat het ook handig is om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Dus: indien het CDA niet meer wil regeren, met wie gaan VVD en PVV dan een meerderheid maken?
Zoals ik al eerder schreef; het CDA likt zich hier wel weer in als het tegenzit.
En de likjes van Rutte richting PVV zijn al een tijdje aan de gang.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef: Maar ik denk toch dat het ook handig is om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Dus: indien het CDA niet meer wil regeren, met wie gaan VVD en PVV dan een meerderheid maken?

Toch niet geheel onbelangrijk, lijkt mij.
Ze komen minimaal 20 zetels te kort. Waar moeten ze deze vandaan halen. Echter het CDA is een partij wat altijd wil regeren. Ze kunnen namelijk geen oppositie voeren. Tijdens paars 1 en 2 waren ze onopvallend aanwezig. Mensen riepen dat ze aan het herbezinnen waren, maar het waren eerder toeschouwers die onder het mom wat overkomt ons nou, toekeken. Na enkele gespreksrondes waarbij VVD met landbouw, financiën en buitenlandse zaken op de proppen komt. Zitten ze weer op het felbegeerde pluche. VVD neemt zelf economische zaken, verkeer en waterstaat, binnenlandse zaken en defensie. Krijgt de PVV ontwikkelingssamenwerking, grote steden en integratie en onderwijs (staatsecretaris). En milieu komt bij landbouw. Geert Wilders blijft in de kamer om de partij in het gareel te houden.
Plaats reactie