Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Kitty »

Er moet na een akkoord ook nog een goedkeuring komen van het CDA congres. Maar indien dit niet doorgaat, worden het denk ik nieuwe verkiezingen. Rutte gaat niets anders meer proberen in ieder geval. Tenminste dat heeft hij gezegd. En of het CDA met alleen maar links iets wil, lijkt mij ook sterk. Het lijkt er dus op dat minderheidskabinet nu nog de enige optie is op een regering op redelijke termijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Samante schreef: 'Ziekelijke fascinatie'? Dat zijn dure woorden.
Sorry, ik had me wat neutraler moeten uitdrukken, ipv zo grof.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Samante

Bericht door Samante »

Ik acht het mogelijk dat het CDA-congres tegen een minderheidskabinet VVD-CDA (met gedoogsteun PVV) stemt. Het CDA kan dan niet meedoen.

Dan zal weer gekeken worden naar het middenkabinet VVD-CDA-PvdA. Job Cohen zal dan al te graag aanschuiven, na aanvankelijk deze optie te hebben geblokkeerd. Wel verwacht ik dan dat de PvdA enorm veel water bij de wijn moet doen en het regeren een beetje zal moeten overlaten aan VVD en CDA.

En het kan dan ook zijn, dat een minderheidskabinet van VVD en CDA er gaat komen met gedoogsteun van PvdA.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Samante schreef:
En het kan dan ook zijn, dat een minderheidskabinet van VVD en CDA er gaat komen met gedoogsteun van PvdA.
Lood om oud ijzer.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Kitty schreef:Er moet na een akkoord ook nog een goedkeuring komen van het CDA congres. Maar indien dit niet doorgaat, worden het denk ik nieuwe verkiezingen. Rutte gaat niets anders meer proberen in ieder geval. Tenminste dat heeft hij gezegd. En of het CDA met alleen maar links iets wil, lijkt mij ook sterk. Het lijkt er dus op dat minderheidskabinet nu nog de enige optie is op een regering op redelijke termijn.
Persoonlijk vind ik die gedoogconstructie heel ongezond klinken.
Ze moeten gewoon met drie in de regering stappen of niet.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Twee dingen die me opvallen:

1. Verhagen en Rutte doen allebei hun best om Cohen de schuld te geven, wellicht houden ze het minderheidskabinet zo een beetje verkoopbaar voor hun achterban
2. Wilders heeft van begin af aan aangestuurd op een minderheidskabinet (hij wou dus helemaal nooit zelf regeren), zodat hij nog van alles en nog wat kan blijven roepen in de tweede kamer; en VVD en CDA zijn hier gewoon geruisloos in meegegaan, een potentieel meerderheidskabinet is nauwelijks bekeken.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Alphastar schreef:Twee dingen die me opvallen:

1. Verhagen en Rutte doen allebei hun best om Cohen de schuld te geven, wellicht houden ze het minderheidskabinet zo een beetje verkoopbaar voor hun achterban
2. Wilders heeft van begin af aan aangestuurd op een minderheidskabinet (hij wou dus helemaal nooit zelf regeren), zodat hij nog van alles en nog wat kan blijven roepen in de tweede kamer; en VVD en CDA zijn hier gewoon geruisloos in meegegaan, een potentieel meerderheidskabinet is nauwelijks bekeken.
Wat 1) betreft, theeleut Cohen krijgt gewoon het lid op de neus.
Wat 2) aangaat, zit wat in. Wilders die z'n handen dicht knijpt.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Indien dit kabinet niet doorgaat, komen er nieuwe verkiezingen. VVD gaat nergens anders meer aan beginnen, en CDA zie ik niet in zijn eentje met links in zee gaan. Het CDA congres gaat geen nee zeggen trouwens.

In een gedoogsteun variant zitten VVD en CDA op rozen, ze hoeven geen verantwoording af te leggen aan Wilders, en van te voren spreken ze af op welke punten hij de regering zal steunen. Verder spreken ze af dat Wilders het kabinet nooit naar huis zal sturen op de punten waar ze het oneens zijn en die dus niet vermeld worden in het gedoogakkoord. Verder is er volledige vrijheid van meningsuiting. Wilders kan dus blijven roeptoeteren over de Islam, en VVD en CDA kunnen daar gewoon tegen ageren. Meer vrijheid dan deze variant is dus, indien er een bevredigend akkoord gesloten wordt, bijna niet denkbaar voor VVD en CDA. En meer kans om hun rechtse agenda door te voeren ook niet. Wat wil men nog meer, zou ik zeggen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Alphastar schreef: 2. Wilders heeft van begin af aan aangestuurd op een minderheidskabinet (hij wou dus helemaal nooit zelf regeren), zodat hij nog van alles en nog wat kan blijven roepen in de tweede kamer; en VVD en CDA zijn hier gewoon geruisloos in meegegaan, een potentieel meerderheidskabinet is nauwelijks bekeken.
Pleur toch op man ! Wilders heeft vanaf het begin geroepen dat hij wilde regeren.
De gedoogsteun is er om een links kabinet te voorkomen.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Ongeloveloos schreef: Pleur toch op man ! Wilders heeft vanaf het begin geroepen dat hij wilde regeren.
Welnee, dit is de ideale situatie voor Wilders.
Echte verantwoordelijkheid neemt hij niet, dus kan altijd naar de VVD en CDA wijzen als het niet naar zijn zin gaat en verder kan hij gewoon doorgaan met roeptoeteren.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Samante

Bericht door Samante »

Het is nu zeer spannend of het CDA-congres instemt met de gedoogvariant van PVV.
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

Ongeloveloos schreef:
Alphastar schreef: 2. Wilders heeft van begin af aan aangestuurd op een minderheidskabinet (hij wou dus helemaal nooit zelf regeren), zodat hij nog van alles en nog wat kan blijven roepen in de tweede kamer; en VVD en CDA zijn hier gewoon geruisloos in meegegaan, een potentieel meerderheidskabinet is nauwelijks bekeken.
Pleur toch op man ! Wilders heeft vanaf het begin geroepen dat hij wilde regeren.
Het staat allemaal in het rapport van Lubbers. Lees het lekker zelf als je het niet gelooft.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samante schreef:Job Cohen zal dan al te graag aanschuiven, na aanvankelijk deze optie te hebben geblokkeerd. Wel verwacht ik dan dat de PvdA enorm veel water bij de wijn moet doen en het regeren een beetje zal moeten overlaten aan VVD en CDA.
Lijkt mij zelfmoord van Job, de SP is dan de lachende derde.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Demiurg schreef:
Welnee, dit is de ideale situatie voor Wilders.
Echte verantwoordelijkheid neemt hij niet, dus kan altijd naar de VVD en CDA wijzen als het niet naar zijn zin gaat en verder kan hij gewoon doorgaan met roeptoeteren.
Ja, inderdaad. Hij heeft hiervoor een studiereis gemaakt naar Scandinavië. Waar dit meer voorkomt. De meest voor de hand liggende keuze voor hem. Geen regeringsverantwoording en blijven scoren vanuit de kamer. Ook de partij infrastructuur is beter te bewaken. Het biedt hem ongekende voordelen. Een droomscenario voor Wilders. Lekker achteroverleunen en kijken of de PVV punten aan bod komen. Hij gijzelt de regeringscoalitie. En kan langzaam blijven groeien.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Alphastar schreef:
Ongeloveloos schreef:
Het staat allemaal in het rapport van Lubbers. Lees het lekker zelf als je het niet gelooft.
Ik heb het rapport van Lubbers helemaal gelezen. Kun jij even aangeven waar precies staat dat Wilders niet wilde regeren en alleen ging voor een gedoogsteunkabinet, want ik lees er kennelijk keer op keer overheen. Wat ik echter wel lees is dat het voor het CDA niet mogelijk was om met Wilders te gaan regeren, aangezien zij zich niet konden vinden in de standpunten van Wilders over de Islam. Dat is iets anders dan stellen dat Wilders niet wilde regeren. Natuurlijk kon Wilders er wel vanuit gaan dat zijn standpunten over de Islam, regeren met CDA en VVD onmogelijk maakte, dus bleef een gedoogsteunvariant als enige optie over, en hier heeft Wilders zich nooit afkerig tegenover opgesteld. VVD trouwens ook niet, die zijn vanaf het begin enthousiast geweest over de Deense variant, ook Rutte is namelijk al meerdere keren in Denemarken geweest om te onderzoeken hoe dat daar in elkaar zit en werkt.

Ik denk dan ook dat met deze vorm vooral de VVD haar zin krijgt, voor Wilders is er geen andere keuze en
het CDA is de sleutel die het mogelijk maakt.

Plaats reactie