Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

bassie76

Re: Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie

Bericht door bassie76 »

F001 schreef:Er is geen link, er is geen bewijs voor een gemeenschappelijke voorouder. Toch staat deze onzin in zowat elk schoolboekje. Volledig onterecht.
Dat is er wel. Je moet het alleen wel willen en kunnen zien. Met name in het DNA zijn vele, vele aanwijzingen te vinden die het idee van 'common descent' ondersteunen. Zoals daar zijn chromosoomfusies, transposons, endogene retrovirussen, retrogenen, etc.
Een echte aanrader wat dat betreft is het boek 'Relics of Eden' van Daniel J. Fairbanks waar deze fenomenen in detail worden beschreven.
F001
Banned

Bericht door F001 »

Je spreekt niet over een missing-link indien er geen eenduidige match bestaat. (de zijtak of twijgjeshypothese is een vernuftig middeltje dit tekort uit te wissen, maar het vormt natuurlijk geen enkel eenduidig bewijs) Daarbij komt al het biologische leven zoals wij het kennen uit diezelfde genen-poel. Dat gegeven ontken ik ook niet. Zo schijnt er ook een opmerkelijke overeenkomst te bestaan binnen de rangschikking van het DNA tussen de moderne mens en een regenworm. Toch roept niemand dat de mens en een regenworm dezelfde gemeenschappelijke voorouder deelde.

Mijn punt van kritiek is echter dat er veel te snel conclusies worden getrokken waarvan serieus bewijs ontbreekt. Zo stond nog niet zo lang geleden het gevonden fossiel Ida als dé missing-link groot op de voorpagina's van kranten en tijdschriften, om vervolgens een paar maanden te worden gekwalificeert alszijnde een vergissing door diezelfde onderzoekers. Bij de neanderthaler zijn idem veel foute conclusies getrokken. Eerst betrof het dé missing-link. (in de tijd dat men nog dacht dat de mens uit een aapachtige was geëvolueert-denk aan de afbeelding van de kruipende aap tot aan de lopende mens) Toen werd het een homonide die naast de vroegere homo-sapien had geleefd. Lange tijd werd er vanuit gegaan dat de neanderthaler niet het vermogen had tot fantasierijke uitdrukkingswijze. (zoals de vroegere homo-sapien rotstekeningen maakte) Die mening moest worden bijgesteld toen men naast primitieve werktuigen ook resten vond die duidde op het maken van sieraden en gezichtsversiering. (verf) Heel lang werd aangenomen dat de homo-sapien de neanderthaler heeft uitgeroeit en dat beide soorten zich niet mengde. Een eerder verworven DNA-profiel van de neanderthaler toonde opmerkelijke verschillen tussen de beide homoniden. Echter recent werd door nieuwe technieken ontdekt dat er wel degelijk sprake was van vermenging en dat veel west-europianen nú datzelfde neanderthaler rest-DNA bezitten.

Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen waarbij men telkens nieuwe meningen en opvattingen moest bijstellen. Ook de Flores-mens past niet binnen het profiel van de hypothese dat de eerste homoniden vanuit Afrika zijn vertrokken. De vondst van eenzelfde homonide in het verre Georgië zette die hypothese weer volledig op zijn kop. Dus voordat er gesproken wordt over een gemeenschappelijke voorouder en verwantschap met aapachtigen lijkt het mij raadzaam nu eens niet al te snel allerlei (definitieve) conclusies te trekken. De oorsprong van de mens is en blijft nog steeds in het ongewisse.
Een echte aanrader wat dat betreft is het boek 'Relics of Eden' van Daniel J. Fairbanks waar deze fenomenen in detail worden beschreven
Dank, ik zal het boek eens opzoeken en lezen. :)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

F001 schreef:

Precies. Interpretaties, allesbehalve onomstotelijk bewijs.

Veel bewijsstukken kunnen een zaak houvast geven. Er zijn ook zaken die het verhaal geen goed doen. Bijvoorbeeld met Ida. De onderzoekers hebben het geheel beoordeeld op (uit mijn hoofd) 12 punten. Terwijl ze ook 28 hadden kunnen toepassen. Nadat de gevestigde orde zich hier op stortte werd het verhaal anders. Een bewijs van het zelfregulerend karakter van wetenschap. Altijd kritisch blijven. Maar rond de stamboom der hominiden is er na twee eeuwen onderzoek een redelijke consensus over ontstaan. Er wordt nog steeds geschoven en gefilosofeerd, maar dat wij als sapiens in een lange lijn mensachtigen lopen is duidelijk. De fylogenetica (DNA onderzoek) voegt het bewijs rond de gemeenschappelijke afstamming toe. Echter concentreer je in de breedte. Evolutie beperkt zich niet alleen tot mensachtigen. Maar het is een universeel verschijnsel wat overal herkenbaar is. Neem bijvoorbeeld de walvis.

Zolang onze kinderen en kleinkinderen worden opgevoed met het beeld van de kruipende aap tot aan de lopende mens, zal ik blijven verkondigen dat het de meest ongelooflijke onzin betreft. Er is geen link, er is geen bewijs voor een gemeenschappelijke voorouder. Toch staat deze onzin in zowat elk schoolboekje. Volledig onterecht.

Wat is het alternatief. Heb je een geloofwaardig verhaal wat onderzocht kan worden. Waar fossielen voor beschikbaar zijn. Ik wacht met belangstelling af naar jouw versie die controleerbaar is, en een verklaring geeft voor punten die ik misschien nog ga noemen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Variform schreef:Daarnaast is er nog wel iets anders, het effect van je geloof.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 132021.htm
Ja, maar dit is niet typerend voor religieus geloof.
Elke placebo kan in bepaalde situatie's voldoen.
Laatst gewijzigd door Jagang op 28 aug 2010 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

F001 schreef:Het waren jouw woorden, niet de mijne. Ik heb niets met zowel Darwin als het Creatonisme. Ik beschouw beiden als achterhaalde sprookjes.
Maar waardoor zijn ze precies achterhaald dan?
Je weet hoop ik toch wel dat de ene theorie pas achterhaald is, wanneer een andere theorie beter voldoet?

Zonder dat, zijn je redeneringen alleen gestoeld op een materieel negativisme, en zeggen ze per saldo niets.
Je gebruikt precies dezelfde tactiek als ID-ers.
En ja, dat zijn uiteindelijk ook gewoon creationisten.
Zolang onze kinderen en kleinkinderen worden opgevoed met het beeld van de kruipende aap tot aan de lopende mens, zal ik blijven verkondigen dat het de meest ongelooflijke onzin betreft.
Hier laat je al zien dat je standpunt vaststaat, en zich niets zal aantrekken van welk bewijs dan ook.
(Zolang onze kinderen...)
Je laat ook zien dat je het idee verwerpt, op basis van het feit dat je het idee niet aantrekkelijk vindt.

Dit kan ik opmaken uit je laatdunkende benadering van alleen al het idee dat de mens uit aapachtigen zou zijn voortgekomen.
(..met het beeld van de kruipende aap tot aan de lopende mens..)
Maar of je loopt of kruipt, is objectief gezien toch volledig irrelevant?
Waarom is kruipen intrinsiek negatief ten opzichte van rechtop lopen?
Dit is dus een emotioneel argument, en het heeft totaal niets te maken met waarheidsvinding.
Er is geen link, er is geen bewijs voor een gemeenschappelijke voorouder. Toch staat deze onzin in zowat elk schoolboekje. Volledig onterecht.
Er is, naast fossielen, al voldoende genetisch en fysiologisch bewijs.
Dat jij dat niet wil aanvaarden, is volkomen irrelevant.

Dus, probeer het nog eens, en nu met rationele argumenten, en met positieve bijdragen.
De tactiek van afbraak, en louter wijzen op hiaten is rationeel noch wetenschappelijk.

Je begint de schijn tegen te krijgen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

F001 schreef:Precies. Interpretaties, allesbehalve onomstotelijk bewijs.
Alleen creationisten vragen onomstotelijk bewijs.
Ik heb niets met zowel Darwin als het Creatonisme. Ik beschouw beiden als achterhaalde sprookjes.
Wat is dan jouw theorie?
Toch roept niemand dat de mens en een regenworm dezelfde gemeenschappelijke voorouder deelde.
Uiteindelijk wel.
Laatst gewijzigd door Fish op 28 aug 2010 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef:
Wat is dan jouw theorie?
Dat zijn er dus twee Fishhook. We zijn dus samen erg benieuwd naar deze revolutionaire theorie. Zijn er nog meer belangstellenden die hier naar uitkijken. En eigenlijk geen zin hebben om steeds maar weer evolutie te verdedigen. Als er een heel aantrekkelijk alternatief voorhanden is.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:
Fishhook schreef:
Wat is dan jouw theorie?
Dat zijn er dus twee Fishhook. We zijn dus samen erg benieuwd naar deze revolutionaire theorie. Zijn er nog meer belangstellenden die hier naar uitkijken. En eigenlijk geen zin hebben om steeds maar weer evolutie te verdedigen. Als er een heel aantrekkelijk alternatief voorhanden is.
Als F001 een duidelijk/logisch alternatief heeft dat verdedigbaar is, ga ik daar zeker niet aan voorbij.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

PietV. schreef:[Dat zijn er dus twee Fishhook.
Maak er drie van.
Ik had mijn nieuwsgierigheid ook reeds geuit. :wink:
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jagang schreef: Maak er drie van.
Ik had mijn nieuwsgierigheid ook reeds geuit. :wink:
Ik twijfelde even aan je solidariteit :wink: Maar jij bent het gezanik rond evolutie dus ook zat en zou ook heel blij zijn met een alternatief. Wat zou het zijn; iets met degeneratie of wordt het Gutob; ook wel getob genoemd. Maar eerlijk is eerlijk ik hoop op een echte verbetering. De spanning stijgt. Wie volgt ons?
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

"wie volgt ons ?"
ikke :D
Altijd tuk op iets "nieuws" ...
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tsjok45 schreef:
"wie volgt ons ?"
ikke :D
Zelfs de ubercreationist van freethinker. Iemand die bij de schepping aanwezig is geweest, sluit zich aan. Ik ben nu de tel al kwijt.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik ben nu de tel al kwijt.
als je je verstand maar niet verliest bij al de aanstormende "nieuwe inzichten " :wink:
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tsjok45 schreef: als je je verstand maar niet verliest bij al de aanstormende "nieuwe inzichten " :wink:
Ik hou mijn hoofd koel. De redactie van bionieuws heb ik ingelicht. Ze houden dit forum nauwlettend in de gaten. Jij bent goed bevriend met het Nobelprijs comité; denk je dat ze het geld alvast kunnen overmaken.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

OT.
Laatst gewijzigd door Fish op 28 aug 2010 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie