Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Jagang »

Aan-/Inleiding.

In een ander topic, kwam er in een discussie over de (on)gelijke behandeling van mensen met verschillende levensovertuigingen een opmerking voorbij die me danig prikkelde.

Het ging er op dat moment om dat een religieus persoon op een zekere school wel een keppel/hoofddoekje mocht dragen, terwijl "secularistische" baseballcaps, en aanverwante hoofddeksels verboden waren.

Mijn standpunt was (en is) dat de levensovertuiging die men aanhangt, met bijbehorende klederdracht, evenzeer een kwestie van smaak is als het dragen van een baseballcap of om het even welk ander hoofddeksel.

Daar werd tegenin gebracht, dat een levensovertuiging een eerste levensbehoefte zou betreffen, waar dit bij smaak niet het geval is.
(Ik denk dat levensovertuiging en religie hier door elkaar worden gehaald. Een religie mag een levensovertuiging zijn, maar een levensovertuiging is nog geen religie.)

Dit vind ik een absurde redenering, en wel om de volgende redenen.

De teergelovige.
Natuurlijk is een levensovertuiging een eerste levensbehoefte, want iedereen heeft er een.
Er is geen mens zonder levensovertuiging, omdat je zonder niet in het leven blijft, en de wetten van de evolutie dicteren grosso modo dat bestaan aangenamer is dan niet-bestaan.

Het al dan niet hebben van één levensovertuiging, is dus inderdaad geen kwestie van smaak.
Als echter de vraag aan bod komt wélke levensovertuiging je aanhangt, gaat het weldegelijk over smaak.

Wanneer men het feit dat levensovertuiging een eerste levensbehoefte is, sluipenderwijs omvormt tot de bewering dat religie een eerste levensbehoefte is, gaat men de mist in.
Dit is namelijk evident onwaar.
Dit blijkt wel uit het feit dat atheïsten en agnosten, en aanhangers van allerlei seculiere (liberale, socialistische) prima kunnen overleven zonder religie.

Stellen dat religieus geïnspireerde klederdracht een zwaarder gewicht zou moeten hebben dan klederdracht die verbonden zou zijn aan andere overtuigingen is derhalve te benoemen als discriminatoir.
Religie is niet méér een levensbehoefte dan socialisme, liberalisme of pragmatisme.
De alternatieve overtuigingen zijn qua vervulling evenredig dekkend, en derhalve is het niet legitiem om onderscheid te maken in "gewichtigheid", waar het aankomt op het maken van onderscheid in voorschriften. Het toekennen van die gewichtigheid kan men niet anders uitleggen dan als het resultaat van persoonlijke voorkeur.
En geen mens kan zonder voorkeur, natuurlijk.
Dit is al evenzeer een eerste levensbehoefte.

Typerende kleren.

Los van het toekennen van verschillende klederdrachten, allen voortkomend uit evenveel smaak, ligt daar het probleem van de zogenaamde typerende klederdrachten.
Als je een keppeltje ophebt, ben je moslim of jood, en als je een hoofddoekje draagt, ben je moslima.
Of toch niet?
Kennen wij de oudere Nederlandse vrouw met het hoofddoekje niet meer?
Zijn we de moslima zonder hoofdbedekking vergeten?
Of moslims en Joden zonder keppel?
Er is met goed fatsoen geen categorisch onderscheid te maken tussen religieuze, en niet religieuze klederdracht, zelfs al menen we het allemaal te herkennen.
Een atheïst met een baseballcap, kan evenzeer het atheïsme vertegenwoordigen, als dat een moslima zonder hoofddoek de Islam kan vertegenwoordigen.
Wat maakt iemand immers een moslima?
Het feit dat ze zich identificeert met en als moslim(s), en dat ze gelooft in Allah.

Je zou kunnen aanvoeren dat de baseballcap één uiting is een seculiere levensovertuiging, die diversiteit predikt, en de keuze en vrijheid van het individu boven dat van een groep stelt.
Iedereen moet zelf weten of hij/zij zo'n cap draagt, maar voor wie deze draagt, kan het een heilige betekenis hebben.
Dat deze uitleg door conservatieven en gelovigen niet zal worden geaccepteerd, doet niets terzake, en ontkracht het argument niet.
Als levensbeschouwing heeft het evenveel recht om uitgedragen te worden als andere levensovertuigingen.

Nee, er is geen enkele reden om religie een status aparte te gunnen ten opzichte van andere overtuigingen.

Seculiere overtuigingen zijn geen "niet-overtuigingen", waar per definitie geen hoofddeksels of andere kleren bijhoren, in welke ruimte dan ook, waar hoofddeksels geen schade aanrichten en waar zij niet anderszins geheel ongewenst zijn.

Kleinerend.

Is het ook niet kleinerend, en onlogisch bovendien jegens gelovigen, om te stellen dat zij, met de goddelijke wind in hun rug, kwetsbaarder zijn dan mensen met anderssoortige overtuigingen?
Dat hun mentale behoeften, boven die van anderen, bevredigd moeten worden?

Is het niet kleinerend jegens gelovigen, om te beweren dat wij, rationeel denkende mensen, het juk van religie van ons hebben kunnen afschudden, dat wij geleerd hebben om het zwaard van de rede te hanteren, maar dat de gelovige mens verloren is voor het gezonde verstand?
Dat de gelovige verloren is voor de weerstand om met andere uitingen en/of geluiden om te gaan?

Dat hun uitingen meer gewicht hebben omdat overschreeuwing en bullebakkerij het laatste toevluchtsoord is voor het godsgeloof?

Eten.
Eten is een eerste levensbehoefte.

Niet patat.
Niet spruitjes
Niet Chinees
Niet aardappelen

Voor al deze losse levensmiddelen zijn steeds weer vervangers, naar smaak uit te kiezen.
En zo is het met levensovertuigingen evenzeer.

Al verhouden sommige levensovertuigingen zich misschien beter met alcohol en drugs:
Zodra je er aan verslaafd bent, denk je dat net die overtuiging je eerste levensbehoefte is, zelfs al vertelt de dokter je dat je verslaafd bent.




De groeten van een goddeloze aardappeleter.
:wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door GayaH »

-
Ik ben het helemaal met je eens, enne:
Salamat makan!

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Moeders
Forum fan
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 mei 2010 18:34

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Moeders »

Jagang, ik ben het helemaal met je eens.

Ik zie niet in waarom mensen die geloven in een god privileges moeten hebben boven mensen die niet in een god geloven of in iets anders geloven.

Tenslotte is religie ook een keuze.
Gebruikersavatar
kiks
Bevlogen
Berichten: 3016
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:49
Locatie: Friesland

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door kiks »

Je hebt imo helemaal gelijk Jagang.
Je kunt hieraan misschien de vraag koppelen: wanneer wordt iets als godsdienst/religie beschouwd (erkend)?
In onderstaand artikel overdenking daarover: Wanneer is iets eigenlijk een godsdienst in de zin van artikel 6 van de grondwet.

http://www.publiekrechtenpolitiek.nl/wa ... -grondwet/

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
cvr
Geregelde verschijning
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 okt 2010 13:36

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door cvr »

Inmiddels is onze samenleving dermate georganiseerd dat geloven niet meer centraal staat en het niet meer van je geloof afhangt waar en wat voor werk men doet. In onze NL samenleving is geloven iets dat je prive en in gebedshuizen praktiseert.

De Islam in alles tegemoet komen onder het mom van "godsdienstvrijheid", is honderd passen terug in de tijd. Zij moeten zich aanpassen in hun geloofsuitingen aan onze maatschappij, en niet andersom.
Ik pas daarvoor.

Ik stel dat in een multiculturele samenleving het geloof persoonlijk is en niet meer van de massa, dus doe dan ook niet alsof dit wel zo is. Vroeger was het simpel, maar voordat het zover was hadden we wel de inquisitie achter de rug. Willen we dit weer opnieuw beleven via de Islam?
Nee, dank je wel.
Doe je dit wel is een multiculturele samenleving gedoemd te mislukken zoals in NL het geval is. Niet de niet religieuzen zijn hieraan schuld, maar de diversen geloven die allemaal hun eigen privileges willen of willen behouden en politici die zieltjes voor hun achterhaalde partijen willen winnen.

mvg
Ik zeg; google, dan weet je het ook.
a.r.

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door a.r. »

cvr schreef:Inmiddels is onze samenleving dermate georganiseerd dat geloven niet meer centraal staat en het niet meer van je geloof afhangt waar en wat voor werk men doet. In onze NL samenleving is geloven iets dat je prive en in gebedshuizen praktiseert.
Is dat werkelijk zo cvr? Of denk jij dat het zo is? Mijn ervaring is nl nogal eens anders. Mijn ervaring is dat je als atheist bijv., heel voorzichtig moet zijn, dat je vooral je mond houden dat je atheist bent. En niet omdat ik het, in tegenstelling tot op dit forum :D , van de daken gil bij werkgevers of in het praatje met de buurvrouw. Vijfentwintig jaar geleden kostte het mij mijn baan en nu zoveel jaar verder in de tijd en met zoveel meer kennis moet je vooral niet laten weten dat je atheist bent, dat is nl een heel vies woord.....brrr...een goddeloze! Tot twee maal toe werd mij bij uitzendbureau's verteld dat ik dat maar beter niet kon vertellen tijdens een evt gesprek bij een werkgever.
De Islam in alles tegemoet komen onder het mom van "godsdienstvrijheid", is honderd passen terug in de tijd. Zij moeten zich aanpassen in hun geloofsuitingen aan onze maatschappij, en niet andersom.
Ik pas daarvoor.
Waarom noem je alleen de islam? Ik woon in een grote stad, maar net om de hoek begint de biblebelt en ook dát is honderd stappen terug in de tijd.
Ik stel dat in een multiculturele samenleving het geloof persoonlijk is en niet meer van de massa, dus doe dan ook niet alsof dit wel zo is. Vroeger was het simpel, maar voordat het zover was hadden we wel de inquisitie achter de rug. Willen we dit weer opnieuw beleven via de Islam?
Nee, dank je wel.
Alweer noem je de islam, het betreft niet alleen islam, het christendom wil net zo goed bepalen wat goed voor "ons allen" is.
Doe je dit wel is een multiculturele samenleving gedoemd te mislukken zoals in NL het geval is. Niet de niet religieuzen zijn hieraan schuld, maar de diversen geloven die allemaal hun eigen privileges willen of willen behouden en politici die zieltjes voor hun achterhaalde partijen willen winnen.

mvg
De kudde bepaalt. De kudde wil geleidt worden én dáárom wordt de kudde geleidt, door de christen/islam Leiders en door religieuse politieke Leiders. Anderzijds ..er bestaan ook nog steeds links/rechts politiek Leiders. De mens is een kudddedier en heeft een Leider en een Leiband nodig om zich te conformeren tot tot kudde. De einzelgängers, zwarte schapen op dit forum, zijn een minderheid in de samenleving...onruststokers, gelukkig een klein groepje, zodat het geen kwaad kan in de multiculturele de "samenleving". :angel12:
Gebruikersavatar
Heptalogos
Banned
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 okt 2010 23:17

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Heptalogos »

Ik ben het eens, of niet oneens, met de volgende stellingen:

1. Stellen dat religieus geïnspireerde klederdracht een zwaarder gewicht zou moeten hebben dan klederdracht die verbonden zou zijn aan andere overtuigingen is derhalve te benoemen als discriminatoir.
2. Er is met goed fatsoen geen categorisch onderscheid te maken tussen religieuze, en niet religieuze klederdracht, zelfs al menen we het allemaal te herkennen.
3. Je zou kunnen aanvoeren dat de baseballcap één uiting is een seculiere levensovertuiging, die diversiteit predikt, en de keuze en vrijheid van het individu boven dat van een groep stelt.
4. Is het ook niet kleinerend, en onlogisch bovendien jegens gelovigen, om te stellen dat zij, met de goddelijke wind in hun rug, kwetsbaarder zijn dan mensen met anderssoortige overtuigingen?

Wat weliswaar mogelijk is, maar veelal niet het geval is:

5. Religie is niet méér een levensbehoefte dan socialisme, liberalisme of pragmatisme.

Waar ik het niet mee eens ben:

6. Mijn standpunt was (en is) dat de levensovertuiging die men aanhangt, met bijbehorende klederdracht, evenzeer een kwestie van smaak is als het dragen van een baseballcap of om het even welk ander hoofddeksel.

En wat onjuist is:

7. Iedereen moet zelf weten of hij/zij zo'n cap draagt, maar voor wie deze draagt, kan het een heilige betekenis hebben.

Wat het laatste betreft: je mag die soms alleen dragen vanuit levensovertuiging. Simpelweg omdat dat zwaarder weegt dan een 'lichtere' smaak. Waarmee we op punt 6 komen.

Een serieuze levensovertuiging weegt voor een flinke minderheid zwaarder, dan gewoon zomaar een smaak betekent voor anderen. De vraag die jullie dan stellen, vanuit je luxe theoretische principehoofd, is hoe we een serieuze levensovertuiging gaan herkennen. Ik zeg dan: wijs me dat probleem aan in de praktijk. Welke schoolleiding heeft moeite om die levensovertuiging te herkennen? Dat probleem bestaat helemaal niet, behalve in jullie eigen ethische ongerijmdheid. Oh jee, frustratie!

Daarom zeg ik, hang ajb die seculiere levensovertuiging aan, waarachtig, en draag die pet vanuit je innerlijke motivatie. Dan kun je wel zeggen dat je niet meer op school zit, maar dan ontgaat je de boodschap. Natúúrlijk mag je die pet opzetten vanuit je levensovertuiging, maar vrijwel niemand heeft voldoende overtuiging of motivatie om een uitdagend spelletje te spelen. Heeft iemand daadwerkelijk de felle overtuiging om dit toch te doen, en vol te houden, oprecht, simpelweg wat mij betreft vanwege de overtuiging om überhaupt alleen maar dit te mogen, dan is dat al voldoende! Dan zij we er al. Ga je gang, heb het lef dan! Met alle energie die je in deze topic steekt kom je op school gemakkelijk weg hoor, met die pet op je hoofd. Ben je dan tevreden?

Vast niet. Want dan ga je bedenken dat het voor deze of gene toch niet eerlijk is. Waar is deze of gene dan? In jouw hoofd. Of nee, je hebt gelijk, er zijn natuurlijk hele groepen scholieren die balen van deze 'ongelijkheid'. Zijn dat dan liberalen, socialisten, pragmatisten, seculiere diversitisten? Nee, het zijn gefrustreerden die het simpelweg niet eerlijk vinden. Nee, ze hebben geen echte overtuiging om een hoofddeksel te dragen, en anderen hebben dat wel en mogen daarom zo'n prachtige hoofddoek dragen. En dat slaat gewoon nergens op.

Ik zie mijn zoontje van 5 die het niet eerlijk vindt. Hoe leg ik hem uit dat wat hij wel of niet mag, niet 1 op 1 samenhangt met wat anderen wel of niet mogen? Door hem te vertellen dat de wereld ook helemaal niet eerlijk is of kan zijn. Moet ik nu een groep zogenaamde rationele vrijdenkers gaan ontdoen van hun romantische moraal in deze kwestie? Waarom zitten zij nu met een vreselijke ethische ongerijmdheid in hun maag? Omdat het moralisten zijn die vechten tegen hun eigen moralistische aard, er hopeloos mee in de knoop liggen.
a.r.

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door a.r. »

Ik zie mijn zoontje van 5 die het niet eerlijk vindt. Hoe leg ik hem uit dat wat hij wel of niet mag, niet 1 op 1 samenhangt met wat anderen wel of niet mogen? Door hem te vertellen dat de wereld ook helemaal niet eerlijk is of kan zijn. Moet ik nu een groep zogenaamde rationele vrijdenkers gaan ontdoen van hun romantische moraal in deze kwestie? Waarom zitten zij nu met een vreselijke ethische ongerijmdheid in hun maag? Omdat het moralisten zijn die vechten tegen hun eigen moralistische aard, er hopeloos mee in de knoop liggen.
Oh? Ikke niet hoor :D ....krijgt glimmende oogjes....waarom zou ik overhoop liggen met mijn eigen moralistische aard? Maarrr... misschien kun je mij of ons eens vertellen hoe volgens jou een zogenaamde romantische en tegelijkertijd rationele vrijdenker gekleed gaat of volgens jou zou moeten gaan? :wink: :lol:
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Jagang »

Er is interessant materiaal binnengekomen.
Ik zit nu helaas wat krap in de tijd, door twee reactie's die ik in andere topics heb gegeven, maar ik kom hier nog op terug. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door siger »

Interessante discussie, maar kledij heeft ook nog een andere sociale betekenis dan smaak en behoefte, en misschien moet dat toch ook in de vergelijking gebracht worden.

Sinds de prehistorie behangen en beschilderen mensen zich om aan hun omgeving te vertellen dat ze tot hun meute behoren. Als die betekenis weer opduikt in de moderne tijd moeten er alarmbelletjes afgaan. Jongeren met Lonsdale T-shirts, is dat smaak of behoefte, of de uiting van een geweddadige vermeerderingsrite?

Dezelfde vraag stelde zich in het Atheneum van Antwerpen. Lange tijd werd het dragen van hoofddoeken toegelaten uit een actief multi-cultureel streven van de schooldirectie. Stilaan werden de hoofddoeken een salafistisch symbool, en een vehikel van onverdraagzaamheid en conflikten. Daarna werden hoofddoeken op de school verboden.
Gebruikersavatar
kiks
Bevlogen
Berichten: 3016
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:49
Locatie: Friesland

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door kiks »

Het aanhangen van een religie of de keuze voor een bepaalde levensovertuiging is imo een persoonlijke zaak, even afgezien van hoe die keuze tot stand gekomen is. Hier en daar kan die keuze voor een probleem zorgen als er andere regels in het geding zijn. Met name als de regels die behoren bij die keuze dwingend zijn, bijvoorbeeld het dragen van een hoofddoek en ruime kleding.
Conflicteren regels, dan is de vraag in hoeverre de regels, aan deze of andere kant opgerekt moeten worden. Doe je dat echter dan tellen die opgerekte regels voor iedereen. Religie is immers een persoonlijke keuze. In dit geval zou het kunnen betekenen: we staan het toe dat je een hoofddoek draagt op grond van je religieuze keuze. Als aan de andere kant verboden wordt een baseballcap te dragen, omdat dat niet een religieuze keuze maar een persoonlijke is, handelt men inconsekwent. Religie is immers ook een persoonlijke keuze.
Ik wil hiermee aangeven dat indien we ervan uitgaan dat ieder in deze samenleving dezelfde rechten heeft, men daar dan ook consekwent in moet zijn.
De wet op de vrijheid van godsdienst is imo een draak van een wet omdat deze wet conflicterende situaties veroorzaakt, en dan heb ik het niet alleen over hoofddoekjes e.d., maar laat ook ruimte mensen op andere gronden, bijvoorbeeld sexuele geaardheid, ongelijk te behandelen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Heptalogos
Banned
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 okt 2010 23:17

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Heptalogos »

Nee, want discriminatie op basis van sexuele geaardheid is verboden per grondwet. Je ziet dat er in de praktijk veelal hele redelijke afwegingen worden gemaakt door mensen die het wel willen begrijpen. Zo mogen soms religieuze ambtenaren het trouwen van homosexuelen aan hun collega's overdragen, maar dat kan alleen als het niet in het redelijke nadeel is van die homosexuelen. Zou hun wachttijd hierdoor verlengen, of zou men daardoor in een bepaalde gemeente (bible belt) helemaal niet kunnen trouwen, dan zijn de rapen gaar, dat weet u best.

Ik zie dat de wens hier vader van de gedachte is. Ik ga even mee in jullie rechtlijnigheid, die nogal selectief wordt toegepast. Bij moord is de motivatie bepalend voor de strafmaat. Daarvan zeggen jullie: "onzin, iedereen mag zijn eigen motivatie bepalen. Als jij op basis van een persoonlijke, willekeurige keuze, iemand om wilt leggen, dan geldt maximaal x jaar, evenveel in alle gevallen."
Gebruikersavatar
kiks
Bevlogen
Berichten: 3016
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:49
Locatie: Friesland

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door kiks »

Heptalogos schreef:Nee, want discriminatie op basis van sexuele geaardheid is verboden per grondwet. Je ziet dat er in de praktijk veelal hele redelijke afwegingen worden gemaakt door mensen die het wel willen begrijpen. Zo mogen soms religieuze ambtenaren het trouwen van homosexuelen aan hun collega's overdragen, maar dat kan alleen als het niet in het redelijke nadeel is van die homosexuelen.
Je geeft hier al aan dat de wet/regels opgerekt worden, zoals ik eerder aangaf Of men er al dan niet uitkomt doet hier niet ter zake.
Het er een probleem van maken dat iemand homoseksueel is, en een aanstelling in bepaalde onderwijsinstellingen af laten hangen van een eventueel compromis is strijdig met de wet op de gelijke behandeling (ook in de grondwet geregeld).
Ik zie dat de wens hier vader van de gedachte is.
Welke wens? Maar misschien had je het niet alleen tegen mij gezien het gebruik van het woord jullie even later.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Heptalogos
Banned
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 okt 2010 23:17

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door Heptalogos »

Je kunt het oprekking noemen, of strijdigheid, van twee artikelen A en B in dezelfde grondwet. Dan kunnen aanhangers van A en B ijveren voor afschaffing van respectievelijk B en A, maar er is voor beide artikelen ruime aanhang en we komen er met zn allen aardig uit. Afgezien van jullie principiële frustratie, die ik vooralsnog tamelijk inferieur acht ten aanzien van deze belangen. Waarschijnlijk inderdaad omdat jullie hier te ontwikkeld voor zijn. Jagang had wel een punt met sectie 'Kleinerend'.

Totdat je met redelijke, empirische bezwaren komt uiteraard. Vrijheid van religieus onderwijs bijvoorbeeld. Een homo in de bible belt die moet verhuizen om te kunnen onderwijzen, ja, dat vind ik wel een sterk belang. En wat is het belang van religieus onderwijs? Waarom wordt überhaupt belastinggeld uitgegeven aan de prediking van normen en waarden van (afwijkende) subculturen op scholen? 1-1
Gebruikersavatar
kiks
Bevlogen
Berichten: 3016
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:49
Locatie: Friesland

Re: Levensovertuiging: De rol van smaak en behoefte.

Bericht door kiks »

Heptalogos schreef:Dan kunnen aanhangers van A en B ijveren voor afschaffing van respectievelijk B en A, maar er is voor beide artikelen ruime aanhang en we komen er met zn allen aardig uit.
Ik kies er dan maar voor als ik toch de keuze heb om de wet godsdienstvrijheid te schrappen. Ik moet er niet aan denken om bijv. de wet gelijke behandeling maar af te schaffen.
Afgezien van jullie principiële frustratie, die ik vooralsnog tamelijk inferieur acht ten aanzien van deze belangen.
Waarom nou zo'n opmerking. Deze discussie gaat over ongelijkheid met als aanjager het verschil tussen smaak en behoefte, waarin ik probeer juist zonder premisse in de discussie te staan. Vandaar ook mijn vraag in de voorgaande post (welke gedachte?).
Totdat je met redelijke, empirische bezwaren komt uiteraard. Vrijheid van religieus onderwijs bijvoorbeeld. Een homo in de bible belt die moet verhuizen om te kunnen onderwijzen, ja, dat vind ik wel een sterk belang.

Het in vraag stellen van sexuele geaardheid is aan de orde. Daar wringt de schoen, ongeacht de uitkomst.
En wat is het belang van religieus onderwijs?
Inderdaad, een vraag waar maar eens een antwoord op gegeven moet worden.
Waarom wordt überhaupt belastinggeld uitgegeven aan de prediking van normen en waarden van (afwijkende) subculturen op scholen? 1-1
Die ligt in het verlengde van je vorige vraag.

Met excuus aan Jagang. Het is niet mijn bedoeling je topic te kapen, dus wat mij betreft weer terug on-topic.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie