*Zucht*. Toch is het raar, he. Een zelfbenoemd skepticus staat niet toe dat anderen skeptisch zijn tegenover de waanzin van parapsychologie. Blijkbaar zijn er dingen waarover je
a priori wel en niet skeptisch mag zijn. Toen ik bij de volgende paragraaf aanlandde hield ik het voor gezien:
P.M.: Und echten Spuk – gibt’s den überhaupt?
Lucadou: Für die zahllosen Spuk-Fälle, die uns berichtet wurden, gilt: Auch ich konnte noch nie mit dem Fotoapparat festhalten, wie Tassen durch einen Raum schweben. Aber ich war in vielen Wohnungen oder Häusern, aus denen Spuk-Phänomene gemeldet wurden, und habe dort Unerklärliches miterlebt. Zum Beispiel flog einmal ein Stein auf mich zu und landete direkt neben mir. Bis heute ist es mir ein völliges Rätsel, woher er kam – es war niemand in der Nähe, der ihn hätte werfen können. Aber einen Spuk-Fall seriös zu dokumentieren, also etwa im Bild festzuhalten, ist meines Wissens weltweit noch niemandem gelungen. Die Betroffenen sind bei solchen Erlebnissen oft derart schockiert, dass keiner daran denkt, nach einer Kamera zu suchen. Andererseits konnten wir unseren Ratsuchenden auch noch nie Trickserei nachweisen. Sie macht auch wenig Sinn, denn sie wäre oft mit einem exorbitanten Aufwand verbunden. Nein, da bleibt gelegentlich schon ein unerklärlicher, eben paranormaler Kern übrig.
Dat is niets anders dan een verkapt argument vanuit ongeloof, plus een vals dilemma: de normale verklaring is te moeilijk of mensen zijn te gechoqueerd om het te hebben geënsceneerd,
dus moet het een parapsychologische oorzaak hebben. Als skepticus moet je nu je wenkbrauwen heel erg omhoog trekken en de zaak met een grote korrel zout gaan nemen, zeker als de onderzoeker van Spuk-Fälle zelf in hoogst eigen persoon zegt dat er nog
nooit een Spuk-Fall serieus is gedocumenteerd. Maar toch worden er allerlei theorieën opgesteld om te 'verklaren' waarom mensen dingen 'voelen' of met elkaar kunnen 'praten'.
(James Randi biedt er 1 miljoen dollar voor---en dan niet met een grijns van 'het lukt je toch niet', maar met een aanmoediging van 'kom op mensen, laat maar zien'. Medunkt, de onderzoeker kan zijn budget voor de komende jaren heel erg veiligstellen...)