Denk vrij! Waarom zou het niet andersom kunnen zijn...?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Beste Tamara.
Tamara schreef:Kijk om je heen, naar de natuur, naar de aarde en het heelal. Er zijn zoveel voorbeelden op te noemen. De profetieen, de geschiedenis, de archeologie, de wetenschap die keer op keer datgene bevestigt wat allang geschreven is...het wezen van de mens, alles, alles! bevestigt de aanwezigheid van God.
Je maakt je hier er iets te gemakkelijk van af, en je zult heel wat specifieker moeten zijn. Retoriek is niet genoeg.
Noem eens wat profetieen, geschiedkundige feiten, archeologische vondsten en wetenschappelijke ontdekkingen die de aanwezigheid van God bevestigen, en dan spreken we verder.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
the_deceived

Bericht door the_deceived »

Tamara schreef:
Kijk om je heen, naar de natuur, naar de aarde en het heelal.
Dus jou god heeft het oneindige heelal die zo immens fucking groot is dat ik me daar niet eens een voorstelling van kan maken....speciaal voor ons mensen? aaaawh wat vreselijk onnodig. :roll:

En jou god heeft dus de ziekte's, natuurrampen enz. gemaakt speciaal voor ons? aaawh wat vreselijk onnodig. :roll:
Tamara schreef: Er zijn zoveel voorbeelden op te noemen. De profetieen,
Ik heb daar vaak een leuke engelse term voor gehoord de "self fullflling prophecies" tis natuurlijk ook niet moeilijk zoiets te schrijven jaren na de gebeurtenis.
Tamara schreef: de geschiedenis, de archeologie, de wetenschap die keer op keer datgene bevestigt wat allang geschreven is.
Je bedoelt hoe in de bijbel staat dat de aarde plat is?, of die stomme konijnen die hun eigen poep eten? of vleermuizen die vogels worden genoemd?
Of hoe de bijbel uitlegt hoe de mensheid is ontstaan?..pfff excueer me dat ik niet meteen van de evolutie theorie afstap :roll:
Tamara schreef: ...het wezen van de mens, alles, alles! bevestigt de aanwezigheid van God.
Defineer "het wezen van de mens"...defineer "alles alles!", ik zie alleen de schoonheid van de natuur, geen god die zo nodig verstoppertje moet spelen, een god die zijn eigen boek niet fatsoenlijk en duidelijjk kan schrijven, een god die bewijs neerlegt tegen zijn bestaan.
Als ik jou "boek" lees zie ik alleen een wraakzuchtige, jalourse god met het intellect van een 8 jaar oud kind.

Ik zeg dit met alle liefde maar "fuck you god en zijn manieren"
Know thy shit-
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Om de discussie niet dood te slaan, verzoek ik iedereen vriendelijk om geen schuttingtaal te gebruiken. Het voegt niets toe.

Bvd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
the_deceived

Bericht door the_deceived »

Devious schreef:Om de discussie niet dood te slaan, verzoek ik iedereen vriendelijk om geen schuttingtaal te gebruiken. Het voegt niets toe.

Bvd.
:oops: sorry..bij deze zal ik mij inhouden :D
Know thy shit-
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

De link van Lanier geeft al aan hoe "onvrij" (om bij het thema van deze thread te blijven) sommige archeologen hebben gedacht in het verleden: http://www.theosophical.org.uk/Biblunsbd.htm
(.....) Although for centuries textual critics have realized that the Old Testament represents the editing together of several texts produced at different times by different groups, until the 1970s most archeologists continued to accept its accounts at face value. Since virtually all were Christians or Jews with a strong commitment to the truth of the Bible, they interpreted their finds in light of scripture. No wonder, then, that archeological findings confirmed the Bible when researchers used the Old Testament to identify, date, and interpret the significance of the towns, buildings, pottery, and other artifacts they unearthed.

But in the 1970s a new trend emerged as archeologists began to treat discoveries in the Holy Land as they would those anywhere else. Concentrating on Israel's ancient history itself, rather than solely on its biblical associations, they used artifacts, architecture, settlement patterns, animal bones, seeds, soil samples, anthropological models drawn from world cultures, and other modern methods to produce a description based on scientific evidence. (....)
Tja.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Devious schreef:Om de discussie niet dood te slaan, verzoek ik iedereen vriendelijk om geen schuttingtaal te gebruiken. Het voegt niets toe.

Bvd.
Hoewel discussie een wat te opgewaardeerde term is voor deze zoveelste herhaling, moeilijk om dood te slaan met woorden :wink:
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Jessy schreef:
Misschien kan men onderscheid maken tussen symbolische verhalen, welke een diepere betekenis hebben als letterlijk op te vatten en de in het oude testament deels joodse geschiedenis?
Kun je mij eens uitleggen hoe je bepaald wat wel of niet symbolisch opgevat moet worden? Wat bijvoorbeeld te denken van de moord op alle eerstgeborenen in Egypte, is dat volgens jou symbolisch of iwerkelijk gebeurd?
Jessy schreef:Misschien dat men de waarheid die schuil gaan achter deze verhalen kan aanvoelen?
Waarom zou de waarheid schuil moeten gaan? Kan het zijn dat gelovigen denken dat de waarheid schuil gaat, omdat ze hem in hun bijbel niet kunnen ontdekken?
Jessy schreef: Nadenken over hetgeen men leest en daar een mening over hebben is vrij denken.
Als je de bijbel leest en alles klakkeloos aanneemt, wat er in geschreven staat, denk je dan ook vrij?
jessy schreef:Geloven is aannemen op het gezag van anderen, zonder zelf de dingen te onderzoeken.
Inmiddels heb ik begrepen dat dit forum van "vrijdenkers" zelf gevangenen zijn van hun eigen ideologie, van zogenoemde vrijdenkers.
Kun je eens uitleggen hoe je onderzoekt of de bijbel waar is?
Ook zou ik graag van je weten wat je bedoelt met "hun eigen ideologie", kun je dat eens nader uitleggen?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

bert schreef:Dit is werkelijk intriest. Als we ons naar dit zielige niveau laten afzakken...:cry:
Jij bestaat! Is het geen wonder! :shock:
Er zijn er zoveel voorbeelden om op te noemen
maar noem toch maar eens voor de lol één bewijs dat de bijbel klopt.
Lieve geachte meneer de koekepeer, ik weet niet hoe rationeel jij bent (als je van plan bent om daar al je besluitvormingen op te baseren!) maar met slechts één bewijs kun je niet de hele Bijbel bewijzen, slechts een ienie-mienie stukje..dus laten we maar uitgaan van een vast elders vernoemd voorbeeld. Het Joodse volk bestaat. Krijg ik iig. niet het verwijt dat je wederom geen antwoord hebt ontvangen de rest laat ik graag over aan jouw ratio.
Laatst gewijzigd door Tamara op 26 feb 2006 00:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Bvd.
Sterker nog, het breekt zelfs af aan het vermeende niveau van de forumleden..Mensen met een bepaald intellect hoeven nl. geen schuttingtaal te gebruiken, zij kunnen hun mening nl. perfect verwoorden zonder tekort te schieten.....En dat zegt iemand die uit een spelonk komt... :shock:
Laatst gewijzigd door Tamara op 25 feb 2006 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

the_deceived schreef:Dus jou god heeft het oneindige heelal die zo immens fucking groot is dat ik me daar niet eens een voorstelling van kan maken....speciaal voor ons mensen? aaaawh wat vreselijk onnodig. :roll:
Je overschat jezelf, God heeft de aarde geschapen om de werken des duivels teniet te doen..
En jou god heeft dus de ziekte's, natuurrampen enz. gemaakt speciaal voor ons? aaawh wat vreselijk onnodig. :roll:
Mijn God (en niet die van jou helaas blijkbaar) heeft geen ziektes speciaal voor ons gemaakt, sterker nog Hij geneest ze ALLEN!!!
Tamara schreef:Ik heb daar vaak een leuke engelse term voor gehoord de "self fullflling prophecies" tis natuurlijk ook niet moeilijk zoiets te schrijven jaren na de gebeurtenis.
Oke, bij deze wat nieuwe, keep your eyes open zou ik zeggen:
- Israel en de o.a. Palestijnen zullen altijd tegenover elkaar staan
- China wordt DE nieuwe wereldmacht.
- Iran komt met kernwapens, die afgaan.

Self fulling, wacht af, ga zitten met die zak chips en wacht...Alleen kan ik je voorspellen dat je dan geen aangename tijd tegemoet zult gaan...
Je bedoelt hoe in de bijbel staat dat de aarde plat is?
Omdat er hoeken genoemd worden,? wat dacht je ervan dat ie in "het niet" hangt?
Of hoe de bijbel uitlegt hoe de mensheid is ontstaan?..pfff excueer me dat ik niet meteen van de evolutie theorie afstap :roll:
Tuurlijk niet, 't is immers heel logisch dat een paardenvlieg paart met een mus, en een olifant met een tekkel en daar komen uiteraard vruchtbare? kindjes van?
Als ik jou "boek" lees zie ik alleen een wraakzuchtige, jalourse god met het intellect van een 8 jaar oud kind.
Gelukkig schrijven zelfs mijn kinderen van 8 jalours met oe! dus j a l o e r s, maar dit zeg ik uiteraard met alle liefde.
Laatst gewijzigd door Tamara op 26 feb 2006 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

De profetieen
Zie andere post.
de geschiedenis
Koning Herodus heeft bestaan.
de archeologie
Qumran-rollen.
de wetenschap die keer op keer datgene bevestigt wat allang geschreven
De achtste dag is DE dag voor de besnijdenis. Bekend met vitamine K? Dient voor de bloedstolling. Is na de geboorte van een baby nagenoeg niet aanwezig, daarom worden er extra druppels gegeven. Op de derde dag komt het op gang, stijgt langzaam, bereikt op de achtste dag een max. van 120%, en daalt op de negende dag terug naar de 100% waarna het normaliseert. Amazing niet..
is...het wezen van de mens
De mens bestaat uit een lichaam, ziel en geest.
Je maakt je hier er iets te gemakkelijk van af, en je zult heel wat specifieker moeten zijn. Retoriek is niet genoeg.
Tevreden zo?
Laatst gewijzigd door Tamara op 25 feb 2006 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

skeptic schreef:Als je de bijbel leest en alles klakkeloos aanneemt, wat er in geschreven staat, denk je dan ook vrij?
Dan denk je toch niet!
Laatst gewijzigd door Tamara op 26 feb 2006 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Hoewel discussie een wat te opgewaardeerde term is voor deze zoveelste herhaling, moeilijk om dood te slaan met woorden :wink:
Leer jij nou maar eerst 'ns om je tong te beheersen, tot dan is er met jou nog geen eens een discussie mogelijk! #-o
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Tamara schreef:
bert schreef:Dit is werkelijk intriest. Als we ons naar dit zielige niveau laten afzakken...:cry:
Jij bestaat! Is het geen wonder! :shock:
Hoe mag ik 'wonder' interpreteren? Een wonder is voor mij iets wat gebeurt tegen alle verwachtingen in, wat niet te verklaren is en waarvoor r geen verklaring verwacht wordt. Een man die over het water loopt is bijvoorbeeld een wonder, iemand die opstaat uit de dood, is een ander wonder. Het probleem met wonderen is dat ze bestaan inzoverre dat je er in geloofd, en je raad het al, ik geloof niet in wonderen.

Dus ik geloof niet dat ik besta...
:lol:

Dat ik besta komt volgens mij doordat mijn ouders elkaar leren kennen hebben.
Voor men het verband zag tussen paren en baren dacht de primitieve mens dat vrouwen wonderwezens waren waar opeens kinderen uit kwamen.
Een ander verklaring voor mijn bestaan is dat er een zaadcel in een eicel is binnen gedrongen. Voor men dit wist zei men dat na de sex tussen man en vrouw de god(en) een kind in de vrouw plantte. (dit is meer de materie van Els denk ik)
Nu zijn er nog steeds mensen die vrede nemen met de onbeantwoorde vragen te beantwoorden met 'het is een wonder'.

Sterk dat je na deze aanspreking
Lieve geachte meneer de koekepeer,...
dit bericht plaatst:
Sterker nog, het breekt zelfs af aan het vermeende niveau van de forumleden..Mensen met een bepaald intellect hoeven nl. geen schuttingtaal te gebruiken, zij kunnen hun mening nl. perfect verwoorden zonder tekort te schieten.
Tamara schreef:ik weet niet hoe rationeel jij bent (als je van plan bent om daar al je besluitvormingen op te baseren!) maar met slechts één bewijs kun je niet de hele Bijbel bewijzen, slechts een ienie-mienie stukje..dus laten we maar uitgaan van een vast elders vernoemd voorbeeld. Het Joodse volk bestaat..
Het Joodse volk bestaat nu én het joodse volk staat in de bijbel beschreven.
Wow, dat is sterk van de bijbel.
Telt dit ook als bewijs van één elementje in de bijbel? De mensen hebben nu twee benen én jawel ook in de bijbel staan ze beschreven met twee benen. Ik geloof dat je op die manier inderdaad duizenden bewijzen bij elkaar kunt verzamelen. Heel wat moeilijker wordt het als we ons kritisch durven opstellen tegenover hoe het joodse volk zichzelf beschrijft in de bijbel en dit durven gaan toetsen aan andere geschiedenisbronnen.

Kun je ook iets uit de bijbel bewijzen dat we niet zonder de bijbel haaden kunnen weten?

Even terzijde:
Krijg ik iig. niet het verwijt dat ik wederom geen antwoord heb ontvangen de rest laat ik graag over aan jouw ratio.
Er klopt hier iets niet, je bedoelt dat je iig niet het verwijt kunt krijgen dat je niet geantwoord hebt.
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Bert schreef
Ik heb nog eens de moeite genomen te lezen wat er werkelijk staat:
Onderscheiden we hier symbolische verhalen die een diepere letterlijke betekenis hebben en anderzijds de in het oude testament deels joodse geschiedenis? Leg eens uit wat het nut is van dit onderscheid . Ik denk eerder in onderscheidingen letterlijk versus symbolisch en oude testament versus nieuwe testament.
Als je een studie hebt gedaan naar de oorsprong van de bijbel in de ons bekende vorm, wat ik veronderstel daar er veel argumenten slaan op geloof en bijbel, dan weet je ook, dat de bijbel is geschreven door Ezra een Babylonische priester.
Daar de optekeningen in de bijbel veelal verhalen zijn uit de oude inwijdingsscholen, b.v. het verhaal van mozus en de tafelen met de 10 geboden, het verhaal van Job. Abraham en zijn 12 zonen, de tempel van koning salomo enz, doorspekt met de joodse geschiedenis.
Wanneer men geen interesse heeft in onderzoek naar het “waarheidsgehalte” van een boek zoals b.v. de bijbel heeft het onderscheid kunnen maken geen enkele zin en dient daarhenen ook geen enkel doel.
Maar het vasthouden aan de letterlijke interpretatie van de bijbel om mensen die erin geloven, de onzin ervan te laten inzien dient ook geen enkel doel als men niet zelf de interesse kan opbrengen te onderzoeken naar de herkomst van het bijbel..

Jessy schreef
Misschien is het lekker gemakzuchtig om waar het je uitkomt iets als letterlijk op te vatten en waar je dit niet kunt volhouden dit toe te dekken met het symboliek-excuus
bert schreef
Als ik dit naar je hoofd slinger is het de bedoeling je het verduidelijkt, niet dat ik je ermee brandmerk of dat jij gewoon antwoordt met ‘verkeerd gelezen’.
Laat ik het dan duidelijk als vraag stellen is alles symbolisch te nemen in de bijbel? Indien ieder de symboliek kan verklaren zoals hij het aanvoelt, dan kan een tekst zowel geldig zijn om iemand mee te helpen of iemand te doden. Wat is het nut dan van de bijbel?
Denk niet dat je van gemakzucht kunt spreken wanneer men al 50 jaar studeert op de herkomst van godsdienst en mysterien.
Men leert daardoor ook de symboliek der oude kennen, en de bedoeling welke zij achter symbolen en symbolische verhalen schuil gaat. Ik gebruik derhalve dan ook geen symboliekexcuus.
Ik begrijp terdege dat wanneer mensen de verhalen in de bijbel letterlijk opvatten, men gefrustreerdn kan raken , te zien aan de meestal in mijn opinie onbetamelijke argumenten en antwoorden, waar ook uit spreekt dat zij die deze antwoorden geven niet weten wat er met deze verhalen daadwerkelijk word bedoeld.
Bert schreef
Het ruikt er een beetje naar dat je in het romantische idee van het authentiek denkende scheppend genie gelooft. Maatschappelijk relevante inzichten worden altijd verworven in een sociale context, het is niet wachten tot er een genie uit de woestijn komt met de waarheid.
Dat het zou ruiken naar door mij romantische geloof van het authentiek denkende scheppend genie, zal zijn door mijn misschien voor jou onduidelijke gestelde stelling. Ja ik heb vertrouwen en geloof in de scheppende mens. Ook al komt hij uit de woestijn.
Uiteraard kunnen maatschappelijke relevante inzichten verworven worden in een sociale context. Inzicht hebben is echter niet afhankelijk van het sociale context.

Bert schreef
Geloof je dat woorden, teksten hun betekenis letterlijk kunnen overbrengen naar de ontvanger? Ik niet, zelfs in het geval dat ik iets goed begrijp is dat nog steeds afhankelijk van een interpretatie. Met andere woorden bij communicatie tussen twee mensen is het vereist dat de een invult hoe de ander zou denken. Zelf heb je mij hier ook ‘ingevuld’, ook jij hebt een beeld gevormd van wie ik ben.
Ja dat geloof ik niet alleen dat weet ik wel zeker.
Dat bij communicatie tussen twee mensen het een vereiste zou zijn dat men zou moeten invullen hoe de ander denkt sla je de plank in mijn opinie volkomen mis. Bij communicatie zie ik eer dat ik de ander volledig probeer te begrijpen. (zonder dat mijn denkvermogen meteen begint te ratelen bij het eerste woord waar ik anders over denk, en dan zonodig zijn woordenstroom moet onderbreken en hem mijn gedachten omtrent als het ware opdring) , en dit kan als ik mijn eigen denken in rust laat , door af te wachten wat de ander te vertellen heeft, zonder in te vullen wat hij verteld zou kunnen hebben. IK heb je niet ingevuld, noch mij een beeld over jou gevormd, Ik stelde slechts vast.
Bert schreef
Een symbool is eigelijk niet anders dan een symbolisch verhaal:
In beide gevallen kun je zeggen (symbool)A staat voor (betekenis)B.
Dat is nu net het eigene aan symbolen zoals woorden, tekens, teksten, kortom taal, we gebruiken het om iets aan te duiden en tegelijk verbergen we datgene wat we willen aanduiden achter ons aanduid-instrument.
Wanneer we de betekenis van een symbool niet kennen, dan kennen we niet de betekenis die anderen eraan geven, maar dat betekend niet dat het nietszeggend is, we geven het gewoon zelf een betekenis. Gewoon over iets denken is het een betekenis geven. Daarom snap ik niet dat je vader mensen beschuldigd (sic) dat ze iets met een betekenis invullen. Het wordt helemaal flauw als je het begrip/symbool ‘denken’ gaat verbergen achter het begrip/symbool ‘aanvoelen’. Leg me eens uit wat het verschil is in het aanvoelen van een waarheid en het denken dat iets de waarheid is. Dit sluit aan bij mijn vraag die je onbeantwoord liet:
Je zegt dat een symbool niets anders is als een symbolisch verhaal.
Wat A symbool staat voor betekenis B moge je gelijk hebben wat de betekenis aangaat. Daar een symbolisch verhaal ook de betekenis verbergt. Daar is de overeenkomst dan ook ten einde.

Men hoeft er geen eigen betekenis aan te geven men kan ook op zoek gaan naar de betekenis ervan.
Dat jij uit mijn schijven opmaakt dat mijn vader andere mensen beschuldigde dat ze iets met betekenis invulde, snap ik niet daar mijn vader ons leerde niet voor andere mensen te denken. Hen de vrijheid te geven en te laten te zijn die ze zijn, was de "bootschap"

Bert schreef
Je spreekt ook over de waarheid achter de symbolen: Wat is de waarheid achter iets als het symbool (woord of begrip) ‘groen’?
Een bepaald bereik van golflengtes in het electromagnetische spectrum? Alle ideeën die over ‘groen’ gedacht zijn samen? Alle ideeën plus alles wat er kan over gedacht worden? Of is er een waarachtig groen der groenen, ‘een supergroen’ dat bestaat in de wereld der ideeën?
Ga je ervan uit dat we leven in een wereld van symbolen waar de echte wereld achter verscholen zit en dat we die kunnen ontdekken?
Vanuit de semiotiek heeft men bedacht/ontdekt dat we nooit de werkelijke betekenis achter de symbolen kan kennen omdat we in symbolen denken. Ons spreken is een spreken in denkidolen. Het gaat er ‘m om welke de nuttige zijn en welke de onpraktische op die manier kennen we onze ideeën een waarheidsgehalte toe, hoewel in principe wetenschap, de bijbel en kinderverhaaltjes met betrekking tot de realiteit allemaal even onwaar zijn omdat elke verklaring die we kunnen geven voor de werkelijkheid een metafoor is.
Wat de waarheid voor jou is moet je zelf ont-dekken.
Als ik koffie zeg zal ieder die het begrip kent weten wat ik bedoel. Daar zullen dan ook geen misverstanden over bestaan.
Als ik echter zeg wat is die koffie slap en of sterk, zul je hem toch eerst moeten proeven om voor jezelf uit te maken of hij dan wel slap of sterk is.
Het is je goed recht ervan uit te gaan dat men vanuit de semiotiek heeft bedacht/ontdekt dat we nooit de werkelijke betekenis achter de symbolen kunnen leren kennen omdat we in symbolen zouden denken. Vanuit mijn eigen optiek en ervaring is dit een onjuiste stelling.
Wanneer wij denken roepen wij iets in aanzijn (denkidolen) waar wij betekenis ann sich aan geven. Of deze ann sich nuttig en praktisch zijn zal de praktijk uit wijzen,
Een verklaring voor de werkelijkheid kan alleen aangeven wat het niet is. De werkelijkheid moet een beleven zijn van de werkelijkheid en is derhalve niet overdraagbaar.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Plaats reactie