Allah test mensen. Waarom?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Surrendered
Ervaren pen

Re: Allah test mensen. Waarom?

Bericht door Surrendered »

petals schreef: heb jij wel eens wetenschappelijke...
Wat primaten doen is het goede(voor hun dan). En zij kiezen alleen het goede. Omdat alles wat zij doen goed is volgens primaten.

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Surrendered schreef:
Moeders schreef: Ik snap dat hele "vrije wil" gedoe mbt tot god niet.

Je moet moeite doen om bij je schepper te komen (middels al die testen en narigheid etc) maar... wanneer je helemaal niet naar die schepper toe wilt dan word je gestraft met een verblijf in het eeuwige vuur.

Waar zijn die "vrije wil" en die "vrijheid" hier te vinden?
vrijheid in keuze. Goed of Kwaad.

Groeten, Sur
Volgens mij is de keuze enkel tussen "staf of geen straf".

wanneer ik tegen mijn zoon zeg:
Je mag zelf weten of je je kamer opruimt (= vrije wil) maar als je het niet doen krijg je slaag voor de komende 3 weken; ieder uur een flinke pets met een zweep op je voetzolen.

Wat zal hij kiezen en waarom?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Surrenderd, kun je deze vraag nog even beantwoorden?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Surrendered schreef:
Samsa schreef:Ik heb geen idee waarom hij wil dat wij hem vereren. Iemand?
Dat wil Allah ook niet. Voorbeeld: ik, als leerling, krijg een opdracht van mijn docent geschiedenis. Ik moet een werkstuk maken. Wanneer ik dit werkstuk maak, maak ik die dan voor mijzelf of voor het docent? In wiens voordeel is het? En aan de hand van mijn werkstuk krijg ik een cijfer waarmee ik over ga. Heeft dit cijfer een voordeel voor mij of voor mijn docent?
Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Surrendered schreef: Dat wil Allah ook niet. Voorbeeld: ik, als leerling, krijg een opdracht van mijn docent geschiedenis. Ik moet een werkstuk maken. Wanneer ik dit werkstuk maak, maak ik die dan voor mijzelf of voor het docent? In wiens voordeel is het? En aan de hand van mijn werkstuk krijg ik een cijfer waarmee ik over ga. Heeft dit cijfer een voordeel voor mij of voor mijn docent?

Groeten, Sur
Straf moet een functie hebben. Straf is om je te corrigeren, straf is om de maatschappij tegen jou te beschermen, straf is een vorm van wraak, Staf is bedoelt om de mensheid beter te maken. En spijtig genoeg is "beter maken" nogal relatief. De holocaust was ook bedoelt om de mensheid beter te maken.

Eeuwige marteling door Allah heeft geen enkele functie dan het veroorzaken van eeuwig lijden. Het heeft geen enkele functie, dus logisch gezien gaat het Allah om het lijden zelf, wat hem een sadist maakt.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Samsa schreef:Allah wil niet dat ik hem vereer, maar als ik het niet doe moet ik oneindig lang branden. Sorry leg me dit nog eens uit? Als het hem niet uitmaakt, waarom straft hij me dan precies?
=D>
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Khayyam

Bericht door Khayyam »

Ik weet bepaalde vrijdenkende Moslims die de absurditeit van een eeuwige hel hebben ingezien, en menen dat de hel niet voor eeuwig is. Deze Moslims worden (uiteraard) gezien als ketters.
The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ook een niet-eeuwige hel is imho absurd.........
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kochimodo schreef:Ook een niet-eeuwige hel is imho absurd.........
Niet perse, hoor. In principe is het idee van een God die je een gepaste straf geeft voor je misdaden, niet immoreel. Of mag iemand als Hitler gewoon gelijk door naar de hemel? Ik zou hem op zijn minst even een tijdje in Auschwitz laten zitten, zeg maar.

Overigens vindt ik iedere vorm van eeuwig leven voor mensen vrij absurd, maar goed.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

Marinus schreef:Overigens vindt ik iedere vorm van eeuwig leven voor mensen vrij absurd, maar goed.
Precies.
Probeer het je eens in te beelden: je sterft na een leven van 85 jaar... moe maar tevreden.
Blijkt toch wel dat er een eeuwig leven na de dood bestaat!
Waarmee vul je je dagen dàn ? Trivial Pursuit ?
Een nestkastje bouwen... dan ben je toch al twee uur bezig, tijdens die eindeloze eeuwigheid.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Nope, tot in de eeuwigheid deze of gene godheid lof toezingen en aanbidden. Dat is het ultieme eeuwige leven.....

Of misschien wel kijken naar de mensen die in de hel gepijnigd worden en deze uitlachen? Die ene of meerdere personen die jou in het tijdelijke leven dwars zaten? :lol:
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Surrendered schreef:
petals schreef: heb jij wel eens wetenschappelijke...
Wat primaten doen is het goede(voor hun dan). En zij kiezen alleen het goede. Omdat alles wat zij doen goed is volgens primaten.

Groeten, Sur
en wat is dan het verschil met mensen?
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

petals schreef:en wat is dan het verschil met mensen?
Dat wij worden beoordeeld.

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Surrendered schreef:Dat wij worden beoordeeld.
Dat is toch helemaal niet nodig? Allah is toch alwetend, en weet toch vooraf al hoe zaken verlopen en hoe het afloopt met de diverse mensen?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Khayyam

Bericht door Khayyam »

Surrendered, als ik jouw was zou ik maar niet al te veel proberen deze kafirs hier te overtuigen van de Islamitiche superioriteit, immers het is flink waarschijnlijker dat jij je geloof verliest.
Jij weet goed dat er bepaalde dogma's zijn in Islam die nergens op slaan (eeuwige hel, engelen/jinns/buraq+ vele andere mythische wezens, leven na dood, de vele verhalen van de "eerdere" profeten etc).
Maar ja: Indien een Moslims in een hoekje geduwd wordt aangaande deze zaken, is het enige wat hij dan nog kan zeggen " Ik geloof hier in, ik heb geen bewijs nodig. "

Maar besef je dan niet dat met deze redenering mensen de gekste dingen kunnen geloven!? Logica en gezond verstand zou toch de enige manier moeten zijn om tot de waarheid te komen,- geen blind geloof in dogma's.

Surrendered: Jij als Moslims beweert dat Allah heeft geschapen om te kijken wie er allemaal goede mensen zou zijn, - de slechten zullen bestraft worden. Alleen: Je weet heel goed dat het bijna niks uit maakt voor je eeuwige welzijn HOE "GOED"(=relatief begrip) je ook was ALS je geen Moslim was!
Nog te bedenken dat de meeste mensen heus niet zo dom zijn als ze worden afgeschilderd in de Koran hoor: De Koran vertelt in vele ayats dat de arrogante, materialistich/individualistisch ingestelde mensen hierdoor ongelovigen zijn geworden,- dat in feite hun "zondes"(=ook relatief) hun van de "ware" religie Islam weerhouden. Iedereen die bevriend is geweest met kafirs weet dat ze ook normale mensen zijn.(Hierdoor is het des te begrijpelijker waarom de Koran zegt met de ongelovigen NIET bevriend te zijn.)
The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
Plaats reactie