Bestaat de duivel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

hoi Devious,
Devious schreef:Behalve wanneer ik in gesprek ben met iemand die nog in deze hypothese geloofd. Het is dan een methode om de absurdheid of barbaarsheid van dát geloof te tonen.
En wie mag dat dan wel zijn?

Ik heb al in diverse posts beschreven dat wanneer het over iets algemeens als 'de christenen' of 'het christendom' gaat, het weinig zinvol is om het alleen te hebben over een klein groepje orthodoxe fundamentalisten.

Ik heb daarbij verwezen naar een boek met informatie over de geloofswereld van nederlanders: "God In Nederland 1966-1996", geschreven door G. Dekker, J. de Hart en J. Peters en in 1997 verschenen bij Uitgeverij Anthos in Amsterdam.

Opvallende uitkomsten zijn o.a. dat gelovigen in meerderheid de bijbel niet letterlijk nemen, en dat ongelovigen dat in meerderheid juist wél doen. Op dit forum is goed te zien tot wat voor situaties dat leidt: ongelovigen hebben kritiek op gelovigen op basis van hun hypothese dat gelovigen de bijbel letterlijk nemen. Echter, de gelovigen nemen in meerderheid de bijbel niet letterlijk, waarmee de kritiek verworden is tot het bestrijden van windmolens.
Devious schreef:Ja, en ik ben in gesprek met MENSEN die daarin geloven.

En wie mag dat dan wel zijn?
Devious schreef:Dus moet ik, om de absurdheid van hun bewering in te laten zien, mij verplaatsen in hun belevingswereld, en daarom redeneer ik in deze gevallen, vanuit de hypothese dat zij gelijk hebben, en dat de Bijbel het woord van God is.
Indien je de absurditeit van die bewering wil laten inzien heb je niets aan teksten waarin God gene rol speelt. Want dan heb je allerlei interpretatie-mogelijkheden. Niet voor niets dacht Sararje dat Jefta voor zijn daden gestraft werd (dus dat God het wel veroordeelde) terwijl jij denkt dat God de gelofte accepteerde (en daarmee verantwoordelijk is). Met zo'n tekst waarmee je alle kanten op kan kun je dus helemaal niets aantonen.

Indien je de absurditeit van die bewering wél wil laten inzien zul je dus een tekst moeten hebben waarin God wél een rol speelt. Die zijn er overigens genoeg, waardoor de hypothese dat je de bijbel letterlijk zou moeten nemen heel makkelijk te pareren is, maar dat kan nu juist niet met deze tekst.
Devious schreef:Neen, natuurlijk niet. En ik, voor de duidelijkheid, geloof ook niet dat God écht schuldig is, omdat ik niet geloof dat die God bestaat. Het gaat om die mensen die dat wél geloven, en tijdens een discussie met deze mensen is het soms waardevol, althans, dat vind ik, om te hypothetiseren vanuit hun belevingswereld.
Natuurlijk kan dat zinvol zijn. Maar er zijn dan wel twee randvoorwaarden waar je volgens mij aan moet voldoen. a) Je moet een tekst hebben waarin ondubbelzinnig wordt beschreven dat God iets doet, zegt of meent. b) Je hebt mensen nodig dat de betreffende hypothese geloven, om mee in discussie te gaan. Volgens mij heb je hier geen van beide.
Devious schreef:'Als zij beweren dat de Bijbel God's woord is, dan is God (vanuit díé hypothese) een ploert, omdat hij Jeftha niet heeft gestraft, en omdat Hij in Zijn eigen woord, Jeftha's daad niet heeft veroordeeld.'
Maar omdat er helemaal niets staat wat God doet, zegt of meent kan dit argument eenvoudig gepareerd worden. Jij gaat er immers vanuit dat God het eens is met alles wat in 'Zijn boek' staat, maar er zijn voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat dat niet het geval is.
Devious schreef:Neen! Je kunt een hypothese die je zelf hebt verworpen, best gebruiken om de absurdheid of de kromheid van de redenatie van je tegenstander aan te tonen.
Accoord. Als algemeen geldende regel klopte het niet wat ik zei. Maar in dit geval gaat het wel op, omdat er een tweede hypothese aan vast zit, namelijk jouw hypothese dat God instemt met alles wat in 'Zijn boek' staat. En dat is dus niet zo.
Devious schreef:Zoals in het zoëven genoemde voorbeeld: 'Als zij beweren dat de Bijbel God's woord is, dan is God (vanuit díé hypothese) een ploert, omdat hij Jeftha niet heeft gestraft, en omdat Hij in Zijn eigen woord, Jeftha's daad niet heeft veroordeeld.'
En zoals ik hierboven al beschreef loopt jouw redenatie mank op basis van een veronderstelling die niet klopt.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Opmerking.

Stanhope in een andere discussie tegen Christiaan:
Ik vind je reactie wel heel erg laat en vraag me af of dit goed is voor de discussie.
De reactie van Christiaan daarop was:
Laat ik nu maar wat sneller zijn met mijn reactie. Discussies over de duivel hebben idd niet zoveel te maken met deze discussie, daarom heb ik een nieuwe draad opgericht "bestaat de duivel" met mijn reactie op je post. Je bent van harte uitgenodigd om daar te reageren.
Daarna start Christiaan deze discussie en vertikt het om te reageren op vragen en opmerkingen. B.v. de vraag van Erik is toch duidelijk genoeg: Defineer duivel.

Christiaan heeft wel tijd om te reageren in een andere discussie.

Christiaan ik vind je een slappeling. Je had op z’n minst kunnen reageren op vragen en opmerkingen over de duivel.

Ajuus,

Stan
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Maar...als hij nu bang is Stan?
Anders zijn is ook gewoon
Alie uit Turkije
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

rikus schreef:Maar...als hij nu bang is Stan?
Voor de :evil: :?: :wink:
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Ja, ik zag daar deze week iets over in die TBS enquête dat moet psychisch een verschrikking zijn, dood angsten vooral in de nacht en je komt er alleen af door langdurige dwangverpleging was de mening van de deskundigen. :shock:
Alie uit Turkije
Christiaan
Geregelde verschijning

Bericht door Christiaan »

Sorry voor de late reactie, maar ik had niet zoveel reacties verwacht en heb het bovendien vrij druk.

@collega van Erik

- God is niet goed, hij is afwezig. (Zie de holocaust).
DIt komt volgens mij doordat God de mens keuzevrijheid heeft gegeven, waardoor wij zulke ernstige dingen kunnen veroorzaken.

@devious

Nog een paar 'liefdevolle' woorden: ''Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.’
Met deze tekst heb je al eerder gegooid. Ik heb toen ook al uitgelegd hoe ik deze interpreteer. Bovendien zijn dat wel erg weinig teksten die je uit vier evangeliën kan halen.

Quote:
Wat satan denk ik populair maakt bij sommige atheïsten is dat hij aangeeft dat de mens zelf het best in staat is te bepalen wat goed en slecht is. Dit leidt er echter toe dat de mens hier hopeloos in faalt en daardoor slechte dingen doet zonder dit te zien.
Ik weet niet of je bekent bent met de vele Amerikaanse onderzoeken naar gevangenispopulaties. Deze onderzoeken hebben (onafhankelijk van elkaar) uitgewezen dat atheïsten, agnostici, deïsten en vrijzinnigen, vrijwel nooit in de gevangenis belanden. Eén onderzoeker vond in een gevangenispopulatie van ca 80.000 mensen slechts 3 ongelovigen.
Die onderzoeken heb ik ook al eerder van je gehoord. Ik spreek in algemene zin over "de mens" die betreft dus zowel gelovigen als ongelovigen. Verder gaat het me juist meer om dingen waar je niet voor in de gevangenis komt zoals overspel, roddel, achterbaks handelen ed.
Dat er zo weinig atheïsten, agnostici, deïsten en vrijzinnigen in de gevangenis zitten komt waarschijnlijk omdat deze gemiddelde genomen een betere opleiding hebben/intelligenter zijn. Mocht je een onderzoek hebben waarin staat dat een gemiddelde christen van een bepaalde intelligentie/opleidingsniveau minder vaak in de gevangenis zit dan een gemiddelde atheïst met hetzelfde intelligentie/opleidingsniveau dan ontvang ik daar graag een link van.
En wat bracht die verboden vrucht? Kennis van Goed en Kwaad. Wat ben je zonder die kennis; dit zelfbewustzijn? Onwetend.
Wat is er goed aan onwetendheid?
Die vrucht bracht idd kennis van goed en kwaad. Daarvoor had de mens slechts kennis van het goede. Ja wat hadden ze aan die onwetendheid. Misschien kan ik dat het beste met een voorbeeldje vertellen. Stel ik sla met mijn hoofd een keertje of tien hard tegen de muur. Ik ben dan niet meer ontwetend over het feit hoe dat voelt, maar toch eindig ik met redelijke mate van hoofdpijn. Dat is ongeveer wat er bij de zondeval gebeurde de mens was iets wijzer, maar had zich een hoop meer ellende op de hals gehaald.
Vertel mij, beste Christiaan, hoe kom je met rationeel denken bij God terecht? Wat is jouw rationele argument voor het bestaan van God (en de duivel, om ontopic te blijven )
- Door de bijbel te lezen en te bedenken of het logischer is dat het is verzonnen of echt gebeurt is.
- Voor mij het meest logische verhaal om het bestaan van ons mensheid op deze planeet te verklaren.
- Verhalen van mensen die ik geloofwaardig acht in wat voor dingen God in hun leven heeft gedaan. (Is volgens jou misschien niet rationeel, maar volgens mij wel omdat we in ons leven altijd afgaan op oordelen van anderen. Je zult hierbij natuurlijk wel kritisch moeten zijn)
- Gevoel tijdens gebed en samenkomsten. Dit is zeker niet rationeel, maar niemand laat zich slechts door rationaliteit leiden.

@Stanhope
Zo nee, waarom moest Jezus dan sterven?
Je weet ook dat het ventje Jezus al erg lastig kon zijn. Hij haalde soms het bloed onder nagels vandaan bij zijn ouders, denk maar eens aan dat verhaal in de tempel. Toen hij de jaren des onderscheid had bereikt konden de joden zijn bloed wel drinken. Hij is om die reden vermoord. Kom nu niet met een verhaal aanzetten dat Hij als offer moest dienen. Jij weet toch ook wel dat de God van Israël het offeren van mensen verboden had?
Beste Stan, met deze beredenatie verwijs je ongeveer het hele NT naar de vuilnisbak. Paulus heeft het veelvuldig over het offer van Christus en in de evangeliën geeft Jezus aan dat hij het offer is.
In het oude testament werden idd geen mensen geofferd. Dit is logisch dit zou namelijk betekenen dat je een ander MENS laat opdraaien als verzoening voor jouw fouten. De fouten van deze mensen moesten wel bestraft worden. Daarom werd er een dier geslacht als teken dat er nog bloed zou moeten vloeien om de zonden te vergeven. Dit wees vooruit op het offer van Christus. Jezus wordt niet geofferd door andere mensen, maar kiest er zelf voor een offer te zijn. Dit heeft God niet verboden.( Het kruisigen van iemand op valse gronden is natuurlijk wel tegen Gods wet).
Waarom moet jij iemand er schuld van kunnen geven? Je lijkt Adam wel, die gaf Eva de schuld . Wees een vent en doe er iets aan, bijvoorbeeld met je goddeloze buurman zorgen dat mensen niet in een hel hoeven leven.
Helaas ben ik weer verkeerd begrepen (dat lijkt hier ongeveer een nationale sport). De schuld van de ellende in deze wereld ligt zowel bij mensen als bij satan. Wij hebben de ideale situatie verstoord. Satan is schuldig omdat hij tegen God in opstand is gekomen en de mens verleid tot verkeerde dingen. Ik ben schuldig omdat ik mij laat verleiden verkeerde dingen te doen.
Verder kom je voor de tweede keer met de suggestie dat ik niets voor andere mensen wil doen. Kun je me daar een reden voor geven?

@all
Nog even over dat Jefta verhaal allereerst de beredenatie dat hij niet werd gestraft. Daar ben ik het namelijk niet helemaal mee eens. Hij was zijn enige dochter kwijt, geld dat voor jullie niet als een straf? God heeft idd niet gezegd dat Jefta zijn dochter niet hoefde te offeren. Jefta verkeerde in een situatie dat hij sowieso tegen God zondigde of hij hielde zijn belofte naar God niet of hij offerde een persoon (dit was ook niet toegestaan). Het ligt denk ik niet in de aard van God om Jefta dan maar de minst erge van deze twee zaken aan te wijzen. Met dit verhaal wordt echter niet de wreedheid van God aangetoond, maar de stomheid om zo maar zaken te beloven. Het enige wat je er over God kunt uithalen is dat deze niet altijd zou ingrijpen als mensen verkeerde dingen doen.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Christiaan schreef:Sorry voor de late reactie, maar ik had niet zoveel reacties verwacht en heb het bovendien vrij druk.

@collega van Erik

- God is niet goed, hij is afwezig. (Zie de holocaust).
DIt komt volgens mij doordat God de mens keuzevrijheid heeft gegeven, waardoor wij zulke ernstige dingen kunnen veroorzaken.
Je staat vrij om te geloven wat je wil, zo geloven de mormonen bijvoorbeeld dat jezus na zijn opstanding naar amerika is getrokken om daar de joden die in 600 voor christus heen waren gevaren tot tot het chistendom te bekeren.

kan het nog gekker? ik bedoel maar.

Je kunt nooit aantonen dat jouw theologie meer waarheid heeft dan die van de mormonen, hindoes, oude grieken of het vliegende spagettimonster.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 19 mar 2006 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Ik schreef:
Waarom moet jij iemand er schuld van kunnen geven? Je lijkt Adam wel, die gaf Eva de schuld . Wees een vent en doe er iets aan, bijvoorbeeld met je goddeloze buurman zorgen dat mensen niet in een hel hoeven leven.
Christiaan schreef:
Verder kom je voor de tweede keer met de suggestie dat ik niets voor andere mensen wil doen. Kun je me daar een reden voor geven?
Je vat het verkeerd op. Ik gaf een voorbeeld en mogelijk doe je dit al.

Ik ga er vanuit dat je voldoende voor je naasten doet.

Ajuus,

Stan
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ehhh ... Definieer duivel!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Christiaan schreef:Sorry voor de late reactie, maar ik had niet zoveel reacties verwacht en heb het bovendien vrij druk.
Ach kunnen we wel tegen hoor, christenen wachten al twee duizend jaar op de wederkomst van Jezus. Tja, hij had nog beloofd in dezelfde generatie terug te komen, maar hij had het druk :^o
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Miischien ook de weg kwiijt geraakt? :oops:
Alie uit Turkije
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Christiaan schreef:
Helaas ben ik weer verkeerd begrepen (dat lijkt hier ongeveer een nationale sport). De schuld van de ellende in deze wereld ligt zowel bij mensen als bij satan. Wij hebben de ideale situatie verstoord. Satan is schuldig omdat hij tegen God in opstand is gekomen en de mens verleid tot verkeerde dingen. Ik ben schuldig omdat ik mij laat verleiden verkeerde dingen te doen.
Ik heb je dus wel goed begrepen, jij wilt de schuld ook aan de Satan geven.

Christiaan schreef:
Jezus wordt niet geofferd door andere mensen, maar kiest er zelf voor een offer te zijn. Dit heeft God niet verboden.( Het kruisigen van iemand op valse gronden is natuurlijk wel tegen Gods wet).
M.i. geef je er een rare draai aan. Zoals je weet was het offeren van mensen verboden, dus zal een lijk ook niet als offer worden aanvaard.
Dus we blijven maar even bij het verhaal dat Hij vermoord is.
Hij had trouwens wel heel veel voor de mensheid over, het kostte Hem Zijn leven. :wink:
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Erik schreef:Ehhh ... Definieer duivel!
inderdaad, waar hebben we het eigenlijk over?

De meest tastbare duivel wordt neergezet in het boek job, waar hij de antagonist van JHWH speelt. Nu heeft dit boek alle kenmerken van een klassiek grieks toneelstuk en zo zal het ook best opgevoerd kunnen zijn.

Verder zijn er nog de vage lucifer mythen, en wordt JHWH zelf regelmatig opgevoerd als de oorzaak van het kwaad (Hij stuurde leugengeesten, Hij verhardde het hart van de farao). Tenslotte is er dan natuurlijk de verzoeking van Jezus die ook al een mythische component heeft: er is namelijk geen enkele berg waar je alle koninkrijken kunt zien.

geen al te beste score dus.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Erik schreef:Ehhh ... Definieer duivel!
Dat vond ik ook ietwat lastig, satanisten ontkennen het bestaan dus ik ben maar even bij de deskundigen langs gegaan, er is toch al zo'n gedoe hier over christelijke fora.

Helemaal ben ik er nog niet uit maar ik heb inmiddels wel begrepen dat de duivel verantwoordelijk is voor klaarkomen bij masturberen.

Het kon slechter. :twisted:
rikus
Banned

Bericht door rikus »

Je kan dat oplossen door een spiegeltje te gebruiken en er een wedstrijdje van te maken: Wie komt het eerst klaar hij of ik :D heel spannend hoor :idea:
Alie uit Turkije
Plaats reactie