siger schreef:Volgens mij had jij het over deregulering.
Het ging over de vrije markt en die wuifde ze o.a. weg op basis van het feit dat deregulering in het verleden keihard zou hebben aangetoond dat het niet werkt. En daar ben ik uitvoerig op ingegaan. Wordt daar concreet op gereageerd? Tuurlijk niet, VOLGENDE ONDERWERP!
Je ontwijkt verder concrete elke vraag die je gesteld wordt met "dat komt vanzelf" of "democratie is erger" of "lees elders hetzelfde".
Omdat het niet aan mij is om elk maatschappelijk probleem op te lossen. Problemen zullen er altijd zijn, en bovendien worden ze nu ook niet allemaal opgelost. Onlangs nog een blik geworpen op de staatsschuld?
Onze samenleving is momenteel gebaseerd op dwang en geweld (probeer je belasting maar eens niet te betalen). Ik wil gewoon af van gelegaliseerd geweld tegen vreedzame burgers.
waar je misschien een kort een concreet antwoord op kan geven.
Jaja, of ik even een kort antwoord wil geven op buitengewoon complexe vragen. Ik ga een paar suggesties geven, maar wat jij nu eindelijk eens in je oren dient te knopen is dat NIEMAND de kennis heeft om al die problemen op te lossen. En dat is een van de redenen dat ik tegen een centrale overheid ben.
1. hoe zal men voorkomen dat ouders hun kinderen verkopen voor sex of arbeid, zoals nu nog steeds gebeurt in derde wereldlanden?
Wordt het nu dan voorkomen? Nee dus, maar ik moet wel met een oplossing komen. Zucht...
Je schijnt niet te begrijpen dat er in een staatloze maatschappij ook
politie en justitie zal zijn, maar dan de private variant, waar je je bij aan kunt sluiten zoals bij de ANWB. Je bent bekend met het concept van een DRO (Dispute Resolutiuon Organisation), dus dat hoef ik verder niet aan te halen.
Verder staat het iedereen vrij om mensen/kinderen te beschermen tegen geweld.
2. wat met slavernij en mensenoffers, die nu nog steeds bestaan in ontwikkelingslanden?
Idem.
3. wat met de alfabetiseringsgraad nodig om een moderne samenleving te behouden?
Je moet je afvragen waarom leerplicht er ooit gekomen is. Omdat blijkbaar een grote groep in de samenleving behoefte had aan onderwijs! Verreweg de meeste ouders willen blijkbaar hun kinderen leren lezen en schrijven. Er is dus vraag naar onderwijs, vraag creeert aanbod, etc. Heel normaal, en bedenk dat onderwijs ook al bestond voordat de overheid het grotendeels overnam.
4. wat gebeurt er met bezitlozen als ze ziek zijn of zich geen woning/voedsel kunnen betalen?
In principe net zoals nu, met liefdadigheid (ja, een uitkering in een sociale democratie is ook gewoon een vorm van liefdadigheid).
Zie wederom het stemgedrag van mensen, bijna iedereen vindt dat zwakkeren geholpen moeten worden, dus als iedereen dat blijkbaar vindt, dan ontstaan er initiatieven om mensen te helpen en te voorzien van woonruimte, etc. In eerste instantie vind ik het iets voor familie en vrienden.
5. wat gebeurt er als mensen (ook collectieve) goederen of diensten niet betalen?
Als ze ze wel afnemen, dan is diefstal, dus: justitie.
Vreemd dat je je zo druk maakt om diefstal, want de overheid jat momenteel ongeveer de helft van je inkomen.
6. zullen nucleaire, chemische en biologische wapens vrij te koop zijn?
Als mensen dat willen, dan wel ja. Maar dat lijkt het punt te zijn wat jij steeds mist. De meeste mensen willen dat niet en slaan dus alarm als iemand ze wil maken of kopen (tenzij ze het stiekem doen, maar dat probleem is er nu ook). Vervolgens staat iemand bekend als een gevaarlijk persoon waar niemand iets mee te maken wil hebben. DRO's kunnen eventueel deze mensen in de gaten houden, en in actie komen bij eventueel gevaar.
Gevaarlijke gekken hou je altijd, simple fact of life.
7. wie zal onroerende eigendomsbewijzen uitschrijven?
"I imagine the general rules in voluntary communities will be that the first person who makes use out of
that land will be the default owner of it. And if there is more than one person who intends to make use out of the same plot of land, then they could simply hold an auction where the winning bidder gets the right to make use out of the land within 6 months, let's say, and the proceeds are divvied out among the losing bidders. And if he doesn't make use out of the land within that 6 month period, then the land becomes up for grabs once again. Practically, who owns what and by what legitimate means do they acquire it would be decided by property claims organizations who would in turn make those decisions based on what that particular community believes about property rights. The more wide sweeping and ridiculous the property claim, the more likely no property claims organization would recognize it, because if it did, then all of that organizations claims would no longer be recognized by any of the other property claims organizations. Because these organizations want their claims to be recognized by everyone else, they have the incentive to cooperate and recognize each others claims, and only make
reasonable claims themselves. Individuals would be free to register their claim with any property claims organization they wish, and the more reputable the organization is, the more legitimate their property claim will be in the eyes of everyone else."
8. langs welke concrete weg kan de democratie verdwijnen?
Dat is een lastige, want dat heeft te maken met bewustwording. Ik denk dat het nog wel even gaat duren.
Maar zoals ik eerder al heb aangehaald is er het Seasteading project, en het Free State Project in New Hampshire. Wie weet wat daar uitkomt. Ik denk dat mensen toch eerst moeten zien dat het kan werken.
Maar ik maak me weinig illusies. Ik denk niet dat ik het nog mee ga maken.
Als ik even tijd heb komen er nog.
Nee, zo is het wel even genoeg, het wordt tijd voor JOU om mijn video (danwel trascript) te bekijken.
PS: Ik hoop dat je het EERLIJK zult behandelen. Dat je het niet gaat vergelijken met een paradijs op aarde waar nooit iets mis gaat. Want de wereld die we NU hebben, MET centrale overheden, is ook niet bepaald perfect. En ook belangrijk is dat dit zomaar wat suggesties zijn die ik kan bedenken, maar mensen zijn vindingrijk en kunnen oplossingen bedenken waar jij en ik nooit op zouden komen.