Locutus schreef:1. hoe zal men voorkomen dat ouders hun kinderen verkopen voor sex of arbeid, zoals nu nog steeds gebeurt in derde wereldlanden?
Wordt het nu dan voorkomen? Nee dus, maar ik moet wel met een oplossing komen. Zucht...
Ja, in de moderne wereld wordt dit bestreden en grotendeels voorkomen.
Ik verwacht wel dat je een oplossing hebt als je een voorstel formuleert.
Locutus schreef:Je schijnt niet te begrijpen dat er in een staatloze maatschappij ook
politie en justitie zal zijn, maar dan de private variant, waar je je bij aan kunt sluiten zoals bij de ANWB. Je bent bekend met het concept van een DRO (Dispute Resolutiuon Organisation), dus dat hoef ik verder niet aan te halen. Verder staat het iedereen vrij om mensen/kinderen te beschermen tegen geweld.
Je DRO is van Molineux, je had dus van het begin kunnen zeggen waar je het over had.
Ouders die hun kind verkopen als sexspeeltje, zoals vandaag in Jemen, S-Arabie, Haiti etc... kunnen/zullen zeker geen geld aan DRO-diensten geven om het in veiligheid te brengen.
Locutus schreef:2. wat met slavernij en mensenoffers, die nu nog steeds bestaan in ontwikkelingslanden?
Idem.
Idem. Ik noteer dat waar schuldslavernij, slavernij en mensenoffers vandaag nog enkel in de meest achtergebleven gebieden voorkomen, jij een systeem verdedigt dat deze wantoestanden weer de vrije loop zal laten. Zo zie je het niet en zo wil je het niet, maar het is een onvermijdbaar gevolg. Je rekenen op menselijke goedheid is helaas niet overtuigend. De menselijke goedheid van de Saoudische bevolking betekende ook niets toen een rechter een achtjarig meisje dat ontsnapt was terugzond naar de oude man die haar gekocht had. Een DRO zou net hetzelfde doen, want de ouders en het kind kunnen hen niet betalen, de oude viespeuk wel. En zeg niet dat Saoudi's een andere mensensoort zijn dan de gemiddelde Europeaan. Dat die dingen ginder kunnen en hier bestreden worden, ligt aan onze op mensenrechten stoelende democratie (hoe onvolmaakt ook) die ondermeer voor algemeen onderwijs heeft gezorgd, en niet aan de aangeboren goedheid van de mens.
Locutus schreef:3. wat met de alfabetiseringsgraad nodig om een moderne samenleving te behouden?
Je moet je afvragen waarom leerplicht er ooit gekomen is. Omdat blijkbaar een grote groep in de samenleving behoefte had aan onderwijs! Verreweg de meeste ouders willen blijkbaar hun kinderen leren lezen en schrijven. Er is dus vraag naar onderwijs, vraag creeert aanbod, etc. Heel normaal, en bedenk dat onderwijs ook al bestond voordat de overheid het grotendeels overnam.
Als 80% van de bevolking geen geld heeft voor onderwijs, zoals bijvoorbeeld tijdens de hoogdagen van ongebreideld kapitalisme in de negentiende eeuw, maar ook in achterlijke gebieden vandaag, zullen hun kinderen hoogstens godsdienstschooltjes bezoeken.
Mag ik je eens een vraag stellen die altijd bij me op komt in dit soort discussies? Stel dat er geen verplicht onderwijs was gekomen in Europa, waar hadden jij en ik ons dan vandaag bevonden op de sociale ladder? Ik ken mensen die hun leven lang gesakkerd hebben op de overheid, maar zonder openbaar onderwijs en gezondheidszorg hun hele leven een parias waren geweest, evenals ik en mijn kinderen.
Locutus schreef:4. wat gebeurt er met bezitlozen als ze ziek zijn of zich geen woning/voedsel kunnen betalen?
In principe net zoals nu, met liefdadigheid (ja, een uitkering in een sociale democratie is ook gewoon een vorm van liefdadigheid).
Zie wederom het stemgedrag van mensen, bijna iedereen vindt dat zwakkeren geholpen moeten worden, dus als iedereen dat blijkbaar vindt, dan ontstaan er initiatieven om mensen te helpen en te voorzien van woonruimte, etc. In eerste instantie vind ik het iets voor familie en vrienden.
Bijna iedereen vind een democratie een goede oplossing. Een algemene regeling heeft het voordeel dat niet enkele liefdadigen voor alles moeten opdraaien terwijl de anderen dat ook nog het ideale systeem vinden.
Locutus schreef:5. wat gebeurt er als mensen (ook collectieve) goederen of diensten niet betalen?
Als ze ze wel afnemen, dan is diefstal, dus: justitie.
Vreemd dat je je zo druk maakt om diefstal, want de overheid jat momenteel ongeveer de helft van je inkomen.
Maar die justitie, zei je hierboven, wordt geleverd door privébedrijven die betaald moeten worden. Bij onenigheid worden dat dan krijgsheren die beter gewapend zijn als ze rijkere klanten hebben. Je moet toch zelf inzien dat dit de ideale formule voor een burgeroorlog is, in het beste geval snel uitmondend in een diktatuur van profiteurs (preventief: onvergelijkbaar met de huidige Europese demokratieën, wel vergelijkbaar met Somalia, Afghanistan en andere failed states.)
Locutus schreef:6. zullen nucleaire, chemische en biologische wapens vrij te koop zijn?
Als mensen dat willen, dan wel ja. Maar dat lijkt het punt te zijn wat jij steeds mist. De meeste mensen willen dat niet en slaan dus alarm als iemand ze wil maken of kopen (tenzij ze het stiekem doen, maar dat probleem is er nu ook).
Nee, nu spreek je als een democraat. Organen om te laten gebeuren wat het publiek wil zijn afgeschaft omdat ze belastingen kosten. Een meer consequent antwoord is: als iemand zo'n wapens te koop aanbiedt, en een ander wil het kopen, gaat het zaakje door.
Hier zijn we echt op een punt gekomen waarop jij kan kiezen tussen vraag en aanbod op alle vlakken van de samenleving, of bindende publieke beslissingen in gevallen waar nodig.
Aan de verkiezingsresultaten van de Amerikaanse presidentskandidaat Ron Paul te zien willen mensen vooral geen libertaire samenleving. Of telt de wil van het volk alleen als ze geen democratie willen???
Locutus schreef:7. wie zal onroerende eigendomsbewijzen uitschrijven?
"I imagine the general rules in voluntary communities will be that the first person who makes use out of
that land will be the default owner of it.
Dat beantwoordt mijn vraag naar eigendomsbewijzen niet. De eerste gebruikers zijn gemiddeld al drieduizend jaar geleden gestorven.
Locutus schreef:And if there is more than one person who intends to make use out of the same plot of land, then they could simply hold an auction where the winning bidder gets the right to make use out of the land within 6 months, let's say, and the proceeds are divvied out among the losing bidders.
Dus als jouw huis me bevalt, trek ik naar een DRO (die ik goed betaal) en beweer dat het onterecht is ontnomen van mijn overgrootvader. En de menselijke aard is zo dat jij je niet gaat opwinden?
Locutus schreef:PS: Ik hoop dat je het EERLIJK zult behandelen. Dat je het niet gaat vergelijken met een paradijs op aarde waar nooit iets mis gaat. Want de wereld die we NU hebben, MET centrale overheden, is ook niet bepaald perfect. En ook belangrijk is dat dit zomaar wat suggesties zijn die ik kan bedenken, maar mensen zijn vindingrijk en kunnen oplossingen bedenken waar jij en ik nooit op zouden komen.
[/quote]
Ik verzeker je dat ik hier heel ernstig over nadenk. Maar ik zie geen oplossingen (dat mensen vindingrijk zijn geloof ik wel. Democratie is bijvoorbeeld zo'n vinding) maar dat we zo maar iets moeten doen en op latere vindingrijkheid rekenen is zo onrealistisch, dat het mij echt voorkomt als iets uit de virtuele internetwereld, wat daar best blijft. In de tussentijd denk ik verder na over een betere samenleving. Die moet echt geweldloos zijn en individuele mensenrechten waarborgen, inbegrepen kinderen.