Jim, dank je wel voor het antwoorden op de vraag van Sytze, ik kan geen beter antwoord bedenken.Jim schreef:Laat je fantasie de vrije loop en ga (strakjes op mijn leeftijd) constateren dat je fantasie te beperkt was..........
Groet, Henk
Moderator: Moderators
Jim, dank je wel voor het antwoorden op de vraag van Sytze, ik kan geen beter antwoord bedenken.Jim schreef:Laat je fantasie de vrije loop en ga (strakjes op mijn leeftijd) constateren dat je fantasie te beperkt was..........
Dooppot. Grappige verspreking.putter schreef:Nee, de katholieke kerk zet zeer zeker niet de dooppot open. De doofpotten worden op het ogenblik met veel geweld ontdaan van de hermetisch gesloten deksels.
@Gerard,gerard_m schreef:Doofpotten gaan meestal open onder druk van buitenaf. Maar het verschijnsel zelf is positief.
Voor de mensen die er een religieus probleem van willen maken: ik hoop dat de focus op de katholieke misstanden niet tot blindheid leidt voor wat speelt in de rest van de samenleving. Alle vormen van kindermisbruik zijn een angstig breed verspreid verschijnsel. Ik kwam deze vanmorgen weer tegen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... uikt.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee Gerard, ik wil er geen religieus probleem van maken. Wat in katholieke en andere geloofsvormen kinderopvang, opvoedinginrichtingen eventueel misbruik is een kerkelijk probleem.Grerard_ M schreef
Doofpotten gaan meestal open onder druk van buitenaf. Maar het verschijnsel zelf is positief.
Voor de mensen die er een religieus probleem van willen maken: ik hoop dat de focus op de katholieke misstanden niet tot blindheid leidt voor wat speelt in de rest van de samenleving. Alle vormen van kindermisbruik zijn een angstig breed verspreid verschijnsel. Ik kwam deze vanmorgen weer tegen:
Je denkt toch niet dat ze, ondanks dat ze nooit echt volwassen geworden zijn, onnozel zijn? Ik herinner me nog de uitspraak: "Wir haben es nicht gewusst". Lust je nog een peul?gerard_m schreef:Over voorbehoedsmiddelen (eigenlijk off topic) denk ik niet dat de top van de katholieke kerk beter weet.
Waarmee wel duidelijk is, dat die heilige boeken helemaal niet heilig zijn, maar slechts een handvat voor gelovigen om hun zienswijze te ondersteunen. Ja, sommigen hebben bij het volwassen worden een afslag gemist.Wat je in conservatieve religieuze kringen ziet, is het vasthouden aan (interpretaties van) heilige boeken. In dit geval gaat het om het promoten van monogamie: "de mens moet leren monogaam te leven, dus wat moet je met condooms?". Iedereen buiten die kerk zal al snel concluderen dat condooms een meer praktische oplossing tegen HIV is dan monogamie.
Nu is iedereen nog verantwoordelijk voor zijn daden, maar ik vraag mij af hoelang nog. Neurowetenschappers hebben al redelijk lang aangetoond dat veel dingen gedetermineerd zijn.Peter van Velzen schreef:"Tuig van de richel" is van origine het volk dat in de schouwburg op de goedkoopste plaatsen zat.
Het is een door rijke mensen bedachte "discriminerende" uitdrukken voor de gewone man, die ook eens wat cultuur wilde opsnuiven. Niemand hoeft zich eigenlijk te schamen om daarmee geidentificeeerd te worden!
Het is verder het typerende kenmerk van "discriminatie" dat personen niet worden beoordeeld om hun individuele daden, maar op grond van welke groep ze behoren. Meestal worden ook aan de groep dan nog eigenschappen toegeschreven die slechts een minderheid binnen die groep daad werkelijk heeft.
Maar zelfs al zou 90% van de groep een eigenschap hebben, dan nog is het zeer onbillijk om deze eigenschap dan ook maar te veronderstellen bij de resterende 10%. Laat staan dat men iemand die een (mis)daad nooit begaan heeft bij voorbaat schuldig acht aan het plegen daarvan.
Eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Niemand is verantwoordelijk voor het gedrag van anderen, tenzij zhij authoriteit over die anderen heeft.
Soms vergeten we dit wel eens
Tegenwoordig heeft de uitdrukking een andere betekenis.Peter van Velzen schreef:"Tuig van de richel" is van origine het volk dat in de schouwburg op de goedkoopste plaatsen zat.
Het is een door rijke mensen bedachte "discriminerende" uitdrukken voor de gewone man, die ook eens wat cultuur wilde opsnuiven. Niemand hoeft zich eigenlijk te schamen om daarmee geidentificeeerd te worden!
Een van de gedragingen van mensen is keuzes maken. Bij een groep willen horen of deze verlaten is ook een keuze.Het is verder het typerende kenmerk van "discriminatie" dat personen niet worden beoordeeld om hun individuele daden, maar op grond van welke groep ze behoren. Meestal worden ook aan de groep dan nog eigenschappen toegeschreven die slechts een minderheid binnen die groep daad werkelijk heeft.
Maar zelfs al zou 90% van de groep een eigenschap hebben, dan nog is het zeer onbillijk om deze eigenschap dan ook maar te veronderstellen bij de resterende 10%. Laat staan dat men iemand die een (mis)daad nooit begaan heeft bij voorbaat schuldig acht aan het plegen daarvan.
Eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Niemand is verantwoordelijk voor het gedrag van anderen, tenzij zhij authoriteit over die anderen heeft.
Geboren worden in een gezin waarvan de ouders - en dus de kinderen - wat-dan-ook zijn, is geen keuze die je kunt maken, En verder ben je als wat-dan-ook niet verantwoordelijk voor alle gedragingen van alle andere wat-dan-ook's. Dus spreek de mensen alleen aan op wat ze daadwerkelijk zélf wel of niet doen (en daar mag de vrije keuze om wat-dan-ook te zijn best in mee tellen), maar spreek ze niet aan op de groep waaronder JIJ ze gecategorizeerd hebt en ook niet op de UITWASSEN binnen een groep waar ZIJ toe willen (blijven) behoren, tenzij ze die uitwassen bewust gedogen.kiks schreef:Een van de gedragingen van mensen is keuzes maken. Bij een groep willen horen of deze verlaten is ook een keuze.
Nu is iedereen nog verantwoordelijk voor zijn daden, maar ik vraag mij af hoelang nog. Neurowetenschappers hebben al redelijk lang aangetoond dat veel dingen gedetermineerd zijn.Herman Philipse schreef: Eenieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
kiks schreef:Ergo: het christendom wordt geleid door tuig van de richel.
EensPeter van Velzen schreef:Geboren worden in een gezin waarvan de ouders - en dus de kinderen - wat-dan-ook zijn, is geen keuze die je kunt maken,
De laatste zes woorden van je, daar gaat het mij om. Er zijn trouwens nogal wat katholieken die de tent verlaten hebben, juist omdat ze niet geassocieerd willen worden, en ook niet als wegkijker neergezet willen worden.En verder ben je als wat-dan-ook niet verantwoordelijk voor alle gedragingen van alle andere wat-dan-ook's. Dus spreek de mensen alleen aan op wat ze daadwerkelijk zélf wel of niet doen (en daar mag de vrije keuze om wat-dan-ook te zijn best in mee tellen), maar spreek ze niet aan op de groep waaronder JIJ ze gecategorizeerd hebt en ook niet op de UITWASSEN binnen een groep waar ZIJ toe willen (blijven) behoren, tenzij ze die uitwassen bewust gedogen.
Laat ik nou net geen fan zijn van de leiding van een organisatie die verantwoordelijk is voor misstanden, in eerste en in tweede instantie de verantwoording niet op zich neemt, zaken vergoelijkt en bewust ontkent, die mensen willens en wetens de dood injaagt. In mijn ogen is het schorriemorrie en dan druk ik me nog mild uit. Daarmee kwalificeer ik niet alle wegkijkende of schouderophalende katholieken. Ze op hun gedrag wijzen (wegkijken, schouderophalen, relativeren) lijkt me geen verkeerde zaak. Voor katholieken die de misstanden zonder inhouden binnen hun organisatie aan de kaak stellen kan ik respect opbrengen, alhoewel ik denk dat ze beter het geloof in hun sprookje kunnen verlaten.ik neem aan dat je het daar eigenlijk ook wel mee eens ben maar ik wil wel graag duidelijk stellen. Wie de uitdrukking "tuig van de richel" gebruikt, is - mijns inziens - al op de verkeerde weg, Enig specifiek individueel gedrag wordt er namelijk - ook nu - nooit mee bedoeld. Dus wat dan wel? Juist: Iemand wordt op een hoop gegooid met andere personen.
De katholieke kerk heeft meer dan een miljard aanhangers, waarvan velen geen vlieg kwaad doen en vanuit hun geloof juist inspiratie vinden om bijv. anderen te helpen. Ik ken diverse katholieke mensen die het vreselijk vinden wat er in hun kerk is gebeurd, maar katholiek blijven om welke reden dan ook. Net als ik mijn nationaliteit niet opgeef als een Nederlander een moord pleegt of bij een misstand op mijn werk direct ontslag neem. De link tussen het incident "babysnatchers" en het katholieke geloof maak je te makkelijk. Gaat het hier om machtsmisbruik en corrupt gedrag, zoals in elke logge grote organisatie dreigt, of om iets dat echt aan het geloof zelf gelinkt is? We gaan het hier vast niet over eens worden, omdat je de positieve teksten uit de bijbel als onzin afdoet en de negatieve teksten tot regels verheft. Maar de meeste katholieken zien dat anders.Hier gaat het om grootschalige kinderroof door hen die pretenderen de juiste moraal te bezitten. Geen incident helaas. Geloven maakt meer kapot dan je lief is en houdt bovenal in dat het individu nooit gerespecteerd zal worden.