Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerard_m
Superposter

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door gerard_m »

petals schreef:Jezus zegt toch: als jullie mij volgen, ben ik belangrijker dan je hele familie, laat hen vallen!

Als je je niet bekeert zal God je haten en verdelgen, en als je je al bekeerd en daarbij weerstand en kritiek krijgt van je eigen familie en vrienden beschouw ze dan als "dood" en als werktuigen van de satan en laat hen volkomen vallen en volg MIJ. (Lucas 9:57-62), dat is exact wat Destinesia hierboven heeft geschreven.

Of is dat ook het OT?

Vind jij dat geen oproep tot haat en afzondering?
Petals, ik lees dat niet in Lucas 57, maar ik snap je punt. Oproep om je godsdienst op 1 te zetten of Jezus te volgen, betekent niet automatisch afzondering en haat. Dat hangt natuurlijk af van wat Jezus vervolgens van zijn volgelingen vraagt. Jezus vraagt niet om je familie te gaan haten, in tegendeel: hij roept op om zelfs je vijand lief te hebben (Matteus 5) en anderen zo te behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden. Dus geen haat en uitsluiting. Nu zal iedereen op dit forum wel een negatief zinnetje kunnen vinden en hem zo gaan invullen, maar ik ben er redelijk zeker van dat het overgrote deel van Jezus volgen niet in strijd is met op een normale, prettige manier samenleven (en ja, dat kan ook zonder Jezus natuurlijk).
En het OT hoort volgens mij ook bij de bijbel toch, of niet?
Zoals je uit de koran "abbrogatie" kent van versen, zo kun je het N.T. zien als abbrogatie van het O.T: de Joodse wet is vervuld door Jezus. Daarom houdt 98% van de christenen zich er ook niet aan. De meeste voorbeelden over haatdragende / foute teksten uit de bijbel, komen uit het O.T. maar deze zijn voor christenen niet meer van toepassing. Daarnaast lezen de meeste chirstenen de bijbel niet als een dictaat van God dat uit de hemel kwam vallen (zoals de koran). Opnieuw: een enkele verdwaalde SGP' er denkt dat anders over en die lijken het beeld te bepalen. Maar de meeste christenen hebben weinig met die opvattingen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
siger

Bericht door siger »

gerard_m schreef:Ik had het over de verschijning van het christendom. Er zijn weinig christenen meer die pleiten voor kruistochten of het vervolgen van ketters.
Er zijn er nog veel - en erger - in de US. En die hebben misschien een grotere hefboom in het wereldgebeuren dan jihadisten.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Destinesia, okay to the point dan:

We praten langs elkaar heen over dat mooie antibiotica van je. Jij beschrijft verschijnselen (zoals ontkerkelijking, veranderde opvattingen binnen het christendom) en verklaart die vervolgens door het atheisme anti-biotica. Vervolgens leef ik onder een steen omdat ik dat niet zie.

Reactie: ik zie die verschijnselen wel, maar vind je verklaring twijfelachtig. Je komt ook niet met enig bewijs ervoor. We houden hier niet van zomaar aannemen, maar zien graag bewijzen, toch?

Aanwijzingen voor het heilzame atheisme antibiotica kunnen zijn:
- hoe atheistischer een land, hoe beter het daar gaat. Blijkt niet te kloppen, ik gaf al voorbeelden.
- hoe christelijker een land, hoe middeleeuwser en barbaarser het is. Blijkt ook niet te kloppen. Nederland volgde bijv. decennia lang een pacifistische politiek in Europa tot 1940, maar was toen 100% christelijk. Landen met zeer hoog percentage christenen (Noorwegen, Finland) staan bekend als zeer vredelievend en verdraagzaam, veel meer dan bijv. China of Rusland.

Deze voorbeelden zijn in strijd met je stelling.

Als atheisme hét medicijn is, is ook wat selectief om misstanden uit het verleden toe te schrijven aan religieuzen (aangezien atheisten toen nu eenmaal nauwelijks voorkwamen) en misstanden van atheisten toe te schrijven aan iets anders. Het één of het ander lijkt me.

Kortom: feiten, bewijzen voor het atheisme-antibiotica overtuigen me, onderbuik en aannames niet.

Er zijn genoeg andere verklaringen te bedenken, bijv. dat christenen in de 21e eeuw beter opgeleid zijn dan in de middeleeuwen, boeken kunnen lezen bijvoorbeeld.
Maar hoe komt je er nu toe dit ineens te zeggen? Die omslag?
Geen omslag, ik bestrijd alle uitwassen van religie zoals fundamentalisme en manipulatie. Maar gooi niet alles op één hoop. 85% van de wereldbevolking is religieus, en die zijn niet allemaal geestelijk gestoord.
Meestal geef ik gewoon mijn mening op mijn ongezouten wijze en verwacht ik dat men dat begrijpt en mij desnoods op ongezouten wijze terug antwoord.
Heb ik ook graag, maar liever op de bal dan op de man.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

siger schreef:Er zijn er nog veel - en erger - in de US. En die hebben misschien een grotere hefboom in het wereldgebeuren dan jihadisten.
Vertel eens? Welke landen valt de USA aan uit naam van het christendom, om hen aan het christendom te onderwerpen?
Jinny

Bericht door Jinny »

Irak?
Missie gesteund door God volgens Bush junior.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Jezus vraagt niet om je familie te gaan haten, in tegendeel: hij roept op om zelfs je vijand lief te hebben (Matteus 5) en anderen zo te behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden.
Onzin. Jezus gooit jou in de hel wanneer jij Hem niet volgt. Hij is dus een sadist die je voor eeuwig als oud vuil wil behandelen wanneer jij het evangelie niet geloofd. Het is opmerkelijk dat je zo'n bord voor je kop hebt. Hij heeft in ieder geval zijn vijanden (ongelovigen) niet lief. Hij wil ze voor eeuwig straffen. Dat kunnen we heel goed uit de bijbel opmaken. Jij 'derft' het Koninkrijk Gods. Je hebt straks dikke pech.
Dus geen haat en uitsluiting.
Zelfs eeuwige haat en uitsluiting. Dat is wat hel/hemel en "johannes drie vers zestien" evangelisten prediken.
gerard_m schreef:@ Destinesia, okay to the point dan
Ik geloof er niks van bij jou.
We praten langs elkaar heen over dat mooie antibiotica van je.

Jij praat langs mij heen en komt met een globaal antwoord. Je quote mijn letterlijke zinnen niet waar ik bijna AL jouw zinnen netjes inhoudelijk quote en daardoor kun jij makkelijker een eigen 'uitleg' en interpretatie geven van wat ik jou werkelijk zeg. Nergens quote jij mijn zinnen waardoor ik steeds opnieuw hetzelfde moet uitleggen.

Jij beschrijft verschijnselen (zoals ontkerkelijking, veranderde opvattingen binnen het christendom) en verklaart die vervolgens door het atheisme anti-biotica.

Dat is geen verklaring of mening. Dat zijn nota-bene gewoon nationale feiten! Modernisme! Kuitert! Gerard Reve. Het christelijk geloof is op sterven na dood op de evangelischen na.
Vervolgens leef ik onder een steen omdat ik dat niet zie.
Inderdaad.

Jij vraagt MIJ die verschijnselen te duiden. Ik wilde helemaal niet zover meegaan in zaken die voor de meeste lezers naar mijn mening gewoon vanzelfsprekend zijn en door iedereen op te merken. Ik zeg simpel dat verkondiging van het evangelie een leugen is. Wat kan mij het speciaal voor jou opdreunen van die secundaire verschijnselen schelen behalve dat ik die (óók) bestrijd.
Reactie: ik zie die verschijnselen wel, maar vind je verklaring twijfelachtig. Je komt ook niet met enig bewijs ervoor. We houden hier niet van zomaar aannemen, maar zien graag bewijzen, toch?
Ja toch die steen weer he? Hoe graag je het ook wilt. Ik ga toch maar niet proberen te bewijzen dat jij onder die steen leeft. Ik zie liever van jou graag bewijzen voor het gezonde nut van de evangelie verkondiging en het onderwijzen van de scheppingsleer op fundamentalistische scholen zoals Driestar in Gouda.
Aanwijzingen voor het heilzame atheisme antibiotica kunnen zijn:
- hoe atheistischer een land, hoe beter het daar gaat. Blijkt niet te kloppen, ik gaf al voorbeelden.
Ik gaf daar al een heel duidelijk antwoord op. Lees dat dan ook!!!! Je quote me niet en gaat niet inhoudelijk in op mijn argumenten.

-
hoe christelijker een land, hoe middeleeuwser en barbaarser het is. Blijkt ook niet te kloppen. Nederland volgde bijv. decennia lang een pacifistische politiek in Europa tot 1940, maar was toen 100% christelijk.

Dat is ook zoiets. Jij quote mij niet maar je impliceert wél ongenuanceerder dan ik het bedoel dat ik zeg dat hoe "christelijker een land is hoe barbaarser het is".
Landen met zeer hoog percentage christenen (Noorwegen, Finland) staan bekend als zeer vredelievend en verdraagzaam, veel meer dan bijv. China of Rusland.
Volgens mij vergis je je. Scandinavië is juist de meest atheïstische lap grond van heel Europa
Deze voorbeelden zijn in strijd met je stelling.
Mijn stelling is heel simpel . Christenen liegen wanneer zij beweren dat JIJ naar de hel moet als JIJ geen christen wordt. Christen liegen als ze beweren dat slangen kunnen praten. enz.enz.

Mijn voorbeelden zijn een gevólg van die leugens. Je bent dus een paar haltes te ver doorgereden omdat je je niet wilt branden aan die stelling. Wil je misschien even terug naar de kern van mijn betoogje a.u.b?
Als atheisme hét medicijn is, is ook wat selectief om misstanden uit het verleden toe te schrijven aan religieuzen (aangezien atheisten toen nu eenmaal nauwelijks voorkwamen) en misstanden van atheisten toe te schrijven aan iets anders. Het één of het ander lijkt me.
Wat een gedraai!

1. Gelovigen leven in een waan - je hebt scholen waar ze wanen onderwijzen
2. Wetenschappers bedrijven weten-schap - je hebt scholen waar ze wetenschap onderwijzen

Is het allemaal écht zo moeilijk voor je om te begrijpen? Zit je vast in een gelovige maalstroom. Een traditie? Je omgeving? Hou je je gelovig voor familie? Wat is je verhaal?

Kortom: feiten, bewijzen voor het atheisme-antibiotica overtuigen me, onderbuik en aannames niet.
Kom onder die steen vandaan en zie hoeveel kerken er leeg staan. Waarschijnlijk dringt het niet helemaal tot je door in jouw omgeving. Waarschijnlijk woon je echt ergens in de buurt van Barneveld of Staphorst. Het hel/hemel christendom verdwijnt in Nederland. Dat wordt vervangen door vrijzinnig christelijk geleuter zoals dat van Job in een andere discussie. Ja het verdwijnt. Nu de rest van de wereld nog.
Er zijn genoeg andere verklaringen te bedenken, bijv. dat christenen in de 21e eeuw beter opgeleid zijn dan in de middeleeuwen, boeken kunnen lezen bijvoorbeeld.
Ja die werden opgevoed door verlichte denkers die voorheen met gevaar voor eigen leven duivelse wetenschap tegen de wil van de kerk in bedreven. Het is ongelofelijk dat ik dit steeds moet herhalen, en jij........
Je komt ook niet met enig bewijs ervoor. We houden hier niet van zomaar aannemen, maar zien graag bewijzen,
..... om bewijzen vraagt. :lol:
Geen omslag, ik bestrijd alle uitwassen van religie zoals fundamentalisme en manipulatie. Maar gooi niet alles op één hoop. 85% van de wereldbevolking is religieus, en die zijn niet allemaal geestelijk gestoord.
Nee die zijn inderdaad niet 'geestelijk gestoord'. En waarom niet?

Omdat je dat niet mag zeggen!!!!

“When one person suffers from delusion, it is called insanity. When many people suffer from delusion it is called religion.” Robert M.Pirsig
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

Moslims woest om Bijbelteksten op wapens

--------------------------------------------------------------------------------

WASHINGTON - Moslimorganisaties hebben de Amerikaanse minister van Defensie Robert Gates opgeroepen om per direct alle wapens in te nemen waar Bijbelteksten in gegraveerd zijn. Defensie onderzoekt de zaak, aldus een Amerikaanse legerwoordvoerder woensdagavond (lokale tijd).

Het Amerikaanse leger in Irak en Afghanistan gebruikt wapens van fabrikant Trijicon. Een woordvoerster van de wapenproducent liet weten dat „zo lang er mannen en vrouwen in gevaar zijn, we alles doen om ze te voorzien van ultramoderne technologie en voortdurende steun en gebeden van hun dankbaar land.” De wapens met inscripties van citaten uit het Nieuwe Testament worden echter ook gebruikt door Afghaanse en Iraakse troepen, die getraind worden door Amerikanen. Deze troepen bestaan voornamelijk uit moslims.

Maar ook in het Amerikaanse leger dienen moslims, die aanstoot aan de teksten kunnen nemen. Een Amerikaanse militair en moslim, die anoniem wil blijven, zei dat er veel militairen zijn die zich schamen voor de gegraveerde wapens en bang zijn voor hun mening uit te komen tegenover „christelijke beulen in uniform, die hoger in rang zijn”. Niet alleen moslims in het Amerikaanse leger, maar ook veel protestantse en katholieke militairen zouden de inscripties verfoeien.

Sinds de invasie in Irak in 2003 heeft de Amerikaanse legerleiding verboden om op wat voor manier dan ook mensen te bekeren tot een religie, geloof of gebruik. Daarnaast zouden de gegraveerde wapens propagandavoer zijn voor extremisten, die beweren dat de oorlogen een 'kruistocht tegen de islam' zijn.

Wapens van het door de christen Glyn Bindon opgezette bedrijf zijn onder meer voorzien van de tekst uit het Evangelie volgens Johannes 8:12: „Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: 'Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt, wandelt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.”' Trijicon roept op zijn website op „bijbelse normen” aan te houden die Amerika „groots” maken.
bron: http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/in ... 79ff4f2193" onclick="window.open(this.href);return false;
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

In het artikel staat:
Wapens van het door de christen Glyn Bindon opgezette bedrijf zijn onder meer voorzien van de tekst uit het Evangelie volgens Johannes 8:12: „Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: 'Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt, wandelt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.”' Trijicon roept op zijn website op „bijbelse normen” aan te houden die Amerika „groots” maken.
Dodelijke wapens die voorzien zijn van 'licht dat leven geeft' ?
Je moet buitengewoon ver van het padje af zijn geraakt om dat te bedenken.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Dezelfde Jezus zei ook dat hij het zwaard bracht, dus zo ver zijn ze ook weer niet van hun specifieke religieuze padje geraakt.

Verder ben ik het met je eens.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Yours schreef:In het artikel staat:
Dodelijke wapens die voorzien zijn van 'licht dat leven geeft' ?
Je moet buitengewoon ver van het padje af zijn geraakt om dat te bedenken.
Het is meer 'licht dat dood zaait'. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

Moet je topictitel niet zijn "Discussie over Jeroen met geloof" :lol:
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Waar is Jeroen? :|
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Destinesia

Hij zal wel meelezen joh .. ;-)

Bericht door Destinesia »

WPS schreef:Waar is Jeroen? :|
Op een gegeven moment weten christenen het meestal niet meer zo goed uit te leggen en gaan zelf vaak twijfelen wanneer ze verder door discussiëren vanwege de lastige argumenten waar ze tóch een beetje mee in hun maag zitten. Dan gaan ze, terwijl ze zich erg ongemakkelijk voelen soms bidden om God te vragen of het eigenlijk wel in Zijn plan ligt om hier nog verder mee door te gaan omdat het wellicht "slechts uit eigen kracht" is geweest om hier voor God een "instrument in Zijn Hand" te willen zijn en 'ervaren' dan dat ze het "los moeten laten" en 'ervaren' dan dat het niet Zijn Wil is, en 'ervaren' ze dat het niet in Zijn plan ligt, en dat zij Zijn Stem misschien wel verkeerd hebben verstaan, en geven het dan verder maar liever helemaal over aan de Heilige geest. Die zorgt er dan voor dat het "mosterdzaadje van geloof" dat Jeroen hier bracht verder mag groeien in onze harten omdat het "Woord van God" hoe eenvoudig en in "vreze en beven" gebracht ook, noóít ledig wederkeert.

Of ik heb het helemaal verkeerd en is hij gewoon op vakantie.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

@ Destinesia, aangezien je gewoon door-oreert over anti-biotica en virussen en je betoog derhalve staat of valt met de validiteit van de aanname dat er zoiets bestaat lijkt het me gerechtvaardigd om mijn onbeantwoorde vraag nog eens te herhalen:

Aangezien je zegt enkel wetenschappelijke waarheden serieus te nemen, kun je dan hier wat wetenschappelijke bewijzen voorleggen van het bestaan van dit eeuh geloof-virus?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
aton

Re: Hij zal wel meelezen joh .. ;-)

Bericht door aton »

Destinesia schreef: Op een gegeven moment weten christenen het meestal niet meer zo goed uit te leggen en gaan zelf vaak twijfelen wanneer ze verder door discussiëren vanwege de lastige argumenten waar ze tóch een beetje mee in hun maag zitten. Dan gaan ze, terwijl ze zich erg ongemakkelijk voelen soms bidden om God te vragen of het eigenlijk wel in Zijn plan ligt om hier nog verder mee door te gaan omdat het wellicht "slechts uit eigen kracht" is geweest om hier voor God een "instrument in Zijn Hand" te willen zijn en 'ervaren' dan dat ze het "los moeten laten" en 'ervaren' dan dat het niet Zijn Wil is, en 'ervaren' ze dat het niet in Zijn plan ligt, en dat zij Zijn Stem misschien wel verkeerd hebben verstaan, en geven het dan verder maar liever helemaal over aan de Heilige geest. Die zorgt er dan voor dat het "mosterdzaadje van geloof" dat Jeroen hier bracht verder mag groeien in onze harten omdat het "Woord van God" hoe eenvoudig en in "vreze en beven" gebracht ook, noóít ledig wederkeert.
:lol:
Plaats reactie