MOODY BLUE schreef:mysterieus2000 schreef:
Ik denk dat het antwoord eigenlijk simpel is. God heeft dingen geschapen omdat Hij relaties wil met schepselen, gebaseerd op liefde. Die schepselen moeten ergens verblijven => het universum.
Als god volmaakt is, heeft hij toch een gebrek, hij is eenzaam

Als je alles in allen bent, is het toch onlogisch dat je behoefte hebt aan kontakt?
Tevens waren er toch volgens de bijbel al schepselen waar hij/zij heerlijk mee kon dollen? De engelen bijv.


God is niet eenzaam en was ook nooit eenzaam geweest. God is Liefde en daar moet ge op zijn mist met 2 zijn. Liefde geven en ontvangen. Dat gaat moeilijk alleen.
BijbelStudie: Begrip God, wat houd het in
Dit woord , dit begrip geeft nogal wat verwarring. Het woord, of begrip God is niet de eigen- naam van iemand. Het is een taalkundige grammaticale soortnaam ,dat aanduid: het gaat over het Opperwezen, wat of wie aanbidding toekomt.
Webster’s woordenboek definitie is volgende: Elk van een categorie wezens, die men zich als bovennatuurlijk en onsterfelijk voorstelt, (2) een mannelijke godheid (3) een afgod of idool (4) een verafgood ding of persoon (5) de Schepper en Heerser van het universum.
Maar wie stellen we ons nu als zodanig voor en komt nu die aanbidding en verering boven alles toe? En wie\wat heeft alles te betekent in u leven?
Echter de ware God, Wie aanbidding cq verering toekomt , heeft Zich aan de mens bekend gemaakt, nadat deze zich van Hem had afgekeerd. Wie is nu deze god? De God die zich aan Abraham heeft bekend gemaakt. De echte God is persoonlijk en vormt een drie-éénheid. Dat is niet hetzelfde als 3 goden, of 3 diverse verschijningvormen van één God.
Drie-enig zegt: 3 personen en toch één wezen, één natuur, één in identiteit. Het één zijn van God ligt niet in een getalsmatige één, een numerieke 1 , maar in een identiteits -eenheid.
In de franse vertaling stat het juiste weergegeven uit de grondtekst : Hoor Israel onze God (Elohim) zijn Uniek, dwz enig in soort.
Wezen of identiteit heeft te maken met “wat” iemand is, persoon te maken met “ wie” iemand is. Het duidt op de hoedanigheid van iemand.
Het wezen ,het zijn van God , het Opperwezen omvat drie personen: Vader, Zoon en H Geest.
Vergelijk met een drieling. Dit zijn drie apparte personen en toch wezensidentiek. De ééheid het eén-zijn ligt in hun identiteit, niet in hun aantal.
Een volgende vergelijking kan het ook duidelijk maken.
Op de zaak hebben we een directie. Die bestaat uit: algm. directeur, technisch directeur en economisch directeur
Ze zij met 3 man, 3 directeurs en toch is er maar één directie. We spreken niet van drie directies, maar toch zijn die drie personen evenveel waard in gezag en functie enz: ze zijn alle drie directeur. Er is 1 directie bestaande uit 3 personen.
Zo analoog aan die vergelijking is er één God (directie) die bestaat uit, omvat, drie personen: God e Vader, God de Zoon en God H Geest. Drie afzonderlijke personen die samen een éénheid vormen met evenveel gezag enz. We spreken niet van drie Goden. We christenen geloven in één God of beter is eigelijk te zeggen: één Godheid , omvattende drie Goddelijke personen.
Door een foute uitleg komen de moslims ertoe te denken dat wij in drie goden geloven.
Maar dat is een ander onderwerp en uitleg voor een andere topic.
Zo ziet ge dat God meerdere Personen omvat en dus niet eenzaam is. Dus de liefde en band die ze met Elkaar hebben wouden ze delen met andere wezens die nog niet bestonden. Als God Almachtig is is het ook niet moeilijk andere wezens te creèren.
Hoe enz is een geheim wat ons voorstellings vermogen te boven gaat. We zijn geschapen hebben een begin, God niet. Wij kunnen ons dat niet voorstellen, Iemand die altijd bestaat in Zichzelf en geen begin heeft. Geen einde is nog iets bij voor te stellen, maar geen begin. En heeft ook geen zin erover te filosoferen, het is gewoon zo.