@ Klikzoi
Probeer toch bij de kern van mijn stelling te blijven. We hebben het hier niet over de USA. Ik haalde slechts een stelling aan waarbij de discussie over de herinvoering van de doodstraf in Nederland een plek krijgt.
Sta me toe landen erbij te betrekken waar doodstraf wel ingevoerd is, om aan te tonen dat dit niet DE oplossing is. Verder geef ik alleen aan waarom IK vind dat doodstraf geen optie is. Ik geef daar mijn reden voor. Ben je het daar niet mee eens reageer daar dan op.
Gelukkig erkent Jin nu dat de doodstraf een goedkopere oplossing is dan het levenslange onderhoud van de dader door de samenleving. Daarmee maakt ze toch de uiteindelijke draai van Roeland naar mij toe. Mijn complimenten hiervoor.
Dus leven en dood (en straf) is een kwestie van geld? In dat geval legt de kruidenier weer een pistool onder de toonbank. Wordt er gestolen, schiet je de dief af. Scheelt de rechter/advocaat/de gemeenschap een hoop geld.
Ik schrijf nergens op dat we iedere niet rehabiliterende gedetineerde de doodstraf moeten geven. Ik laat slechts ruimte open voor specifieke gevallen. Hoe we dit als samenleving willen invullen hangt af van het moment dat er sprake zou zijn van een herinvoering van de doodstraf in Nederland.
Adolf Hitler had het ook over specifieke gevallen. Wat vind jij die gevallen die wel op de steol mogen belanden? Als seriemoorden (totaal ongevoelig zijn voor andermans leven) een ziekte is, moet je dit (proberen te) genezen, toch niet uitroeien?
Waarom zou een schizofrene dader geen euthanasie in de vorm van een doodstraf kunnen krijgen? Zeker in een samenleving waar euthanasie bij wet is geregeld en in de regel wordt toegepast.
Omdat deze beste man ZIEK is.
Toegegeven, de dader die ik als voorbeeld aanhaalde zit in een Britse gevangenis en GB kent geen euthanasiewet. Maar de casus zou ook in Nederland kunnen gelden. Dan zou het geen doodstraf maar euthanasie heten. Waarom niet? Wanneer een dader toegeeft niet anders te kunnen handelen en aangeeft hetzelfde te doen wanneer hij/zij vrijkomt. Men mag toch open staan voor een dergelijke vraagstelling?
[/quote]
Euthenasie ben ik voorstander van ALS degene die geeuthaniseerd wil worden bij het volle verstand is en dus niet schizofreen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick