Is religieuze muziek mooi?/troost aan stervenden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Is religieuze muziek mooi?/troost aan stervenden

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef: "Rare jongens die freethinkers", Wat bedoel je met "besmet". Volgens mij betekent het gewoon dat wat je hoort je niet bevalt. Dt lijkt me voldoende reden om er niet naar te luisteren. ALs er een mooie uitvoering van hetzelfde nummer ia, die je daardoor in de toekomst negeert, dan is dat natuurlijk jammer. Maar het lijkt me onzin om de geschiedenis te moeten kennen van alle nummers waarvan je nog niet alle versies hebt gehoord. Daar is geen beginnen aan.
Dat is dan ook waarom ik zei dat die eis van muziek (geschiedenis)kennis mij te ver gaat.
Consequentie is wel dat ik muziek mis waar ik anders (bij voldoende kennis) geen bezwaar tegen zou hebben, maar nu deponeer bij de categorie Mooi, maar besmet, en dus niet.
Besmet zijn is voor mij muziek die een rol speelt in kerkelijke/rituele beleving.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Sterk staaltje van dogmatisch denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik kan nochthans van Bach's cellosonoate genieten. :-({|=
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Mariakat schreef: Sterk staaltje van dogmatisch denken.
Ach, ik werd ook al een zeloot genoemd als ik zo dacht/handelde.

Ik probeer wel consequent te zijn daarin. Hetgeen ook niet altijd lukt.
Want er is wel dergelijke muziek, zoals ik al aangaf, waar ik wel naar luister (Avé Maria,bv)
Er zal vast wel meer muziek zijn waar ik naar luister, wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, maar de geest is (soms) zwak.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

doctorwho schreef:Ik kan nochthans van Bach's cellosonoate genieten. :-({|=
Van deze Johan Sebastiaan is maar weinig wat ik mooi vind.
Zo nu en dan verrast ie me wel, maar doorgaans word ik er alleen maar treurig van.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HenkM schreef: Er zal vast wel meer muziek zijn waar ik naar luister, wat ik eigenlijk niet zou moeten doen, maar de geest is (soms) zwak.
Nee, moet je flexibel noemen, en soms gelukkig toch wel inconsequent, maar eerlijk.
:lol: :lol:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:
doctorwho schreef:Ik kan nochthans van Bach's cellosonoate genieten. :-({|=
Van deze Johan Sebastiaan is maar weinig wat ik mooi vind.
Zo nu en dan verrast ie me wel, maar doorgaans word ik er alleen maar treurig van.
Ik ben niet zo dol op zijn orgelwerken, en ook uitvoeringen op klavecimbel kunnen mij weinig boeien, maar ik ben volstrekt weg van alle piano-uitevoeringen (meestal van Glenn Gould), en ook (vooral korte) vioolstukken vind ik prachtig. Het koorwerk vind ik dan weer zo-zo.

Reden om niet zo weg te zijn van Gounod's Ave Maria, is met name dat ik het origneel van Bach (1e van zijn prachtige serie dass wohltemperierte klavier) op piano veel mooier vindt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Intermezzo:

Is de muziek religieus of toch de componist? Muziek is m.i. muziek. Bestaat er rechtse muziek? Linkse muziek? Communistische muziek?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:Intermezzo:

Is de muziek religieus of toch de componist? Muziek is m.i. muziek. Bestaat er rechtse muziek? Linkse muziek? Communistische muziek?
De componist, of degene die de versie bedenkt of de uitvoerende(n), ze kunnen allemaal al dan niet religieus zijn. De muziek is dat wellicht niet, maar als er bij gezongen wordt kan uiteraard de tekst weer al dan niet religieus zijn (onafhankelijk van componist of uitvoerende). Als Ajaxfans de herdertjes lagen bij nachte aanheffen, dan is er weer een heel andere situatie, waarover ik even geen oordeel kan uitspreken.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Het kan mij meestal weinig schelen of een stuk muziek "religieus besmet" is of niet. Als er (bijvoorbeeld) een tekst in vervat is waarin opgeroepen wordt om ongelovigen te doden of te martelen of waarin anderszins mensenrechtenschendingen verheerlijkt worden dan kan het mij wel wat schelen.

Zelfs een azaan kan mooi zijn :

In deze setting oogt het dan wel weer wat minder fraai :

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef:Communistische muziek?
De Internationale?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

vegan-revolution schreef:Zelfs een azaan kan mooi zijn :
Ik vind het maar gejank.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef:
dikkemick schreef:Communistische muziek?
De Internationale?
Zou het samen zingen van en/of luisteren naar een gedeelde tekst helpen bij het uitdragen van een ideologie en het bereiken van doelen? Ik denk aan volksliederen, brood en spelen, etc? En krijgt het kunstwerk dan een identiteit waardoor het onlosmakelijk verbonden wordt met de ideologie?

Ik heb de neiging dit in het geval van de internationale de indruk dat dit wel het geval is. Maar ja, dat kan over 20 jaar anders zijn.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hoe je het ook wendt of keert, muziek blijft muziek. De begrippen waar we het over hebben geldt voor mensen/politieke systemen, niet voor muziek an sich....Maar dit is miere(n) neukerij. Dat weet ik zelf ook wel;.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

vegan-revolution schreef:Het kan mij meestal weinig schelen of een stuk muziek "religieus besmet" is of niet. Als er (bijvoorbeeld) een tekst in vervat is waarin opgeroepen wordt om ongelovigen te doden of te martelen of waarin anderszins mensenrechtenschendingen verheerlijkt worden dan kan het mij wel wat schelen.

Zelfs een azaan kan mooi zijn
Vast wel.

Maar het punt is eigenlijk: kun je muziek afzetten die je wel mooi vind maar die 'gebruikt' wordt in (door de meesten van ons) geminachte religies?

Er zijn natuurlijk ook andere liederen (Volksliederen, clubliederen, Internationale (die ik zelf heb lopen meezingen in Brussel)) die tot doel hebben het saamhorigheidsgevoel te verstevigen. Niet zozeer om rituelen in stand te houden. Dat is dan toch weer net een tikje anders (voor mij)
Plaats reactie