Globale Technocratie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Globale Technocratie

Bericht door Jagang »

EvP schreef:Hoe burgers willen leven en waar ze plezier aan beleven mogen ze toch lekker zelf uitzoeken, dit hoeft niet van bovenhand geregeld en gestuurd te worden. Mij zie je ook niks beweren over levenskunst.
Nee, maar de mogelijkheden om plezier te beleven moeten natuurlijk wel bewaakt worden.
Dáár gaat het om, zie het voorbeeld dat Heeck eerder gaf als het gaat om de badgasten.
Plezier en nut zijn op zichzelf geen tegenstellingen.
Het plezier is een van de dingen die het leven op de eerste plaats de moeite waard maakt om geleefd te worden.
Het is meer dat ik nog steeds met volle verbazing kijk naar alle verspilling van grondstoffen en energie omdat er allerhande verschillende besturen zijn. Als je als alsmaar groeiende wereldbevolking enige zicht op een toekomst wilt hebben is dat natuurlijk onaanvaardbaar.
Het lijkt me niet dat een technocratie zonder meer een oplossing is voor die problemen.
Het China van vandaag de dag is ook min of meer een technocratie, en levert een aanzienlijke bijdrage in zowel de bevolkingsdruk, als in het verbruiken/verspillen van grondstoffen.
Dat komt omdat de nadruk in de Chinese technocratie ligt op economie, en op het rustig houden van de bevolking door deze met allerhande moderne speeltjes te overladen.
Zo blijft de macht van de Partij onaangetast, want zolang mensen vrijelijk kunnen consumeren, voelen ze zich niet snel in hun rechten aangetast.
(Wat heb je ook aan een technocratie als de technocraten hun macht niet kunnen behouden?)

Naast het ontbreken van een eenduidig "algemeen belang", is het natuurlijk ook nog eens gewoon zo dat een technocratie niets heeft om naartoe te werken, zonder vastgesteld doel.
In China wordt de ontwikkeling van het kapitalisme belangrijk gevonden, wat men vervolgens met technocratische middelen probeert te bewerkstelligen.
Maar een ecofascistisch regime installeren is al even technocratisch wanneer je besluit dat ecologie en natuur boven mensen (burgers dan) moet prevaleren.

Rationaliteit betekent niets zonder doel.
Pas als je een doel hebt, kan je ergens naartoe werken.
Alleen kan een technocratie hierbij nogal gemakkelijk als een stoomwals te werk gaan.
Ook zijn er zeer regelmatig oorlogen en conflicten met zeer dubieuze doelen wat betreft economisch gewin.
In een dergelijke technocratie zou naar mijn inzicht van de twee bovenstaande veel minder sprake zijn.
Dat weet ik zo net nog niet.
Het is niet ondenkbaar, zie ook hierboven, dat een technocratie zich zeer bedenkelijke doelen stelt.
Als je een economisch technocraat bent, kan een oorlog een zeer probaat middel zijn om je doel te bereiken. Ben je een ecologisch technocraat, dan kan het dichtdraaien van oliekranen een sterk middel zijn om je doel dichterbij te brengen.
Nutvoorzieningen zou ik graag willen definiëren als energie (gas, water, elektrisch), afvoer afvalstoffen, infrastructuur, ziekenhuizen, onderwijs, veiligheid. Wat daar verder aan dagelijks leven om heen komt is aan het volk zelf.
Afhankelijk van wat voor type technocraat je bent (en afhankelijk van je expertise in combinatie met je maatschappijbeeld ben je er altijd een van een bepaald type), kan ik er zo een aantal zaken uitlichten die weggestreept kunnen worden uit het bovenstaande rijtje, of waar tenminste fors op beknibbeld moet gaan worden.

Voor een ecologisch technocraat, is een ziekenhuis wellicht helemaal niet zo nuttig.
Ze dragen bij aan de instandhouding van de overbevolking, en produceren allerlei soorten farmaceutisch afval dat nog tijden in de ecologie blijft circuleren.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

EvP schreef:[Nutvoorzieningen zou ik graag willen definiëren als energie (gas, water, elektrisch), afvoer afvalstoffen, infrastructuur, ziekenhuizen, onderwijs, veiligheid. Wat daar verder aan dagelijks leven om heen komt is aan het volk zelf.
Ik zou ook zorg en zorgverzekering als nutsvoorziening willen bestempelen. Het is merkwaardig dat dit nu marktpartijen zijn die middels geld van hun klantjes aan elkaars klantjes trekken met lagere tarieven in het vooruitzicht. Net zoals energiebedrijven die hetzelfde uithalen en ook nog aan sportsponsoring doen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

EvP schreef: Hieronder versta ik:
Een wereld die bestuurd wordt door één centrale persoon of machine die gedurende erg lange tijd aan de macht blijft om zo continuïteit en lange baan plannen te kunnen maken en uitvoeren. Hierbij is het natuurlijk van belang dat deze persoon of machine niet uit eigenbelang handelt maar vanuit het algemeen belang.
Het is al opgemerkt: wat is precies het algemeen belang? Ik zou daarbij nog een andere vraag eraan willen: hoe bepaalt een dergelijk persoon of machine nu precies wat behoort tot het algemeen belang? Laat hij, zij of iets zich adviseren? Krijgen we computers met complexe algoritmen die analyses gaan uitvoeren om te bepalen wat goed voor de mensheid is? Laten we ons mensheid besturen door een wereldwijde kunstmatige intelligentie?

Er zijn al enkele bronnen aangedragen in dit topic waarin al is nagedacht over deze vragen en waarin waarschijnlijk antwoorden op dergelijke vragen worden geformuleerd. Ik ben benieuwd of TS ze al heeft gelezen en wat hij/zij ervan vindt.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Ik heb helaas de tijd (en eerlijk gezegd de zin) nog even niet gehad om alles te lezen. Dit ben ik nog wel zeker van plan!

Het stukje over Utilitarisme is heb ik wel gelezen, maar dat komt op mij wat te allesomvattend over. Het zelfbeschikkingsrecht in het dagelijkse leven vind ik een groot goed dat zo min mogelijk beperkt dient te worden door een centrale overheid. In grote lijnen dient een overheid verantwoordelijk te zijn, dagelijkse problemen is helemaal voor het volk. Wanneer je de bevolking voldoende vrijheid geeft wordt het vanzelf inventief.
Vooral het puntje van het meeste plezier voor de grootste groep vind ik discutabel gezien het nogal vaak verward wordt met de mening van de luidst roepende groep.

Kwa gedachtegang zit ik een beetje in de richting van de anarchisten en de extremere liberalen. Het lijkt misschien een tegenstelling aan het topic, maar imo is het dat zeker niet.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Dit is wel interessant. Hoe zie je een dergelijke kruisbestuiving dan voor je?
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:Technocratie is een leuke gedachte, maar niet een persoon heeft verstand van alles.
Onderschat Dikkemick niet.

Dank!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Cas schreef:Dit is wel interessant. Hoe zie je een dergelijke kruisbestuiving dan voor je?
Welke kruisbestuiving bedoel je precies? Dat we het wel over hetzelfde hebben zometeen :D
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Onderschat Dikkemick niet.
Valse bescheidenheid is pas arrogant zeg ik altijd. :wink:
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

EvP schreef:
Cas schreef:Dit is wel interessant. Hoe zie je een dergelijke kruisbestuiving dan voor je?
Welke kruisbestuiving bedoel je precies? Dat we het wel over hetzelfde hebben zometeen :D
Ik bedoel eigenlijk het onderstaande.
EvP schreef:Kwa gedachtegang zit ik een beetje in de richting van de anarchisten en de extremere liberalen. Het lijkt misschien een tegenstelling aan het topic, maar imo is het dat zeker niet.
Hoe wil je dit combineren met een (globale) technocratie?
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Mijn idee hierbij is een hele schrale basisregering die slechts in de absolute basis inmenging heeft.

Persoonlijk zie ik het het liefst zo dat de overheid garant staat voor:
- Directe veiligheid, orde en handhaving er van. Maar dan met een veel beperkten wetten pakket. Vooral met betrekking tot de eigen veiligheid van burgers. Daar mogen ze zelf voor zorgen/over oordelen.
- Infrastructuur. Dit is iets wat burgers niet zelf zullen opzetten dus zal een overheid het moeten doen.
- Energie, water en gas. Doordat een overheid het geheel overzicht kan houden en dus de combinatie prijs en natuur kan af balanceren. Bedrijven zullen voor de maximale winst gaan en dus het milieu wel heel snel om zeep helpen.
- Basis en middelbaar onderwijs, waarbij enkel de basis verplicht is. Maar wel beide gratis.

Waar ze dus absoluut niet mee te maken hebben:
- Marktwerking en garantie voor bedrijven. Een bedrijf dat er een zootje van maakt valt om, simpel als dat. De verkeerde keuzes gemaakt of de verkeerde mensen de leiding toe vertrouwt.
- Keuzes van de burger. .
Jinny

Bericht door Jinny »

Beetje simpel......
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Jin schreef:Beetje simpel......
Klopt.

Natuurlijk komt er heel veel meer bij kijken en ligt het niet zo simpel. Maar ik ben gewoon een groot tegenstander van de veiligheidsstaat waar we steeds meer naar toe werken. Waarom is de doelstelling iedereen zo gezond mogelijk oud te krijgen zo belangrijk? Zelfbeschikkingsrecht vindt ik veel belangrijker.

Als iemand zin heeft om flink aan de drugs te gaan of geen zin heeft in veiligheidskleding/helm op de motor of noem iets waar we tegen ''beschermd'' worden dan hebben we dat recht toch? Dat dat niet het ''beste'' voor je is is jammer dan. Stukje natuurlijke selectie danwel uitdunning wereldbevolking, wat geen van beide directe problemen zijn.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dus levenslang gehandicapte kinderen waar de staat voor op draait wegens het weigeren van de ouders van een inenting ben jij voorstander van?
Ik denk dat we mijlen ver uiteen liggen.
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Jin schreef:Dus levenslang gehandicapte kinderen waar de staat voor op draait wegens het weigeren van de ouders van een inenting ben jij voorstander van?
Ik denk dat we mijlen ver uiteen liggen.
Dat denk ik ook.
De inenting is voor mij nog een beetje een punt van twijfel. Inentingen bij kinderen zou je haast onder het stukje basiszorg kunnen laten vallen. Maar een volwassen persoon kan prima over zijn eigen lijf beslissingen nemen. Als daar vervolgens wat mee gebeurd door waaghalzerig gedrag is het heel spijtig voor diegene of zijn verzekeringsmaatschappij die dat soort dingen toegezegd heeft te dekken. Maar die keuze moet er wel zijn. Ook kan een verzekering bepaalde eisen stellen aan zijn verzekerde natuurlijk. Kwestie van product afmeten en verkopen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Denk eerst maar eens een aantal scenario's door hoe die zich ontwikkelen. (neem als voorbeeld de VS)
En bedenk dan hoe dat zich uitpakt in een dichtbevolkt land als Nederland voor de volksgezondheid en de staatsfinanciën.

Daarna hoor ik van je.
Plaats reactie