Intelligentie en irrationaliteit

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Cor van der Laak

Re: Intelligentie en irrationaliteit

Bericht door Cor van der Laak »

Beste Cor,

Ik heb 3 vragen aan je.

1) Wat versta je onder intelligentie?, wat betekent het om intelligent te zijn?
Je vraagt me om vraag 2 in het antwoord van vraag 1 te betrekken dus laat ik daarover eerst dit zeggen: mij is niet duidelijk waarover de mens in dit verband logischerwijs nog méér over zou kunnen beschikken. Volgens mij komt alle geestesactiviteit voort uit het brein.

Antwoord vraag 1:

Een eenduidige definitie van dit begrip is er denk ik niet, maar ik versta eronder: het vermogen tot het opdoen en toepassen van kennis. Het vermogen tot het denken in abstracties, het leggen van relaties en de mate van creativiteit in het bedenken van oplossingen voor (complexe) problemen.
2) Is het brein het enige wat de mens beschikt om "intelligent" te zijn?(tonen?) je schrijft namelijk;

Kennelijk staat het menselijk brein dat over enige of zelfs hoge intelligentie beschikt, het hebben van dit soort volslagen irrationele denkbeelden toe.
Zie voorgaande...
3) Wat versta je onder irrationaliteit?, wat betekent het om irrationeel te zijn?
Betrek vraag 2 in de overweging bij het beantwoorden van vraag 1. :)

Groet, Sytze
Met irrationaliteit bedoel ik zaken die niet- of moeilijk verenigbaar zijn met het "gezonde verstand". In deze context bedoel ik er vooral mee: het vermogen tot het maken van een juist onderscheid tussen datgene wat als "waar" en dat wat redelijkerwijs als fantasie of mythisch kan worden beschouwd. Creationisme vind ik daarvan een goed voorbeeld.
Mijn naam is Cor van der Laak en wel hierom.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Cor van der Laak schreef: Met irrationaliteit bedoel ik zaken die niet- of moeilijk verenigbaar zijn met het "gezonde verstand". In deze context bedoel ik er vooral mee: het vermogen tot het maken van een juist onderscheid tussen datgene wat als "waar" en dat wat redelijkerwijs als fantasie of mythisch kan worden beschouwd. Creationisme vind ik daarvan een goed voorbeeld.
Gedeeltelijk eens met deze stelling en wel hierom. Irrationele zaken blijken goed verenigbaar te zijn met "gezond" verstand. Neem de opstanding van Jezus. Mensen met gezond verstand geloven in dit puur irrationeel gegeven. Hoe het vermogen tot maken van onderscheid ("waar" versus mythe) vertroebeld is kun je niet eens aan ongezond verstand toeschrijven. Voor deze mensen IS de opstanding rationeel, waar en een feitelijk gegeven.
Iets is "beschadigd" in dit verstand en dit staat bekend onder de term: Cognitieve dissonantie.
Vandaar dat begrippen als rationeel, feiten, kennis etc. heel nauwkeurig omschreven moeten worden. Geloof onttrekt zich nl. heel makkelijk aan deze begrippen. "Daarom heet het ook een geloof" Geloof behoeft geen rationalisatie (want DAN ga je de mist in!)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Cor van der Laak schreef: Antwoord vraag 1:

Een eenduidige definitie van dit begrip is er denk ik niet, maar ik versta eronder: het vermogen tot het opdoen en toepassen van kennis. Het vermogen tot het denken in abstracties, het leggen van relaties en de mate van creativiteit in het bedenken van oplossingen voor (complexe) problemen.
Ik ga bijna helemaal met je mee.
Het vermogen om kennis op te doen is bij een intelligent minder bedeelde persoon soms buitengewoon.

De meeste definities van intelligentie zijn omschrijvingen, daardoor vaak heel verschillend van aard met als voornaamste kenmerk, dat ieder zijn specifieke aandachtspunt in die omschrijving legt
Het belangrijkste bij al die definities is dat je niet het onderscheid moet vergeten tussen intelligentie en kennis.
Dat wordt te vaak verweven.
Een ander belangrijk verschil is de mogelijkheid om veel kennis op te nemen, dus een goed geheugen te hebben, en de mogelijkheid er iets mee te doen.
Ik heb ooit iemand gekend met een fotografisch geheugen, maar geen enkele mogelijkheid om logische verbanden te leggen. Ik kwam daar achter, nadat ik een half uur had zitten te luisteren en een simpele vraag stelde over wat hij had verteld, die hij niet wist te beantwoorden.

Of deze kennis rationeel tot ons gekomen is of emotioneel, of de bron van de kennis een juiste was of niet waardoor onze kennis meer of minder waar is, doet op zich niet ter zake.

"Intelligentie is het vermogen om gegevens, verkregen gedurende een periode van je leven te combineren en te gebruiken met een bepaald doel."

Die gegevens kunnen dus rationeel tot je gekomen zijn of emotioneel, waardoor ook de aard van die kennis dezelfde eigenschappen heeft.
Ook kan het doel zeer gedifferentieerd zijn.

Bij intelligent omgaan met kennis gaat het dus om het kunnen inpassen ervan in een bepaalde probleemstelling om een doel te kunnen bereiken en niet om een algemeen aanvaarde waarheid.
Die doelen kunnen heel verschillend zijn, afhankelijk van de soort en de aard van de gemeenschap en tijd dat men leeft.
Dat je het meest bereikt en het verst komt bij het aansluiten binnen een gemeenschap, als je de kennis, de normen en de waarden van die gemeenschap aanvaardt en daar vanuit gaat, is duidelijk.

Het is dan vaak een kwestie van rationele en emotionele intelligentie, die het je mogelijk maakt dat te bereiken.
Op het moment dat uitgegaan wordt van verschillende soorten en hoeveelheden kennis wordt het dus extra moeilijk en zal het meer intelligentie vereisen om alsnog aan te sluiten.
Grote rationele kennis en weinig emotionele intelligentie zal extra problemen geven.

Ik denk dat hier ook de kern ligt van de problemen bij de intelligente, maar voor de ongelovige en meer skeptisch denkende mensen, irrationele gelovige.
Afhankelijk van zijn eigen doelstelling zal hij die intelligentie gaan gebruiken om te komen tot een oplossing van zijn probleem.
Vanaf dat moment is hij in zijn eigen denken dus niet irrationeel. Hij gebruikt slechts, voor de ongelovige, foutieve brongegevens.
Ik denk dat het evident is, dat ook het hebben en het ontwikkelen van een probleem en dan de ogen sluiten voor kennis die dat probleem zal vergroten, hoort bij de oplossingen die een mens kan aandragen.
Het opzetten van oogkleppen is dus niet zozeer een kenmerk van veel of weinig verstand, maar soms ook een enig redmiddel van een intelligent persoon, die zich geplaatst ziet voor een, voor hem op dat moment, onmogelijke situatie.
Met irrationaliteit bedoel ik zaken die niet- of moeilijk verenigbaar zijn met het "gezonde verstand". In deze context bedoel ik er vooral mee: het vermogen tot het maken van een juist onderscheid tussen datgene wat als "waar" en dat wat redelijkerwijs als fantasie of mythisch kan worden beschouwd. Creationisme vind ik daarvan een goed voorbeeld.
Mi. gaat het hier niet zozeer om de mogelijkheid, maar meer om "de wenselijkheid" met het oog op het doel wat men heeft.
Zie voorgaande motivatie.
Dikkemick omschrijft het mi. hier ook goed.
dikkemick schreef: Hoe het vermogen tot maken van onderscheid ("waar" versus mythe) vertroebeld is kun je niet eens aan ongezond verstand toeschrijven. Voor deze mensen IS de opstanding rationeel, waar en een feitelijk gegeven.
Of dit ook allemaal aan de basis ligt van het geloof in fantasierijke dingen, geloof ik niet zozeer.
Wel is uit de culturele geschiedenis bekend dat mensen, in moeilijke omstandigheden levend, zich vaak moeilijk alleen binnen de ratio kunnen redden. Die is dan vaak te afstotend voor hen.
Eerder gaat men zich dan bezig houden met fantasierijke onderwerpen.

Zie de afwisselende perioden gedurende eeuwen in de kunst van ratio en minimalisme met perioden van romantiek en fantasie.
Die duren vaak een generatie of volwassen mensenleven lang.
Met intelligentie heeft dat weinig of niets te maken.
Die zal dat alleen versterken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ook intelligente mensen lezen graag Harry Potter. Er is behoefte aan magie in de meeste mensen. Iedereen wil graag geloven dat er meer is dan alleen het biologische bestaan. Ik beschouw mijzelf als tamelijk rationeel, maar toch als ik bijv. in een showroom van de autodealer zou staan en ik zie twee identieke auto's, dan kijk ik naar de kentekenplaten. Als de letter-cijfercombinatie bij mij iets oproept omdat het bijvoorbeeld mijn initialen zouden zijn of mijn geboortedatum, dan zal ik een voorkeur hebben. Ik weet dan wel dat dit irrationeel is, toch bepaalt het mede mijn keuze. Het wordt pas gevaarlijk als je echt denkt dat er een hogere macht is die jou sturing geeft om die specifieke auto te kopen. Dat soort gevoelens wordt overigens door reclames volledig uitgebuit.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

De aanname dat intelligentie en rationaliteit altijd met elkaar te maken hebben klopt niet.
Men kan volkomen rationeel denken, maar dat betekent nog niet intelligentie.
Andersom kan een intelligent persoon volkomen irrationeel denken, omdat daar soms andere aspecten bij komen kijken.
Zaken al gevoel, emotie, herinnering, verleden, het kan allemaal meespelen.
Iemand die van baby af aan is opgevoed met het geloof, zal daarvan altijd zaken mee nemen.
Ook al gelooft hij zelf niet meer.
En die zaken neemt men mee in beslissingen, bewust of onbewust.
Zo kan een wetenschapper dus de meest ingewikkelde zaken perfect uitleggen, en afsluiten met 'dat heet God toch maar mooi gedaan”.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Wat als irrationeel wordt beschouwd hangt ook af van het kader, waarin wij denken. Een letterlijk voorbeeld zijn de irrationele getallen, zoals wortel(2). Voor ons is er niets irrationeels aan zo'n getal, hoewel ze nog steeds zo genoemd worden. Dat komt omdat de oude Griekse wiskundigen, die toch echt niet op hun achterhoofd gevallen waren meenden dat elk getal te schrijven is als breuk van twee gehele getallen. De ontdekking dat wortel(2) niet de verhouding is van twee hele getallen was een enorme schok in die dagen en men heeft zelfs een tijdlang geprobeerd om deze ontdekking te verzwijgen. Een klassiek voorbeeld van het vasthouden aan een idee tegen beter weten in.

Later kwamen er zelfs imaginaire getallen bij, zoals wortel (-1). Zeggen dat wortel (-1) niet bestaat komt voort uit de gedachte, dat alle getallen op één lijn liggen. Dus letterlijk eendimensionaal denken.
Wezens, die in een een eendimensionale ruimte leven, een telefoondraad b.v. zullen heel verbaasd opkijken, als ze hun buurman opeens 'aan de andere kant' zien en denken, dat er een wonder gebeurd is. Voor wezens, die over twee of zelfs drie dimensies beschikken is zo'n wonder verklaarbaar en dus geen wonder meer.

Zo heeft intelligentie en irrationaliteit ook te maken de vraag in hoeverre wij out-of-the-box kunnen denken.

Misschien is het wel heel intelligent om je als mens bewust te zijn van je eigen beperktheid. Wij denken in drie dimensies, maar misschien zijn er wel meer.

Zeg niet te gauw: 'Dat kan niet'. Dat zou wel eens meer uit onze beperktheid kunnen voortkomen, dan uit rationeel denken.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De wetenschap heeft al langer voorgesteld dat vanwege de M theorie het universum uit 10 dimensies zou bestaan, met daarnaast nog tijd. In jouw voorbeeld heb je het over wezens in een één of twee dimensionele wereld. Dat is fusiek al niet mogelijk, omdat ze geen massa zouden kunnen hebben à la Flatworld, maar een puur theoretische voorstelling die in de gedachte kan bestaan, maar geen realiteit kan hebben. Hetzelfde met Imaginaire getallen. Zolang je die aan het eind van de rit maar weer uit de vergelijking haalt, kun je er reële dingen mee berekenen, zoals de afstand tot vliegtuigen m.b.v. radar. Binnen denkkaders kan dus echt alles. Wiskundigen bedenken met gemak een irrationele wereld met 30 dimensies.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

http://www.skepsis.nl/hvde.html" onclick="window.open(this.href);return false; Misschien aardig om weer eens te lezen in het kader van dit topic .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: Misschien is het wel heel intelligent om je als mens bewust te zijn van je eigen beperktheid. Wij denken in drie dimensies, maar misschien zijn er wel meer.
Zeg niet te gauw: 'Dat kan niet'. Dat zou wel eens meer uit onze beperktheid kunnen voortkomen, dan uit rationeel denken.
Misschien. Best mogelijk.
Misschien ook niet. Best mogelijk van niet.

Anders wordt het weer bij mensen die beweren een dimensie te kunnen duiden, maar daar vervolgens geen enkel bewijs voor kunnen leveren.
Dan is het geen mogelijk voorbeeld intelligentie, maar een duidelijk voorbeeld van fantasie en irrationaliteit.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Precies rationaliteit verwijst naar rede en rede herft te maken met de bewijsbaarheid van oorzaak en gevolg.
Het is dus irrationeel om te geloven omdat het juist de bedoeling van geloof is om dat buiten spel te zetten en door rationalisering te immniseren.
Dat is wat de meeste gelovigen ook doen als ze hun geloofdenken te verantwoorden . Rationaliseren van irrationaliteit. En intelligentie kan daar bij helpen, het is geen voorwaarde voor tationaliteit, het is een eigenwchap die ingezet kan worden zelf bij irrationaliteit. Net zo goed als jemet je benen iemand een yrap tussen de ballen kan geven,masr ook hard kan lopen en een dansje kunt maken.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HankS schreef:http://www.skepsis.nl/hvde.html Misschien aardig om weer eens te lezen in het kader van dit topic .
Het is een lang stuk om te lezen.
Iets wat we allemaal wel stukje bij beetje hier en daar kunnen lezen.

De conclusie mag duidelijk zijn.
Prof. em. dr. H. Van den Enden schreef:
Zei dus:
Maar de beginvragen die te maken hebben met de existentiële ervaring blijven overeind: die ziekte, de dood, de onrechtvaardigheid, die willekeur in het lot van goeden en slechten, enzovoort, dat blijft ongewijzigd als probleem voortbestaan in de menselijke existentie.

We kunnen zeggen dat er fundamenteel twee menstypen zijn. De verpletterende miljardenmeerderheid die de ondraaglijkheid van het bestaan inderdaad ondraaglijk vindt en dus behoefte heeft aan die projecties, en een kleine minderheid van rationele wezens die er in slaagt die ondraaglijkheid te laten voor wat ze is en binnen die ondraaglijkheid voor zichzelf en de medemensen toch iets aan subjectieve, tijdelijke, voorlopige zinvolheid te realiseren.

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef: Zo heeft intelligentie en irrationaliteit ook te maken de vraag in hoeverre wij out-of-the-box kunnen denken.
Wat bedoel je hiermee in dit verband?
Voor gelovigen is dit in-the-box.
Voor niet gelovigen betekent "out of the box denken" een manier van denken die niet eigen is aan de goegemeenschap, maar nog altijd niet dat je je door fantasievolle maar onzekere mogelijkheden laat leiden.

Misschien is het wel heel intelligent om je als mens bewust te zijn van je eigen beperktheid. Wij denken in drie dimensies, maar misschien zijn er wel meer.

Lijkt me duidelijk.
Maar betekent het dan, dat je je leven erdoor moet laten leiden?
Door een mogelijkheid dat er iets is, waarvan je met geen mogelijkheid kunt weten hoe dat ingevuld kan worden?

Ik zou niet weten hoe ik dat in mijn leven zou moeten inpassen, anders dan het in mijn achterhoofd houden.
Zelfs nieuwsgierigheid ernaar heeft geen zin, je zegt het al, juist vanwege onze beperktheid.
En dat is rationeel bedacht. :wink:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Cor van der Laak schreef: Stuk voor stuk zaken die mij volslagen absurd en irrationeel voorkomen. Je zou verwachten dat slechts een handjevol malloten dergelijke ideeën onderschrijven maar die conclusie is veel te kort door de bocht. Het creationisme (en het daar aan verwante ID) heeft aanhangers onder wetenschappers, academici en andere hoogopgeleiden. Kennelijk staat het menselijk brein dat over enige of zelfs hoge intelligentie beschikt, het hebben van dit soort volslagen irrationele denkbeelden toe.

Al geruime tijd vraag ik mij af wat daarvoor een verklaring zou kunnen zijn?
Wel intelligentie (en het van jezelf weten) kan een nadeel zijn om irrationele gedachten achter je te laten. Er bestaat een tendens om als volgt te denken:
  • Ik geloof A.
  • Ik ben slim.
  • Omdat ik slim ben, is wat ik geloof juist/redelijk.
  • A is dus correct/een redelijke aanname.
Niemand doet dat natuurlijk zo openlijk maar onderhuids kan iets dergelijks vaak meespelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Cor van der Laak

Bericht door Cor van der Laak »

Ik moet de links uit de vorige posts nog lezen dus mogelijk dat daarin al het antwoord wordt gegeven op wat ik hier bedoel te zeggen. Maar desalniettemin...

Wat ik ten diepste niet begrijp is dat mensen, die (onder meer) blijkens hun opleiding toch over enige intelligentie zouden moeten beschikken, kennelijk ontvankelijk zijn voor zeer onwaarschijnlijke en falsifieerbare theorieën. Ik heb al het voorbeeld van het creationisme genoemd - een opvatting die met name in orthodox-christelijke kringen waar de Bijbel letterlijk wordt geïnterpreteerd, nog steeds heel sterk heerst. Een ander voorbeeld betreft de ontkenning van de holocaust. Een theorie die (ook) aanhangers heeft onder hoogopgeleiden. Wetenschappers en academici.

Nogmaals: ik ben geen psycholoog maar kennelijk is de overtuiging sterker dan het gezonde verstand en kan de laatste worden ingezet om de overtuiging bij te staan in zijn "onderbouwing". Ik ben geen complotdenker maar ik vind het verontrustend te zien hoe met name in de VS creationistische groeperingen, goed georganiseerd en financieel gesteund, retorisch getraind worden. En hoe men in een niet aflatende stroom publicaties fulmineert tegen (met name) Darwins' evolutietheorie. Wie niet goed thuis is in de materie ((micro)biologie, geologie) kan overweldigd worden door de schijnbare kracht van deze "argumenten" en op de gedachte worden gebracht dat er mogelijk enige waarheid schuilt in hetgeen men beweert. Daarvoor waarschuwt onder meer Richard Dawkins en ik denk dat hij daarin gelijk heeft.
Mijn naam is Cor van der Laak en wel hierom.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Mariakat schreef:
Karssenberg schreef: Zo heeft intelligentie en irrationaliteit ook te maken de vraag in hoeverre wij out-of-the-box kunnen denken.
Wat bedoel je hiermee in dit verband?
Voor gelovigen is dit in-the-box.
Voor niet gelovigen betekent "out of the box denken" een manier van denken die niet eigen is aan de goegemeenschap, maar nog altijd niet dat je je door fantasievolle maar onzekere mogelijkheden laat leiden.
Met de box bedoel ik in dit verband, dat wat we kunnen zien, horen, waarnemen. Het tastbare dus.
Maar, of je nou gelovig bent of niet, je kunt je er ook van bewust zijn, dat er meer is. Een mens heeft niet alleen een lichaam, maar ook een geest, waardoor zij kan liefhebben, blij zijn, verdrietig zijn, iets aanvoelen zonder meteen een rationele verklaring te kunnen geven enz.

Lijkt me duidelijk.
Maar betekent het dan, dat je je leven erdoor moet laten leiden?
Nou, niemand zegt dat je je leven erdoor MOET laten leiden. Maar degenen, die zich wel laten leiden door de gedachte, dat er 'meer' is worden er in het algemeen niet ongelukkig van en in het dagelijks leven ook niet irrationeel of onbetrouwbaar Je kunt het volste vertrouwen hebben in b.v. een arts zonder te hoeven weten of zij gelooft in een hogere macht.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Plaats reactie