Gepensioneerden zijn wederom de klos

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Gepensioneerden zijn wederom de klos

Bericht door Fish »

Gelukkig, het is mij toegestaan om te mopperen. :wink:
Meer dan 5 procent verlaging in één jaar, zoals bij sommige fondsen dit jaar is gebeurd, is inderdaad wat gortig.
Het was bij mij 7% met de mededeling dat in het najaar er waarschijnlijk een tweede korting aanzit
te komen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Transcriptie van Zembla over het verdwenen pensioengeld
http://typo3.vara.nl/Het-verdwenen-pens ... 661.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ja, de ouderen worden weer teruggeworpen in de armoede van 10 jaar geleden.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Artikels waarin men generaties tegen mekaar opzet zijn op zijn minst tendentieus te noemen.
90% vd gepensioneerden heeft gewoon gewerkt, gespaard, huisje afbetaald, hun kinderen zoveel mogelijk kansen gegeven,...
dat veel kinderen tot hun 30e kunnen studeren, min 2x op vakantie kunnen gaan, elk jaar een nieuwe iphone kunnen aanschaffen hebben ze aan de oudere generatie te danken.

de oudjes verantwoordelijk stellen omdat men hen in pensioenfondsen gedwongen heeft waarna de beheerders vd fondsen zijn beginnen speculeren is gewoon te kort door de bocht.
een gepensioneerde van 80 kan zijn inkomen niet meer substantieel vergroten en als je dan over 5 à 10% spreekt dan is dat gewoon te veel.

en de staat heeft nu eenmaal een verantwoordelijkheid tav de zwaksten in de maatschappij (ziek, oud, jong, gehandicapt,...). een beurscrash ontslaat de maatschappij niet van deze verantwoordelijkheid en diegenen die welvaart creëeren zijn nu eenmaal niet de peuters of de 75jarigen maar de dertigers.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het was bij mij 7% met de mededeling dat in het najaar er waarschijnlijk een tweede korting aanzit
te komen.
Vergeet niet dat de korting geldig is voor iedereen, dus ook voor de mensen die nu pensioenpremie betalen.
dat veel kinderen tot hun 30e kunnen studeren, min 2x op vakantie kunnen gaan, elk jaar een nieuwe iphone kunnen aanschaffen hebben ze aan de oudere generatie te danken.
Ik ken gepensioneerden die 2x per jaar op vakantie gaan (verre reizen), 2 laptops hebben, een Notebook, een Tablet, dure camera- en videoapparatuur, en net zo goed een dure Smartphone hebben, etc. Welkom in de maatschappij. Dat is geen verdienste hoor van de oudere generatie. In elke generatie heb je mensen die hard werken, die de kantjes er vanaf lopen, en politici die foute beslissingen nemen.

Toen begin jaren 80 het kabinet desastreuze beslissingen nam t.a.v. het Pensioenstelsel, toen had de burger op de barricades moeten gaan staan. De kranten stonden er vol van, dus het was algemeen bekend. Dan kun je nu niet zeggen van 'handen af van mijn pensioen' en 'o ja, wil je als jongere mijn pensioengat blijven opvullen'. De afgelopen decennia is de verwachting van de gepensioneerde geweest 'op dat geld heb ik recht'. Terwijl er aangaande pensioenopbouw, levensverwachting en vergrijzing veel is veranderd. Dat er tussentijds niet is ingegrepen door het kabinet is mooi meegenomen, maar nu is de situatie onhoudbaar: Je denkt toch niet echt dat als ik over 30 jaar met pensioen ga, dat dan 1 werkende het pensioengeld kan opbrengen voor 2 gepensioneerden? Tel daarbij de kosten voor de zorg maar op... Daarnaast mag ik 50 jaar lang premie betalen, waarvan ik met een gedeelte het pensioengat moet vullen van gepensioneerden. Wie van de gepensioneerden zou nu t/m zijn 71ste full time willen werken? Geen vrijwilligerswerk, maar keihard meedraaien in bijvoorbeeld het bedrijfsleven?

Dat jongeren nu kunnen genieten van het leven is de maatschappij, is te danken aan onze welvaart, is te danken aan het gas in Slochteren, is te danken aan de enorme stijging van de prijzen van de huizen waarbij de overwaarde in de eigen zakken terecht is gekomen. Dat is niet erg, maar welk vermogen bezit nu de gemiddelde 30-er en 40-er? Dat is over het algemeen een negatief vermogen.
Sparen moet maar heeft nauwelijks zin (als het al kan) omdat de inflatie hoger is dan de rente.

Het kabinet en de pensioenfondsen hebben de afgelopen decennia een desastreus beleid gevoerd. Daar gaat iedereen aan meebetalen, jong en oud.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik las vandaag in de krant: In het najaar 2008, aan het begin van de crisis, bedroeg het gezamelijk vermogen van onze pensioenfondsen 800 miljard euro, ca 1.2 X ons BBP.
Vijf crisis jaren verder, september 2013 kon Klaas Knot, ceo van de Nederlandse Bank, ons melden dat de pensioenfondsen nu over een vermogen van ongeveer 1300 miljard euro beschikken. Bijna twee keer ons BBP.

Als er de afgelopen jaren niet gekort en volledig geïndexeerd was, zou dat op die 1300 miljard hooguit 1,5 % van het totaal bedrag hebben gescheeld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish schreef:Ik las vandaag in de krant: In het najaar 2008, aan het begin van de crisis, bedroeg het gezamelijk vermogen van onze pensioenfondsen 800 miljard euro, ca 1.2 X ons BBP.
Vijf crisis jaren verder, september 2013 kon Klaas Knot, ceo van de Nederlandse Bank, ons melden dat de pensioenfondsen nu over een vermogen van ongeveer 1300 miljard euro beschikken. Bijna twee keer ons BBP.

Als er de afgelopen jaren niet gekort en volledig geïndexeerd was, zou dat op die 1300 miljard hooguit 1,5 % van het totaal bedrag hebben gescheeld.
Het bedrag is het probleem niet. Het probleem is de lage stand van de rente:
In 2009 was de rentestand (1 jaar vast) 1,6%, 1,6% van 800 milljard = 12,8 miljard
In 2014 is de rentestand (1 jaar vast) 0,54%, 0,54% van 1300 miljard = 7,2 miljard

De reserves zijn dus fors gestegen, maar de pensioenen die er van kunnen worden betaald zijn fors gedaald. Met 500 miljard meer hebben we toch 5 miljard per jaar minder te besteden!
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dank voor de uitleg Peter.

Als dus de rentes weer stijgen, zeg naar 2.1 % zeg over een jaar of vijf, zwemmen de pensioenfondsen opeens in het geld?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fish schreef:Dank voor de uitleg Peter.

Als dus de rentes weer stijgen, zeg naar 2.1 % zeg over een jaar of vijf, zwemmen de pensioenfondsen opeens in het geld?
dat is juist
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

In de tijd dat je voor een hypotheek 10% en meer moest betalen verlaagde mijn pensioenfonds TNO 1x de premie en legde zelf het verschil bij waardoor je kapitaal niet mee omlaag ging.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1 Voordeel als gepensioneerden de klos zijn. We worden steeds ouder naarmate we de klos worden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als de huidige trends doorzetten, zijn het niet de huidige gepensioneerden die de klos zijn, maar de toekomstige niet gepensioneerden die dan diezelfde leeftijd hebben. Dus de huidige jongeren, die twee jaar of nog later met pensioen mogen, en dan een nog veel lager pensioen zullen genieten waarvoor ze veel meer betaald hebben.

Bedenk dat we allemaal jong zijn geweest en allemaal ouder zullen worden. . .
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:1 Voordeel als gepensioneerden de klos zijn. We worden steeds ouder naarmate we de klos worden!
Dat is nog maar de vraag. Als je straks je zorg en/of eten en/of onderhoud niet kunt betalen ben je zeker de klos.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie