200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door dikkemick »

Joris schreef:
Christendom een bijgeloof? Hoe denigrerend!

Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens? Wat dus ook betekent dat je iemand in zijn of haar waarde laat, wat automatisch inhoud dat je iemands overtuigingen accepteert en respecteert. Zo simpel is het. Al vind je iemand overtuiging nog zo belachelijk, als je respect heb voor je medemens laat je diegene ook in zijn waarde wat betreft diens overtuigingen.
Respect voor mensen heb ik. Respect voor waanideeën heb ik niet.
Respect voor mensen heb ik. Respect voor aanslagen gebaseerd op waanideeën heb ik niet. Maar misschien moet ik wel respect hebben voor de enorme overtuiging die deze mensen hebben. Ze zijn immers bereid te sterven voor hun ideaal!
Daar zou je bijna wel respect voor op moeten brengen.
Maar dat lukt me niet. En zo lukt het mij ook niet respect op te brengen voor de gedachten dan de aarde 6000 jaar oud is, of dat de mens afstamt van Adam en Eva, of dat de ET een grote georganiseerde hoax zou zijn. Dat bewust negeren van je gezonde verstand, daar kan ik geen respect voor opbrengen!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Joris schreef:Je noemt mijn geloof een fantasie wat allang is weerlegt.
Is dat weerlegd? Hoe dan?
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

iznogoodh schreef:
Joris schreef:Je noemt mijn geloof een fantasie wat allang is weerlegt.
Is dat weerlegd? Hoe dan?
Dat vroeg ik me ook af .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Joris schreef: Christendom een bijgeloof? Hoe denigrerend!
Het is een geloof dat vol is met tegenstrijdigheden en complete nonsens.
Het verhaal van Adam en Eva en de erfzonde die alle generaties na Adam en Eva heeft verdoemd is ridicuul.
Maar goed, als er nu wel op mijn schrijven wordt gereageerd door jou wil ik daar wel verder over doorgaan.
Joris schreef: Wat is er zo moeilijk om respect te hebben voor je medemens? Wat dus ook betekent dat je iemand in zijn of haar waarde laat, wat automatisch inhoud dat je iemands overtuigingen accepteert en respecteert. Zo simpel is het. Al vind je iemand overtuiging nog zo belachelijk, als je respect heb voor je medemens laat je diegene ook in zijn waarde wat betreft diens overtuigingen.
Je voelt je persoonlijk aangevallen als iemand kritiek uit naar jouw geloof. Jij identificeert je met jouw geloof en dat is jouw fout. Net als dat een moslim boos kan worden als de profeet Mohammed wordt bespot.

Als mensen zich identificeren met hun geloof, met hun ideeën en zich aangevallen voelen als het geloof wordt aangevallen is er iets mis. Want dan hebben we het over heilige huisjes waarvoor respect moet worden betracht. Daardoor is het onmogelijk om ze kritisch tegen het licht te houden.

En een kritische blik en zonodig aanpassing is noodzakelijk. Want de evolutie op ander gebied schrijdt wel voort, zoals die van moderne massavernietigingswapens. En dat soort wapens samen met een infantiel primitief geloof is een dodelijke combinatie.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Joris schreef:Waarom is er op dit forum zo'n hekel aan het christendom? Omdat het misschien het enige geloof is met kleur? Het maakt statements. Jezus zei; 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven.' Dat is nogal een claim. Het christendom heeft iets te vertellen over de wereld, zegt dat God de enige ware God is, dat er boven Hem niets is, en dat al die andere goden nep en verachtelijk zijn. Dat is nogal een statement.
Inderdaad. Ach. Mosterd na de maaltijd waarschijnlijk, maar laat ik kort samenvatten waarom gelovig gedachtegoed intellectueel verwerpelijk is:

1. Exclusiviteit.

Waarbij aangetekend dat het christendom niet exclusief is in exclusiviteit. Onderling van mening verschillende monotheïsten vechten elkaar hierover de tent uit. Hindoeïsten zijn in de regel niet zo stellig. Vandaar dat er in India 'miljoenen goden' naast elkaar worden vereerd (Als uitgesproken atheïst ben je je leven daar echter niet zeker en dat geldt voor het merendeel van deze aardkloot, want ongeacht legio religieuze meningsverschillen vinden gelovigen aller gezindten elkaar in hun afkeer van goddelozen. Gedogen van andermans religie is tot daar aan toe, maar het moet niet gekker worden natuurlijk. Op godslastering staat in menige staat tot op de dag van vandaag de doodstraf).
Jezus zei ik ben de weg, de waarheid en het leven. Het christendom verteld je wat fout is en goed is.
2. Waarheidsclaim.

Het heet geloof te zijn, maar is de facto een excuus voor het onwrikbaar uitgaan van een bepaalde conclusie, zonder daarbij de intellectuele verplichting te voelen voor het rechtvaardigen daarvan.
Een op dergelijke manier verkregen schijnzekerheid van gelijk is niet rationeel te verdedigen, resulterende in ofwel het negeren van andere denkbeelden, danwel het de kop indrukken ervan.
Gedogen versus uitroeien. De geschiedenis staat er bol van.

Retorische vraag: Hoe komt het dat Europa overwegend christelijk is en het Midden-Oosten islamitisch?

3. Kennis.

Het aannemen van bijvoorbeeld de graviteitstheorie kent geen demografische grenzen.
De evolutietheorie al wat meer, maar het laat zich raden waarom dat zo is.
Kennis is de aanduiding die we gebruiken voor terdege onderbouwde denkbeelden.
Het gelijk is aan de kant van degene die een denkbeeld aannemelijk kan maken.
Dat doe je o.a. aan de hand van experiment en logica.
Neem nu de rechtspraak. Indien in alle redelijkheid bewezen mag worden geacht dat iemand fraude heeft gepleegd,
dan wordt hij hierop veroordeeld. De officier van justitie krijgt gelijk.

4. Respect voor denkbeelden.

Kennis wordt in de regel gerespecteerd. Andermans geloof wordt in de regel gedoogd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Zoals al eerder is aangegeven, ik respecteer de mens, en niet de gedachtenkronkels waarin ze zijn opgevoed of in geloven. Zo moeilijk is dat toch niet?
Dit heb ik zelf ook eerder aangegeven. Dus voor mij niet moeilijk nee.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

het begrip respect wordt door gelovigen op dezelfde manier misbruikt als de bendes in de VS , respect betekent daar kom je niet op mijn grondgebied dan kom ik niet op de jouwe . Met de oorspronkelijke betekenis van het woord heeft dat niets meer van doen .
Het is de primitieve claim die ook als alibi terug te vinden is in NOMA, menen dat er geen overlappende kennisgebieden zijn tussen wetenschap en geloof, eat natuurlijk kul is omdat geloof helemaal geen kennisgebied is, gelovigen gedragen zich alleen maar net alsof .
En het respect dat we zouden moeten hebben gaat dus eigenlijk over een poging om het eigen gedachtegoed te immuniseren tegen kritiek, nog breder uitgemeten en op hoge poten verkondigt op een plek zoals dit forum waar juist kritiek en scepsis is naar alles wat mensen aannemen als waarheid.

Ik heb juist respect voor gelovigen in de "gang" betekenis, ik blijf op mijn eigen terrein . Ik ga niet het " atheisme " ( wat dat dan ook mag zijn, want dat maakt ook deel uit van dezelfde strategie)? verkondigen op christelijke fora, ik weet toch dat ik al in de clinch lig nog voordatvik iets geschreven heb.
Dus in die gehanteerde betekenis is Zjoris zelf degene die respectloos is , blijf weg als je er niet tegen kan dat jouw geloof behandelt wordt als ieder andere mening of overtuiging . Er is niets bijzonder aan het christendom en het is alleen maar de waarheid omdat jij vindt dat het dat moet zijn omdat jxanders niet meer overtuigd kunt zijn van je overtuiging .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Wil je respect voor het dogma wat je verdedigd Joris, dan raad ik je aan het voor je te houden en verre van mensen die er niet om vragen, in je huiskamer dus.
Wat een emotie zit hier achter! Heftig! Kan jij dan ook even diegene oproepen die met een freethinker logo op de facebookpagina van de evangelische omroep cynisch en bijtende posts plaats over hoe belachelijk het christelijk geloof toch wel niet is?
Op die manier kwam ik namelijk in aanraking met jullie site.

Dus jij mag wel je eigen huiskamer uitkomen en de wereld ingooien hoe verschrikkelijk het geloof is, en ik mag dan niet vertellen hoe goed ik het geloof vind?
Dat is krom. Wil je dat zaken zoals het geloof niet plaatsvind in het openbare leven, doe dat zelf dan ook niet, en hou je hardvochtige emoties omtrent het geloof thuis. In de huiskamer. Als je wel je huiskamer uitkomt en je gaat bemoeien met andermans geloof, dan lok je een debat uit, dan niet gaan mopperen dat er mensen komen die hun geloof dan komen verdedigen.
Waar komt jullie inmense arrogantie vandaan om respect op te eisen voor een verdorven dogma wat mensen degenereerd tot wezenloze zombies die niet meer in staat zijn voor zichzelf te denken en hun geweten verkwanseld hebben?!
En dan mensen die afstand nemen van dergelijk bijgeloof en ieder ander bijgeloof beschuldigen van respectloosheid!
Blijkbaar kan jij je totaal niet inleven dat het christelijk geloof voor mensen ontzettend waardevol is. Als je dat wel zou doen zou je begrijpen dat je toon respectloos is. Het is arrogant dat jij denkt dat je in het openbare leven dit geloof maar mag beschimpen, daarmee respecteer je niet de mens die daar achter zit. Blijkbaar heb je zo'n grote afkeer van het christelijk geloof gekregen,dat het je blijkbaar niet meer lukt om de mens daarachter te respecteren. Doe je dit wel, dan pas je je toon aan tegen de gelovigen waar je tegen praat. Uit respect voor de mens, niet voor diens geloof.

Jullie voelen je beledigd door de inhoud van mijn geloof (exclusiviteitsclaim en alles) en blijkbaar zien jullie niet meer dat k wel zo respectvol mogelijk met jullie wil omgaan. En daar zit voor mij respect. Je mag mijn geloof belachelijk, ridicuul, een sprookje, en weet ik wat vinden, maar omdat je respect hebt voor de mens erachter, uit je dit niet zo. Laat je iemand in zijn waarde. Zo ga ik met respect om.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Joris schreef:
Zoals al eerder is aangegeven, ik respecteer de mens, en niet de gedachtenkronkels waarin ze zijn opgevoed of in geloven. Zo moeilijk is dat toch niet?
Dit heb ik zelf ook eerder aangegeven. Dus voor mij niet moeilijk nee.
Je bent aan het quote- delven . Heb je de rest ook begrepen, dat jouw idee van respect niets met respect te maken heeft ?
Blijkbaar is het toch moeilijker dan jij nu beweert, anders zou je kritiek op jouw overtuiging niet denigrerend vinden, of loop je maar wat te roepen omdat je dat nu eenmaal hoort te doen .
In het Engels zouden ze zeggen " practice what you preach " Je zegt het een en doet vervolgens iets anders en dat is overduidelijk voor iedereen hier behalve blijkbaar voor jouzelf .
Wat kom je nu eigenlijk doen op ons terrein ? ( zie vorige reactie van mij )
Mogen we niet aan jouw overtuiging komen, kom dan ook niet aan de onze, want dat was hoe jij hier op hoge poten binnenkwam .
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

@joris Zou je de moeite willen nemen om te begrijpen dat we in een vrij land leven en te snappen wat het concept internet inhoudt .
En dat wanneer je zoals de EO op facebook gaat dat je dan meningen van iedereen kunt verwachten ? van respect zoals jij uitlegt is er geen sprake want er is geen geclaimd territorium mogelijk.
Bovendien ken ik jou niet dus ik ken ook niet de mens achter jouw schrijfsels, daarbij komt dit gezeur om respect meerdere keren langs en dat gezeur krijgt iedere keer dezelfde behandeling. Voor hetzelfde geld en dat is dus waarom wij geen respect hebben voor meningen zou je een en dezelfde persoon kunnen zijn, zo klinkt het inmiddels bij ook al .
We hebben het hiet over meningen die mensen uiten en dasr hoef je geen respect voor te hebben, ik zal nooit beweren dat ik voor jou geen respect hoef te hebben .
En dat geloof waardevol is voor jou, maakt het nog niet waardevol. Je klinkt precies als iemand die verslaafd is aan nicotine, weet je hoe waardevol dat is voor die verslaafden.
En was jij niet degene die beweerde dat andere religies zich bezighielden met demonische praktijken, je lult dus uit je nek als je beweert dat jij wel respectvol omgaat met de overtuigingen van anderen. En ook dit is een vorm van eclusiviteitsdenken.
Jij bent de laatste die het mag hebben over respect, want je bent zo hypocriet als maar zijn kan, aantoonbaar zelfs.
Laatst gewijzigd door HankS op 25 apr 2015 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

Jullie mogen op dit forum vinden wat jullie vinden en zeggen wat jullie zeggen. Als je echter in gesprek raakt met een christen kan je hem wel respecteren om zijn mens zijn, en de toon aanpassen. Uit respect voor de mens. Is dat zo raar? Ik heb hier in mijn eerste post op dit forum in gefaald, dat geef ik toe.
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

HankS schreef:@joris Zou je de moeite willen nemen om te begrijpen dat we in een vrij land leven en te snappen wat het conct internet inhoudt .
En dat wanneer je zoals de EO op facebook gast dat je dan meningen van iedereen kunt verwachten ? van tespect zoals jij uitlegt is er geen sprake want er is geen geclaimd territorium mogelijk.
Ik reageerde op Erik die stelt dat als ik respect wil over mijn dogma's dat ik die thuis moet houden. Ik gooi het balletje terug door te stellen dat freethinker zelf niet in de huiskamer blijft met diens overtuigingen. Ze gaan actief op pad.
En hij stelt dat als ik respect wil voor mijn eigen dogma's dat ik die verre van mensen moet houden die er niet om vragen. Mensen op de EO=pagina op facebook vragen ook niet om de mening van freethinker, dus beetje flauw zijn post.
Of betekent dit nu dat ik freethinker op de eo-pagina helemaal mag gaan afzeiken, want ja, respect hoef je niet te verwachten van mensen die niet vragen om iemand anders zijn geloof.
Laatst gewijzigd door Joris op 25 apr 2015 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

@ joris Ik respecteer je om je menszijn, maar dat is iets anders dan jouw overtuiging toch ? je bent toch geen mens omdat je meent christen te zijn ? Ik heb geen probleem met jouw menszijn, maar wel met je overtuiging.
Heb je het toch veel minder gesnapt dan jezelf meent.
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Joris
Forum fan

Bericht door Joris »

@hankS, van mij hoef je geen respect te hebben voor mijn geloof. Als je maar respect hebt voor wie ik ben als mens, en dat betekent dus ook dat je nadenkt over hoe je dingen tegen iemand zegt. toch?
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

@joris,

Jij kwam hier mee binnen
Zeggen jullie wel even de waarheid tegen Niek:

'Het is maar goed dat je sterft. In deze wereld draait het om de natuurlijke selectie, de zwakken sterven uit, de sterken overleven. Dus Niek, je verdient het om te sterven, sterf trouwens maar gauw, want je voegt niks toe aan deze wereld. Je zit de sterken alleen maar in de weg. Je hebt geen doel noch geen reden om te bestaan. Je kan je niet voortplanten, in je genetische code zit waarschijnlijk dezelfde ziekte die je nu zelf hebt, dat moet je niet willen overdragen op andere soortgenoten. Dus ga nou maar gewoon dood, kunnen wij verder met evolueren tot een sterker ras.'
Dat is een compleet verdraaide voorstelling van zaken en de respecttroef werd uitgespeeld omdat er al langer met dit spel gespeeld wordt. Het was te voorspellen dat jij met respect op de proppen zou komen omdat dat het clichee is waarmee jij jouw overtuiging denkt te kunnen vrijwaren van kritiek. De troef werd al ingezet voordat het spel gespeeld kon worden, alleen jij snapt niets van die hint en hebt geen idee wat jijzelf loopt te verkondigen tegen je eigen opmerkingen in .
Je loopt dus te zwatelen en dat gezwatel is inmiddels uit ervaring bekend . Het is kenmerkend voor gelovigen zoals jij, je hebt je helemaal ingedekt tegen de meningen van anderen, tenminste dat meen je, maar niet met steekhoudende argumenten maar met verontwaardiging.
Dit is een forum wasr je geacht wordt om je verontwaardiging of anderszins te onderbouwen met argumenten en die heb je blijkbaar niet .
en dus blijf je iets eisen dat jezelf ook niet kunt waarmaken.
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Plaats reactie