Jagang schreef:Het is ook zo dat mensen die zichzelf overschatten, gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.
Is dit de uitslag van een onderzoek, of eigen idee of ervaring?
(Zo denkt een meerderheid onder studenten dat ze tot de beste minderheid behoren)
Is dit zelfoverschatting?
Mijn vraag is dan:
Zijn deze studenten dan ook daadwerkelijk gelukkiger?
Het je een uitzondering voelen, op wat voor gebied da ook, kan evengoed een negatief effect hebben en kan gesublimeerd worden om het niet als negatief te zien, maar verhoogt zeker niet een geluksgevoel.
Het hebben van meer vaardigheden dan anderen kan ook één van de redenen zijn om dat te willen aantonen en om jezelf eisen te stellen.
Daarbij komt nog de algemene verwachting, die van jezelf en die van je omgeving.
http://www.dub.uu.nl/artikel/achtergron ... ukkig.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Een excellente studie, een topbaan en de vetste vakanties. Als alles mogelijk is, lijd je sneller aan keuzestress. Daarom pleit oud-UU’er Jeroen van Baar voor middelmatigheid."
Mijn ervaring is dat, als je je een uitzondering voelt, dat echt niet per definitie betekent, dat dit als positief ervaren wordt.
Eerder kan dit een eenzaamheidsgevoel vergroten.
Ik zelf ken meer gegevens in de loop van -tig jaren dat studenten het moeilijk hebben.
Velen haken af op persoonlijke omstandigheden.
Talloze onderzoeken verwijzen hiernaar.
De anekdotische gegevens toch maar niet vergeten, omdat ze zo legio zijn.
http://www.ru.nl/@744854/studenten-_eenzaam/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een van de aspecten hier beschreven, maar altijd al een zeer grote component.
Dit is al een oud gegeven.
Ikzelf kreeg op de introductie dag van de academie waar ik startte, de raad om toch vooral de sociale contacten via de studentenvereniging niet te vergeten, vooral voor de niet thuiswonende studenten.
Ik heb de reden ervan ervaren.
En dat is meer dan 40 jaar geleden.
Het blijkt nu aan de dag niet veel anders te zijn.
Daarbij het niet specifiek voor de student geldende, maar hij behoort er wel toe:
Per definitie is de (vroeg) adolescente leeftijd een heel moeilijke periode.
Werkt extra voor mensen die op zichzelf teruggeworpen worden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.