Dieselgate

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Dieselgate

Bericht door vegan-revolution »

@doctorwho Ook al is het enigszins off-topic : goed dat ook dit aangekaart wordt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP »

doctorwho schreef:Beetje off topic maar wel in de lijn.
Ook veel huishoudelijke apparaten blijken in de praktijk een stuk meer te gebruiken dan volgens het toegekende energielabel het geval is. Minder ernstig dan de dieselfraude maar ook merkwaardig. Krijg ik nu geld terug van de fabrikant voor mijn minder zuiniger dan voorgespiegelde koelkast of wasmachine?
http://www.nu.nl/economie/4140735/driek ... eeld-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad niet off-topic: het gaat immers om het basisprincipe van eerlijkheid in handel. Als ik bij Appie Heijn 500gram boerenkaas koop dan moet ik kunnen vertrouwen dat het 500gram is en niet 400gram. Daarvoor worden die weegschalen officieel geijkt. Dezelfde moet ook gelden voor alle andere consumentenapparaten. Het verschil tussen een zuinige en onzuinige koelkast is gauw een paar tientjes per jaar. Een fout energielabel gewoon bedrog, en daarvoor zou je gewoon geld terug moeten krijgen.
Laatst gewijzigd door RobertP op 08 okt 2015 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
RobertP
Geregelde verschijning

Bericht door RobertP »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Maar de nieuwere vw's rijden volgens mij als ze met de aanprijzende bluemotion op het typeplaatje gezegend zijn wel met een ureumtankje.
https://www.mijngrossier.nl/autotools-t ... eging.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ach, die ureum-injectie verplaatst het probleem vooral naar de ureumproducent.
Dit is m.i. nu een typisch voorbeeld van symboolpolitiek: Het idee propageren dat je auto schoon is, omdat de vervuiling niet uit de uitlaat komt.
De elektrische auto kan tenminste nog schoon worden met het aanpassen van je elektriciteitsvoorziening.
Maar ureum-injectie is gedoemd tot het rijk der marketingstunts.
Dat gevaar van het verplaatsen van de vervuiling is er inderdaad, en dat moet altijd meegenomen worden in de afweging.

Ik heb het even opgezocht: Ureumconsumptie is niet zo hoog. Slechts ~15 liter voor 10000km, en dat is voor veel dieselautos genoeg voor een jaar. Dus ik verwacht dat het netto milieueffect (inclusief productie) waarschijnlijk wel positief is.

Het netto-mileueffect van elektrisch rijden is ook interessant: In Nederland met relatief vieze elektriciteit (0.6kgCO2/kWh) is de CO2 emissie van een elektrische Nissan Leaf ongeveer even groot als een hybride Prius op gewone benzine. En daarbij maakt het helaas geen barst uit of je 'groene stroom' koopt of niet. In schone landen zoals Zwitserland en ook hier in Californie is elektrisch rijden wel een aantal malen minder CO2-belastend.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

RobertP schreef: Het netto-mileueffect van elektrisch rijden is ook interessant: In Nederland met relatief vieze elektriciteit (0.6kgCO2/kWh) is de CO2 emissie van een elektrische Nissan Leaf ongeveer even groot als een hybride Prius op gewone benzine. En daarbij maakt het helaas geen barst uit of je 'groene stroom' koopt of niet. In schone landen zoals Zwitserland en ook hier in Californie is elektrisch rijden wel een aantal malen minder CO2-belastend.
Nou ja, maar dan is elektrisch rijden dus toch alvast beter dan reizen met een doorsnee benzine- of dieselauto.
Daarnaast kan de elektrische auto zonder aanpassingen mee vergroenen met de elektriciteitsvoorziening.
Dat kan van voertuigen op fossiele brandstoffen niet worden gezegd!

Op de langere termijn moeten we natuurlijk ook gewoon naar minder woon-werk kilometers toe.

Want de grootste afstanden tussen huis en werk, worden gemiddeld afgelegd door de meest vervuilende voertuigen.
Het is immers de lagere inkomensgroep die bijv. wel kan werken in de stad, maar zich er geen huis kan veroorloven.
Vooral in het westen van het land.
Zij moeten dus flink wat kilometers afleggen in verouderde voertuigen met hogere emissies, en van belastingtechnische sancties worden zij alleen maar de dupe.

En het spoorwegnet zit ook aan haar taks.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

RobertP schreef:Het is de taak van de regenten bij overheid om duurzaamheid bij de burgers en fabrikanten door de strot te duwen, want van menselijke nature zijn wij allen milieuvandalistische zondaars.
Dat lijkt me geen erg consistente benadering van het probleem, want als de mens van nature een milieuvandaal is, wat zijn dan de politici die ons een en ander door de strot zouden moeten gaan duwen?

Ik denk dat we van "culture" milieuvandalen zijn geworden, en dat we decennia achter ons hebben liggen van een eeuwige (bigger, better , more) groei-doctrine.
Elke generatie zou het alleen nog maar beter krijgen, en meer spullen om te kopen, en dikkere auto's om in te rijden, meer banen om weer meer spullen te kunnen kopen, enz.

De werkelijkheid is namelijk dat onze "eeuwige groei" een korte piek in de menselijke geschiedenis is, die vanaf ongeveer 200 jaar geleden is ingezet.
We hebben het eeuwen zonder significante groei gedaan, en ik zie geen reden waarom dat niet opnieuw zou kunnen, en zelfs tegen betere voorwaarden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
De werkelijkheid is namelijk dat onze "eeuwige groei" een korte piek in de menselijke geschiedenis is, die vanaf ongeveer 200 jaar geleden is ingezet.
We hebben het eeuwen zonder significante groei gedaan, en ik zie geen reden waarom dat niet opnieuw zou kunnen, en zelfs tegen betere voorwaarden.
Vind ik ook krimp en streven naar stabiliteit i.p.v. groei. want het laatste is gedoemd vroeg of laat volkomen vast te lopen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

En als we het dan toch over VAG diesels hebben, dan is hier ook nog een aardig verschijnsel waarin de diesel uniek is..
Namelijk op hol kunnen slaan. :D

Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:En als we het dan toch over VAG diesels hebben, dan is hier ook nog een aardig verschijnsel waarin de diesel uniek is..
Namelijk op hol kunnen slaan. :D
Blijft grappig :D
Keer bestelbusje vlak bij huis, waarbij dat gebeurde. Gelukkig stond de wind richting een huis verderop
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... sel+op+hol" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik hoop overigens wel dat men kans zal blijven zien om in de toekomst (ook) verbrandingsmotoren op waterstof en/of synthetische ethanol te kunnen laten lopen.
Al was het maar om te voorkomen dat alle oldtimers op een dag alleen nog maar stof staan te verzamelen.

Zo'n petrolhead ben ik ondanks mezelf dan toch ook wel weer..
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:Ik hoop overigens wel dat men kans zal blijven zien om in de toekomst (ook) verbrandingsmotoren op waterstof en/of synthetische ethanol te kunnen laten lopen.
Al was het maar om te voorkomen dat alle oldtimers op een dag alleen nog maar stof staan te verzamelen.

Zo'n petrolhead ben ik ondanks mezelf dan toch ook wel weer..
Er is hoop. Over onderstaande heb ik in classic magazine een artikel gelezen. Een handige autoliefhebber die een min of meer lowtech elektrische DS heeft heeft gebouwd. Het leuke was dat de actieradius niet onderdeed voor bijvoorbeeld een Nissan Leaf.

https://www.mijnalbum.nl/Album-QFIPUBAA ... uto's.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Érg leuk.
Inclusief duct tape. :lol:
En zó prettige auto's...
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef: Er is hoop. Over onderstaande heb ik in classic magazine een artikel gelezen. Een handige autoliefhebber die een min of meer lowtech elektrische DS heeft heeft gebouwd. Het leuke was dat de actieradius niet onderdeed voor bijvoorbeeld een Nissan Leaf.
Sorry, maar de beleving, het geluid en de vibraties van een verbrandingsmotor, is m.i. iets dat gewoon hoort bij een oldtimer.
Er is niets aan om een elektrische motor in een Cadillac Eldorado uit '59 te bouwen, of in een eend.

En als je vanuit een tank met mierenzuur met daarin opgeloste waterstof een brandstofcel kan voeden, waarom dan geen verbrandingsmotor?
Het is dan niet onveiliger dan benzine, en heeft verder karakteristieken die veel aan LPG doen denken..
En je uitlaatgassen zijn dan op een druppeltje olie na, erg schoon.
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
Sorry, maar de beleving, het geluid en de vibraties van een verbrandingsmotor, is m.i. iets dat gewoon hoort bij een oldtimer.
Er is niets aan om een elektrische motor in een Cadillac Eldorado uit '59 te bouwen, of in een eend.
[/quote]
vanwege de geur en het geluid zie ik een V8 met 7000cc inhoud ook wel zitten :D
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:vanwege de geur en het geluid zie ik een V8 met 7000cc inhoud ook wel zitten :D
De geur zullen we hoe dan ook moeten opofferen.. ;-)
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Update nu ook CO2 :shock:
Dieselgate Volkswagen breidt uit naar CO2-gate

De problemen bij Volkswagen stapelen zich op. Dinsdag werd uit intern onderzoek duidelijk dat nu ook nog eens 800.000 auto's 'onverklaarbare tegenstrijdigheden' vertonen met betrekking tot de uitstoot van CO2.
Dieselgate Volkswagen breidt uit naar CO2-gate.'
Dieselgate Volkswagen breidt uit naar CO2-gate.

Het eigen onderzoek van het Duitse merk begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren. Toen bleken 11 miljoen auto's getroffen. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden geconstateerd bij benzineauto's. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.
http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... -gate.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie