Wat in de Koran staat is de waarheid!

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Prief
Forum fan

Re: Wat in de Koran staat is de waarheid!

Bericht door Prief »

HankS schreef:
Sorry maar het is nog altijd een theorie. Theorieën zijn per definitie niet bewezen, anders was het geen theorie.
Overigens wil dit nu niet zeggen dat ik niet in evolutie geloof.
Je maakt de veel gemaakte fout om het verschijnsel te verwarren met de beschrijving ervan en de beschrijving van evolutie wordt de evolutietheorie genoemd. Een theorie kan wetenschappelijk gezien nooit 100 % waar zijn, maar dat hoeft niet te gelden voor het verschijnsel dat evolutie genoemd wordt.
je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat hij het over de theorie had niet over het verschijnsel, nu ik terug lees zie ik inderdaad dat hij evolutie zei.
Evolutie is net zo als de zwaartekracht een feit, over de evolutie van leven op aarde is meer bekend dan over de zwaartekracht en je gelooft hoop ik niet in de zwaartekracht . Is geen kwestie van geloof maar van weten en men noemt het allebei een feit omdat het gebeurtenissen of omstandigheden zijn waarvan de werkelijkheid vaststaat. er is dus evolutie en er is de theorie die die gebeurtenis of omstandigheid beschrijft , de evolutietheorie .
Duideljker kan ik het niet maken.
duidelijker hoef je het ook niet te maken, mijn fout, verkeerd gelezen.
Prief
Forum fan

Bericht door Prief »

Vilaine schreef:
Prief schreef:Ok als ik het goed begrijp dan bedoel je dus met islam de samenleving in de zogenaamde moslim landen.
Houd er alleen rekening mee dat de termen moslim/islam in De Koran niet hetzelfde zijn als hoe jij het hierboven definieert.
Bijna, met islam bedoel ik niet 'de samenleving', maar de 'religie islam zoals in de samenleving..........."

Ik bedenk het zelf niet:
Saudi Arabië: Bekend vanwege Mekka en Medina, islam universiteiten, sharia als wetgeving, vooraanstaande islamgeleerden.
Pakistan: Officieel: Islamitische Republiek Pakistan.
Iran: Officieel: Islamitische Republiek Iran
De religie islam bestaat niet. Zoals je wel zal weten bestaan er duizenden sekten met elk hun eigen wetten/rituelen/normen/waarden/etc en alle claimen ze de enige echte "religie islam" (wat dat ook moge inhouden) te volgen terwijl tussen velen sekten een groter verschil is met elkaar dan met een sekte die niet tot de "religie islam" hoort.

Dus kijk ik naar hoe daar een en ander functioneert en hoe daar gedacht wordt over islamitische zaken, zoals islamgeleerden dat uitleggen. Ik bedenk zelf niks.
begrijpelijk, heb ik ook jaren gedaan.
Muslim scholars and commentator of Qur’an are unanimous on the view that no one has the right to interpret the ayats of Qur’an according to one's personal view and opinion. Many traditions are narrated in this regard. We present below a few examples of the same:
1. The Holy Prophet (S) said: One who interprets the Qur’an according to personal opinion1 he makes his place in fire (Hell).
2. One who interprets the Qur’an according to his view,2 even though it may be right, yet he has committed a sin.3

En dus kan ik niet geloven, dat de Koran de waarheid is.
Je kan misschien ook een vraagteken zetten bij de zogenaamde geleerden.
Het is op zijn minst toch vreemd dat deze geleerden niet in staat waren om deze sharia van hun te onderbouwen met een vers uit de Koran waarin dit verboden word. De reden dat ze dat niet hebben gedaan, lijkt me wel duidelijk denk ik.
Dit bedoel ik dus, volgens IS zijn zijzelf hartstikke moslim bezig. Maar zoals je ziet, noemen andere moslims hun alles behalve moslim. En uiteraard andersom ook, IS leden vinden weer de andere moslims afvalligen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Tja ja, wat in de Koran staat is de waarheid, maar niemand is het er over eens wat dat is.
Schiet lekker op zo! Ik zou mijn kennis maar ergens anders opdoen, zelfs als ik een moslim was. . .
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter, we krijgen nog 5 argumenten van Prief.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

De religie islam bestaat niet. Zoals je wel zal weten bestaan er duizenden sekten met elk hun eigen wetten/rituelen/normen/waarden/etc en alle claimen ze de enige echte "religie islam" (wat dat ook moge inhouden) te volgen terwijl tussen velen sekten een groter verschil is met elkaar dan met een sekte die niet tot de "religie islam" hoort.
Je zou denken dat een almachtige god die een boek schrijft, in staat zou moeten zijn een duidelijk boek te maken.
Niet een boek waar zowel vredelievende moslims als IS hun gedrag mee kunnen rechtvaardigen.

Blijkbaar is Allah daar niet toe in staat geweest.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Wie wil er nou geloven in een volledig incompetente Allah ?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

vegan-revolution schreef:Wie wil er nou geloven in een volledig incompetente Allah ?
Zo zie ik het niet. De mens beslist en bepaalt zelf wat hij doet. Een keuze maken tussen goed en slecht. Zelfs als je rekening houdt met biochemische en geografische factoren waardoor niet iedereen wordt zoals hij misschien zou moeten worden ben ik van mening dat de mens verantwoordelijk voor goede en slechte daden die hij verricht. Bovendien is God vergevingsgezind. Ik ben van dat Hij straks voor iedereen een maatoplossing heeft.
Jabba de Hut
Forum fan

lost and not found yet! schreef:
Jabba de Hut schreef:
Ik ben geen Prief maar het algemene antwoord van moslims zal zijn dat andere boeken aan de koran gestaafd moeten worden. Zoals zovelen denken dat de koran geschreven is door/via Mohammed denken moslims en historici dat de bijbel of eigenlijk wat heden daarvan over is door de eeuwen heen aangepast naar eigen goeddunken. Toen ik de bijbel doornam was dat laatste ook mijn conclusie.
Kan ik hier uit opmaken dat je de Koran en de Bijbel dezelde rechtsgeldigheid toebedeelt? Of dezelfde niet rechtsgeldigheid?
Delen uit de bijbel of welk heilig boek dan ook dat overeenkomt met delen uit koran zijn voor mij geldig rekening houdende met voortschrijdend inzicht en moderne tijd waarin teksten anders geïnterpreteerd kunnen worden. Bijvoorbeeld de islamitische belasting van 2,5% kan verhoogt of verlaagt worden, homo 's kunnen trouwen etc.
Jabba de Hut
Forum fan

Peter van Velzen schreef:Tja ja, wat in de Koran staat is de waarheid, maar niemand is het er over eens wat dat is.
Schiet lekker op zo! Ik zou mijn kennis maar ergens anders opdoen, zelfs als ik een moslim was. . .
In de koran staat een vers dat sommige verzen bindend zijn en anderen ruim interpretabel.
Daarnaast staat er dat je niet te ver mag gaan, niet extreem mag worden.

Maar je hebt gelijk. Ik neem zoveel mogelijk input tot me om een gebalanceerd midden te houden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Jabba

Kun je mij een paar verzen geven waar we niet omheen kunnen. Verzen die wel goddelijk moeten zijn?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jabba de Hut
Forum fan

dikkemick schreef:@Jabba

Kun je mij een paar verzen geven waar we niet omheen kunnen. Verzen die wel goddelijk moeten zijn?
Helaas niet. Ik beschouw het boek in zijn geheel.
Wel ben ik dezelfde mening toebedaan als HenryII die ergens anders stelde of suggereerde (sorry, weinig tijd, ik weet niet meer precies) dat een schrijver erg slim kan zijn. Er zijn voorbeelden te over van getalenteerde mensen of mensen met een afwijking, bijv. autosavanten, met capaciteiten waarvan je denkt dat het niet mogelijk is. De schrijver van de koran zou zo iemand kunnen zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar is het boek in z'n geheel dan goddelijk? Is de bijbel dat ook? Het boek van Mormon? Elders schreef je dat het God niets uit maakt in welke God je gelooft. Maar als ik al ergens in ga geloven wil ik daar wel valide argumenten voor zien.
Tot nu toe ontbreken die.
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Prief schreef:zonder versnummers hebben we geen basis om over te discussiëren
Hoeveel wil je er hebben?

En waarom zou ik de geleerden niet geloven?
Moslims bezweren mij steeds, dat er maar één Islam is en geen duizenden. Dat ze het op een andere manier beleven is of bijzaak of helemaal fout in de ogen van een moslim.
Overigens zijn de meeste moslim soeniet. Voor hen is de soenah ongeveer even belangrijk als de Koran. En zoals je weet, is de soenah gebaseerd op Koran, Ahadith, shirah en traditie. De islam geleerden hebben een lange studie achter de rug van al deze zaken en al tafsir, die in de loop der eeuwen zijn gegeven. Wie ben ik om een andere visie te geven?
Maar vooral, wie ben jij om het beter te weten. Ik vermoed, dat je na de Koranschool mogelijk een imam opleiding hebt gedaan, maar misschien vergis ik me en heb je aan één van de Islam universiteiten in Saudi Arabië of Egypte gestudeerd.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je theologische opleiding.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

lost and not found yet! schreef:@ Prief,

Even voor alle duidelijkheid, tot welke Islamstroming behoor jij eigenlijk? En gaarne deze vraag niet met een wedervraag beantwoorden! Duidelijk? En indien je antwoord met: mijn eigen Islamstroming, verwacht ik zeer zeker een uitleg van je!
Deze vraag stond nog open Prief, waarschijnlijk overheen gelezen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Jabba de Hut schreef:ben ik van mening dat de mens verantwoordelijk voor goede en slechte daden die hij verricht.
Is een willekeurige cel of bacterie in jouw lichaam verantwoordelijk voor wat hij doet? Is een boom verantwoordelijk voor wat hij doet?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie