Islam; What the west needs to know.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

insomnia schreef:
mustafa schreef:dit begrijp ik niet
in de koran staat ook geschreven dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen daden en niet voor die van een ander
vrijheid, blijheid dus
als ik zin heb om iets ter discussie te stellen dan doe ik dat
heb ik geen zin, dan niet
Als in naam van FreeThinker iemand mishandeld zou worden, zou ik er duidelijk afstand van nemen en de misstanden aan de kaak stellen, juist om te voorkomen dat anderen wellicht zouden denken dat het misschien onderdeel zou kunnen zijn van het FreeThinkergedachtengoed.
Wat voor indruk zou jij van mij krijgen als ik dan zou zeggen: 'Heej, ik ben nou eenmaal niet verantwoordelijk voor alle FreeThinkers?'
als ik kan voorkomen dat aan en ander leed wodt toegebracht dan doe ik dat
in zoverre ben ik verantwoordelijk voor anderen want leed is vrijheidsbeperkend
maar voor de rest moet iedereen zelf weten wat ie denkt of doet

hey, ik vind dit soort discussies zo langzamerhand erg vervelend worden
Laatst gewijzigd door mustafa op 15 okt 2006 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Mustafa,

Je zegt hier wel:
Als iemand of hele volksstammen mijn religie letterlijk nemen en aan de hand daarvan de meest afschuwelijke praktijken rechtvaardigen en uitvoeren dan moet hij dat zelf weten. En vervolgens bekritiseer je het niet, en kijk je ook niet kritisch naar je religie waaruit dit soort excessen kennelijk kunnen worden gegenereerd.
Is dat niet een vorm van struisvogelgedrag? De kop in het zand en ieder doet maar wat hij wil vanuit de religie die ik aanhang?

Als ik graag ganzelever lust, en een manier vind om dit op een diervriendelijke manier te produceren, dan zeg ik de rest martelt maar door die doet maar wat hij wil, als mijn gans maar niet lijdt? Zou ik dan niet kritiek hebben op de methode om ganzelever te produceren en iedere ganzelever eter ervan overtuigen dat ze heel verkeerd bezig zijn ganzelever te eten volgens de oude akelige methode verkregen?

Wat ik bedoel is kun je niet pas veranderen als je de foute gebruikers op hun daden aanspreekt? En dus niet je schouders ophaalt met ze doen maar?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

hoi kitty,

hoezo bekritiseer ik dit niet?
en de mensen die ik zelf tegen om daar houd ik mij wel degelijk mee bezig
maar moet ik tegenover jou soms verantwoording afleggen over wat ik in mijn priveleven doe?
dat zou me wat moois wezen!
het spijt me wel!
ik verwerp verkeerde uitleg van bijbel en koran en daarmee verwerp ik dus ook geweld
daar schrijf ik steeds over!
je reactie is onterecht, overhaast en ongenuanceerd

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Lux
Geregelde verschijning

licht

Bericht door Lux »

mustafa schreef:laat je dan je licht daarover ook schijnen, lux?
Ach Mustafa,

ik laat geen licht schijnen over iets tenzij je bedoelt dat ik zaken onder de loupe neem zoekende naar lichtpunten om zo aanknopingspunten te vinden zodat er een basis kan worden gevormd om samen te streven naar een wereld zonder oorlog omdat er wederzijds begrip is én omdat er unanimiteit ontstaat over de basisprincipes die voor mij zo belangrijk zijn, nl. de universele mensenrechten én strikte scheiding van kerk en staat én de democratische staat [versta de Belgische of Nederlandse NIET de Britse vorm ervan]? Misschien komt er dan een dag dat er geen slachtingen meer zullen plaatsvinden zoals bijvoorbeeld in Srebrenica (hoeveel moslims werden toen de "keel overgesneden"?) om het eens veel dichter bij huis te zoeken [onlangs werd in dezelfde regio trouwens agressie tegen de moslimgemeenschap gemeld].

Helaas weet ik maar al te goed dat de mens gewoon een zoogdier is met de pretentie meer te zijn terwijl uit alles blijkt dat er enkel een laagje beschavingsvernis over ligt. Een laagje dat zo weer verdwijnt met alle gekende gruwelijke gevolgen.

Maar dat is voer voor een andere topic.

Ik heb net de posting van doctorwho over Luxenberg uitgeprint. De materie boeit me en dus zal ik ook daar eens gaan neuzen. Terloops: ik zit momenteel in het derde jaar avondschool voor de studie van het modern standaard Arabisch. Het is een weliswaar logisch opgebouwde maar -zelfs voor native arabians- uiterst ingewikkelde taal. En neen, ik heb geen bekeringsplannen. Maar taal is één van de sleutels tot begrip van anderen/andere culturen/andere beschavingen/andere werelden.

Ik beschouw jouw opmerking wel als een compliment: waarvoor dank.

Groetjes,
Lux.
Lux
Geregelde verschijning

intolerantie, ...

Bericht door Lux »

Achnaton schreef:Zoals het schijnt hebben zowel Lux Mustafa en NedelandseM0slima het filmpje niet gezien.
Zulke sites als welke Lux steeds maar weer aanhaalt mist nu net juist datgene "What the west needs to know", namelijk dat de Islam in zijn opzet maar "een" weg bewandelt en die is die van intolerantie t.a.v. alles wat zich niet conformeert naar de weg zoals beschreven.

Ik denk dat je nog dagen jaren hierover kunt discussieren maar dat het niets helpt. Voor mij is het duidelijk zoiets als: ik kwam ik zag ik las en besloot. Dus nee ik word niet tolerant voor intolerantie en nee ik ga geen begrip ontwikkelen voor onbegrip.

Ik zou als voorbeeld nemen het volgende er leven zo'n 500.000 moslima's in Nederland wie kent een voorbeeld dat een moslima met een niet moslim trouwt en deze niet moslim te kennen gaf dat ook niet te doen en waarbij een openlijk trouwfeest werd gehouden waarbij beide families aanwezig waren (moslims en niet moslims) en dit gewoon werd gevierd, zonder problemen?

Pas als zulke voorbeelden een normale gang van zaken zijn wil ik mijn standpunt best herzien, toch denk ik dat iedere nuchtere geest wel beseft dat dit helaas anders ligt en dit ligt toch echt aan de Islam en het feit dat toegeven aan intolerantie nooit leid tot meer tolerantie.
Primo: ik zag wel degelijk het filmpje. Het is trouwens niet uniek er zijn andere gelijkaardige filmpjes in omloop.

Secundo: de site waarnaar ik verwijs is wel degelijk kritisch naar de intolerante kanten van de islam. Alleen belicht ze het hele plaatje. Het is trouwens een academische site die het zich niet echt kan permiteren om fouten te maken.

Tertio: noem mij eens een voorbeeld van een trouwfeest zoals jij dat verlangt tussen een orthodoxe jood en een niet-orthodoxe jood (om maar één voorbeeld te noemen?)

Quartto: ook ik ben keihard tegen intolerantie. Om het even uit welke hoek of onder welke noemer ook.

Groetjes,
Lux.
Lux
Geregelde verschijning

slaan van vrouwen

Bericht door Lux »

mustafa schreef:liever dan het kijken naar filmpjes lees ik de koran
het slaan van vrouwen wordt hierin beschreven als strraf voor ontrouw
jammer dat mannen niet geslagen kunnen worden, dat zou beste wel eens nuttig kunnen zijn
Sorry Mustafa,

ook dit fameuze slaan als straf voor ontrouw wordt ten zeerste betwist. Dat zou niet kloppen. En inderdaad is het ver zoeken in de koran naar het vers dat hiertoe oproept.

Ook hier speelt de hadith weer zijn rol. Het zal je echter maar overkomen dat je in een regio met toepassing van de reactionaire hadith/shari'a als vrouw wordt geboren.

Groetjes,
Lux.
Lux
Geregelde verschijning

Re: religies weren

Bericht door Lux »

Devious schreef:
Lux schreef: Maar als ik het goed begrijp is het hier vooral de bedoeling om te keer te gaan tegen wat ik het islamisme (=islam niet als privé-zaak) noem. Dat werpt voor mij een ander licht op jullie postings. :) .
Dan heb je het volledig mis. Kijk maar eens naar het aantal topics over het christendom, en vergelijk die eens met het aantal topics over Islam.
Christendom/judaïsme 288 topics
Islam: 122

Kijk ook eens op de homepage, dan zul je zien dat het merendeel over christendom gaat, maar óók tientallen andere onderwerpen. Kritiek op het racisme en antisemitisme van occult medium Jozef Rulof bijvoorbeeld, of kritiek op het hindoecreationisme van Cremo & Thompson. De Hare Krishna beweging wordt kritisch beoordeeld vanwege vrouwonvriendelijke citaten uit één van hun tijdschriften. Dat van de Islam is iets van de laatste tijd, en dat is ook mede veroorzaakt door het irritante geëvangeliseer van moslims. Het is logisch en volkomen terecht dat er een weerwoord gegeven wordt, en dit heeft niets te maken met 'demoniseren', 'haatzaaien' of 'islamofobie' (een verschrikkelijke denigrerende term).

Vriendelijke groet.
Devious,

bedankt voor de uitleg maar kijk eens wanneer ik op dit forum inschreef? Augustus 2006 en dus miste ik heel wat. Dat probeer ik nu beetje bij beetje in te lopen. Maar ik weet dat ik hiervoor begrip krijg.

Groetjes,
Lux.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tertio: noem mij eens een voorbeeld van een trouwfeest zoals jij dat verlangt tussen een orthodoxe jood en een niet-orthodoxe jood (om maar één voorbeeld te noemen?)
Lux heeft gelijk, dit zie je zeker niet alleen bij moslims, een rechts christelijke gereformeerde bonder trouwt ook niet met een katholiek en zeker niet met een ongelovige. Dit zie je in alle strikte godsdiensten. Dit geeft wel aan dat de Islam bepalend is en er dus niet echt gesproken kan worden van vrijzinnige moslims. Echte vrijzinnigen trouwen namelijk wel gemengd. Dus je moet ze dan wel altijd vergelijken met orthodoxen hoe vrijzinnig ze ook zeggen te zijn. Dus er zit altijd toch een halt aan de vermeende vrijzinnigheid van moslims. Ooit trouwden katholieken ook alleen maar onderling. Moslims zijn nog niet zo ver, en het is de vraag of ze ooit zover zullen komen. De Islam blijft niet te verenigen met andersgelovigen en andersdenkenden. Hooguit kun je van gematigdheid spreken als er acceptatie is van andersdenkenden. Vrijzinnigheid lijkt me echter nog een brug te ver.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
HeartCore

Bericht door HeartCore »

Interessante discussie. Deze bewuste video, was een reden om me aan te melden bij dit forum omdat ik nogal was verrast door de inhoud.

Helaas is de video niet meer beschikbaar.

Mocht iemand echter een stukje ruimte hebben (22MB), dan ben ik bereid mijn offline kopie die ik heb gemaakt net voordat hij offline ging, compleet met player, te uploaden.

De video is zeker de moeite waard en ik zou heel graag commentaar van iemand als Mustafa horen hierover.

HC
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Moslimmannen mogen met niet-moslims trouwen. Maar moslimvrouwen mogen alleen met moslimmannen trouwen.
marc aka controle
Ervaren pen

Hier is de torrent van de video (900 mb)

torrent is inactive. Zoek verder.

utorrent is een goede client. Zorg wel dat je poorten goed staan (je kan een poort check doen in het programma zelf).
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 19 okt 2006 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Torrent is blocked for download by admin..

Omdat ik mij niet geregistreerd heb of is er iets anders aan de hand?
Verder; health = bad.

Op emule staat dezelfde versie aan de grootte te zien, maar met een zeer beperkt aantal sources.
In Usenet kan ik niks vinden.
marc aka controle
Ervaren pen

Ik vraag even op faithfreedom, torrent is trouwens te downloaden, maar geen seeders.
marc aka controle
Ervaren pen

In the mean time: obsession: what the war on terror is really about (400mb). Dit is een film over de propaganda die dagelijks in arabische landen wordt getoond op de tv. Very chilling.

http://www.torrentbox.com/torrent_details?id=58323
Achnaton
Forum fan

Re: intolerantie, ...

Bericht door Achnaton »

Lux schreef: Primo: ik zag wel degelijk het filmpje. Het is trouwens niet uniek er zijn andere gelijkaardige filmpjes in omloop.

Secundo: de site waarnaar ik verwijs is wel degelijk kritisch naar de intolerante kanten van de islam. Alleen belicht ze het hele plaatje. Het is trouwens een academische site die het zich niet echt kan permiteren om fouten te maken.
Die site slaagt erin dat slechte zaken mooi worden verpakt het is toch de meer geinterpreteerde westerse voorstelling dan de praktische maar daarbij moet ik wel zeggen dat mijn persoonlijke mening is dat religie eigenlijk sowieso niet op academische instellingen thuishoort.
Lux schreef:Tertio: noem mij eens een voorbeeld van een trouwfeest zoals jij dat verlangt tussen een orthodoxe jood en een niet-orthodoxe jood (om maar één voorbeeld te noemen?)
Strikte onzin, er is geen enkele belemmering voor de jouw genoemde voorbeeld wat een trouwfeest in de weg staat (buiten dat zulke tegengestelde personages elkaar niet gauw vinden), dit in contraste tegenstelling me het voorbeeld wat ik aanhaalde bovendien zijn er nauwelijks mensen alhier van jouw genoemde voorbeeld dus dat is ook al geen vergelijk. Maar nu je het zegt ja ik ken zulke voorbeelden geven: rechtstreeks van mijn eigen voorouders hierin zijn Katholieken Gereformeerden Joden en Hugenoten vertegenwoordigt als je belangstelling hebt kan ik je de gegevens mailen (serieus dit is geen geintje).
Nogmaals dat bepaalde individuen door interesses of achtergrond niet gauw trouwen zoals jij bedoelt(een hoogopgeleide vrouw en een ongeschoolde arbeider is vaak ook een
slechte match maar daar hebben we het niet over.) staat los van geintroductioneerde dwangmatig opgelegde scheiding en daar hebben we het wel over en dus is het een uiterst slecht segregerende en probleemvergrotend dillemma.

Vraagje: weet je wel dat een moslima niet zo maar een man kan uitzoeken (denk aan de continue stroom vliegtuigen met partners uit landen waar de "juiste" religie wel beleid word.)ze is verplicht een moslim man te trouwen, waarom kom je dan met zo'n onnozel tegenvoorbeeld?
Lux schreef:Quartto: ook ik ben keihard tegen intolerantie. Om het even uit welke hoek of onder welke noemer ook.
Fijn, vraag me dan wel af waarom het op me overkomt dat je serieuze problemen bagatilliseerd.
Plaats reactie