Octo schreef:..... Ik schaar me in elk geval achter Rereformed in deze.
Wie niet qua argumenten. Het christendom heeft zich door de kerk eeuwenlang om de tuin laten leiden en nog steeds. Men predikt "God is liefde" en "Jezus redt" maar men gaat aan de God van het oude testament voorbij. De gelovigen van vandaag willen een prettige godsdienst, een onschuldig kindje dat in een stal geboren is en een lichtend voorbeeld voor hen is geworden. Men wil een godsdienst die hen troost als dat nodig is, men wil een houvast in dit leven, men wil iets hebben om naar uit te kijken. Wie wil na de dood niet met zijn geliefden verenigd worden? Wie wil geen eeuwig leven zonder ziektes, haat en pijn? Daarom moeten de evangeliën betrouwbaar zijn, zonder de evangeliën is er geen christendom.
Maar elke vrijdenker is het er over eens dat het christendom geen argumenten heeft om de evangeliën serieus te nemen, ook student heeft die niet. En hij zal ze bij het ouder worden ook niet krijgen. Pas wanneer hij inziet dat een leven zonder godsdienst ook heel goed mogelijk is zal hij over zijn eigen argumenten struikelen en zie ik hem hier nog wel een keer als FT komen, maar dat heeft tijd nodig. Ik zie regelmatig om me heen, hoe meer men het christendom bestrijdt des te vasthoudener de gelovige wordt.
Wat de evangeliën betreft, men kan goochelen met jaartallen, overleveringen en vondsten om ze voor zichzelf en ongelovigen betrouwbaar te doen lijken. Wat een bewonderingswaardige maar zinloze inspanningen, men wringt zich zich in allerlei bochten om het voor Jezus (in wezen voor hun ingebeelde geloof) op te nemen....
Van hun God zegt men dat die vroeger rechtstreeks met de mens sprak, daarna door profeten en na Jezus vertrek alleen nog door zijn Woord en Geest.
Vandaag pinksteren, de herdenking dat de Geest voor het eerst werd uitgestort. Bij gelovigen dan, aan ongelovigen gaat Hij voorbij. Ongelovigen moeten het dus met zijn Woord, de bijbel doen.
Maar wat een klungelig boek. In het eerste deel zien we een God die er alleen voor zijn vriendjes is. Om dat recht te zetten en ons te laten weten dat Jezus op aarde is gekomen om zich als mens voor de misstappen van iedereen te laten kruisigen liet Hij door vier mensen de belevenissen van zijn Zoon een halve eeuw later opschrijven, elke op hun eigen wijze....
En nu moeten de wereld maar zien wat ze er van maakt.
Een éenduidig en geloofwaardig verhaal was blijkbaar niet mogelijk. Dat mag degene die zijn geloof niet kwijt wil raken er zelf van maken. En daar is tot nu toe nog niemand in geslaagd, zelfs niet met behulp van de Heilige Geest.
NB: Doe wel en zie niet om.