Ultra dispensationalisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Waarom?
Bevlogen

Re: Ultra dispensationalisme

Bericht door Waarom? »

Fundi schreef: Dus: alle atheïstische commentaren zijn 'wetenschappelijk' en de christelijke commentaren zijn te negeren. :)
De uitkomst van wetenschap wordt niet beinvloedt door de levensovertuiging,etc die iemand aanhangt. Is dat wel het geval is dan wordt er niet gewerkt volgens een wetenschappelijke methode.
Ik ben zelf van orgine van Hervormd - Gereformeerde huize. Alle predikanten werden en worden universitair geschoold. En dat volgens een stricte "duplex" orde. Alleen de "praktische vakken en die op het geloofs vlak liggen" worden in de Master van de kerk gegeven.(Phtu)

De 'staats vakken' kunnen door iedereen worden gegeven , tot en met atheisten toe. Dat dit behoorlijk schokkend kan wezen voor gelovigen die vanuit de rechterflank komen van de PKN.... ....(gereformeerde bond ) Heb een paar vrienden die theologie studeren, die zijn zo hard mogelijk bezig om het gene dat ze in de studie krijgen aangeboden weg te gooien, omdat het conflicteert met hun geloofsovertuiging en alles wat ze tot nog toe hebben meegekregen in hun geloofsbeleving.

Je wordt wetenschappelijk geschoold en gaat wetenschappelijke inzichten weggooien ....omdat anders je geloofsleven er aangaat....Ken jij andere takken van wetenschap waar dit zo zou werken?. (afgezien van voorkeuren voor iets ).
Bijna alle predikanten of studenten ( Gereformeerde Bond ) hebben zo'n crisis ervaring meegemaakt. Die doorgaan met de studie hebben het onschadelijk weten te maken ....door te "buigen voor het woord". Objectief gezien is het verstand gekruisigd ( Kierkegaard! ) en leven we verder en mopperen en schelden op de wetenschap en schriftkritiek.... (ik wil het woord niet noemen, maar DIT is cognitieve dissonantie in de praktijk ) .

De anderen haken af of veranderen van "ligging".....Het geloof wordt omgekneedt tot iets waarmee zelf je de rest van je leven mee doorkunt struikelen....... Als je zo'n persoon onder een vergrootglas legt zul je geen verschil zien met een willekeurige humanist....

Het is niet voor niets dat fundi gelovigen zoveel mogelijk EIGEN opleidingen hebben om deze "problemen" te voorkomen....
Noem het dan een praktijk opleiding maar geen WETENSCHAPPELIJK opleiding meer...

Fundi schreef: Het probleem is uiteraard dat jij Lukas beschuldigt dingen erbij te verzinnen, cq. het uit zijn duim zuigt.
Het is nogal wiedes dat Lukas zelf geen ooggetuige ten tijde van de evangeliën was. Wat fantastisch dat jij dat bewijs gevonden hebt. Heb je dat met veel moeite afgeleid door Markus en Lukas te vergelijken... #-o Je had natuurlijk ook gewoon Handelingen kunnen lezen ;)
Jij gaat er van voetstoots vanuit dat Handelingen is geschreven door Lukas. Laten wetenschappers dat nu net niet doen. Omdat we dat met geen enkel papiertje uit de oudheid doen. En zeker omdat historici van de oudheid heel iets anders verstonden onder historie zoals wij dat doen.
Fundi schreef: We zijn op het punt aangekomen dat ik feitelijk niet meer met je in gesprek kan blijven. Jouw uitgangsprincipe is: "de bijbel is hoe dan ook onwaar en vol leugens". En dan op een manier dat dit eigenlijk een dogma voor je is. Ik denk dat je ontzettend eenzijdig en beperkt naar de bijbel kijkt, en het is ook wel merkwaardig hoe je een groot deel van de wereldbevolking wegzet als idioten.
Ik denk dat je niet begrijpt of wilt begrjpen wat Rereformed bedoeld. Hij weet net als elke wetenschapper dat de bijbel een van de betrouwbaarste boeken is vanuit de oudheid ( en nee dan hebben we het niet over de "urgeschichte". ). Dat betekent NIET automatisch dat je het als woord van God ziet. Omdat als "wetenschapper" vol te blijven houden......zie mijn excurs hierboven.
Fundi schreef:
Maar ja, anderzijds: ik was ook atheïst, en feitelijk dacht ik net zoals jij. Je hebt je weliswaar volgegooid met schriftkritiek etc. maar het uitgangsprincipe "de bijbel is hoe dan ook onwaar" is wel degelijk herkenbaar.
We lopen dus tegen het verschijnsel geloof-ongeloof aan, dat is iets wat buitengewoon raadselachtig is. Jij (of anderen hier) zullen wel "cognitieve dissonantie" onder een sneltoets hebben zitten, maar dat is een afdoener. Hetzelfde vermoeden heb ik ook ten aanzien van atheisten, zeker vwb. de sterke vormen van atheisme.
Wat grappig : je zelf volgooien met schriftkritiek....Gek dat gelovigen die bv antieke oudheid bestuderen ( ik ken ze prive ) DEZELFDE methodes gebruiken die ze met hun heilige boek ( Bijbel of Koran ) niet WILLEN gebruiken........omdat ze de uitkomst NIET WILLEN..... en dat noem jij GEEN cognitieve dissonantie....?

Als een heilig boek een wetenschappelijke methode niet kan verdragen......gaat er nog geen lampje branden?....
Uitvluchten : we hebben een verdorven verstand..... ja, ja...... En dat werkt in andere vakken niet zo..... een gelovige heeft dus ook een andere wetenschappelijke methode voor wiskunde...???. Jij gelooft dat : 1 + 1 = 3 ??
Fundi schreef: Geloof is iets tussen God en een mens, het is niet iets wat je zelf creëert noch wat een ander voor je kan creëren, dat heb ik zelf ook duidelijk zo ervaren. Maar op de één of andere manier hoop ik via een rationele weg toch een soort brug te kunnen slaan. Maar ja, wellicht ben ik gewoon eigenwijs en probeer ik iets wat helemaal niet kan. Toch wel jammer.
Fundi,
ik heb het al te vaak tegen je gezegd: rationeel kan een gelovige NIETS. Alleen zijn ratio kruisigen. En laten we het maar niet hebben over de moreel... dan is kruisigen een te zachte methode om je moreel in overeenstemming met je heilige boek te brengen
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

rereformed schreef: Maar je negeert de context waarin ik mijn uitspraak deed, namelijk dat het hier gaat om profetieën die overduidelijk niet uitgekomen zijn en daarom, nota bene volgens de regels van het bijbelgeloof, de predikers ervan tot valse profeten uitgeroepen kunnen worden, en bijgevolg het hele christelijke geloof een bewezen waan en valse leer is. Op dit punt is het een kwestie van ofwel met leugenachtige of kinderachtig naieve excuses aankomen ofwel barsten. Het 'barsten' staat dan voor het opgeven van het traditionele christelijk geloof.
Ik heb je uitgelegd hoe deze teksten passen in de verwachting van het Koninkrijk van God op aarde, dwz. samenhingen met de bekering van Israël.
Kernpunt van de ultra bedelingenleer is dat Israel de Messias afwees en daardoor tot niet-Gods-volk verklaard werd (Hand 28:26-28). Hierna werd een tot dan toe verborgen plan van God geopenbaard. (Paulus late brieven': efeze, kolozensen etc). UD benadrukt hiermee de discontinuïteit in het verloop van het NT, waar de meeste andere theologische visies juist continuïteit willen zien. Dit heeft ook als gevolg dat de teksten van de wederkomst anders gezien worden: De verwachting en belofte van de wederkomst wordt niet betwist of gemarginaliseerd. Het is de onderbreking tgv. het niet bekeren van Israël dat in deze bepalend is.
Op vergelijkbare wijze zoals vervulling van OT profetie aan Israël gericht, afhing van de wilskeuze van Israel. (zoals bijv. in Jer 18 beschreven)
Wat UD beschrijft, is conform de bijbel. Het is ook niet een noodgreep om die teksten "van jou" te beantwoorden. Wat betreft UD is het een bijkomstigheid dat er een goed onderbouwde verklaring voor die teksten gegeven wordt. Het merendeel van de christenen geloven in een toekomende wederkomst, voor zover ik weet zijn het alleen full-preternisten die daar moeilijk over doen. UD is heus niet ontstaan om maar antwoord op die preternisten te hebben.
Prioriteiten van UD liggen op het gebied van tegenwerping van (impliciete) vervanging van Israël door de huidige kerk en in het licht te stellen wat de speciale bediening van Paulus was, (cq. de onderscheiden roeping die na handelingen 28 voor de huidige gelovigen geldt).

Jij kunt UD afwijzen, niet geloven, afdoen als excuses etc. en dat is jouw ding.
Ik heb geen enkele goede onderbouwing daarvan in jouw reacties teruggevonden. Je probeert het belachelijk te maken, strooit met ongefundeerde vergelijkingen met sekten, en dat soort 'argumentatie' en je blijft roepen dat de bezwaren vanuit "jouw teksten" geldig blijven.
Je hebt gewoon niet door dat ik allang antwoord heb gegeven. Je denkt nog steeds dat ik met "een probleem zit, en op barsten sta...".
Zeker niet. Zelfs Calvijn gaf toe dat "de tweede brief van Petrus" niet door Petrus geschreven kan zijn. Vandaar dat ik het dan ook 'elementaire' resultaten van de bijbelwetenschap noemde, christelijke bijbelwetenschappers zijn ook deze mening toegedaan. Het wordt enkel door sektariërs zoals jij, mensen die zich nooit op de hoogte van bijbelwetenschap hebben gesteld, en het per definitie als 'vergif' zien, te vies om je ooit in te verdiepen, omstreden.
Calvijn vond dat de twee brieven door verschillende personen op schrift gesteld zijn, maar het inhoudelijk auteurschap wel bij Petrus lag. Dat is toch wel heel wat anders dan de pseudepigrafie waar jij naar toe wilt.
Zoals opgemerkt spreekt Lucas zichzelf tegen. Een kind kan het opmerken door de twee verslagen te lezen. Het vereist dus geen moeite, noch is het een fantastische vondst wanneer iemand het opmerkt. En ja, dat is inderdaad bewijs dat hij er niet voor terugdeinst om indien het hem belieft zaken op te maken. Wanneer je je er in verdiept zul je meer tegenkomen wat Lucas geheel opmaakt. Bijvoorbeeld dat hij alle discipelen in Jeruzalem laat blijven. In Marcus en Matteus stuurt Jezus ze naar Galilea. Of dat hij een hemelvaart verzint. Het oudste evangelie weet niets hiervan. Dat het verzonnen is kan men hieruit afleiden dat Matteus Jezus in Galilea naar de hemel laat gaan, maar Lucas hem in Betanië, dichtbij Jeruzalem ten hemel laat varen.
De evangeliën zijn verslagen die (ook) verschillende aspecten belichten. Tussen opstanding en hemelvaart liggen veertig dagen. Mattheus vermeldt de eerste dagen van deze periode (Galilea), Lukas de laatste (Jeruzalem). En Mattheus schrijft niet over de hemelvaart.
Je doet alsof in Markus alles had moeten staan, en de andere evangelieschrijvers het daarbij hadden moeten laten. En als ze dat niet doen, dan zijn ze 'aan het verzinnen'.
Terwijl ieder evangelie feitelijk een afzonderlijk verslag is, waarbij er verschillen in volgorde, inhoud en nadruk zijn.
Mijn uitgangspunt is niet dat de bijbel vol leugens is. Het is mijn conclusie na vijftien jaar op deze kwestie gestudeerd te hebben. Mijn uitgangspunt was exact het tegenovergestelde.
Met nadruk op 'was', want inmiddels is het je uitgangspunt. Na 'jarenlang uitsloven' ben je vanuit christelijke achtergrond op het punt gekomen dat je atheist, danwel ongelovige bent. En ik ben toch nu met jou in discussie. Je bent na al die jaren effectief net zover als ik indertijd was voordat ik ging geloven.
Welnee, je hebt laten zien dat je niet op de hoogte bent van theologische boeken die op wetenschappelijke basis geschreven zijn. Dat was je dus als atheïst ook niet. Terwijl ik me jarenlang uitgesloofd heb om dat hiaat in mijn kennis aan te vullen, en ieder debat voer op basis van redelijke argumenten. Je bent eenvoudig als onwetende gevallen voor een sektarisch clubje.
Ik ging geloven omdat God me dat gaf en ik het aannam. Ik wist helemaal niets van de bijbel, laat staan ultra dispensationalisme. Dus het is larie om te veronderstellen dat ik als 'onwetende atheïst' voor een sekte viel.

Mij werd duidelijk dat de bijbel met gezag 'spreekt'. Ongeacht wat ik er wel of niet van begrijp. Christus is mijn Verlosser, en dat geloof ik omdat God dat zegt.
Er is geen mens, theoloog of wat dan ook, dat dit geloof ook maar in de minste mate kan veranderen. Het is geen rationele afweging, het is vertrouwen op God. Een innerlijk zeker weten, waar alles aan onderworpen is. Met alles bedoel ik ook echt alles, inclusief wat ik zelf ben, kan of bedenk.
Dat is geen slogan, dat meen ik dus echt he! :)
Het kenmerk van alle sekten is dat alle andere groeperingen uit desbetreffend geloof het allemaal verkeerd begrepen hebben. Er is geen verlokkender prediking voor een westers persoon die met sceptisme en sarcasme is opgegroeid en daardoor nergens meer in kan geloven dan dat je helemaal gelijk hebt met al de kritiek die je hebt, maar toevallig dit kleine splintergroeperinkje hebt over het hoofd gezien. En dan komen ze met een hoogsteigen interpretatie, een interpretatie die volkomen ondeugdelijk is, maar niet onderkend wordt, doordat men geen kennis heeft van wetenschappelijke studies van de bijbel.
Nou ja, in feite behoor ik tot de sekte die zich christenen noemt. :)
Met mijn geloof, probeer ik rationeel de bijbel te begrijpen. En kom dan uit bij een theologisch systeem die naar mijn weten de meest juiste beschrijving geeft om allerlei zaken van de bijbel te begrijpen. UD biedt dat, wat mij betreft het meest nauwkeurig.

Jij zit je met je "wetenschappelijke studies" op een heel ander gebied. Je hebt het over schriftkritiek.
Nu denk ik wel dat er raakvlakken zijn. Want veel van de schriftkritiek trekt bepaalde conclusies op basis van theologie.
Bijvoorbeeld de stelling: Efeze, kollozensen, Timoteus etc, zijn niet geschreven door Paulus, WANT hij heeft het over heel andere onderwerpen dan in zijn andere (vroegere) brieven.
Maar UD stelt juist dat de late brieven van Paulus zondermeer anders van inhoud en onderwerp zijn. Kortom: Leuk dat de schrifkritiek dat opmerkt, maar de verklaring is dus niet dat deze brieven aan een ander dan Paulus moeten worden toegeschreven, maar omdat Paulus daadwerkelijk een andere bedeling aan het beschrijven was. (waar de wederkomst geen bepalende factor is)

Dit is ook een voorbeeld van de zwakte van schriftkritiek. Het is gebaseerd op aannames, maar ook daarnaast zijn er zo ontzettend veel onzekerheden. En ach, er is nog veel meer op aan te merken. Ik heb echt wel eea. gelezen waardoor ik wat mij betreft afdoende beeld heb wat de argumenten en de zwakheden zijn.
Desalniettemin zul jij denken dat ik over te weinig informatie beschik. Maar ik zie dat deze schriftkritiek bol staat van ongeloof en alleen maar verder tot ongeloof leidt. Dit staat helemaal haaks op mijn innerlijk weten. Schriftkritiek zou tot opbouw van geloof moeten zijn. Zo niet dan dient zij een ander doel en is zij in dienst van een andere geest. Eentje waar je voor moet oppassen om er niet door misleid te worden.
Het verschijnsel geloof-ongeloof is veel minder raadselachtig dan je denkt. Je overgeven aan een vroom-religieus geloof is exact hetzelfde als geïnfekteerd worden met een virus. Vandaar dat ik gelovigen ook niet uitmaak voor idioten. Ze zijn slachtoffers van een geloofsvirus dat hun in de greep houdt. Het medicijn van argumentatie kan helpen om je uit de greep van het geloofsvirus los te worstelen, maar de bevrijding komt pas wanneer het virus uitgewoed is. Zoals met welke virusinfektie dan ook heeft dit altijd tijd nodig, waarin je lange tijd eenvoudig geheel overgeleverd bent aan het geloofsvirus. Wanneer het virus uitgewoed is ploft het geloof als een kaartenhuis in elkaar en kijk je er later op terug met een gevoel van totaal onbegrip dat je ooit in staat bent geweest in honderd-en-één malle dingen rotsvast te geloven.
Ja, reuze onderhoudend. Maar dan zijn ongelovigen evenzeer onder invloed van 'demonen'. De onzichtbare krachten waar de mens aan overgeleverd is. Noem het 'demoon' of 'een virus', net waar je affiniteit naar uit gaat. Vervang in jouw reactie 'gelovige' door 'ongelovige' en 'virus' door 'demoon'.
Maar je hebt een perfect manifest in handen om een antichristelijke cult te beginnen :) Kill the infected bastards...

Laten we rationeel proberen te zijn ten aanzien van de christelijke historie:

Het is de traditie, allerlei randgebeuren dat om een veelheid van redenen ontstaan is, dát is het virus. Het christendom bevat daadwerkelijk (ook) enorm veel onzin.

Verplaats je eens in mijn visie. (beetje heikel voorstel omdat ik toch mijn twijfels heb in hoeverre je me begrijpt).
Het christendom baseert zich voor een groot deel op de periode tijdens de evangelieen en Handelingen. Want men denkt dat dit op de een of andere manier het voorbeeld is voor 'de ware kerk'. RKK met zijn Petrus, pinkstergemeenten met hun gaven, Calvinisten met hun verbond.
En stel nu eens dan UD gelijk heeft: Dat al dit handelingen gebeuren feitelijk Israël betreft.
Wat voor een poppenkast krijg je dan? Precies: de rommelige toestand die christendom heet.

Waarom is het dan toch altijd nog min of meer goed gegaan? Omdat men niet om Paulus heen kon! Wat Paulus schreef moest immers ook geïntegreerd worden. (soms was er een figuur als Luther nodig om daar de aandacht op te vestigen). Dit is erg kort door de bocht en ik doe geen recht aan de reformatie, maar toch.
Dus je krijgt een christendom die een soort Israel plaats heeft, in verschillende gradaties gecombineerd met de boodschap van Paulus. Dat is de voorstelling die wordt opgevoerd.
Daarmee verklaar ik het christendom niet tot onbenullig of fout, want het wordt desalniettemin gevormd door gelovigen en ik reken mezelf ook tot het christendom, noch de individuele gelovige die met alle overtuiging en oprechtheid bezig is.
Maar de christelijke religie, de vorm die het in traditionele lijn (protestants of RKK) gekregen heeft is voor een deel gewoon poppenkast. En met de beste bedoelingen en overtuiging overigens. Ik ben niet gedoopt met water (uit overtuiging) maar ik respecteer andere gelovigen die zich wel laten dopen. Want ook dat is uit geloof en dat gaat boven theologie. Dus: theologie is belangrijk en nuttig, maar geloof is allerbelangrijkst en gaat altijd boven theologie uit.
Ik ervaar dit gesprek als jouw poging om je los te wrikken van het geloof. Je wil de grootst mogelijke tegenkracht, omdat je weet dat niets anders je ooit losmaakt uit je geloofswaan. Dat is ook de reden waarom ik er vijftien pagina's ben mee doorgegaan. En ja, dat ik het jobsgeduld heb opgebracht om er tot hier aan toe mee verder te gaan kan bijna gelden als bewijs voor het bestaan van goddelijke kracht :wink: .
Zelfs in je idee van bruggen bouwen naar het atheïsme herken ik mezelf. Daar heb ik ook aan geleden. De eerste twee jaar dat ik op dit forum bivakkeerde was ik nog een godgelover en liep ik ook met dit idee van jou rond.

Het geloofsvirus houdt je nog zo sterk in zijn macht dat je deze diepere reden niet eens durft toe te geven. Je moet officieel de rol spelen van iemand die boven de atheïsten staat. Deze fantasie van je is als de windmolen van don quichot. Er is namelijk geen ex-gelovige die zijn geloof op rationele gronden verworpen heeft, die ooit terug zal gaan naar het christelijk geloof. Je waan staat gelijk aan iemand waterpokken aanbieden voor de tweede maal, of iemand die de verlichting is doorgegaan naar het middeleeuwse denken proberen te verleiden.
Misschien ervaar ik dit gesprek wel als poging om jou los te wrikken uit ongeloof. :) En ja, ik heb hier ook veel tijd in besteed. Ergens hoop ik dat je, along the way, het verschil tussen religie en geloof opmerkt.
Want op de een of andere manier ben jij in ongeloof terecht gekomen. Mogelijk is dat meer tgv. traditie dan geloof. Wat je jezelf kunt afvragen is of je wel werkelijk God geloofde, of de/een traditie. Kortom, eerlijke vraag en een beetje abrupt: Ben je wel ooit een echte gelovige geweest (zo 'maf als ik' zeg maar)? Wat denk je daar zelf over?
Het is voor mij niet voorstelbaar dat je je geloof in God verliest, het is als een contradictio in terminis. (ook al geef je aan dat jezelf niet als sterk atheistish beschouwd).
Als je ooit werkelijk geloofde in Christus, dan was en ben je behouden. Hoe kun je dat verloochenen? Waar ben je in vredesnaam mee bezig?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

waarom? schreef: Het is niet voor niets dat fundi gelovigen zoveel mogelijk EIGEN opleidingen hebben om deze "problemen" te voorkomen....
Noem het dan een praktijk opleiding maar geen WETENSCHAPPELIJK opleiding meer...
Een van de stellingen is dat men zich niet mag beroepen op iets bovennatuurlijks. Voor een gelovige is dat een onnodige belemmering.
Noem het ene bijvoorbeeld seculiere wetenschap en het andere godsdienst wetenschap.
Jij gaat er van voetstoots vanuit dat Handelingen is geschreven door Lukas. Laten wetenschappers dat nu net niet doen. Omdat we dat met geen enkel papiertje uit de oudheid doen. En zeker omdat historici van de oudheid heel iets anders verstonden onder historie zoals wij dat doen.
Het is aannemelijk dat het Lukas was. Of het door Lukas is geschreven of een ander maakt op zich natuurlijk niet zoveel uit.
Waar ik bezwaar tegen heb is dat geroepen wordt dat de schrijver dingen uit zijn duim zuigt.

Zodra je seculiere wetenschap over de bijbel laat gaan, dan moet alles uit de duim gezogen zijn. Bovennatuurlijk bestaat immers niet of moet genegeerd worden.
Als dat het uitgangspunt is, welke conclusies zouden daar dan uit volgen...? Wat je er op die manier instopt, krijg je er natuurlijk ook uit.

En het zal vast wel interessant voor ongelovigen zijn om zo bezig te zijn, maar voor een gelovige is dit net zo relevant als het oordeel van een vegetariër over het vlees van de lokale slager. Maar ja, er zijn nu eenmaal ongelovigen dus moet er aandacht aan besteed worden.
Als een heilig boek een wetenschappelijke methode niet kan verdragen......gaat er nog geen lampje branden?....
Uitvluchten : we hebben een verdorven verstand..... ja, ja...... En dat werkt in andere vakken niet zo..... een gelovige heeft dus ook een andere wetenschappelijke methode voor wiskunde...???. Jij gelooft dat : 1 + 1 = 3 ??
Jij noemt hogere schriftkritiek wetenschappelijk, alsof het wiskunde is. En DAT is wel het probleem, want het is totaal niet met elkaar vergelijkbaar. Maar omdat het "wetenschappelijk" genoemd wordt, wordt de suggestie gewekt dat het bewijsbaar is. Wel, dat is het niet, het is in hoge mate speculatief.

Neem de datering van het Markus evangelie. Best wel belangrijk aangezien datering van Mattheus en Lukas en Handelingen daarmee samenhangt. De range waarbinnen Markus geschreven zou kunnen zijn, is ongeveer 40 AD tot 130 AD. Maar ja, welke datum is de juiste? Als je denkt dat het bewezen kan worden, dan heb je het dus mis (de grootte van de range getuigt daar wel van).
De waarheid zou dan volgens sommigen gezocht moeten worden in wat de meerderheid denkt. Hetgeen natuurlijk een simplistische manier van denken is. Dat is meer een vorm van populisme.

De seculiere wetenschap eist dat er geen bovennatuurlijke factoren mogen bestaan. Zoiets als 'profetie' bestaat dus per decreet niet.
Men redeneert: er staat een verwijzing naar de verwoesting van Jeruzalem (als profetie), dus Markus moet tijdens of na de Joodsoorlog geschreven zijn.
Nou ja, er zijn nog wel allerlei tegenargumenten te bedenken etc etc. Maar de consensus komt daardoor uit op een datering rond het jaar 70.
Niet omdat dit dus werkelijk zo is, maar omdat a priori de aanname gemaakt is dat profetie niet kan bestaan, zullen veel personen de dateringen daar moeten laten uitkomen. Dus dat is daarmee 'de consensus'.

Je zult denk ik aanvoelen dat deze kermis voor mij als (soort van fundamentalistische *) gelovige nul en generlei waarde heeft. Ik geloof dat profetie bestaat ergo: de argumentatie over de datering is daarmee totaal irrelevant geworden.

De ongelovige zal wel waarde hechten aan een late datering. Maar ja, hopelijk wel bewust dat 'ongeloof' door het uitsluiten van het bovennatuurlijke er bij voorbaat al ingestopt was. Als je je ongeloof daarmee verder gaat onderbouwen, ben je bezig met een cirkelredenatie.

Naast dit alles is datering van de synoptische evangeliën ook dan nog steeds omstreden. Ook zonder aanname dat profetie bestaat, zijn er verscheidene goede argumenten tegen een datering na 70 AD.

* Ik geloof dat de bijbel bevat wat God wil dat er in staat. Dat is niet een dwangmatige letterlijkheid als zou de tekst gedicteerd zijn oid. De NT schrijvers hadden hun eigen achtergrond en manier van schrijven, vergaring van informatie en redactie. Maar desalniettemin heeft dit geresulteerd in een tekst die aan Gods bedoeling beantwoord.
Al zou het soms vreemd zijn en denk ik ook wel eens: waarom moet dat nou? Als lezer moet je maar zien hoe je het interpreteert en anders laat je het maar liggen.
Verder: We hebben niet de oorspronkelijke tekst, dus kopieerfouten is een ander onderwerp. Dat zie ik hier los van.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Noem het ene bijvoorbeeld seculiere wetenschap en het andere godsdienst wetenschap.
Gewoon noemen wat het is, niks mis mee. Het één is wetenschap, het ander religie.
Of het door Lukas is geschreven of een ander maakt op zich natuurlijk niet zoveel uit.
Waar ik bezwaar tegen heb is dat geroepen wordt dat de schrijver dingen uit zijn duim zuigt.
Hoe zo mag dat niet, binnen de wetenschap geen enkel probleem hoor, gewoon zaken onderbouwen.
Zodra je seculiere wetenschap over de bijbel laat gaan
Dat gaat het ook, het probleem van gelovigen is dat ze niet tegen de vragen kunnen die dan worden gesteld.
De seculiere wetenschap eist dat er geen bovennatuurlijke factoren mogen bestaan.
Binnen de wetenschap wordt alles geaccepteerd, mits onderbouwd en falsificeerbaar. Dat de term ‘bovennatuurlijk’ daar niet aan kan voldoen, tsja jammer.
Je zult denk ik aanvoelen dat deze kermis voor mij als (soort van fundamentalistische *) gelovige nul en generlei waarde heeft. Ik geloof dat profetie bestaat ergo: de argumentatie over de datering is daarmee totaal irrelevant geworden.
Irrelevant voor jou persoonlijk. Dat zeg niets over de argumentatie op zich.
[De ongelovige zal wel waarde hechten aan een late datering.] Niet persé, maar als dat nu het meest waarschijnlijk is…

Wat betreft je laatste alinea, hoe kun je nu ooit iets concluderen (De NT schrijvers hadden hun eigen achtergrond en manier van schrijven, vergaring van informatie en redactie. Maar desalniettemin heeft dit geresulteerd in een tekst die aan Gods bedoeling beantwoord.) als je weet dat we de oorspronkelijke tekst niet kennen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Fundi schreef:
waarom? schreef: Het is niet voor niets dat fundi gelovigen zoveel mogelijk EIGEN opleidingen hebben om deze "problemen" te voorkomen....
Een van de stellingen is dat men zich niet mag beroepen op iets bovennatuurlijks. Voor een gelovige is dat een onnodige belemmering.
"Dat beloof ik" wees er al op. Beroepen op bovennatuurlijks is geen enkel probleem als het plaats vindt in de religie opleiding die eventueel gekoppeld is aan een bepaalde religie. En veel gelovigen wetenschappers hebben geen enkele moeite mee om via seculiere methode theologie te beoefenen........Het geloof is altijd ergens een niet rationele sprong in het denken .....dus waar je de sprong maakt doet er niet veel toe. ( Dr H. Berkhof, Kierkegaard ) Alleen fundi chistenen hebben er moeite met seculiere methodes omdat het tegen hun geloofsovertuiging en beleving ingaat....

Er is voor deze christenen in mijn ogen ook geen enkele reden om een wetenschappelijk theologische opleiding te volgen: alles ligt al vast en moet worden getoetst aan wat al we weten. Een praktische opleiding is dan ook veel handiger, doen meeste christenen wereldwijd ook. Waarom zou je het ook anders willen?.
Fundi schreef:
waarom? schreef: Jij gaat er van voetstoots vanuit dat Handelingen is geschreven door Lukas. Laten wetenschappers dat nu net niet doen. Omdat we dat met geen enkel papiertje uit de oudheid doen. En zeker omdat historici van de oudheid heel iets anders verstonden onder historie zoals wij dat doen.
Het is aannemelijk dat het Lukas was. Of het door Lukas is geschreven of een ander maakt op zich natuurlijk niet zoveel uit.

Zodra je seculiere wetenschap over de bijbel laat gaan, dan moet alles uit de duim gezogen zijn. Bovennatuurlijk bestaat immers niet of moet genegeerd worden.
Als dat het uitgangspunt is, welke conclusies zouden daar dan uit volgen...? Wat je er op die manier instopt, krijg je er natuurlijk ook uit.
Wat jij bovennatuurlijk noemt zal een seculiere wetenschapper aan iets anders toewijzen. En geen enkele seculiere wetenschapper zal zeggen dat ALLES uit de duim is gezogen. Maar wonderen, etc. Ja die wel....omdat ze nu ook niet gebeuren of aan heel andere dingen kunnen worden toegeschreven....Ik wil de eerste uit de dode opgewekte nog graag spreken of degenen met geamputeerde ledenmaten die er weer zijn.......

Openbaringen zijn de meest twijfelachtige bronnen van kennis. En ooggetuigen verslagen opgeschreven na 6 maanden worden ook al discutabel. Menselijk hersenen hebben er dan al heel wat filters over heen gehaald.... Maak je geen illusie.

Fundi schreef:
En het zal vast wel interessant voor ongelovigen zijn om zo bezig te zijn, maar voor een gelovige is dit net zo relevant als het oordeel van een vegetariër over het vlees van de lokale slager. Maar ja, er zijn nu eenmaal ongelovigen dus moet er aandacht aan besteed worden.
De meeste wetenschappers welke op wetenschappelijke manier theologie bedrijven zijn gelovigen..... Dus wat is je punt?. Dat het niet jouw manier van geloven is?. Dat veel dingen van de Bijbel worden gezien als verhalen en "mythes"?.
Ook deze wetenschappers moeten een sprong maken die ze niet rationeel kunnen maken. Alleen dat ze hem maken en dat ze daar geen bewijs voor hebben.

En om bij jouw voorbeeld te blijven: vegatariers weten vaak meer over het vlees bij de lokale slager, alleen willen ze het daarom vaak niet meer eten... al vonden ze het vroeger vaak wel lekker. Vondt geloof vroeger ook lekker, weet er nu teveel van om het nu nog door de keel te krijgen...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fundi schreef:[
Mij werd duidelijk dat de bijbel met gezag 'spreekt'. Ongeacht wat ik er wel of niet van begrijp. Christus is mijn Verlosser, en dat geloof ik omdat God dat zegt.
Er is geen mens, theoloog of wat dan ook, dat dit geloof ook maar in de minste mate kan veranderen. Het is geen rationele afweging, het is vertrouwen op God. Een innerlijk zeker weten, waar alles aan onderworpen is. Met alles bedoel ik ook echt alles, inclusief wat ik zelf ben, kan of bedenk.
Dat is geen slogan, dat meen ik dus echt he! :)
Op deze pagina vind je zat mensen die net zo overtuigd waren als jij en misschien nog wel meer en die evengoed van hun geloof vielen.
Dus zou ik maar niet zo zeker wezen. Dat je het je nu niet kan voorstellen zegt niets over de toekomst. :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fundi schreef: En het zal vast wel interessant voor ongelovigen zijn om zo bezig te zijn, maar voor een gelovige is dit net zo relevant als het oordeel van een vegetariër over het vlees van de lokale slager.
Met dat verschil dat de meeste vegetariërs hier (als ex gelovigen) dat vlees wel degelijk uitgebreid gekeurd hebben.

PS: Ik zie dat Waarom? me voor was.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

waarom? schreef: Alleen fundi chistenen hebben er moeite met seculiere methodes omdat het tegen hun geloofsovertuiging en beleving ingaat....
Opvattingen over de bijbel waarbij ongeloof het uitgangspunt is, zijn niet relevant voor mij als gelovige.
Net zo min als bijvoorbeeld opvattingen over de bijbel, waarbij de islam het uitgangspunt voor interpretatie is, voor mij relevant zijn.

Ieder doet maar wat die niet laten kan, als atheisten/agnosten of islamtieten zo graag iets over de bijbel willen beweren, moet ze dat zelf weten. Maar ik zie geen reden om mij daar erg door aangesproken te voelen.

Als voorbeeld de datering van de synoptische evangelieen. Het ongelovig standpunt accepteert profetie niet, in de evangelieen wordt de verwoesting van Jeruzalem voorzegt, DUS de evangelieen moet rond of na 70 AD geschreven zijn. Dat is een typerend voorbeeld dat het uitgangspunt ongeloof is, waaruit (steeds verdergaande) conclusies getrokken worden.
Kortom: Stop er ongeloof in en je krijgt er bevestiging van het ongeloof uit.

Natuurlijk zijn er christelijke apolegeten die daar dan in meegaan en evengoed nog goede weerlegging geven. Maar het hele principe van het ongeloof als uitgangspunt is wat mij betreft al een idiote keuze om met de bijbel om te gaan. Want de bijbel gaat juist over God en dus ook het bovennatuurlijke. Het is krankjorum om de bijbel te lezen en daarbij het bovennatuurlijke uit te sluiten.

Dat is zoiets als "menselijke relaties en huwelijk" onderzoeken evalueren, maar "liefde" mag daarbij geen factor zijn, want dat is niet objectief meetbaar.
En wat zijn de onderzoekers in de weer met echtscheidingspercentages, inkomen en gemiddelde hypotheek in een vinex wijk.
Maar zou dat ook maar enige relevantie voor de relatie met mijn vrouw moeten hebben?
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Fish schreef: ...zat mensen die net zo overtuigd waren als jij en misschien nog wel meer
Is dat zo? Hoe heb je dat bepaald?
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Fundi schreef:Want de bijbel gaat juist over God en dus ook het bovennatuurlijke.
Dat is maar zeer de vraag.
De bijbel laat zien hoe een bepaald volk dacht over het in die tijd onverklaarbare.
Beïnvloed door reeds bestaande gedachten van andere volkeren over andere goden.
Doorspekt met mythologische verhalen om zin te trachten te geven aan gebeurtenissen.

De Tenach is geschreven door mensen die overal de hand van het goddelijke in zagen. En van daaruit met verklaringen kwamen over gebeurtenissen.

Dus dat de bijbel over God gaat is zeer twijfelachtig.

Want waarom zou God 196.000 jaar stil zijn geweest tegen de mensheid ?
En waarom zou God zich stilhouden terwijl allerlei volkeren al gedachten hadden over het bovennatuurlijke.
Ken je geschiedenis.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fundi schreef:
Fish schreef: ...zat mensen die net zo overtuigd waren als jij en misschien nog wel meer
Door die getuigenissen te lezen.
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Fundi schreef:Want de bijbel gaat juist over God en dus ook het bovennatuurlijke.
De bijbel kan alleen over god gaan als je aanneemt dat god bestaat.
Maar dat is volstrekt niet aan te tonen. Als god niet bestaat kan de bijbel dus niet over god gaan, hooguit over een verzonnen god. Anders gezegd, als je de bewering doet "de bijbel gaat juist over God" zal je eerst moeten bewijzen dat god bestaat en dat is nog nooit iemand gelukt.
Als je als gedachtenexperiment even aanneemt dat (een) god wel bestaat, is het daarmee nog helemaal niet gezegd dat de bijbel over god gaat. Ook dat is een aanname die precies op niets is gebaseerd. Er is geen enkel bewijs dat de Bijbelverhalen niet zijn gebaseerd op verzinsels, wensdenken en wat aangepaste mythische vertellingen.
Al met al is daarmee het christelijk geloof niet gebaseerd op gebakken lucht, maar op ongebakken lucht.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Fish schreef:
Fundi schreef:
Door die getuigenissen te lezen.
:roll:
Indrukwekkende onderbouwing: je kunt dus van alles beweren "omdat je kunt lezen".
Schaam je! Fish verwees naar Op deze pagina Hij beweerde niet van alles zonder onderbouwing. Hij beweerde een ding met onderbouwing door 142 onderwerpen. Kun jij niet lezen soms?
Peter van Velzen
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Fundi,

Vindt je het eerlijk om van anderen objectieve redenatie te verwachten, en zaken van alle kanten te belichten en zelf te stellen
Opvattingen over de bijbel waarbij ongeloof het uitgangspunt is, zijn niet relevant voor mij als gelovige.
[-X
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Fish schrijft dat hij mijn geloof kan vergelijken met dat van anderen (ex-gelovigen) in dat topic. Blijkbaar kan hij het ook zodanig kwalificeren/kwantificeren, dat hij stelt dat hun geloof gelijk of groter was in vergelijking tot mijn geloof.

Het is dan een terechte vraag op welke basis hij dat denkt te kunnen bepalen. Welke normen hanteert hij om een dergelijke uitspraak te kunnen doen?

Domweg opnieuw verwijzen naar het lezen van het topic is een dooddoener.
Gesloten