prediker 3 : 19

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

wie heeft meer rechten de gnoe of de krokodil?

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Marcus Scaurus
Forum fan

Bericht door Marcus Scaurus »

De krokodil. Die geniet namelijk de protectie van de geest van Steve Irwin.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
balou
Forum fan

Bericht door balou »

sjun schreef;
Gelden die rechten gelijk voor alle dieren? Kan een amoebe bijvoorbeeld dezelfde rechten claimen als een mug, een kikker, een rat, een kat, een hond een aap, een duif, een krokodil, een hagedis en een paling? Zo nee. volgens welke criteria worden aan dieren rechten verleend en wie garandeert op grond van wat dat die rechten worden nageleefd?
Dieren hebben geen rechten. Wij zijn het enige zoogdier dat in staat is geweest onzelf rechten toe te kennen. En wij hebben dat te eenzijdig gedaan, zoals ons langzaam duidelijk wordt.
Dus moeten wij trachten te herstellen, wat thans gevaar loopt.
Stoppen met het verwoesten van ecosystemen helpt daarbij. En teruggeven van leefgebieden die wij voor onzelf hebben gereserveerd.

Want wij zijn ook de enige diersoort die weet wat wij reeds hebben verwoest
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Eco

Bericht door Eco »

H'm als er een god zou zijn en als die niet zou willen dat we dieren zouden eten, dan had ie dieren naar zand laten smaken... Maar de meeste doen het erg goed in de keuken, met een goed glas wijn en een lekker sausje. Persoonlijk ben ik dol op dieren. Ik heb twee lieve katten (die ik alleen in geval van overmacht zou opeten) en 6 van de 7 dagen per week staat er een dier als eyecatcher op de menukaart...

Dieren bevatten belangrijke voedingsstoffen en zijn lekker. Daar staat wel tegenover dat we ze op een vriendelijke manier moeten behandelen. Ik walg soms van de manier waarop we kippen behandelen. Ik zal nooit zelf ganzenlever bestellen en ik behandel vlees met respect. Iedere kip, hoe onbenullig ook, verdient met respect klaargemaakt en opgediend te worden

Vegetarisme is sympatiek, maar saai en onnatuurlijk. Saai omdat er naast patat met pindasaus en mayonaise maar weinig dingen zijn die lekker zijn zonder vlees en onnatuurlijk omdat dieren (zoals wij) gewoon al duizenden jaren andere dieren eten. Thats the way it works. Ik heb nog nooit een vegatarische tijger gezien. Zelfs die lieve dolfijnen eten andere visjes.

Dus... Doe niet gek, wees geen vegatarier, eet vlees van respectvol grootgebrachte dieren. Behandel vlees altijd met respect en gooi nooit iets weg (geef het desnoods aan de kat)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Eco schreef:H'm als er een god zou zijn en als die niet zou willen dat we dieren zouden eten, dan had ie dieren naar zand laten smaken... Maar de meeste doen het erg goed in de keuken, met een goed glas wijn en een lekker sausje. Persoonlijk ben ik dol op dieren. Ik heb twee lieve katten (die ik alleen in geval van overmacht zou opeten) en 6 van de 7 dagen per week staat er een dier als eyecatcher op de menukaart...

Dus... Doe niet gek, wees geen vegatarier, eet vlees van respectvol grootgebrachte dieren. Behandel vlees altijd met respect en gooi nooit iets weg (geef het desnoods aan de kat)

8) :wink:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

wanneer het waar zou zijn dat dieren minder rechten zouden moeten hebben dan mensen dan zouden kinderen ook minder rechten moeten hebben dan volwassenen, en dan heb ik het natuurlijk over de fundamentele rechten
maar kinderen zijn voorbestemd om volwassenen te worden en volwassen mensen zijn voorbestemd om engelen te worden, enz....
een dergelijke redenering geldt dus ook met betrekking tot de ontwikkelingsgang van dieren
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waarom vergelijk je nu kinderen met dieren? Ik zie die link niet zo, licht dat eens toe?

Kind staat tot mens als dier staat tot mens? Vreemde gedachtegang. Hoe kom je hierbij?
Laatst gewijzigd door Kitty op 05 nov 2006 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

MOODY BLUE schreef:
Eco schreef: Dus... Doe niet gek, wees geen vegatarier, eet vlees van respectvol grootgebrachte dieren. Behandel vlees altijd met respect en gooi nooit iets weg (geef het desnoods aan de kat)
8) :wink:
Kattenkanibalisme!! :twisted:, foei Eco!

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

collegavanerik schreef:wie heeft meer rechten de gnoe of de krokodil?

Afbeelding
Geen een, zo werkt het niet in de natuur. Overleven van de fitste organisme :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Kitty schreef:Waarom vergelijk je nu kinderen met dieren? Ik zie die link niet zo, licht dat eens toe?

Kind staat tot mens als dier staat tot mens? Vreemde gedachtegang. Hoe kom je hierbij?
ik vergelijk kinderen met volwassen mensen
vervolgens betoog ik dat dieren nevengeschikt aan mensen zijn, topologisch gezien, en dus ook recht op levensruimte hebben
bovendien zou voor de aanhangers van de evolutietheorie, waartoe ik ook behoor, het duidelijk moeten zijn dat de mens geleidelijk aan is ge-evolueerd uit andere levensvormen, populair uitgedrukt de aap
en net zoals we respect dienen op te brengen voor onze ouders, zo ook voor de dieren
en voor wat betreft de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van dieren zouden we alleen al uit wetenschappelijke overwegingen er bij gebaat moeten zijn om zoveel mogelijk soorten in stand te houden om dit te bestuderen
ik hoop ,kittty, dat ik jouw verbazing enigszins heb kunnen doen afnemen en omvormen in een beter begrip

groet,

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

H'm als er een god zou zijn en als die niet zou willen dat we dieren zouden eten, dan had ie dieren naar zand laten smaken... Maar de meeste doen het erg goed in de keuken, met een goed glas wijn en een lekker sausje.
Mensen schijnen naar varken te smaken, ook maar eten dan? Ik heb niets tegen kanibalisme.
Persoonlijk ben ik dol op dieren. Ik heb twee lieve katten (die ik alleen in geval van overmacht zou opeten) en 6 van de 7 dagen per week staat er een dier als eyecatcher op de menukaart...
Vreemde manier om je liefde te tonen.
Dieren bevatten belangrijke voedingsstoffen en zijn lekker.
Geen argumenten. Vegetariers missen geen belangrijke voedingsstoffen want de meesten zijn bewust vegetarisch. Overigens bevatten melk, kaas en eieren ook vitamine B12 (de enige vitamine die alleen voorkomt in dierlijke producten). Ironisch genoeg zijn er meer vleeseters die vitamine B12 tekort hebben dan vegetariers, je hebt namelijk vitamine B11 nodig om B12 te kunnen opnemen en laat het nou juist die vitamine zijn die ALLEEN in plantaardige producten voorkomt en eet de gemiddelde vleeseter te weinig groenten om dus voldoende B12 op te nemen. Voor proteine kun je better sojaproducten eten. Deze bevatten dezelfde proteine gehalten of zelfs meer minus de nadelige gevolgen van cholesterol en vet.
Daar staat wel tegenover dat we ze op een vriendelijke manier moeten behandelen. Ik walg soms van de manier waarop we kippen behandelen. Ik zal nooit zelf ganzenlever bestellen en ik behandel vlees met respect. Iedere kip, hoe onbenullig ook, verdient met respect klaargemaakt en opgediend te worden.
Mee eens. Maar het is beter om helemaal geen kip klaar te maken.
Vegetarisme is sympatiek, maar saai en onnatuurlijk. Saai omdat er naast patat met pindasaus en mayonaise maar weinig dingen zijn die lekker zijn zonder vlees
Blijkbaar is niet kunnen koken een pré als je vleeseter bent. Misschien heb ik makkelijk praten hoor want mijn vrouw kan voortreffelijk koken, maar met een beetje kennis kun je ontzettend lekkere maaltijden maken. Met onwetendheid en kortzichtigheid blijf je hangen bij die saaie karbonaadjes, speklappen en biefstukjes. Wij eten nog steeds shoarma, rotti, fajita's, saté, hamburgers en italiaanse gehaktballetjes en alles zonder vlees maar MET vegetarische ( meestal zelfs veganistische) alternatieven. Ga eens bij de Vegetarische Chineese Toko langs, vind je ontelbare alternatieven voor vlees.
en onnatuurlijk omdat dieren (zoals wij) gewoon al duizenden jaren andere dieren eten.
Thats the way it works. Ik heb nog nooit een vegatarische tijger gezien. Zelfs die lieve dolfijnen eten andere visjes.
Tijgers hebben geen keus, dolfijnen hebben geen keus, wij wel en mensen zoals ik zijn het bewijs dat het gezond, lekker en VEEL beter is voor het lichaam. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld sinds ik vegetarier ben.
Mijn vrouw en ik koken samen meer soorten en lekerdere gerechten dan de gemiddelde vleeseter, dat kan ik je verzekeren. Hoe? Weten wat je koopt, kennis van zaken en alternatieven zoeken.
Vleeseten is onnodig, slecht voor de gezondheid, slecht voor het millieu en slecht voor de voedsel productie. Verzamel dus veel info over vegetarische gerechten en laat dat stuk been, buik, shouder van een voorheen levend dier links liggen.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Krijgen we nu evangelisatie voor het vegetarisme? Het is niet te hopen. Prima hoor als iemand vegetarier is, alle respect, maar gezonder enz. dat slaat nergens op. Gezond eten kan zowel vegetarisch als niet vegetarisch. Ongezond eten ook trouwens.

Je krijgt niet iedereen aan het vegetarisme. Dus kun je je beter richten op hoe dieren zo min mogelijk leed toe brengen, en zo diervriendelijk mogelijk te behandelen. Het eten van biologisch vlees lijkt een stap in de goede richting. Hoewel het niet te realiseren is om alleen nog maar biologisch vlees op de markt te brengen. Dan moet je je dus ook richten op het diervriendelijker maken van de bio industrie en betere controle op de weg van wei naar slager gericht op een diervriendelijk productie.
Laten we in ieder geval niet vervallen tot een welles nietes spel tussen vleeseters en vegetariers. Een echte vegetarier krijg je niet aan het vlees en een echte vleesliefhebber zelden aan de sojablokken of andere alto nep vleespreparaten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Krijgen we nu evangelisatie voor het vegetarisme? Het is niet te hopen. Prima hoor als iemand vegetarier is, alle respect, maar gezonder enz. dat slaat nergens op. Gezond eten kan zowel vegetarisch als niet vegetarisch. Ongezond eten ook trouwens.
Veel vlees eten is ongezond. Vegetarisch eten is gezonder dan iedere dag vlees. Maar als men matig is met vlees dan is er niets aan de hand.
Een echte vegetarier krijg je niet aan het vlees en een echte vleesliefhebber zelden aan de sojablokken of andere alto nep vleespreparaten.

Dit is weer zo'n stereotypering. Ik ben vegetariër, maar dat soort dingen eet ik nooit.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Weet ik wel Devious, ik kook ook minstens twee keer per week vegetarisch zonder surrogaat op vlees gelijkende zaken:)
Maar ik reageerde op de vegetarische sate's, de gehaktballetjes en de hamburgers die genoemd werden. Ik denk dan altijd als je echt vegetarier bent, eet je ook geen in karbonaadjesvorm geknede soja produkten of op gehakt lijkende of kippenstukjes gelijkende producten, tenminste dat vind ik dus vreemd. Zeggen dat je geen dieren eet, maar wel willen dat het lijkt op iets van een dier.
En veel vlees eten is zeker slecht. En dat doen we dan ook niet. Twee keer per week vis, twee keer per week vlees, twee keer per week vegetarisch en een keer een broodje. En veel groenten en fruit.

Slecht eten kun je zowel vegetarisch als niet vegetarisch.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef: Slecht eten kun je zowel vegetarisch als niet vegetarisch.
Dat is correct. Friet, kristalsuiker, coca cola is allemaal vegetarisch. En de gezonde aspecten van soja worden sterk overdreven. De meeste andere peulvruchten zijn veel gezonder.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gesloten