Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Roken

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef: Maar dat het voor jou op dat moment gemakkelijk was, betekent niet noodzakelijk dat het voor anderen op het even welk moment even gemakkelijk is.
De aandrang om te roken duurt ongeveer 10 minuten en zelfs de meer verstokte paffer zal te kennen geven wel 10 minuten zonder te kunnen. Daarmee is de cirkel van het idee niet zonder te kunnen doorbroken.
Zoals ik vroeger tegen Duitse collega zei als hij vroeg: Stört es dich wenn ich rauche? Antwoord Von mir aus kannste auch brennen :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

dikkemick schreef:
JohanT schreef: Dit geldt zeker niet voor iedereen. Toen ik begon met roken, wist niemand hier iets van (althans, dat hoopte ik). Het was voor mij iets persoonlijks, een kleine verdoving op dat moment. Dit is te zwart-wit gezegd, er zijn talloze redenen waarom mensen beginnen met roken, niet alleen de stoerdoenerij.
En je eerste inhaal was lekker? Of hoestte je je longen it je lijf? Ook nooit een soort van stankreflex ontwikkeld als anderen in je buurt rookten?
Je bent weer lekker zwart-wit bezig. Of het is lekker, of het is de longen uit je lijf hoesten.
Nee, ik hoestte niet de longen uit m'n lijf de eerste keer. Ik hoestte vast wel, maar niet zoals jij het neerzet. En nee, het was ook niet het lekkerste wat ik heb gehad, het was ook zeker niet het ergste wat ik had gehad op dat moment.
De felle tik die je krijgt bij je eerste sigaret wordt niet door iedereen als negatief ervaren, laat dat eens door je doordringen. Je doet het overkomen alsof iedereen die start met roken eerst intense pijn lijdt, alvorens het lekker te vinden.
dikkemick schreef:
JohanT schreef:
Als je een stukje gaat hardlopen en je stopt na een aantal km, is dat een gebrek aan doorzettingsvermogen? Nee, je lichaam kan het even niet meer aan. De een pakt het makkelijker op dan de ander.
Ontwenningsverschijnselen kunnen heftiger zijn dat je denkt. Gelukkig heb ik er persoonlijk geen last van gehad en ben ik nu al een aantal jaar rookvrij (m.u.v. een sigaartje tijdens oud en nieuw), maar ieder lichaam reageert anders.
Alleen is het hier zo: Je stopt met iets en je lichaam kan het niet meer aan. Dan moet er een lampje gaan branden...
En dan blijft het een kwestie van doorzettingsvermogen. Bij hardlopen beschadig je werkelijk je lichaam als je doorgaat.

Ik kan er, zoals je merkt weinig begrip voor opbrengen...
Ja, dat merk ik en ik vind het niet meer dan kortzichtig hoe je je opstelt richting mensen die roken. Ik kan begrip opbrengen voor je positie, ik ben zelf gestopt met roken en heb er enorm profijt van. Ik vind het smerig om door sigarettenrook te lopen als ik de supermarkt inloop.
Echter, niet iedereen kan zomaar stoppen met roken. Je impliceert met je doorzettingsvermogen dat deze mensen simpelweg te zwak zijn, zonder ook maar enig idee te hebben wat de achtergrond, geschiedenis is van deze mensen en hoe een sigaretje iemand kan kalmeren, rust kan geven. Kan dat ook op andere manieren? Vast wel, en ik juich het ook toe als mensen stoppen met roken. Maar ik scheer niet alle rokers over een kam, zoals jij doet.

Samante schreef:Je kan het doorzettingsvermogen noemen of wilskracht...

Voor mij was het gewoon 100% de keuze maken niet meer te roken. Geen twijfel toelaten (dat is een ondermijnende gedachte) en alleen maar ondersteunende gedachten (ik ga veel geld uitsparen, ik maak van mijn lichaamscellen niet langer gaskamertjes, ik zal mijn conditie verbeteren, ik vind het leven nog veel te leuk etc.).

Heb slechts die keuze gemaakt. Het is geen prestatie om bij die keuze te blijven, compleet en niet halfhartig kiezen. That's it!
Voor jou is het misschien geen prestatie, maar voor anderen wel. Gelijk aan drugsverslaving, eetverslaving, gameverslaving of enig andere verslaving, het kan voor mensen een dagelijkse prestatie zijn om niet toe te geven.

Ik weet van mezelf dat ik dichterbij het kopen van een pakje sigaretten sta dan iemand die nog nooit heeft gerookt, doordat ik die stap al heb genomen. Zie ik het als een prestatie om niet terug te vallen in het roken? Enerzijds niet, omdat ik het als iets logisch beschouw voor mezelf. Anderzijds is het een prestatie, omdat ik soms nog wel benieuwd ben naar het effect als ik weer een sigaret zou opsteken, omdat ik weet wat voor effect het had op m'n gemoedstoestand.
Ik ben erg blij voor je dat het voor jou geen prestatie is, maar voor anderen is het minder makkelijk. Iedere situatie is anders.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ik ben al meer dan 25 jaar gestopt met roken. Maar als ik buiten loop en ik ruik een sigaret dan weet ik, nee ik moet er nooit meer één opsteken. Doe ik dat wel dan ben ik verkocht.
Als iemand binnen rookt vind ik het niet lekker, hier in huis gebeurd dat ook niet. Maar een schone zus die de één na de ander opsteekt en het is buiten, deert me niets.
Voor sommigen is het enorm moeilijk te stoppen, en volgt er een andere verslaving na het stoppen met roken.. Er zijn mensen waarvan ik denk; 'rook maar lekker voor jou is het beter'. En 10 jaar langer of korter leven doet er dan niet toe.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Alle rokers over 1 kam en zwart wit visie. Tja, alle rookwaar (behalve paling) stinkt! Maar als ik iets moet nuanceren:

Volgens mij heeft ieder mens een ingebouwd (aangeboren) hoestreflex wat rook betreft en heeft hiervoor een natuurlijke afweer. Of hier bewijs voor is weet ik niet. Ik ben niet bekend met kinderen die het heerlijk vinden als de ouders in de auto gaan zitten paffen. Zwart wit, want dit gebeurt bijna niet meer! Gelukkig maar!
Waarom beginnen met roken?
Als ik de sites erop na lees, zijn er uiteraard diverse factoren, niet alleen (zwart wit): stoer doen! Maar bijna alle sites zijn het er over eens dat die eerste peuk NIET lekker is EN dat dat het met karakter (m.n. in de gevoelige jeugd) te maken heeft.
Wat mij betreft (zwart wit) heb je als jongere in deze tijd geen enkele excuus meer om te beginnen met roken (hoewel het toch weer schijnt toe te nemen). Je weet dat het duur is, dat je gaan stinken, dat je reukvermogen minder wordt, je smaak achteruit gaat en...dat je longkanker kunt krijgen. Voorlichting genoeg zou je denken.

JohanT schrijft bovendien dat dat sigaretJE (brrrr....dat verkleinwoordje: Het heroïne-spuitJE) rust kan geven. 1 groot misverstand. Je cold-turkey gevoelens worden weggenomen! Het is juist die sigaret (het ontbreken ervan) dat de onrust veroorzaakt.
Maar, om het geheel toch iets minder zwart-wit te zien: Het zit tussen je oren en misschien ben je genetisch wel belast wat betreft verslavingen. Ik weet in ieder geval van onze familie, dat ze graag een biertje drinken en dat in ieder geval 1 van de familieleden, behoorlijk gevoelig is voor verslaving aan de drank. is het dan een karakterloze slapjanus?
Nou, niet echt. Maar KAN hij stoppen? Absoluut!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Suikerverslaving schijnt de meest verslavende moeilijk te doorbreken verslaving te zijn.
Misschien heb je die wel Dikkemick? :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Petra schreef:Suikerverslaving schijnt de meest verslavende moeilijk te doorbreken verslaving te zijn.
Misschien heb je die wel Dikkemick? :wink:
Zeker weten! En nu ongeveer 2 maanden probeer ik koffie zonder suiker te drinken. Zou na 1 week wennen... Niet dus!
Ik kan m.a.w. nog steeds niet echt genieten van m'n bak koffie. Toch probeer ik het nog vol te houden. Maar lastig is het wel.
Of suiker echter voorkomt op de lijst van verslavende middelen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef:
axxyanus schreef: Maar dat het voor jou op dat moment gemakkelijk was, betekent niet noodzakelijk dat het voor anderen op het even welk moment even gemakkelijk is.
De aandrang om te roken duurt ongeveer 10 minuten en zelfs de meer verstokte paffer zal te kennen geven wel 10 minuten zonder te kunnen.
Waar heb je dat vandaan? Voor zover ik op de hoogte ben, verdwijnt de aandrang naar nicotine niet na 10 minuten of toch niet voor al te lange tijd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef:
doctorwho schreef:
De aandrang om te roken duurt ongeveer 10 minuten en zelfs de meer verstokte paffer zal te kennen geven wel 10 minuten zonder te kunnen.
Waar heb je dat vandaan? Voor zover ik op de hoogte ben, verdwijnt de aandrang naar nicotine niet na 10 minuten of toch niet voor al te lange tijd.
Het moment van hunkering naar nicotine duurt niet zolang wat niet hetzelfde is dat je daarna geen nieuw moment van hunkering krijgt. Maar het gegeven dat dit moment niet lang duurt kan veel mensen helpen dit te overbruggen. Vanuit de gedachte dat ze wel 10 minuten zonder kunnen. Deze stelregel toepassen helpt bij stoppen. Heb al veel mensen geadviseerd op dit vlak en zeg ook vaak "vooral doorroken" want goed voor de accijnzen en je hoeft je niet zo'n zorgen over je pensioen te maken :)
https://www.ikwilstoppenmetroken.nu/ver ... van-roken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Door vooraf de positie in te nemen dat stoppen heel moeilijk is wordt het alvast niet makkelijker :wink:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De halfwaardetijd van nicotine is een uurtje.
Die van de metaboliet cotinine zo'n 24 uur, maar dat kan verschillen van persoon tot persoon.
Het toevoegen van ammoniak of menthol verlengt de halfwaardetijd en dat weten de sigarettenfabrikanten maar al te goed.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

dikkemick schreef:Alle rokers over 1 kam en zwart wit visie. Tja, alle rookwaar (behalve paling) stinkt! Maar als ik iets moet nuanceren:
Fijn dat je wilt nuanceren, jammer dat je dit continu op een vreemde manier terug laat komen in je post.
dikkemick schreef: Volgens mij heeft ieder mens een ingebouwd (aangeboren) hoestreflex wat rook betreft en heeft hiervoor een natuurlijke afweer. Of hier bewijs voor is weet ik niet. Ik ben niet bekend met kinderen die het heerlijk vinden als de ouders in de auto gaan zitten paffen. Zwart wit, want dit gebeurt bijna niet meer! Gelukkig maar!
1) ik weet het ook niet. Ik heb uitgelegd wat er bij mij is gebeurd en ik kan niet voor iedereen spreken.
2) je noemt een specifieke casus over rokende ouders in een auto met kinderen die meeroken.
Je opmerking over zwart-wit slaat nergens op, want ik heb nooit beweerd dat dit bijna niet meer gebeurt. Je trekt het wederom in het extreme.
dikkemick schreef: Waarom beginnen met roken?
Als ik de sites erop na lees, zijn er uiteraard diverse factoren, niet alleen (zwart wit): stoer doen! Maar bijna alle sites zijn het er over eens dat die eerste peuk NIET lekker is EN dat dat het met karakter (m.n. in de gevoelige jeugd) te maken heeft.
Vreemd, als ik rondkijk, zie ik veel mensen niet zo klagen over hun eerste sigaret. Van kapothoesten tot 'eigenlijk heel lekker'. Je kan alle soorten uitspraken vinden over je eerste sigaret.
Kun je je uitspraak over karakter even toelichten?
dikkemick schreef: Wat mij betreft (zwart wit) heb je als jongere in deze tijd geen enkele excuus meer om te beginnen met roken (hoewel het toch weer schijnt toe te nemen). Je weet dat het duur is, dat je gaan stinken, dat je reukvermogen minder wordt, je smaak achteruit gaat en...dat je longkanker kunt krijgen. Voorlichting genoeg zou je denken.
Helemaal mee eens.
Echter, de klachten van de jongeren in deze tijd nemen volgens hen ook toe (los van mijn mening, of ik het hiermee eens ben of niet), zoals de studiestress en de drang om te presteren, werken, etc.
Het roken kan voelen als een uitweg. Korter termijn denken vs lange termijn denken is iets wat overal plaatsvindt, ook bij rokers.
dikkemick schreef: JohanT schrijft bovendien dat dat sigaretJE (brrrr....dat verkleinwoordje: Het heroïne-spuitJE) rust kan geven. 1 groot misverstand. Je cold-turkey gevoelens worden weggenomen! Het is juist die sigaret (het ontbreken ervan) dat de onrust veroorzaakt.
Ja, ik noem het een sigaretje, in de context dat dit rust kan bieden. Waarop baseer je dat dit 1 groot misverstand is?
Ik heb het vaak genoeg dat wanneer ik een sigaretje opstak, ik kalmeerde, anderen hebben hetzelfde gehad.
Er vindt een gebeurtenis plaats en iemand heeft een sigaretje nodig om te kalmeren. Nee, ik vind dat niet de beste optie, maar het werkt wel.
dikkemick schreef: Maar, om het geheel toch iets minder zwart-wit te zien: Het zit tussen je oren en misschien ben je genetisch wel belast wat betreft verslavingen. Ik weet in ieder geval van onze familie, dat ze graag een biertje drinken en dat in ieder geval 1 van de familieleden, behoorlijk gevoelig is voor verslaving aan de drank. is het dan een karakterloze slapjanus?
Nou, niet echt. Maar KAN hij stoppen? Absoluut!
Ook helemaal mee eens. Mensen kunnen overal mee stoppen, of het nu roken, snoep, drank, drugs, gamen, of iets anders is.

Wat betreft koffie en suiker:
Ik drink nu ook m'n koffie zonder suiker, nadat ik jarenlang veel suiker erin had. Niet te zuipen in het begin, en ik was er ook niet aan gewend na 1 week...
Ik moet ook wel zeggen dat het ligt aan de koffie, of het wel of niet smaakt. Daarom ben ik ook overgestapt op thee en drink ik bijna geen koffie meer :-).
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

JohanT schreef: Vreemd, als ik rondkijk, zie ik veel mensen niet zo klagen over hun eerste sigaret.
omdat ze niet eerlijk zijn met zichzelf en hun omgeving.
wat moet je anders doen?

toegeven dat je kleren stinken, het rotvervelend is dat je overal wordt buitengesloten en in de kou met roken, dat wordt dan eufemistisch gezellig doen, de talloze keren dat je 's ochtend je longen uithoest,...
roker worden is werken, is wennen en doorzetten tegen het gif. maar de nicotineverslaving treedt onmiddellijk op.

geeft een sigaret rust? het veroorzaakt de onrust.
nicotine zorgt er gewoon voor dat de roker zich, gedurende een uurtje, net zo voelt als elke niet-roker.
afkickverschijnselen die na een uurtje optreden triggeren de onrust.
je verwisselt oorzaak en gevolg.

de verslaving is trouwens voor 95% psychisch

suikers kun je natuurlijk niet met nicotine vergelijken
snelle suikers, trage suikers, koolhydraten, ... niet het klontje suiker dus, is de diesel voor elke mens.
nicotine heb je niet nodig.

hoe stoppen? de omgeving helpt niet door consequent te zeggen hoe moeilijk ht wel niet is. het is gewoon een mentale knop omdraaien. dan heb je een paar dagen last, vergelijkbaar met verkoudheid, en klaar is kees.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

appelfflap schreef:
JohanT schreef: Vreemd, als ik rondkijk, zie ik veel mensen niet zo klagen over hun eerste sigaret.
omdat ze niet eerlijk zijn met zichzelf en hun omgeving.
wat moet je anders doen?
En dat weet jij zomaar te zeggen over iedereen? Of je vindt het stinken, of je bent niet eerlijk met jezelf?
Vrij kortzichtig.
appelfflap schreef: toegeven dat je kleren stinken, het rotvervelend is dat je overal wordt buitengesloten en in de kou met roken, dat wordt dan eufemistisch gezellig doen, de talloze keren dat je 's ochtend je longen uithoest,...
roker worden is werken, is wennen en doorzetten tegen het gif. maar de nicotineverslaving treedt onmiddellijk op.
Ja, m'n kleren stonken, daar had ik overigens pas de volgende ochtend wat last van.
En buitengesloten? Neehoor, die ervaring heb ik nog nooit gehad. Daarnaast, naar buiten gaan om een sigaretje te roken staat niet gelijk aan buitengesloten worden. Binnen mijn vriendengroep zijn ook nog genoeg rokers.
Eufemistisch gezellig doen? Omdat je van een sigaret geniet? Wat een onzin, nergens op gebaseerd.
Ik heb geweldige momenten gehad toen ik rookte. Ik heb goeie gesprekken gevoerd onder het genot van een sigaret, ik heb zakelijke contacten opgebouwd en onderhouden door te roken.
appelfflap schreef: geeft een sigaret rust? het veroorzaakt de onrust.
nicotine zorgt er gewoon voor dat de roker zich, gedurende een uurtje, net zo voelt als elke niet-roker.
afkickverschijnselen die na een uurtje optreden triggeren de onrust.
je verwisselt oorzaak en gevolg.

de verslaving is trouwens voor 95% psychisch
Nicotine kan een verdovend effect hebben op het menselijk lichaam, een fysiek effect. Langdurig dit verdovende middel toegediend krijgen wekt een verslavend effect op, wat de onrust creëert. Geen verwisseling van oorzaak en gevolg, een gang van zaken die logisch te volgen is.
Na een tijd is de verslaving daar dat iemand inderdaad zin heeft in een sigaret en zich dan net zo voelt als iemand die niet rookt.
appelfflap schreef: suikers kun je natuurlijk niet met nicotine vergelijken
snelle suikers, trage suikers, koolhydraten, ... niet het klontje suiker dus, is de diesel voor elke mens.
nicotine heb je niet nodig.
Suikerklontjes in je koffie ook niet. En de hoeveelheid suikers die mensen innemen, is erg hoog.
appelfflap schreef: hoe stoppen? de omgeving helpt niet door consequent te zeggen hoe moeilijk ht wel niet is. het is gewoon een mentale knop omdraaien. dan heb je een paar dagen last, vergelijkbaar met verkoudheid, en klaar is kees.
Nogmaals, dit geldt zeker niet voor iedereen. Ik kon cold turkey stoppen zonder problemen, maar anderen hebben echt afkickverschijselen en zijn onrustig. Het is zeker niet vergelijkbaar met verkoudheid, of heb je soms nog de behoefte verkouden te worden? Ik heb nog steeds momenten waarop ik denk trek te hebben in een sigaret. En ik zal dit waarschijnlijk altijd op momenten blijven houden, dat heb ik niet met verkoudheid.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@JohanT

Nog even over dat rustgevende sigaretje. Je wordt onrustig omdat er een nicotinetekort optreed. Je bent toch met me eens dat nicotine een verslavende stof is?
Komt daarbij de stress van een studie, een trein die vertraging heeft, een vriendin die het uitmaakt etc. dan lijkt het alsof dat sigaretje je rustig maakt, maar het enige dat het doet is de onrust van het nicotine-tekort wegnemen.

Dan die eerste sigaret! Met fora kom ik er niet uit. De meesten vinden het hier en hier vies, moesten hoesten of kotsen en biechten eerlijk op dat het was om mee te doen.

Het blijft, hoe je het ook wendt of keert een onnatuurlijke, ongezonde gewoonte die vandaag de dag zelfs steeds meer als asociaal wordt weggezet. Natuurlijk zijn er meer vieze ongezonde gewoonten (neem alleen suiker of bier), maar dat is hier even het topic niet. En of ik het werkelijk heel zwart-wit zie...Waar mag je tegenwoordig nog vrij roken? Dat zegt toch wel iets? Helaas mag mijn buurman het ieder half uur doen in zijn eigen tuin (buiten) en ben ik de pisang als ik er wat van zeg. Ik kan er ook weinig van zeggen, omdat hij immers buiten is.
Maar ik heb het idee dat mijn zwart wit toch steeds een grijzer gebied aan het worden is.
http://www.ad.nl/binnenland/de-roker-va ... ~a58f5238/ Mooie afsluiter:
Maar de merkwaardigste aller rookplekken is volgens Willemsen dit: de rookhokken voor de ziekenhuisingangen. ,,Dat roken gefaciliteerd wordt voor een gebouw waar ernstig zieke mensen beter dienen te worden, dat valt over een paar jaar niet meer uit te leggen.’’

Dat mogen de dertigers-van-dan mooi doen, aan hun eigen kinderen.

Sorry JohanT, maar IK (en dat ligt dus aan mij) heb er geen begrip voor dat de jongere generatie nog rookt (of gaat roken!).
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef:Suikerverslaving schijnt de meest verslavende moeilijk te doorbreken verslaving te zijn.
In elk geval de drang naar zoet. Heb nu mijn koffie en thee consumpties naar 1 zoetje per mok teruggebracht maar helemaal zonder is lastiger. Enkel espresso of thee met een zoete lekkernij kan ik geheel zoetloos genieten. Stoppen met roken was veeeeel makkelijker :D
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctorwho schreef:
In elk geval de drang naar zoet. Heb nu mijn koffie en thee consumpties naar 1 zoetje per mok teruggebracht maar helemaal zonder is lastiger. Enkel espresso of thee met een zoete lekkernij kan ik geheel zoetloos genieten. Stoppen met roken was veeeeel makkelijker :D
Ik zou willen dat ik dat ook vond. Maar nee.
Verjaardagstaart heb ik nooit begrepen, 'mag ik misschien een blokje kaas?' :lol:
Ik eet geen koek en geen snoep, zelden gedaan. Nou jah, chocolaatje op z'n tijd.
Doe nergens suiker in, denk dat ik twee jaar met een pak suiker doe (omdat echtgenoot nog wel 's wil). En zoetjes snap ik ook de leut niet van.
Maar roken.. oh la la. Wat een toestand om daarvan los te komen.
De kosten zijn geen punt, naar buiten hoef ik ook niet, acceptatiedrempel ligt hoog; weinig externe stokken achter de deur. :roll:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie